Kolej na Podróż

Pociąg Subotica – Bar w 2015 roku

Popularny pociąg sezonowy „Panonija” relacji Subotica – Bar powraca na tory w 2015 roku. Pociąg kursuje codziennie od 12 czerwca do 7 września, dwa razy w tygodniu w składzie pociągu znajdą się wagony bezpośrednie z Budapesztu i Pragi.  Pociąg jedzie normalną trasą,  ponownie otwartą 5 marca 2015 roku.

Rozkład jazdy:
Subotica (odj. 18:23) –> Nowy Sad (odj. 21:24) –> Podgorica (przyj. 09:39) –> Bar (przyj. 10:49)
Bar (odj. 17:00) –> Podgorica (odj. 18:00) –> Nowy Sad (przyj. 05:59) –> Subotica (przyj. 09:04)

Na odcinku Subotica – Nowy Sad pociąg zestawiony jest z wagonów z miejscami do siedzenia (wyjątki to wtorek i piątek); wagony z miejscami do leżenia kolei serbskich dołączane są w Nowym Sadzie, gdzie także odbywa się załadunek samochodów do tzw. autokuszetek, czyli wagonów przeznaczonych do przewozu samochodów.

We wtorki i piątki można się przejechać wagonami bezpośrednimi relacji Praga – Bar i Budapeszt – Bar.

Wagony bezpośrednie jadą według rozkładu jazdy:

Praga (odj. 05:42) –> Brno (odj. 08:21) –> Breclav (odj. 08:59) –> Bratysława (odj. 09:53) –> Budapeszt (odj. 13:15) i dalej według rozkładu jazdy Subotica – Bar.

Subotica (odj. 10:04) –> Budapeszt (14:44 – 15:25) –> Bratysława (przyj. 18:07) –> Breclav (przyj. 19:00) –> Brno (przyj. 19:39) –> Praga (przyj. 22:24)

Czas podróży z Pragi do Baru to 29 godzin i 7 minut, w drugą stronę 29 godzin i 24 minuty.

Według informacji na stronach przewoźników kursują następujące wagony bezpośrednie:
– klimatyzowane wagony sypialne kolei czeskich (Praga – Bar)
– klimatyzowane kuszetki kolei czeskich (w razie potrzeby Praga – Bar)
– kuszetki kolei węgierskich (Budapeszt – Bar)

Osobiście polecam przejazd wagonami bezpośrednimi kolei czeskich, które mają o wiele wyższy standard niż reszta składu pociągu, poza tym w wagonach kolei czeskich obowiązuje zakaz palenia, dzięki czemu osoby niepalące nie będą musiały przeżywać koszmaru, jakim jest przejazd w wagonach kolei serbskich, gdzie niby zakaz palenia obowiązuje, lecz nikt go nie przestrzega i powietrze przypomina zadymioną knajpę z najniższej półki.

Nie warto oszczędzać na dopłatach do wagonu sypialnego i kuszetki. W wagonach z miejscami do siedzenia spodziewany jest tłok, choć może się zdarzyć, że będzie jechało mało pasażerów.

Ceny biletów w relacji Praga – Bar:

W relacji Praga – Bar obowiązuje oferta powrotna CityStar.  Bilet powrotny dla jednej osoby kupowany na 3 dni przed planowanym wyjazdem kosztuje 4743 CZK (ok. 730 zł), do tego należy doliczyć dopłatę do miejsca w wagonie sypialnym 508 CZK (ok. 78 zł) w przedziale trzyosobowym lub 762 CZK (ok. 117 zł)  w przedziale dwuosobowym.

Oferta CityStar jest dużo bardziej atrakcyjna w przypadku małych grup do pięciu osób. Jeżeli pojadą dwie osoby, to za podróż tam i z powrotem zapłacą 7867 CZK (ok. 1206 zł) plus dopłata za miejsce w wagonie sypialnym.  Jak widać, przy kupnie biletu dla dwóch osób każda osoba oszczędza ok. 127 PLN .  Przy kupnie biletu dla trzech i więcej osób oszczędność jest jeszcze większa.

W wagonach sypialnych kolei czeskich jest prysznic.

Ceny biletów w relacji Budapeszt – Bar:

W przypadku podróży wagonami bezpośrednimi z Budapesztu obowiązuje oferta kolei węgierskich „Montenegro Spezial”. Bilet powrotny Budapeszt – Bar dla jednej osoby kosztuje 66 euro, czyli 33 euro w jedną stronę.

Dopłaty do miejsca w wagonie z miejscami do leżenia kolei węgierskich wynoszą 9,40 euro za miejsce w przedziale 6-osobowym i 14 euro za miejsce w przedziale 4-osobowym.

Nie jechałem w kuszetce kolei węgierskich, więc nie mogę nic powiedzieć na temat komfortu, jaki oferują.

Płatność w forintach według obowiązującego kolejowego przelicznika euro.

Ceny biletów relacji Subotica/Nowy Sad – Bar:

Cena biletu z Suboticy do Baru w wagonie z miejscami do siedzenia wraz z rezerwacją miejsca wynosi równowartość 30 euro, natomiast z Nowego Sadu do Baru 26,80 euro.   Opłata za przewóz samochodu na odcinku Nowy Sad – Bar wynosi równowartość 30 euro.

Dopłaty do miejsc w wagonie z miejscami do leżenia:
przedział 6-osobowy (Bc) – 6 euro
przedział 4-osobowy (Ac) – 4 euro

Dopłaty do miejsc w wagonach sypialnych:
przedział trzyosobowy (T3) – 15 euro
przedział dwuosobowy (T2) – 20 euro
przedział jednoosobowy (T1) – 45 euro

Pociąg Subotica – Bar to doskonała propozycja dla osób chcących podziwiać piękne widoki za oknem. Pociąg przejeżdża przez najpiękniejszy odcinek trasy z Belgradu do Baru kiedy jest jasno, a lekkie poranne słoneczko sprzyja robieniu pięknych zdjęć. Podobnie wieczorem.

Należy pamiętać o częstych na tej trasie opóźnieniach, mogących sięgać nawet kilkanaście godzin i związanych z nimi rozkomunikowaniach.

Zobacz również:

Czarnogóra koleją i autobusem – plan wycieczki

Pociąg Subotica - Bar

Pociąg Subotica – Bar – wagon sypialny kolei czeskich

Pociąg Subotica - Bar

Pociąg Subotica – Bar – wagon z miejscami do siedzenia

Pociąg Subotica - Bar

Pociąg Subotica – Bar – zdezeleowana kuszetka kolei serbskich

%d bloggers like this: