Kolej na Podróż

Remont linii Sarajewo – Čapljina

Jak poinformowały koleje bośniackie (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine) od 5 października 2015 roku do odwołania zostały odwołane wszystkie pociągi kursujące pomiędzy Sarajewem a miastem Čapljina. Decyzja spowodowana jest koniecznością remontu odcinka Rasputnica Miljacka – Bradina oraz tunelu Ivan. Od dłuższego czasu na linii kursowały jedynie dwie pary pociągów pospiesznych z Sarajewa do Čapljiny, uruchamiane przede wszystkim z myślą o turystach dojeżdżających do Mostaru. Pociągi regionalne zostały odwołane dużo wcześniej. W komunikacie prasowym nie poinformowano o tym, czy za odwołane pociągi zostanie zapewniona komunikacja zastępcza.

Remont linii Sarajewo – Čapljina to jedna z największych inwestycji w Bośni i Hercegowinie w ostatnich latach. Prace trwają od 2009 roku, remont ma się zakończyć do kwietnia 2016 roku. Jak informuje wykonawca, do wyremontowania pozostało jeszcze 36 kilometrów linii, należy też przebudować wspomniany trzykilometrowy tunel Ivan. Remont finansowany jest z budżetu państwa oraz z pieniędzy Unii Europejskiej.

Raczej nie należy się spodziewać, aby po remoncie zostały przywrócone połączenia Sarajewo – Ploče. Na odcinku  chorwackim w dni robocze siedem razy dziennie kursują autobusy komunikacji zastępczej Metković – Ploče. Pociągi przynosiły zbyt duże straty. Natomiast według przedstawicieli kolei bośniackich powodem likwidacji pociągu były wygórowane opłaty za korzystanie z chorwackiego odcinka (podobnie było z pociągiem Belgrad – Sarajewo).

Źródła:
http://www.zfbh.ba/zfbhbax/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=116
http://faktor.ba/uskoro-udobnije-brze-od-sarajeva-capljine-po-obnovljenoj-pruzi/

http://balkans.aljazeera.net/vijesti/pruga-sarajevo-ploce-kako-je-ukinuta-tradicija-od-128-godina

Sarajewo - Ploče

Wagon dawnego pociągu Sarajewo – Ploče

%d bloggers like this: