Kolej na Podróż

Nowości w międzynarodowym rozkładzie jazdy 2014/15 część 1

Na stronie internetowej kolei niemieckich pojawił się nowy rozkład jazdy 2014/15 z europejskimi połączeniami międzynarodowymi oraz połączeniami regionalnymi w kilku krajach. Wczoraj opisywałem nowe połączenia kolejowe pomiędzy Polską a Republiką Czeską, dziś publikuję najważniejsze nowości z Europy Zachodniej i Europy Środkowej. Oczywiście nie wszystko musi się sprawdzić, informacje podaję za stroną kolei niemieckich według stanu na 15 października 2014r.

 

AUSTRIA:

  •  część pociągów ICE i RJ z Niemiec i Szwajcarii oraz w relacjach krajowych będzie kończyła bieg na stacji kolejowej przy wiedeńskim lotnisku.
  • zostanie uruchomiony bezpośredni pociąg dzienny Wiedeń – Belgrad

 

CZECHY:

 

  •  część pociągów jadących w relacji Praga – Wiedeń, zostanie wydłużona do miasta Graz – będą to pociągi typu Railjet.
  •  pojedzie poranny pociąg relacji Brno – Budapeszt, który wieczorem będzie wracał z Budapesztu do Brna.
  •  nowe połączenia pomiędzy Republiką Czeską a Polską, opisane w innym poście.
  •  pociąg EC Avala zostanie skrócony z Belgradu do Budapesztu, a więc nie będzie dojeżdżał do Republiki Czeskiej. Osoby jadące z lub do Brna będą się mogły przesiąść w stolicy Węgier.
  •  pociągi Pendolino (Supercity) pojawią się na trasie Praga – Koszyce. Czas przejazdu 7,5 godziny. Pociągi będą prawdopodobnie konkurować z pociągami firmy Regiojet, która na tę trasę zamierza wypuścić pociągi zestawione z nowych wagonów produkcji rumuńskiej.
  •  ciekawe połączenie autobusowe Deutsche Bahn relacji Praga – Norymberga – Mannheim. Jeden z autobusów zostanie wydłużony do Strasburga. Czas przejazdu z Pragi do Strasburga tym autobusem to prawie 9 godzin.
  •  pociąg Eurocity Praga – Żylina – Martin będzie się zatrzymywał na stacji Ostrava-Stodolni.
  •  pociąg CNL z Pragi do Amsterdamu skrócony do stacji Oberhausen.

 

DANIA:

  •  zlikwidowane pociągi nocne CNL do Kopenhagi, pozostają pociągi dzienne z Hamburga do Kopenhagi, z Berlina do Aarhus i Hamburga do Aarhus.

 

FRANCJA:

 

  •  nowe bezpośrednie połączenia z Marsylii: Marsylia – Londyn (Eurostar), Marsylia – Mediolan (EC Thello – w rozkładzie nie widać), Marsylia – Bazylea, Marsylia – Bruksela i Marsylia – Frankfurt nad Menem.

 

HISZPANIA:

 

  •  nowego rozkładu jeszcze nie ma, ale na dobre znika kategoria pociągów Arco. Pociągi te już kursują i będą kursowały pod nazwą Intercity.

 

HOLANDIA:

 

  •   pociąg EN Jan Kiepura zostanie skrócony i będzie kursował z Warszawy do Oberhausen.
  •  wracają bezpośrednie pociągi Intercity Amsterdam – Bruksela. Prawdopodobnie będzie kursowało osiem par pociągów dziennie, czas przejazdu pomiędzy stolicą Holandii i Belgii wyniesie średnio trzy i pół godziny.

 

NIEMCY:

 

  •  w opublikowanym rozkładzie jazdy pociągi RE Wrocław – Drezno widnieją jako pociągi Zgorzelec – Gorlitz, co jednak świadczy o tym, iż może to być tylko pomyłka.
  •  zostanie zlikwidowany pociąg EC Wawel Wrocław – Berlin. Na trasie będzie kursował autokar kolei niemieckich.
  •  likwidacja pociągów CNL do Kopenhagi.
  •  likwidacja pociągów CNL do Paryża.

 

SZWAJCARIA:

 

  •  pociąg dzienny EC Genewa – Mediolan – Wenecja
  •  pociąg TGV Bazylea – Marsylia
  •  pociąg dzienny TGV Lille – Genewa