Kolej na Podróż

Argo Bromo Anggrek – duma indonezyjskich kolei

Kolej w Indonezji w skrócie opisałem na stronie „Świat Podróży Kolejowych”. Informacje o tamtejszych kolejach rzadko pojawiają się w polskich mediach, jakiś czas temu można było przeczytać o Indonezyjczykach kładących się na tory, bowiem wierzyli, że to pomoże wyleczyć choroby. Nie wiem, czy to był wiarygodny artykuł, czy tylko ustawka medialna, ale informacja obiegła cały świat.

Zobacz również:

kolej.darlex.pl/indonezja – kolej w Indonezji na stronie „Świat Podróży Kolejowych”.

W ostatnich tygodniach media obiegła kolejna wiadomość z indonezyjskich kolei – w pociągu Argo Bromo Anggrek pojawiły się wagony sypialne. W Indonezji od lat kursują nocne pociągi, ale Koleje Indonezyjskie od połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku nie uruchamiały takich wagonów. Z niektórych informacji można było wywnioskować, że wagony sypialne są częścią nowego luksusowego pociągu dla turystów, co jednak nie jest prawdą. Wagony kursują wprawdzie jako klasa „Luxury”, ale w pociągu, który jeździ po indonezyjskich torach od dawna.

Pociąg Argo Bromo Anggrek to produkt flagowy Kereta Api Indonesia – kolei indonezyjskich. Pociąg kursuje dwa razy dziennie pomiędzy dwoma największymi indonezyjskimi miastami – Dżakartą i Surabają. Do połowy czerwca zestawiony był z nowoczesnych, klimatyzowanych wagonów bezprzedziałowych oraz wagonu restauracyjnego. Jedno połączenie to połączenie dzienne, drugie to połączenie nocne.

Jest to najszybszy i najbardziej komfortowy pociąg na sieci kolei indonezyjskich. Trasę o długości około 720 kilometrów pokonuje w 9 godzin ze średnią prędkością 80 kilometrów na godzinę. Przez większą część trasy jedzie 110-120 km/h, zwalniając jedynie na przejazdach kolejowych i zatrzymując się na kilku stacjach. Inne pociągi pokonują trasę Dżakarta – Surabaja w 11-12 godzin.

Nowe wagony sypialne wyglądają zupełnie inaczej niż te, które znamy z Europy i Azji. Są to wagony bezprzedziałowe z częściowo osłoniętymi rozkładanymi fotelami. W każdym wagonie znajduje się 18 rozkładanych foteli (170 stopni). Każde miejsce wyposażone jest w system rozrywki elektronicznej, lampkę do czytania, poduszkę, koc, zamykaną szafkę na bagaż, kosz na śmieci, gniazdko tradycyjne i gniazdko USB. W cenie biletu są dwa posiłki, przekąski i napoje.

Pociąg Argo Bromo Anggrek relacji Dżakarta – Surabaja rozpoczyna i kończy bieg na stacjach Gambir w Dżakarcie i Pasar Turi w Surabai. Przez pierwszy miesiąc od uruchomienia wagonów bilety na podróż w wagonach sypialnych dostępne są w cenie promocyjnej – 900 tysięcy rupii indonezyjskich (ok. 210 złotych).

Koleje Indonezyjskie zapowiedziały wprowadzenie tego typu wagonów w kilku innych pociągach na trasach Dżakarta – Yogyakarta, Dżakarta – Purwokerto oraz Dżakarta – Surakarta.

Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂

Indonezja pociąg

Wagon sypialny w pociągu Argo Bromo Anggrek (fot. Kereta Api Indonesia)

Wagon sypialny

Wagon sypialny w pociągu Argo Bromo Anggrek (fot. Kereta Api Indonesia)

Executive Class

Wagon klasy Executive w pociągu Argo Bromo Anggrek (fot. Midori CC-BY, Wikimedia Commons).

%d bloggers like this: