Kolej na Podróż

Powrót pociągu Belgrad – Bukareszt od 14 grudnia 2014 r.

Od 14 grudnia 2014 roku, po trzech latach przerwy, powróci na tory bezpośredni międzynarodowy pociąg nocny Belgrad – Bukareszt. Rozkład jazdy, ceny biletów oraz zestawienie pociągu są przedmiotem negocjacji pomiędzy kolejami rumuńskimi i serbskimi.

 

Pociąg Belgrad – Bukareszt został zlikwidowany 7 marca 2012 roku, podobno z powodu prac remontowych po stronie rumuńskiej. Początkowo na odcinku Belgrad – Vršac kursowały autobusy komunikacji zastępczej, później wycofano się z tej formy organizacji przewozu pasażerów. Po likwidacji jedynym połączeniem kolejowym Serbii z Rumunią pozostały pociągi lokalne Kikinda – Jimbolia. Dopiero po zakupieniu nowych szynobusów przez Železnice Srbije możliwa była podróż ze stacji Beograd Dunav do stacji Vršac, gdzie podróżni przesiadali się do pociągu kolei rumuńskich jadącego do Timisoary. Z początku pociągi nie były skomunikowane i często zdarzało się, że pasażerowie z Timisoary czekali przez kilka godzin we Vršacu na pociąg do Belgradu. W rozkładzie jazdy 2013/2014 wyglądało to nieźle – dobre skomunikowania , ceny też przystępne. Jednak powrót pociągu międzynarodowego cieszy o wiele bardziej.

 

AKTUALIZACJA Z 19.12.2014: POMIMO ZAPOWIEDZI POCIĄGU NIE MA W ROZKŁADZIE JAZDY 2014/2015. NIE WIADOMO, KIEDY ZOSTANIE URUCHOMIONY.

 

Pociąg Belgrad - Bukareszt - wagon sypialny

Pociąg Belgrad – Bukareszt – wagon sypialny (2010)

W 2010 roku miałem okazję przejechać się opisywanym pociągiem z Bukaresztu do Belgradu. Pociąg zestawiony był ze starych rumuńskich wagonów z miejscami do siedzenia drugiej klasy, jednego wagonu z miejscami klasy drugiej i pierwszej oraz bardzo wygodnego rumuńskiego wagonu sypialnego (jedyna wada to zimna woda w prysznicu). Na odcinku Bukareszt – Timisoara jechał połączony z nocnym pociągiem krajowym. Do Belgradu pociąg docierał w godzinach popołudniowych (około 14), więc można było się porządnie wyspać, natomiast w drugą stronę odjeżdżał przed godziną 16, co umożliwiało wygodny dojazd do rumuńskiej Timisoary, aby np. tam przenocować. W rozkładzie jazdy 2010/2011 do Belgradu dojeżdżał już o 8:51.

 

Pociąg Belgrad - Bukareszt - wagon z miejscami do siedzenia

Pociąg Belgrad – Bukareszt – wagon z miejscami do siedzenia (2010)

Pociąg miał jednak kilka wad – pierwsza z nich to bardzo wysokie dopłaty do miejsc w wagonach sypialnych. W kwietniu 2010 roku dopłata do miejsca w wagonie sypialnym T3 (przedział trzyosobowy) wynosiła aż 25 euro. To bardzo dużo jak na tamtejsze warunki. Druga wada to kontrola graniczna – odbywała się po obu stronach granicy i trwała dość długo. Najpierw przechodzili policjanci sprawdzający paszporty, później celnicy. W wagonie sypialnym jechali chyba tylko turyści z krajów Europy Zachodniej. Niemniej podróż wspominam bardzo miło, szczególnie przejazd odcinkiem serbskim – linia miała niesamowity klimat, trudny do opisania słowami. Najciekawszy był wjazd do Belgradu przez most na Dunaju i zaniedbane przedmieścia.

 

Pociąg zostanie przywrócony ze względu na rosnące zainteresowanie pasażerów. Moim zdaniem pociąg ma sporą szansę na duże obłożenie, szczególnie w sezonie – o ile ceny nie będą zbyt wygórowane. Poza sezonem trudno powiedzieć – w miesiącach zimowych zdarzają się zamknięcia linii ze względu na obfite opady śniegu, natomiast wiosną część terenów wzdłuż trasy narażona jest na powodzie.

 
Przydatne strony:
http://kolej.darlex.pl/serbia – Podróż koleją po Serbii – poradnik
http://kolej.darlex.pl/rumunia– Podróż koleją po Rumunii- poradnik

 

Wjazd do Belgradu - Dunaj

Wjazd do Belgradu – Dunaj

Pociąg Belgrad - Bukareszt - druga klasa

Pociąg Belgrad – Bukareszt – druga klasa (2010)

Pociąg Belgrad - Bukareszt - pierwsza  klasa

Pociąg Belgrad – Bukareszt – pierwsza klasa (2010)

%d bloggers like this: