Kolej na Podróż

Berlin – kolejowe atrakcje Berlina

Berlin to stolica Niemiec. Moim skromnym zdaniem liczba atrakcji kolejowych tego miasta jest skromna, biorąc pod uwagę wielkość Berlina. Krótko o najważniejszych z nich:

Zobacz również: Podróż koleją po Niemczech  Ciekawostki kolejowe  Muzea Transportu
Kolejowe atrakcje Drezna  Kolejowe atrakcje Berlina  Jak wyglądają pociągi Deutsche Bahn
Wyspy Wschodniofryzyjskie  Żytawska Kolej Wąskotorowa  Uznamska Kolej Nadmorska
Bad Pyrmont  Brema  Brunszwik  Budziszyn  Celle  Drezno Görlitz  Goslar  Hameln  Hanower  Lüneburg  Münster  Paderborn  Soest  Steinheim  Żytawa

Dworzec kolejowy Berlin Hauptbahnhof

Dworzec kolejowy Berlin Hauptbahnhof sam w sobie jest atrakcją turystyczną. Bez wątpienia należy do najpiękniejszych dworców kolejowych w Europie. Przeszklony, monumentalny budynek robi wrażenie z daleka. W dzień i w nocy.

Uroczyste otwarcie wyremontowanego dworca miało miejsce 26 maja 2006 roku. Miejsce, na którym stoi dworzec Berlin Hbf ma bogatą historię. Pierwszy dworzec wybudowano w tym miejscu w latach 1868-1871 (Berlin Lehrter). W czasie drugiej wojny światowej dworzec Lehrter został poważnie uszkodzony. W 1951 roku zabytkowy dworzec został zamknięty, a siedem lat później wysadzony w powietrze. Po prawie 40 latach, w 1987 roku dworzec odnowiono, aby w 2002 roku znów go wyburzyć pod dzisiejszy Berlin Hbf.

Kilkukondygnacyjny budynek można zwiedzać na przykład jeżdżąc w górę i w dół przeszkloną windą. Z dworca jest bardzo blisko do ważnych atrakcji turystycznych Berlina i jeżeli nudzi się wam w oczekiwaniu na pociąg, można wybrać się na spacer.

Dworzec jest czynny przez całą dobę. Można na nim spędzić noc, aczkolwiek jest nudno i niezbyt wygodnie.

Dworzec kolejowy Berlin Anhalter

Uwagę wielu turystów zwiedzających Berlin przykuwa fragment elewacji dawnego dworca Berlin Anhalter. Dworzec ten miał bogatą historię – pierwszy dworzec kolejowy w tym miejscu oddano do użytku już w 1841 roku, natomiast w 1880 roku otwarto ogromny, jak na tamte czasy, dworzec czołowy – hala dworca miała 170 metrów długości i 34 metry wysokości.

Z dworca odjeżdżały liczne pociągi międzynarodowe – między innymi do Neapolu i Aten.

W czasie II wojny światowej na dworcu wyprawiano pociągi z deportowanymi Żydami.

3 lipca 1945 roku dworzec Berlin Anhalter został niemal całkowicie zniszczony w wyniku bombardowania alianckiego. Przeprowadzono prowizoryczne naprawy. Ruch pociągów dalekobieżnych został wstrzymany w 1952 roku, w dniach 25-27 sierpnia 1960 roku przeprowadzono wyburzanie, a właściwie wysadzanie dworca. Zachował się tylko fragment elewacji.

Dworzec kolei podmiejskiej S-Bahn Berlin Anhalter działa do dziś.

Anhalter

Pozostałość po dworcu Berlin Anhalter (aut. Martin aka Maha, CC-BY-SA, flickr.com) 

Kolej parkowa Wulhheide

Kolej parkowa w Berlinie na terenie FEZ, czegoś w rodzaju parku kultury i wypoczynku. Kolejka kursuje od 1956 roku. Tabor jest bardzo zróżnicowany – pociągi są prowadzone przez lokomotywy parowe, spalinowe i elektryczne, a oprócz wagonów zarządca kolejki posiada w swojej kolekcji drezyny. Wśród lokomotyw warto zwrócić uwagę na lokomotywę „Luise Las”. Jak przeczytałem, jest to polska lokomotywa wyprodukowana w 1953 roku w Chrzanowie. Pierwotnie jeździła jako lokomotywa nr 3 w cukrowni Wożuczyn.Została wycofana z eksploatacji w 1978 roku, a w 1994 trafiła do Zakładu Napraw Taboru Kolejowego w Pile, skąd została sprzedana do Niemiec. Wozi pasażerów do dziś. Berlińska Kolej Parkowa posiada w swojej kolekcji inną polską lokomotywę parową oznaczoną jako „Solvay” (Tx6-501) wyprodukowaną w 1943 roku. Obecnie pełni funkcję eksponatu. Strona internetowa: www.parkeisenbahn.de

Britzer Parkbahn

Mniej znana kolej parkowa w Ogrodach Britzer, w dzielnicy Berlin-Neukölln. Kursuje od 1985 roku, jednak w ostatnich latach kilkakrotnie przyszłość kolejki stawała pod znakiem zapytania. Bardzo trudno znaleźć informacje o dniach i godzinach kursowania.

Trasa kolejki liczy około 5 kilometrów, rozstaw torów to 600 mm.

Strona internetowa: britzer-parkbahn.interlok.info

Ekspozycja kolejowa w Muzeum Techniki

Muzeum Techniki w Berlinie to jedno z najpopularniejszych muzeów w mieście. Placówka zbiera świetne recenzje i może się pochwalić ogromną liczbą zwiedzających. Z bardzo dobrymi opiniami można się spotkać również jeśli chodzi o ekspozycję kolejową w tym muzeum. Choć to tylko jedna z ekspozycji, to niejedno muzeum kolejnictwa mogłoby pozazdrościć rozmachu berlińskiej kolekcji.

Łącznie 40 pojazdów umieszczono na 33 torach – lokomotywy parowe, spalinowe, elektryczne, wagony z różnych okresów. Do większości pojazdów można wejść. Unikatem jest pociąg przewożący Żydów do obozów koncentracyjnych w czasie drugiej wojny światowej, temu zagadnieniu i roli kolei poświęcono część wystawy.

Sporo miłośników transportu zainteresuje wystawa „Ruch drogowy”. Zgromadzono na niej ponad 200 samochodów, około 250 motocykli i ponad 300 rowerów. Wśród eksponatów są zabytkowe autobusy.

Strona internetowa: www.sdtb.de

Targi Innotrans

W Berlinie co dwa lata odbywają się targi Innotrans – największe na świecie targi poświęcone transportowi szynowemu. Na terenach wystawowych Messe Berlin spotykają się przedstawiciele największych przedsiębiorstw kolejowych, a na targi tłumnie podążają dziennikarze branżowi oraz miłośnicy kolei z całego świata.

Pierwsze dwa dni zwykle przeznaczone są dla osób z branży, konferencje, spotkania biznesowe. Natomiast dla miłośników kolei największą atrakcją jest wystawa taboru szynowego na wolnym powietrzu – wstęp na wystawę jest bardzo tani i tłumy chętnych co dwa lata przychodzą pooglądać najnowsze pociągi wyprodukowane dla kolei z kilkunastu krajów na całym świecie.

Więcej informacji: www.innotrans.de

Parowozownia Berlin Schöneweide

O berlińskiej parowozowni, niestety, nie znalazłem konkretnych informacji. Wiem jedynie, że znajduje się w pobliżu stacji kolei podmiejskiej Berlin Schöneweide, a w środku stoi kilka czynnych parowozów, które co jakiś czas wyjeżdżają w trasę jako pociągi retro.

Parowozownia nie jest czynna na co dzień, natomiast można ją zwiedzić w wybrane dni, przy okazji różnych imprez kolejowych.

Parowozy z tej parowozowni regularnie przyjeżdżają na Paradę Parowozów do Wolsztyna.

%d bloggers like this: