Kolej na Podróż

Nowe połączenia Regiojet na Słowacji

Regiojet (słowacka nazwa RegioJet), czeski prywatny przewoźnik kolejowy rozwija sieć połączeń na Słowacji. Dotychczas pociągi tego przewoźnika obsługiwały połączenia regionalne na trasie Dunajska Streda – Bratysława – Komarno, a jedna para pociągów dalekobieżnych kursowała pomiędzy Pragą a Żyliną.

Od 12 października 2014 roku jedna para pociągów Regiojet została wydłużona z Pragi do Koszyc – w mediach mówi się o testowaniu połączenia, choć pociągi kursują regularnie. Pociągi już teraz zbierają bardzo pozytywne recenzje, a wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy przybędzie połączeń obsługiwanych przez Regiojet.

Od 14 grudnia 2014 roku będzie kursowała jedna para pociągów Regiojet z Pragi do Koszyc przez Czeski Cieszyn i Żylinę oraz jedna para pociągów Praga – Czeski Cieszyn – Żylina – Martin. Godziny odjazdów są bardzo dobre dla podróżnych z Polski, pociąg z Pragi do Koszyc będzie odjeżdżał z Czeskiego Cieszyna o 11:55, aby dojechać do Koszyc o 15:52. Powrót z Koszyc o 08:05, przyjazd do Czeskiego Cieszyna o 12:00. Rozkład jest idealny. W przypadku połączeń międzynarodowych dużym plusem Regiojetu jest własna taryfa, dzięki czemu często ceny są dużo niższe niż ceny biletów na to samo połączenie międzynarodowe obsługiwane przez koleje czeskie i słowackie. A jeśli dodać dodatkowe usługi w cenie biletu, to Regiojet wygrywa na całej linii.

Rozkład jazdy od 14.12.2014 r. : http://www.regiojet.cz/praha-kosice-sk/cestovny-poriadok/poriadok-prosinec.html

 

Na wprowadzenie nowych połączeń błyskawicznie zareagowała konkurencja. Od 14 grudnia 2014 roku České dráhy uruchamiają nowe połączenia SuperCity Praga – Koszyce obsługiwane przez Pendolino oraz wprowadzają oferty promocyjne na trasę. Ceny najtańszych biletów w przedsprzedaży:
Praga – Koszyce od 15 euro / 425 Kč (+ 3 EUR / 85 Kč miejscówka
Praha – Poprad-Tatry od 13 euro / 368 Kč (+ 3 EUR / 85 Kč miejscówka)
Praga – Żylina cena od 9 euro / 255 Kč (+ 3 EUR / 85 Kč miejscówka)

Uruchomienie pociągu Praga – Koszyce zapowiada także Leo Express. Pociąg ma kursować w następujących godzinach:
Praga (odj. 14:35) – Ostrava hl. n. (odj. 17:54) – Koszyce (przyj. 22:27)
Koszyce (odj. 23:14) – Ostrava hl. n. (odj. 04:25) – Praha hl. n. (przyj. 08:06)

Pociąg powrotny będzie więc połączeniem nocnym. Chętnie przejechałbym się zobaczyć, jak Leo Express sprawdzi się na tej trasie. Ceny biletów zaczynają się od 349 koron czeskich, czyli ok. 52 zł

BRATYSŁAWA – ŻYLINA – KOSZYCE

Od 14 grudnia 2014 roku Regiojet uruchamia także bezpośrednie pociągi Bratysława – Żylina – Koszyce. Pomiędzy miastami będą kursować 3 pary pociągów dziennie, zatrzymujące się tylko na najważniejszych stacjach po drodze. Ceny biletów zaczynają się od 9 euro przy kupnie przez internet.

Oprócz komfortu Regiojet oferuje pasażerom w cenie biletu:
– butelka wody mineralnej
– prasa codzienna
– tablety przy siedzeniach
– darmowa kawa Illy
– herbata miętowa
– cydr (jabłecznik)

Dużą zaletą Regiojetu są przystępne ceny w wagonach restauracyjnych – można w nich zakupić drobne przekąski, kanapki, pieczywo i napoje.

Wejście konkurencji nie pozostało bez reakcji kolei słowackich (ZSSK) . W komunikacie prasowym poinformowały o obniżeniu cen na połączenia Intercity pomiędzy Bratysławą – Żyliną a Koszycami oraz poprawie jakości usług – od nowego rozkładu najtańsze bilety na pociągi państwowego przewoźnika na całą trasę będą kosztowały 12 euro (zamiast 20-34 euro), w cenie biletu będzie poczęstunek i prasa, a w pierwszej klasie także trzydaniowy obiad. Najtańszych biletów za 12 euro będzie niewiele, ich cena będzie rosnąć w zależności od zapełnienia pociągów, czyli pierwsze osoby kupujące w przedsprzedaży zapłacą najmniej. Dla tych, którzy nie mogą zaplanować podróży z dużym wyprzedzeniem, koleje słowackie przygotowały ofertę „Last Minute” na pociągi Intercity cieszące się niewielką popularnością – tanie bilety z tej oferty będzie można nabyć najwcześniej 24 godziny, a najpóźniej 12 godzin przed odjazdem. Jak zapewnia przewoźnik, cena może być wtedy niższa niż 9 euro.

Co ważne – pociągi Intercity Regiojetu i ZSSK są pociągami komercyjnymi, czyli uruchamianymi bez dotacji z budżetu państwa. Pociągów tych nie dotyczą przepisy o bezpłatnych przejazdach dla uczniów, studentów, rencistów, emerytów i innych, którzy od 17 listopada 2014 roku mogą bezpłatnie podróżować pociągami osobowymi i pospiesznymi na terytorium Słowacji, od pierwszej stacji po przekroczeniu granicy.

Pociągi Regiojet, jak i pociągi Intercity kolei słowackich objęte są obowiązkową rezerwacją miejsc.

Jak pisałem, nie zdecydowałbym się płacić za przejazd pociągiem, w którym 80% podróżnych będzie jechało za darmo. Nie dość, że czułbym się jak frajer, to komfort podróży byłby dużo niższy – więcej podróżnych, mniej miejsca. Jeśli będę miał okazję, na pewno skorzystam z pociągu Regiojet. Wolę dopłacić za komfort. Podejrzewam, że sporo pasażerów również będzie wolało dopłacić.

%d bloggers like this: