Kolej na Podróż

Surinam – rusza budowa linii kolejowej

Surinam to mały, południowoamerykański kraj, o którym nie słychać w mediach. 5 listopada 2014 rząd Surinamu ogłosił plan budowy linii kolejowej pomiędzy stolicą kraju – Paramaribo a przedmieściami Onverwacht. Wykonawcą prawdopodobnie będzie holenderska firma Strukton Systems, a pieniądze na budowę linii będą pochodziły z kredytu udzielonego przez holenderski bank ING. Wartość kontraktu szacuje się na 130 milionów euro.

 

Długość linii kolejowej wyniesie 29 kilometrów, Będzie to linia dwutorowa, niezelektryfikowana. Pociągi mają w założeniu kursować co 15 minut, a przejazd pomiędzy Paramaribo a Onverwacht ma trwać pół godziny. Oprócz stacji początkowej i końcowej pociąg zatrzyma się na sześciu stacjach pośrednich. Do obsługi połączeń władze Surinamu zamierzają zakupić od pięciu do ośmiu spalinowych zespołów trakcyjnych, z których każdy będzie mógł pomieścić 250 pasażerów. W przyszłości planuje się wydłużenie linii do lotniska międzynarodowego w Paramaribo.

 

Linia kolejowa ma rozładować coraz większe korki w Paramaribo oraz na drodze pomiędzy stolicą a Onverwacht. Szybki i komfortowy przejazd ułatwi dojazd z miejscowości pomiędzy tymi miastami do szkół, pracy, czy do placówek opieki zdrowotnej. Prace przy budowie mają się rozpocząć za kilka miesięcy. Mają trwać 12 miesięcy, a kolejne trzy miesiące zajmie szkolenie pracowników. Koleje Surinamu zamierzają zatrudnić 150 osób.

 

Surinam pociąg

Kolej Surinamu – wizualizacja (źródło: mat. prasowe rządu Surinamu)

W czasach kolonialnych już pod koniec XIX wieku w Surinamie jeździły kolejki cukrownicze. Na początku XX wieku uruchomiono kolej wąskotorową pomiędzy Paramaribo a Lelydorp o długości 13 kilometrów, później wydłużoną. Jak podają portale historyczne, 28 marca 1905 roku otwarto linię kolejową o długości 107 mil pomiędzy Paramaribo a Dam. Te same portale twierdzą, że linia nigdy nie była używana, natomiast portal internationalsteam.co.uk podaje, iż pociągi na tej linii kursowały do 1988 roku, przy czym w szczycie popularności kursowała 1 para pociągów pasażerskich tygodniowo. Tabor składał się z 11 lokomotyw, 19 wagonów pasażerskich i 54 wagonów towarowych. Na kolei znanej jako Landspoorweg pracowało 70 osób.

 

Jak podaje Wikipedia i kilka innych źródeł, w Surinamie powinno być 166 kilometrów nieczynnych torów kolejowych – 80 kilometrów na liniach normalnotorowych i 86 na liniach wąskotorowych 1000 mm . Po kolejach surinamskich pozostało cmentarzysko pojazdów szynowych w Onverwacht, gdzie rdzewieją wagony pasażerskie i szynobusy oraz opuszczona lokomotywa spalinowa nad brzegiem rzeki Courantyne w wiosce Apoera, przy granicy z Gujaną. Resztki torów i ekspozycja różnych maszyn witają turystów przybywających do dawnej cukrowni w Marienburg, gdzie docierała dwunastokilometrowa linia kolei wąskotorowej. Od 1986 cukrownia jest nieczynna, ale zakład został udostępniony do zwiedzania.

 
Polecane strony:
http://www.nicospilt.com/suriname.htm – ciekawy artykuł o kolejach w Surinamie po holendersku z dużą liczbą archiwalnych i współczesnych zdjęć.

 

Surinam - pociąg

Szynobus na cmentarzysku w Onverwacht (aut. Mark Ashmann, GNU, Wikimedia Commons)