Kolej na Podróż

Surinam – rusza budowa linii kolejowej

Surinam to mały, południowoamerykański kraj, o którym nie słychać w mediach. 5 listopada 2014 rząd Surinamu ogłosił plan budowy linii kolejowej pomiędzy stolicą kraju – Paramaribo a przedmieściami Onverwacht. Wykonawcą prawdopodobnie będzie holenderska firma Strukton Systems, a pieniądze na budowę linii będą pochodziły z kredytu udzielonego przez holenderski bank ING. Wartość kontraktu szacuje się na 130 milionów euro.

Zobacz również: Koleje świata  Argentyna  Boliwia  Brazylia  Chile  Ekwador  Gujana  Kolumbia
Paragwaj  Peru  Surinam  Urugwaj  Wenezuela  Gujana Francuska  Falklandy  Chiloe

Długość linii kolejowej wyniesie 29 kilometrów, Będzie to linia dwutorowa, niezelektryfikowana. Pociągi mają w założeniu kursować co 15 minut, a przejazd pomiędzy Paramaribo a Onverwacht ma trwać pół godziny. Oprócz stacji początkowej i końcowej pociąg zatrzyma się na sześciu stacjach pośrednich. Do obsługi połączeń władze Surinamu zamierzają zakupić od pięciu do ośmiu spalinowych zespołów trakcyjnych, z których każdy będzie mógł pomieścić 250 pasażerów. W przyszłości planuje się wydłużenie linii do lotniska międzynarodowego w Paramaribo.

Linia kolejowa ma rozładować coraz większe korki w Paramaribo oraz na drodze pomiędzy stolicą a Onverwacht. Szybki i komfortowy przejazd ułatwi dojazd z miejscowości pomiędzy tymi miastami do szkół, pracy, czy do placówek opieki zdrowotnej. Prace przy budowie mają się rozpocząć za kilka miesięcy. Mają trwać 12 miesięcy, a kolejne trzy miesiące zajmie szkolenie pracowników. Koleje Surinamu zamierzają zatrudnić 150 osób.

 

Surinam pociąg

Kolej Surinamu – wizualizacja (źródło: mat. prasowe rządu Surinamu)

W czasach kolonialnych już pod koniec XIX wieku w Surinamie jeździły kolejki cukrownicze. Na początku XX wieku uruchomiono kolej wąskotorową pomiędzy Paramaribo a Lelydorp o długości 13 kilometrów, później wydłużoną. Jak podają portale historyczne, 28 marca 1905 roku otwarto linię kolejową o długości 107 mil pomiędzy Paramaribo a Dam. Te same portale twierdzą, że linia nigdy nie była używana, natomiast portal internationalsteam.co.uk podaje, iż pociągi na tej linii kursowały do 1988 roku, przy czym w szczycie popularności kursowała 1 para pociągów pasażerskich tygodniowo. Tabor składał się z 11 lokomotyw, 19 wagonów pasażerskich i 54 wagonów towarowych. Na kolei znanej jako Landspoorweg pracowało 70 osób.

 

Jak podaje Wikipedia i kilka innych źródeł, w Surinamie powinno być 166 kilometrów nieczynnych torów kolejowych – 80 kilometrów na liniach normalnotorowych i 86 na liniach wąskotorowych 1000 mm . Po kolejach surinamskich pozostało cmentarzysko pojazdów szynowych w Onverwacht, gdzie rdzewieją wagony pasażerskie i szynobusy oraz opuszczona lokomotywa spalinowa nad brzegiem rzeki Courantyne w wiosce Apoera, przy granicy z Gujaną. Resztki torów i ekspozycja różnych maszyn witają turystów przybywających do dawnej cukrowni w Marienburg, gdzie docierała dwunastokilometrowa linia kolei wąskotorowej. Od 1986 cukrownia jest nieczynna, ale zakład został udostępniony do zwiedzania.

Polecane strony:
http://www.nicospilt.com/suriname.htm – ciekawy artykuł o kolejach w Surinamie po holendersku z dużą liczbą archiwalnych i współczesnych zdjęć.

 

Surinam - pociąg

Szynobus na cmentarzysku w Onverwacht (aut. Mark Ashmann, GNU, Wikimedia Commons)

%d bloggers like this: