Kolej na Podróż

Pociągiem na Półwysep Helski – zdjęcia

Jednym z moich marzeń podróżniczych było przejechanie się pociągiem z Gdyni do Helu. Marzenie udało mi się spełnić w lipcu ubiegłego roku. Mija już niemal rok od tamtej pory i wciąż nie mogę zapomnieć tej niezbyt długiej podróży.

Linia kolejowa 213 Reda-Hel uważana jest za jedną z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce. Moim zdaniem śmiało może uchodzić za jedną z najpiękniejszych linii kolejowych w Europie. Po remoncie prędkość szlakowa bardzo przyzwoita, a widoki niezapomniane.

Pociągi rozpoczynają bieg na dworcu Gdynia Główna. Poza sezonem jeżdżą szynobusy SA137. Wygodne, klimatyzowane, lecz nie mają tego klimatu, który można poczuć w tradycyjnych wagonach z otwieranymi oknami. W wakacje sytuacja wygląda dużo lepiej – na trasie Gdynia – Hel kursuje dużo więcej par pociągów, ponadto niemal wszystkie mają tradycyjne wagony. Większość to szynobus + wagon 120A z przedziałem przeznaczonym do przewozu rowerów, natomiast prawdziwą perełką są pociągi zestawione z wagonów piętrowych Bhp (popularna Bipa). Ze względu na stan techniczny wagonów, ich wiek i tendencję do złomowania wagonów przez Przewozy Regionalne boję się, że wagony piętrowe nie pociągną zbyt długo. Ofertę uzupełniają pociągi TLK uruchamiane przez PKP Intercity.

Jeśli chodzi o krajobrazy, to do Redy nie dzieje się nic ciekawego. Później zaczynają się malownicze pola, następnie pociąg przejeżdża tuż przy wodach Zatoki Puckiej, przez długi czas widocznymi z daleka. Prawdziwa jazda rozpoczyna się za stacją Władysławowo. Po minięciu łuku w centrum miasta naszym oczom ukazuje się morze, dalej na zmianę las i morze, którym towarzyszy biegnąca obok linii kolejowej szosa do Helu, w szczycie sezonu z reguły zakorkowana. Widoki są niesamowite, czasami można poczuć bryzę smagającą twarz i dającą przyjemne orzeźwienie podczas upałów.

Co do komfortu podróży – w pociągach często panuje tłok. Największy ścisk zaobserwowałem w pociągu odjeżdżającym po 17:00 z Helu do Gdyni. We Władysławowie wysiadło około 80% pasażerów i dalej pociąg jechał niemal pusty.  Tradycyjne wagony nie są klimatyzowane, ale mają otwierane okna. Naprawdę warto przejechać się tym pociągiem – tę podróż zapamiętacie na całe życie.

Poniżej kilka zdjęć z 2014 roku. Mam nadzieję, iż nie była to moja ostatnia podróż na tej trasie.

Pociąg Gdynia - Hel - pola

Pociąg Gdynia – Hel – pola

Pociąg Gdynia - Hel - Zatoka Pucka

Zatoka Pucka

Reda - dworzec kolejowy

Reda – dworzec kolejowy

Puck - dworzec kolejowy

Puck – okropny dworzec kolejowy

Swarzewo - stacja kolejowa

Swarzewo – stacja kolejowa

Władysławowo

Władysławowo – przejazd przez miasto

Władysławowo - dworzec kolejowy

Władysławowo – dworzec kolejowy

Pociąg Gdynia - Hel - widok

Pociąg Gdynia – Hel – morze widziane z pociągu

Pociąg Gdynia - Hel

Pociąg Gdynia – Hel – morze widziane z pociągu

Jurata - stacja kolejowa

Jurata – stacja kolejowa

Jastarnia - stacja kolejowa

Jastarnia – stacja kolejowa

Hel - stacja kolejowa

Hel – stacja kolejowa

Hel - bocznica manewrowa

Hel – bocznica manewrowa

Tłok w pociągu Hel - Gdynia

Tłok w pociągu Hel – Gdynia

Wagon 120A

Wagon 120A – przedział dla rowerów

%d bloggers like this: