Kolej na Podróż

Kolej na Słowacji – przewodnik dla pasażerów (akt. 09.2019)

Kolej na Słowacji nie działa tak dobrze jak w Czechach, aczkolwiek na głównych liniach kursuje sporo pociągów, a siatka połączeń międzynarodowych, poza połączeniami z Polską, jest przyzwoita. Osobiście nie lubię podróżować pociągami kolei słowackich ze względu na naprzeciwległy układ miejsc w pociągach oraz tłok.

W listopadzie 2014 roku rząd słowacki wprowadził bezpłatne przejazdy koleją dla wybranych grup społecznych. Populistyczny krok wywołał falę entuzjazmu w Polsce (gdzie osoby należące do tych grup chciałyby również darmowych przejazdów), natomiast w Słowacji doprowadził do tłoku w pociągach i znacznego obniżenia komfortu jazdy, a wbrew hurraoptymistycznym komentarzom nie rozwiązał problemów gospodarczych kraju.

Dla turystów jedyna godna uwagi oferta to wakacyjny bilet sieciowy Slovak. W 2018 roku był oferowany w wersji tygodniowej w okresie od czerwca do końca sierpnia. Na co dzień nie ma ofert pozwalających w niedrogiej cenie zwiedzić kraj. Poza darmowymi przejazdami dla uprzywilejowanych.

Przewoźnik: Železničná spoločnosť Slovensko
Strona internetowa: www.slovakrail.sk
Fanpage kolei słowackich na Facebooku
Ostatnia aktualizacja: 16.09.2019

Kolej na Słowacji  Koleje wąskotorowe na Słowacji  Tatrzańskie Koleje Elektryczne  Żylina
Bratysława  Koszyce  Słowacja – podstawowe informacje

Pociąg Słowacja

Typowe malowanie słowackich wagonów

Spis treści

1. Rozkład jazdy i ceny
2. Jak dojechać
3. Kategorie pociągów
4. Jak dojechać do największych słowackich miast
5. Wybrane zniżki
6. Połączenia międzynarodowe
7. Regiojet
8. Slovak 2019
9. Dworce kolejowe
10. Co zobaczyć – plan podstawowy
11. Wagony sypialne i z miejscami do leżenia
12. Przewóz samochodów
13. Przewóz rowerów
14. Przewóz zwierząt
15. Kolej zębata Tisovec – Zbojska
16. Proponowane noclegi

1. Rozkład jazdy i ceny

slovakrail.sk – strona z wyszukiwarką połączeń i kalkulatorem cen w komunikacji krajowej. Poza sprawdzeniem ceny istnieje możliwość zakupu biletu oraz dokonania rezerwacji miejsca.

UWAGA!!! Od 17 listopada 2014 roku większość obywateli krajów Unii Europejskiej może podróżować pociągami kolei słowackich (poza Intercity) za darmo. Szczegóły w artykule: Przewodnik o podróżowaniu koleją po Słowacji za darmo

cp.atlas.sk – słowacka wyszukiwarka połączeń kolejowych i autobusowych.

Mapa sieci kolei słowackich (źródło: Železnice Slovenskej republiky).

Tatrzańskie Koleje Elektryczne – kompletny przewodnik

Słownik tematyczny słowacko-polski – mój darmowy słownik dla osób, które chciałyby poznać podstawy języka słowackiego przed wyjazdem. Nie jest to wprawdzie rozkład jazdy, ale przyda się, kiedy będziecie mieli problemy z odczytaniem komunikatów.

info@slovakrail.sk – informacja kolejowa kolei słowackich.

EPJ

Pociągi piętrowe kolei słowackich spotykane m.in. na trasie Koszyce – Preszów (fot. Skoda Transportation Group)

EPJ

Wnętrze pociągu wyżej (fot. Skoda Transportation Group)

2. Jak dojechać

Liczba połączeń z Polską pozostawia wiele do życzenia. Ponad 5 lat temu zostały zlikwidowane bezpośrednie pociągi z Katowic i Krakowa do Żyliny, jak również nocny pociąg z Krakowa do Budapesztu przez Koszyce.

Zaktualizowany przewodnik na temat dojazdu pociągiem na Słowację Pociągiem na Słowację – przewodnik (2018)

Na Słowację najłatwiej dojechać przez Czechy. Wystarczy dojechać do Bogumina (pociągami EC z Warszawy w kierunku Pragi i Wiednia), a tam przesiąść się do pociągów Praga – Żylina lub Praga – Koszyce, ewentualnie pojechać dalej wagonami bezpośrednimi. Osoby jadące do Bratysławy przesiadają się na stacji Břeclav. Nie ma problemu z kupnem biletów w czynnej całodobowo kasie w Boguminie. Tam nawet zwykła kasa prowadzi sprzedaż biletów międzynarodowych.

OSTRZEŻENIE!!! Pasażerom nocnych pociągów kursujących pomiędzy Czechami a Słowacją zaleca się ostrożność na odcinku Čadca – Kysucké Nové Mesto. Byłem świadkiem, jak złodzieje okradali pasażerów w porannym pociągu relacji Cheb – Koszyce (już nie kursuje). 

W rozkładzie jazdy 2018/2019 kursują trzy pociągi dziennie relacji Czadca, Niestety, pociągi nie są skomunikowane z pociągami Kolei Śląskich w Zwardoniu. Nie zanosi się na poprawę współpracy pomiędzy Kolejami Śląskimi a kolejami słowackimi w przyszłości

Ceny biletów powrotnych (sprawdzane 04.06.2019):

Zwardoń – Czadca: 3,2 euro
Zwardoń – Skalite: 2 euro

Regiopanter

Pociąg RegioPanter dla kolei słowackich. Od marca 2020 roku ma pojawić się na trasie Zwardoń – Czadca. (fot. Skoda Transportation Group)

RegioPanter

Pociąg RegioPanter dla kolei słowackich – wnętrze (fot. Skoda Transportation Group)

Biletów tych nie można kupić w Polsce, więc wiele osób decyduje się na przekroczenie granicy pieszo, aby po dojściu do stacji Skalite-Serafinov lub Skalite kontynuować podróż słowackim pociągiem. Przejście ze stacji Zwardoń do stacji Skalite-Serafinov trwa około 15 minut, choć osobiście nie miałem okazji zweryfikować tej informacji. Inny sposób to przejście granicy pieszo, dojście do pierwszego przystanku autobusowego (Skalite Kozak) i przejazd autobusem do Skalite lub Czadcy. Osobiście odradzam ten sposób podróży.

W wakacje 2019 roku będzie kursował pociąg Muszyna – Poprad.  Koleje słowackie będą uruchamiać pociąg  od 29 czerwca do 1 września w soboty i niedziele. Rozkład jest następujący:

Muszyna (odj. 09:54) –> Poprad (11:25)
Muszyna (odj. 17:50) –> Poprad (19:25)

Poprad (odj. 07:30) –> Muszyna (przyj. 09:10)
Poprad (odj. 15:27) –> Muszyna (przyj. 17:15)

Cena biletu na przejazd to w przeliczeniu 21,50 zł.

Od 29 czerwca do 1 września 2019 roku kursuje weekendowy pociąg Polregio Rzeszów – Medzilaborce. Pociąg pojedzie 2x dziennie w sobotę i raz dziennie w niedzielę.

Ceny biletów za stroną kolei słowackich (na stronie Polregio nie zostały zaktualizowane):

W 2019 roku zmienił się cennik biletów. Podróżny kupuje bilet krajowy do Łupkowa (np. Rzeszów – Łupków) według cennika krajowego Polregio, a na odcinek Łupków – Medzilaborce dokupuje bilet Łupków – Medzilaborce za 1 euro lub 4,40 euro.

ZSSK 840

Pociąg serii 840 kursujący również jako pociąg Poprad – Muszyna

ZSSK 840 wnętrze

Wnętrze pociągu serii 840, kursującego też jako pociąg Poprad – Muszyna

3. Kategorie pociągów

Kategorie słowackich pociągów nie różnią się wiele od polskich. W rozkładzie jazdy stosuje się oznaczenia:
Os – pociąg osobowy
Zr – pociąg przyspieszony (rzadko spotykany)
R – pociąg pospieszny
RJx – pociąg Regiojet Bratysława – Zurych
EX – ekspres
IC – Intercity
EC – Eurocity
SC – Supercity

11 grudnia 2016 roku koleje słowackie przywróciły komercyjne połączenia Intercity. Nie polecam ze względu na fakt, iż w wagonach bezprzedziałowych wszystkie siedzenia są przy stoliku, czyli pasażerowie są zwróceni twarzami do siebie. Jeśli ktoś lubi wagony przedziałowe, to co innego, bo takie również są. Pociągi kursują 2 razy dziennie pomiędzy Bratysławą a Koszycami i nie obowiązują w nich bezpłatne przejazdy.

Koleje słowackie w ostatnich latach zainwestowały dużo pieniędzy w modernizację taboru i zakup nowych pociągów. W pociągach kursują wagony z przedziałami i wagony bezprzedziałowe. W zmodernizowanych wagonach dużo czynnych gniazdek. Wagony bezprzedziałowe kolei słowackich mają jedną wadę – siedzenia są w układzie 4+4, czyli podróżni siedzą naprzeciw siebie, a miejsca na nogi jest stosunkowo mało. Dla mnie dużo lepszym rozwiązaniem jest układ siedzeń z pociągów PKP Intercity lub kolei czeskich.

W pociągach Intercity obowiązuje cennik dynamiczny – cena biletu zależy od obłożenia danego połączenia. Cennik jest bardzo skomplikowany. W pierwszej i drugiej klasie pociągów Intercity pasażerowie otrzymują w cenie biletu wodę 0,5 l, ciepły napój (kawa rozpuszczalna lub herbata), dostępna jest prasa codzienna i czasopisma. Osoby kupujące bilet mogą zarezerwować bezpłatne miejsce parkingowe w Bratysławie, Trnawie, Żylinie i Popradzie. Dawniej była jeszcze klasa 1plus, ale obecnie nie ma jej w ofercie.

W pociągach pospiesznych często spotkamy zmodernizowane, klimatyzowane wagony z przedziałami i bezprzedziałowe.

Jeśli chodzi o tabor, najbardziej lubię piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne EPJ (671) wyprodukowane przez Skoda Transportation Group (odpowiedniki czeskich pociągów City Elefant). Przyjemnie podróżuje się też motoraczkami, przynajmniej dopóki nie świeci mocne słońce. Natomiast wagony są niby wygodne, ale jak wspomniałem nie lubię naprzeciwległego układu siedzeń i bardzo awaryjnych toalet. Jeśli nie ma tłoku, da się wytrzymać, ale od czasu wprowadzenia darmowych przejazdów tłok panuje często.

Intercity

Pociąg Intercity – typowy wagon I klasy

Intercity druga klasa

Pociąg Intercity – typowy wagon drugiej klasy. Wagony tego typu spotkamy także w pociągach pospiesznych.

Przedział dla dzieci

Przedział dla dzieci w pociągu Intercity (fot. mat. prasowe kolei słowackich)

4. Jak dojechać do największych słowackich miast

 

Analizując statystyki zauważyłem, że często internauci poszukują informacji na temat dojazdu z Polski do największych słowackich miast. Pierwsza rzecz, to dojazd do Żyliny lub Bratysławy, co opisałem wyżej. Następnie:

Dojazd do Trenczyna i Trnawy

Do Trenczyna lub Trnawy można dojechać licznymi pociągami pospiesznymi, osobowymi i Intercity kursującymi pomiędzy Żyliną a Bratysławą.

Dojazd do Koszyc

Do Koszyc można dojechać pociągami pospiesznymi i Intercity z Żyliny lub Bratysławy (tu mamy do wyboru dwie trasy: Bratysława – Żylina – Koszyce lub Bratysława – Brezno – Koszyce). Kursują również pociągi bezpośrednie z Bogumina lub Czeskiego Cieszyna.

Dojazd do Popradu

Poprad leży na trasie Żylina – Koszyce, więc nie ma żadnych problemów z dojazdem.

Dojazd do Bańskiej Bystrzycy

Do Bańskiej Bystrzycy można dojechać kilka razy dziennie pociągami przyspieszonymi z Żyliny (kursują w takcie dwugodzinnym). Część z nich kursuje dalej do Bratysławy. Z Bratysławy można dojechać pociągami bezpośrednimi, ale często należy przesiąść się na stacji Zvolen.

Dojazd do Nitry

Najtrudniej opisać dojazd do Nitry. Najłatwiej złapać przesiadkę na stacji Leopoldov na trasie Bratysława – Żylina, skąd kursują szynobusy do Nitry. Pociąg jedzie powoli przez bardzo małe miejscowości. Taka podróż to gratka dla miłośników kolei, natomiast pasażer obładowany bagażem nie będzie miał powodów do zadowolenia. Do Nitry można również dojechać bezpośrednim pociągiem z miasta Nove Zamky.

Motorak

Motoraczek serii 812

ZSSK 812

Wnętrze pociągu serii 812

5. Wybrane zniżki

W czasie opracowywania artykułu podane zniżki można było znaleźć na stronie kolei słowackich, ale ze względu na darmowe przejazdy dla połowy ludności mogą one zostać w najbliższym czasie zlikwidowane. :

REGIONAL – ulga handlowa dla wszystkich podróżujących pociągami osobowymi, przyspieszonymi i REX na odległość do 60 kilometrów w drugiej klasie. Płacą oni 15% taniej, niż według taryfy normalnej. Przy zakupie biletu przez internet pasażerowie otrzymują dodatkowo 5% zniżki.

ZNIŻKA GRUPOWA – zniżka grupowa na słowackich kolejach funkcjonuje w dwóch wariantach. Pierwszy z nich to zniżka dla małych grup (Skupina mini). Przeznaczona jest dla małych grup liczących do pięciu osób, przy czym w grupie musi być przynajmniej jeden dorosły i jedno dziecko do ukończenia piętnastego roku życia.

Z kolei zniżka grupowa w wariancie dla większych grup jest przeznaczona dla grup liczących od sześciu do 99 osób bez względu na wiek. W obu wersjach pierwszy dorosły płaci 100% ceny biletu, każdy następny ma zniżkę 25%, a dziecko do ukończenia 15 roku życia 60%. Zasada ta obowiązuje we wszystkich pociągach, poza pociągami IC, w których obowiązują zupełnie inne zasady. Jeżeli grupa chce podróżować pociągami EC, musi dopłacić 1,5 euro za każdą osobę dorosłą i 1 euro za dziecko.

JUNIOR RAILPLUS EURO<26 – karta zniżkowa i karta Euro26 w jednym. Przeznaczona dla podróżnych, którzy nie ukończyli 26 roku życia. Ważna rok od daty wydania, przy czym ważność się kończy w dniu ukończenia 26 roku życia bez względu na datę zakupu. Koszt wydania karty na rok to 16,50 euro. O ile nie przysługuje wam prawo do bezpłatnych przejazdów, wydatek na kartę bardzo szybko się zwróci. (ceny sprawdzane 06.08.2019)

Zniżki na kolei:
– 40% zniżki na połączenia krajowe w 2 klasie.
– 50% zniżki na połączenia TEZ
– zniżka na bilety międzynarodowe

KLASIK RAILPLUS – karta dla osób w wieku 26-65 lat. Karta ważna rok od daty wydania. Koszt: 35 euro. Uprawnia do następujących zniżek:
– 25% zniżki na połączenia krajowe we wszystkich pociągach w 1 i 2 klasie.
– 50% zniżki na połączenia TEZ (więcej na dole strony)
– 25% zniżki na bilety międzynarodowe
– zniżki na wybrane połączenia w komunikacji międzynarodowej według odrębnych umów.

ZSSK 913

Zmodernizowany pociąg serii 913 (fot. mat. prasowe kolei słowackich)

6. Połączenia międzynarodowe

Słowacja posiada bardzo dobrą sieć połączeń z Czechami, natomiast sprawa wygląda gorzej, jeśli chodzi o połączenia z innymi sąsiadami. Na pewno dużo do zrobienia pozostaje w połączeniach z Polską. Brakuje pociągu Kraków – Koszyce oraz bezpośredniego pociągu Katowice – Żylina lub dalej przez Żywiec.

Poza wymienionymi krajami ze Słowacji można dojechać bezpośrednim pociągiem do Belgradu (pociąg Praga – Belgrad), na Ukrainę (również w wagonie z miejscami do siedzenia Cierna nad Tisou – Czop) oraz do Niemiec (pociąg Budapeszt – Berlin przez Czechy)

Austria

Będąc w Bratysławie warto wybrać się do Wiednia. Podróż pociągiem REX trwa tylko godzinę i 11/12 minut. Ceny są atrakcyjne, do biletu można dokupić bilet jednodniowy na komunikację miejską w Wiedniu w strefie Z 100.

Przykłady cen biletów powrotnych (za slovakrail.sk sprawdzane 02.08.2019):

Bratysława – Wiedeń – 14 euro (tam i z powrotem)
Bańska Bystrzyca – Wiedeń 32 euro (tam i z powrotem)
Trnawa – Wiedeń 19 euro (tam i z powrotem)

Ceny biletów z biletem jednodniowym komunikacji miejskiej na strefę Z100 w Wiedniu:

Bratysława – Wiedeń – 19,80 euro (tam i z powrotem)
Bańska Bystrzyca – Wiedeń 37,80 euro (tam i z powrotem)
Trnawa – Wiedeń 24,80 euro (tam i z powrotem)

Przewóz rowerów w pociągach regionalnych Bratysława – Wiedeń kosztuje 2,50 euro.

Według rozkładu jazdy pociągi jeżdżą co godzinę przez cały dzień – najczęściej połączenia obsługiwane są przez wygodne składy podmiejskie kolei austriackich. Na różnych forach internetowych podawane są informacje, że w najbliższych latach mogą wystąpić utrudnienia spowodowane rozbudową trasy.

Przy podróżach w głąb Austrii obowiązuje oferta Europa Express od dowolnej stacji ujętej w międzynarodowym systemie sprzedaży biletów na Słowacji do dowolnej stacji ujętej w międzynarodowym systemie sprzedaży biletów w Austrii. Ceny biletów zaczynają się od 14,90 euro – przedsprzedaż zaczyna się 60 dni przed planowaną podróżą. Dzieci do ukończenia 15 roku życia mogą podróżować w towarzystwie dorosłego z biletem Europa Express za darmo (maksymalnie dwoje dzieci na jedną osobę dorosłą).

Bratysława - Wiedeń

Wnętrze pociągu Bratysława – Wiedeń

Czechy

Pomiędzy Czechami a Słowacją kursują liczne pociągi. Począwszy od pociągów międzynarodowych uruchamianych przez koleje czeskie i słowackie, po pociągi międzynarodowe uruchamiane przez Regiojet i Leo Express. Wybór jest bardzo duży, więc informacje w dużym skrócie.

Najpopularniejszymi pociągami wśród Polaków są pociągi Praga – Żylina i Praga – Koszyce, do których przesiadają się polscy podróżni na przykład w Boguminie i w Czeskim Cieszynie. Kilka pociągów jedzie inną trasą, przez Horni Lidec – Puchov; kończą one najczęściej bieg na stacji Zvolen. Można do nich wsiąść np. w Ołomuńcu. Przejazdy według taryfy międzynarodowej nie są już takie tanie jak kiedyś, na szczęście można znacznie obniżyć koszty biletu.

Bez problemu dojedziemy również z Pragi i Brna do Bratysławy pociągami zmierzającymi do Budapesztu. Odnośnie cen biletów, to różnią się informacje podane aktualizacje na stronach internetowych kolei czeskich i słowackich. Koleje słowackie poinformowały o wprowadzeniu od połowy czerwca oferty Europa Express. Z artykułu wynikało, iż podobną ofertę wprowadziły koleje czeskie, lecz podczas weryfikacji na stronie kolei czeskich widniała nadal oferta Včasná jízdenka Slovensko. Nowa wersja cennika, opublikowana przez koleje czeskie, jest wyjątkowo nieczytelna dla pasażera. W każdym razie z Pragi do Koszyc można dojechać za 28 lub 29 euro w kuszetce 6-osobowej. Najtańszy bilet z Ostrawy do Koszyc kosztuje 14 euro.

Ze względu na fatalne opracowanie cennika przez koleje czeskie, polecam lekturę artykułu na blogu opracowaną według informacji podanych przez koleje słowackie. Ceny mogą się różnić o 1-2 euro.

Pociągi bezpośrednie pomiędzy Pragą a Koszycami uruchamia również Regiojet. Oprócz pociągu dziennego trzy razy w tygodniu kursują pociągi nocne. W 2016 roku w pociągach nocnych RegioJet pojawiły się kuszetki i wagony sypialne, natomiast duży plus za ochronę na pokładzie pociągów, zapewniającą pasażerom bezpieczeństwo na trasie znanej z kradzieży. Pociągi zatrzymują się w Czeskim Cieszynie; osoby planujące podróż pociągiem nocnym mogą poczekać na dworcu, bowiem czynny jest on przez całą dobę.

Firma RegioJet, pomimo moich próśb, nie udzieliła informacji na temat wagonów sypialnych i wagonów z miejscami do leżenia.

Posiadaczom kart ISIC do ukończenia 29. roku życia oraz posiadaczom kart EURO<26 przysługuje 10% zniżki. Dzieci do ukończenia 6. roku życia podróżują za darmo, dzieci i młodzież od 6 do 15 lat płacą 50% ceny biletu, dla grup od od 3 do 6 osób przygotowano 10% zniżki. Aktualne ceny dostępne są w systemie rezerwacyjnym firmy Regiojet. Bilety Regiojet można kupić w kasie na dworcu w Czeskim Cieszynie, lecz ze względu na duże obłożenie pociągów dziennych warto kupić je wcześniej przez internet.

11.12.2016 roku Regiojet uruchomił połączenie Praga – Brno – Bratysława.

Informacje o rozkładzie jazdy na stronie Regiojet
Czeski Cieszyn – dworzec kolejowy (informacje)

Również Leo Express uruchamia jeden pociąg dziennie pomiędzy Pragą a Koszycami. Do Koszyc dojeżdża on po godzinie 22, natomiast w drogę powrotną do Pragi jedzie jako pociąg nocny – jest to pociąg obsługiwany przez pojazdy typu Flirt, a więc bez miejsc do leżenia i miejsc sypialnych. Trudno polecić to połączenie, choć fotele w najwyższej klasie można wygodnie rozłożyć.

Pociąg również zatrzymuje się w Czeskim Cieszynie. Ceny różnią się, w zależności od dnia i obłożenia pociągu. Przykładowo bilety na trasie Czeski Cieszyn – Koszyce zakupicie w cenach 339-399 CZK w najtańszej klasie Economy.

Więcej informacji: www.le.cz

Koleje czeskie i słowackie uruchamiają ponadto pociągi lokalne kursujące z różną częstotliwością na trasach: Czadca – Jablunkov-Návsí (Nawsie)/Bogumin
Kuty – Brzecław
Vrbovce – Hodonin

Na innych trasach (np. Makov – Roznov pod Radhostem, Holic nad Moravou – Hodonin) kursują autobusy komunikacji regionalnej.

Szwajcaria

Na pociągi obowiązuje oferta promocyjna Europa Express, czyli bilety bezzwrotne kupowane z wyprzedzeniem. Przedsprzedaż rozpoczyna się najwcześniej 60 dni przed odjazdem. Dzieci do ukończenia 15 roku życia mogą podróżować w towarzystwie dorosłego z biletem Europa Express za darmo (maksymalnie dwoje dzieci na jedną osobę dorosłą). Ceny biletów Europa Express do Szwajcarii zaczynają się od 34,90 euro.

Liczne pociągi Railjet kursują do Zurychu z Wiednia.

Węgry

Przez Słowację przejeżdżają pociągi z Niemiec i Czech do Budapesztu. Na odcinku słowackim często bywają bardzo zatłoczone przez osoby podróżujące za darmo. Ceny biletów:

Cena biletów Bratysława – Budapeszt przez Szob to 9 euro. Šturovo – Vác to 3,80 euro. Bilet powrotny Bratysława – Budapeszt kosztuje 17,5 euro.

Mimo bliskości kolejowego przejścia granicznego Rusovce – Rajka (ok. 30 km. od Bratysławy hl. st.) ruch kolejowy jest kierowany na Štúrovo/Szob. W grudniu 2017 roku uruchomiono tylko pojedyncze pociągi Bratislava-Petržalka – Rajka przez Rusovce obsługiwane przez GySev.

Przykłady cen biletów powrotnych (sprawdzane  04.06.2019):
Koszyce – Miskolc (przez Čaňa Gr.) – 6,5 euro
Koszyce – Budapeszt (przez Szob Gr.) – 20 euro
Nové Zámky – Budapest (przez Szob Gr.) – 10,50 euro
Koszyce – Budapest (przez Čaňa Gr.) – 20 euro

Możliwy jest też dojazd z Koszyc do miejscowości Slovenske Nove Mesto, tam piesze przekroczenie granicy i z Satoraljaujhely pociągiem np. do Miskolca lub z przesiadką do Tokaju.

Pomiędzy stacjami Sturovo a Esztergom co dwie godziny kursuje autobus – koszt biletu to około 0,70 euro. Taksówkarze wołają 4-5 euro za przejazd pomiędzy miastami, co opłaci się, jeśli taksówkę wezmą 3-4 osoby.

Przewóz rowerów w pociągach EC i EN pomiędzy Bratysławą lub Koszycami a Budapesztem kosztuje 5 euro, trzeba też zapłacić 2 euro za obowiązkową rezerwację miejsca.

Ukraina

2 razy dziennie kursują pociągi pomiędzy ukraińską stacją graniczną Chop a słowacką stacją Cierna nad Tisou.

Z miejscowości Chop można dojechać marszrutką lub pociągiem podmiejskich do Użgorodu lub Mukaczewa. Z Użgorodu i Mukaczewa kursują pociągi do największych ukraińskich miast, w tym do Lwowa. Chop posiada także połączenie kolejowe z węgierskim miastem granicznym Zahony.

Od 9 czerwca 2019 roku dwa razy dziennie kursuje pociąg Koszyce – Mukaczewo. Połączenie obsługiwane jest przez spalinowy zespół trakcyjny kolei słowackich, kontrola graniczna odbywa się na stacji Czop.

Bilet w jedną stronę kosztuje 7,50 euro. Cena zawiera rezerwację miejsca. Sama rezerwacja miejsca kosztuje 2 euro. Na terytorium Ukrainy możliwy jest tylko przejazd międzynarodowy, to znaczy nie można jechać w relacji krajowej pomiędzy stacjami Czop i Mukaczewo.

W pociągu jest wydzielone 1 miejsce do przewozu wózka dziecięcego i 3 miejsca do przewozu rowerów. Cena biletu na przewóz roweru + miejscówki to 3 euro.

Z Koszyc do Użgorodu i z powrotem można dojechać bezpośrednimi autobusami przez Vyšné Nemecké. Przejście graniczne w miejscowości Vyšné Nemecké to przejście drogowe, w weekendy i święta należy się liczyć z długimi kolejkami. Od kilku lat piesi nie mogą przekraczać granicy w tym miejscu, można jedynie poprosić kogoś o przewiezienie przez granicę za opłatą. Piesi mogą skorzystać z oddalonego o 35 kilometrów przejścia granicznego Veľké Slemence – Mali Selmenci, co znacznie wydłuża czas podróży.

UWAGA!!! Wyszukiwarki połączeń rozklad.pkp.pl i rozklad.sitkol.pl mogą podawać nieaktualne rozkłady jazdy pociągów Cierna nad Tisou – Chop. Godziny odjazdów, skomunikowania itp. należy zawsze weryfikować korzystając z wyszukiwarki połączeń kolei słowackich www.slovakrail.sk.

ZSSK 813

Wnętrze pociągu serii 813 obsługującego pociągi Koszyce – Mukaczewo

7. Regiojet

W Czechach i na Słowacji jedną z najbardziej znanych firm świadczących usługi przewozowe jest Student Agency kojarzona z „żółtymi autobusami”. Firma odniosła ogromny sukces oferując pasażerom komfort oraz dodatkowe usługi w cenie biletu, jak np. prasę w autobusach. Udało im się przy tym zachować konkurencyjne ceny biletów.

Sukces na rynku przewozów autobusowych spowodował, że grupa Student Agency zaczęła myśleć o pasażerskich przewozach kolejowych. Od ponad roku na terenie Czech kursują „żółte pociągi” pod nazwą RegioJet konkurujące z państwowymi kolejami czeskimi na trasie Hawirzów – Ostrawa – Praga. Konkurencja zmusiła koleje czeskie do wprowadzenia licznych promocji na trasie.

Pociągi RegioJet można również spotkać na terenie Słowacji. Firma RegioJet uruchomiła połączenie międzynarodowe Praga – Żylina/Koszyce (obsługiwane przez pociągi zestawione z wagonów i lokomotyw czeskiego oddziału firmy.

Na Słowacji RegioJet obsługuje linię Bratysława – Dunajská Streda – Komárno. Wszystkie połączenia obsługują pociągi Talent wyprodukowane przez firmę Bombardier. Pociągi są klimatyzowane, wyposażone w toaletę z obiegiem zamkniętym oraz w pełni przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Zadowoleni będą również rowerzyści, bowiem w pociągach przygotowano specjalne miejsca na rowery.

Od 1 stycznia 2017 roku firma Regiojet zrezygnowała z obsługi połączeń dalekobieżnych Bratysława – Żylina – Koszyce. Oficjalnym powodem było przywrócenie przez koleje słowackie pociągów Intercity, jednak trudno w to uwierzyć, bowiem są to pociągi komercyjne i nie stanowiły konkurencji dla Regiojetu pod względem komfortu. Dużo większym problemem były natomiast darmowe przejazdy. Jeśli ktoś może jechać za darmo pociągiem pospiesznym albo zapłacić np. 18 euro, wiadomo, że wybierze pociąg darmowy, w którym za jego bilet zapłaci słowacki podatnik.

Od 16 września 2019 roku na linii Komarno – Dunajska Streda kursują piętrowe wagony zakupione od kolei niemieckich.

Szczegółowe informacje: www.regiojet.sk

Regiojet

Pociąg Dunajska Streda – Komarno (fot. materiały prasowe Regiojet SK)

Regiojet Słowacja

Pociąg Dunajska Streda – Komarno – wnętrze (fot. materiały prasowe Regiojet SK)

8.Slovak 2019

Bilet sieciowy Slovak to pojawiająca się od kilku lat oferta kolei słowackich, uprawniająca do podróżowania przez 31 następujących po sobie dni w lipcu i sierpniu po Słowacji. Ze względu na konieczność wykupienia kart zniżkowych i wysokie ceny, nie była ona zbyt popularna.

W 2017 roku koleje słowackie zmieniły warunki oferty – niektóre warianty biletu staniały, wprowadzono również bilet tygodniowy za 39 euro bez konieczności kupowania kar zniżkowych. Rok później bilety sprzedawano także na czerwiec

Dla osób w wieku 26-60 lat najlepsza oferta to Slovak Týždeň – bilet ważny przez siedem następujących po sobie dni lub do ostatniego dnia sierpnia. Jedyny wymagany dokument to ważny dokument tożsamości – dowód osobisty, prawo jazdy lub paszport. Cena wynosi 39 euro. Pozostałe bilety ważne są przez 31 dni w czerwcu, lipcu i sierpniu.

Rodzaje i ceny biletów:

Slovak Týždeň – 39 euro (bez ograniczeń) Slovak Junior (do ukończenia 26 roku życia) – 25 euro + 16,5 euro = 41,5 euro
Slovak Klasik (bez ograniczeń wiekowych) – 55 euro + 35 euro
Slovak Senior (ponad 60 lat) – 25 euro + 9,90 euro

Bilet tygodniowy w zupełności wystarczy na zwiedzenie najważniejszych miejsc na Słowacji, do których da się dojechać pociągiem, o ile nie chcecie zaliczać kolei wąskotorowych kursujących w weekendy.

ZSSK 460

Stary pociąg serii 460, spotykany w okolicach Koszyc.

ZSSK 460

Wnętrze pociągu – ładniejsza część

ZSSK 460

Wnętrze pociągu – brzydsza część

9. Dworce kolejowe 

Dworce kolejowe na Słowacji nie należą do najpiękniejszych. W ostatnich latach wyremontowano kilka najważniejszych dworców (Koszyce, Trnawa, Puchov), ale wiele z nich wymaga pilnego remontu i Polaków może zaskoczyć przepaść, jaka dzieli wyremontowane polskie dworce od słowackich. Na dworcach zwykle jest szaro i ponuro, czynne są kioski z prasą i kanapkami, restauracje i bary dworcowe podobne są do tych czeskich, choć podobno nie mają tej atmosfery, co czeskie. Na plus należy natomiast zapisać możliwość zakupienia biletu międzynarodowego w wielu mniejszych miejscowościach, co w Polsce jest nie do pomyślenia. Bezpieczeństwo na poziomie podobnym jak u nas, należy uważać w dzielnicach przydworcowych.

Toalety płatne, ceny zwykle niższe niż w Polsce, czystość czasami pozostawia wiele do życzenia (toalety na dworcu w Czadcy to koszmar). Prysznice dostępne na dworcach w Koszycach, Trnawie, Popradzie i Zwoleniu. Przenocować można na dworcach w Popradzie, Trnawie, Żylinie i Trenczynie, choć nie polecam tego ostatniego.

Przechowalnie bagażu są na największych dworcach, na mniejszych są likwidowane w związku z brakiem zainteresowania. Tylko na niektórych stacjach w miejsce zlikwidowanych przechowalni instaluje się skrzynki na bagaż.

Największym rozczarowaniem może być dworzec główny w Bratysławie. Posępne miejsce, a o placu i okolicy nie wspominam. Odradzam kupno jedzenia w budkach przy dworcu – w moim przypadku zawsze kończyło się to zatruciem pokarmowym (na szczęście lekkim).

Najlepiej natomiast wypada wyremontowany dworzec w Koszycach. Nieźle też prezentuje się dworzec Poprad – Tatry.

Tłumaczenia napisów spotykanych na dworcach:

cestovný poriadok – rozkład jazdy
čakáreň – poczekalnia
eskalátory – schody ruchome
koľaj – tor
nástupište – peron
odchody – odjazdy
platný cestovný lístok – ważny bilet
príchody – przyjazdy
pokladnica – kasa
reštaurácia – restauracja
úschovňa batožín – przechowalnia bagażu
vestibul – hol
vlak – pociąg
výťah – winda
zákaznícke centrum – centrum obsługi klienta
železničná stanica – stacja kolejowa; dworzec kolejowy

Żylina witraż

Na dworcu kolejowym w Żylinie zobaczymy piękne witraże

10. Co zobaczyć – plan podstawowy

Najważniejsze miejsca na Słowacji można zwiedzić stosunkowo szybko. Mnie najbardziej podobały się Koszyce, następna jest Żylina. Bratysławę należy odwiedzić, bowiem to stolica, ale wiele osób będzie się czuło rozczarowanych. W Bratysławie mogę polecić zamek i Stare Miasto.

Najlepszym sposobem na zwiedzenie najważniejszych miast Słowacji jest pociąg. Większość interesujących miast położona jest wzdłuż lub w pobliżu linii kolejowej Bratysława – Żylina – Koszyce. Ze względu na położenie Żyliny podzieliłem opis miast wzdłuż linii (i w pobliżu) na dwie części Żylina – Bratysława i Żylina – Koszyce. Jeżeli skorzystacie z moich wskazówek, z pewnością zrozumiecie, dlaczego dokonałem takiego podziału.

Żylina

Żylina to spokojne miasto z centrum blisko dworca. Warto zobaczyć.

Linia Żylina – Bratysława

Pod względem krajobrazowym linia niezbyt atrakcyjna, częściowo biegnie wzdłuż autostrady. Przejazd szybki, najładniejsze miejsce po przejechaniu stacji Trenczyn – piękny widok na trenczyński zamek. Spodoba się również zbiornik retencyjny pomiędzy Powaską Bystrzycą a Púchovem.

Żylina – wraz z Koszycami moje ulubione słowackie miasto. Niezbyt duże centrum położone blisko dworca kolejowego – wystarcy iść deptakiem. Dwa rynki, w tym jeden zabytkowy, katedra Najświętszej Trójcy, kościół Nawrócenia św. Pawła i dwa centra handlowe. Oba centra szpecą Námestie A. Hlinku, ale Mirage Shopping Center może się pochwalić bardzo dużą liczbą sklepów różnego rodzaju i jest tam przyjemnie. Kawałek od centrum można zobaczyć Budatínsky zámok. Spokojne, przyjemne miasto. Na szybkie zwiedzanie wystarczą 3 godziny. Ozdobą dworca kolejowego są przepiękne witraże.

Powaska Bystrzyca (Považská Bystrica) – brzydkie miasto pełne blokowisk. Turyści nie mają tu czego szukać.

Púchov – trochę ładniejszy niż Powaska Bystrzyca, ale również blokowiska. Wyremontowany dworzec kolejowy oddalony o ok. 1,5 km od centrum miasta. Spokojnie można pominąć.

Dubnica nad Váhom – przeciętne miasto bez żadnych szczególnych atrakcji. Również przeważają rozległe blokowiska, zachowały się niewielkie ruiny zamku, pałacyk i kościół św. Jakuba.

Trenčianska Teplá – stacja kolejowa, skąd jeszcze kilkanaście lat temu kursował zabytkowy tramwaj do pobliskiego uzdrowiska Trenczyńskie Cieplice. Obecnie tramwaj (Trenčianska elektrická železnica) kursuje głównie w wakacje i w wybrane dni poza sezonem letnim.

Trenčianska elektrická železnica – informacje i rozkład jazdy.

Trenczyn – spokojne miasto z licznymi zabytkami. Symbolem Trenczyna jest zamek majestatycznie górujący nad miastem. Centrum nieduże, przyjemne, w sam raz na jednodniowy pobyt. Kilka zabytków sakralnych, między innymi katedra oraz synagoga. Dużo obiektów noclegowych w niewygórowanej cenie. Polecam.

Dla osób zaliczających linie kolejowe interesującą opcją będzie przejazd linią Trenczyn – Chynorany. Ze stacji Chynorany odjeżdżają pociągi do Nitry i Prievidzy. Pociągi kursują tylko 3-4 razy dziennie.

Nowe Miasto nad Wagiem (Nové Mesto nad Váhom) – przeciętne miasto, choć ładniejsze niż pierwsze miasta za Żyliną. Rynek jakich wiele, kilka zabytków sakralnych (najważniejszy to kościół Narodzenia Marii Panny). W pobliżu jezioro Zelena Voda, popularne miejsce rekreacji i wypoczynku w sezonie letnim. Można zwiedzić, można pominąć.

Ze stacji Nové Mesto nad Váhom kursują pociągi osobowe do stacji Vrbovce przez Myjavę, gdzie można się przesiąść na pociąg regionalny do czeskiej stacji Veselí nad Moravou (Vrbovce – Veselí nad Moravou). Po czeskiej stronie często zamiast pociągu kursuje zastępcza komunikacja autobusowa.

Pieszczany (Piešťany) – miasto uzdrowisko nad Wagiem. Z okien pociągu Pieszczany nie wyglądają na jakieś atrakcyjne miejsce. Z budynków wyróżnia się hotel Thermia Palace, kilka budynków uzdrowiskowych, ponadto zabytki sakralne – kościół św. Stefana, kościół ewangelicki i kaplica z 1897 roku. W mieście działa Muzeum Techniki Wojskowej oraz Muzeum Balneologii. W mieście nie ma wieżowców, wyjątkiem jest hotel „Magnolia”. Ładny park miejski.

Leopoldov – czterotysięczne miasto. Jedyne atrakcje to zabytkowy dworzec kolejowy i najbardziej znane słowackie więzienie. Leopoldov nie ma nic do zaoferowania turystom, ale jest to stacja przesiadkowa na pociągi do Nitry.

Trnawa (Trnava) – ładne miasto 40 minut jazdy pociągiem z Bratysławy, ale potoczna nazwa „Mały Rzym” to gruba przesada. Z wyremontowanego dworca do największych atrakcji idzie się około 10 minut. Warto zwiedzić centrum z licznymi zabytkami sakralnymi wybudowanymi na niewielkiej powierzchni. Dwa rynki. Oba bardzo ładne, przy czym Plac św. Mikołaja podczas mojej ostatniej wizyty był bardzo zaniedbany, ale od tego czasu sporo minęło. Zdecydowanie polecam na kilkugodzinną wizytę. Wadą są wysokie ceny noclegów.

Osoby udające się do Nowych Zamków mogą skorzystać z pociągów Trnawa – Galanta. Z Galanty odjeżdżają pociągi do Nowych Zamków i Szturowa. Oszczędność kosztów i czasu, choć pociągi kursują rzadko.

Połączenie Trnawa – Kúty przeznaczone jest raczej dla miłośników kolei.

Bratysława (Bratislava) – stolica Słowacji. Opinie turystów co do urody miasta są bardzo podzielone, ale nie należy zniechęcać się dworcem głównym wraz z otoczeniem, tylko kierować się pieszo w stronę Starego Miasta. Nie każdemu musi się podobać, ale wypadałoby zwiedzić.

Pociąg pospieszny

Typowa druga klasa pociągu pospiesznego

Linia Żylina – Koszyce

Moim zdaniem najpiękniejsza linia kolejowa na Słowacji (nie przejechałem wszystkich linii). Przy dobrej pogodzie tuż za Żyliną zobaczymy góry wznoszące się w oddali, taki widok będzie nam towarzyszył aż do stacji Spiska Nowa Wieś. To magistrala kolejowa, więc pociągi jeżdżą szybko. Polecam przejazd Pendolino lub Regiojetem, w bezprzedziałowych wagonach kolei słowackich miejsca są tylko przy stoliku, co przy dłuższej podróży lub tłoku nie daje komfortu.

Vrútky‎ – przemysłowe miasto, znane z produkcji pojazdów szynowych. Turysta nie znajdzie tu nic ciekawego.

Kraľovany – wieś. Węzeł kolejowy, przesiadamy się tu na pociągi do miejscowości Dolny Kubin i Trzciana (Trstená). Ze stacji Trstená dojedziemy autobusem do granicy polskiej, można też dojechać na rolkach, rowerem lub iść pieszo ścieżką rowerową aż do Nowego Targu.

Rużomberk (Ružomberok) – przyjemne miasteczko z całkiem ładnym centrum, rynkiem i deptakiem. Głównie zabytki sakralne – kościół ewangelicki i kościół św. Andrzeja. Największa atrakcja znajduje się na peryferiach miasta – wieś-skansen Wilkoliniec (Vlkolinec) zapisana na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Do Wilkolińca dojedziemy autobusami podmiejskimi. W okolicy dużo szlaków turystycznych.

Liptovský Mikuláš (Liptowski Mikułasz) – trzydziestotysięczne miasto warte odwiedzenia ze względu na ładne centrum, aquapark Tatralandia oraz pobliski zbiornik retencyjny Liptovská Mara, znany też jako „Morze Liptowskie” – doskonale widoczny z okien pociągu. Bardzo dobra baza wypadowa. W okolicy warto zobaczyć Muzeum Wsi Liptowskiej w Pribylinie, gdzie zgromadzono domy z wiosek zatopionych podczas budowy zbiornika retencyjnego. Polecane są też baseny termalne Thermal Park Bešeňová.

Szczyrba (Štrba) – wieś, baza wypadowa do wycieczek górskich i stacja przesiadkowa – na stacji podróżni mogą się przesiąść do kolejki zębatej kursującej na trasie Szczyrba – Szczyrbskie Pleso. Polecam.

Poprad – popularna miejscowość wypoczynkowa, tłumnie odwiedzana nie tylko przez polskich turystów. Pod względem architektonicznym centrum rozczarowuje – oprócz placu św. Idziego Poprad ma niewiele do zaoferowania (wyjątkiem jest Spišská Sobota (Sobota Spiska) 3 km od centrum) , natomiast miasto jest bardzo dobrą bazą wypadową do wycieczek nie tylko po szlakach górskich. Na uwagę zasługuje bogata oferta noclegowa na każdą kieszeń, znany aquapark AquaCity Poprad, czy sieć kolei wąskotorowych Tatranská elektrická železnica, odjeżdżających ze stacji Poprad-Tatry. Z Popradu bardzo łatwo dojechać do malowniczych miasteczek.

Nowa Wieś Spiska (Spišská Nová Ves) – miasto powiatowe liczące niespełna 40 tysięcy mieszkańców. Zdecydowanie warto się tu zatrzymać na kilka godzin. Na turystów czeka jeden z najpiękniejszych rynków na Słowacji, kilka zabytków sakralnych oraz niemało ładnych budynków. Najpopularniejszy zabytek to kościół farny Wniebowzięcia Marii Panny. Wieża kościoła o wysokości 87 metrów jest najwyższą wieżą kościelną na Słowacji. Została udostępniona turystom i można na nią wejść za opłatą 1 euro. Inna atrakcja Nowej Wsi Spiskiej to niewielki ogród zoologiczny. Zabytkowa część leży niedaleko dworca, zwiedzanie nie zajmie wiele czasu. Wadą miasta są wysokie ceny noclegów.

Z Nowej Wsi Spiskiej warto wybrać się autobusem do Lewoczy – pięknego miasteczka z licznymi zabytkami i zachowanym zespołem urbanistycznym starego miasta, otoczonego murami obronnymi. Symbolem miasta jest rynek, pośrodku którego stoi przepiękny ratusz połączony z wieżą, a tuż obok ratusza ustawiono pręgierz. Do Lewoczy dawniej dojeżdżały pociągi, obecnie stacja kolejowa stoi nieczynna; raz na kilka lat zawita tu pociąg specjalny. Autobus jedzie 25-30 minut, przy czym dużo szybciej dojeżdżają autobusy przez Harichovce. O 10 minut dłużej jadą autobusy pospieszne z Lewoczy do Popradu.

Margecany – węzeł kolejowy. Przesiadka na pociągi Margecany – Gelnica – Nalepkovo, pojedyncze jadą dalej – przez Brezno aż do Bańskiej Bystrzycy.

Kysak – węzeł kolejowy. Przesiadka na pociągi do Preszowa i dalej w stronę Lipan.

Koszyce – stacja końcowa. Jedno z moich ulubionych miast. Piękne centrum, w sezonie kolejka dziecięca, świetna baza wypadowa, centra handlowe, wyremontowany dworzec i pyszne lody, jedynie ceny noclegów w przyzwoitych obiektach noclegowych zniechęcają do wizyty. Ale jak najbardziej polecam wizytę w Koszycach każdemu.

Pospieszny Słowacja

Inny wagon drugiej klasy w pociągach pospiesznych (fot. mat. prasowe kolei słowackich)

Linia Żylina – Bańska Bystrzyca

Druga z pięknych słowackich linii kolejowych. W okolicach Bańskiej Bystrzycy liczne tunele i ładne widoki. Niestety, jechałem tamtędy przy pochmurnej pogodzie i obfitych opadach deszczu, więc niewiele udało mi się zobaczyć. W drodze powrotnej zapadł już zmrok. Znam głównie z opisów na forach internetowych.

Martin – jedno z większych słowackich miast (61 tysięcy mieszkańców). Ośrodek przemysłowy, brak wyróżniających się zabytków, ale podobno centrum wygląda nieźle. Turyści powinni zobaczyć cmentarz narodowy – miejsce pochówku wielu zasłużonych Słowaków z XIX wieku, około 15 kilometrów od Martina znajduje się Múzeum slovenskej dediny (Muzeum Wsi Słowackiej), cieszący się dużą popularnością skansen. Do osady Jahodnícke háje, gdzie urządzono skansen, nie jeżdżą jednak autobusy. Do skansenu idzie się pieszo 30 minut od pętli autobusów komunikacji miejskiej Ľadoveň.

Turčianske Teplice – mała miejscowość uzdrowiskowa z basenami termalnymi i aquaparkiem. Architektura niespecjalna, ale jeżeli ktoś chce wypocząć, może być. W dzielnicy Diviaky (na mapach na pierwszy rzut oka wygląda na osobną miejscowość) warto zobaczyć renesansowy pałacyk.

Bańska Bystrzyca – szóste pod względem liczby ludności miasto Słowacji. Miasto rozbudowane, dworzec główny oddalony od centrum o około 2 km, w pobliżu centrum przystanek kolejowy Banská Bystrica mesto. Wizytówką Bańskiej Bystrzycy jest piękny rynek, najważniejsze zabytki usytuowane są bardzo blisko rynku, więc wszystko można obejść pieszo. Rynek z ulicą Dolną każdy powinien obowiązkowo zobaczyć, blokowiska niekoniecznie. Miasto bardzo rozbudowane, wysokie ceny noclegów. W Bańskiej Bystrzycy jeżdżą trolejbusy.

Przebieg trasy pociągów Żylina – Bańska Bystrzyca częściowo pokrywa się z przebiegiem trasy pociągów regionalnych Vrútky – Zvolen, trasa rozgałęzia się w miejscowości Horná Štubňa, tuż za Turčianskimi Teplicami. W drodze do Zvolenia leży piękne miasteczko Kremnica z miejskim rezerwatem zabytkowym. Warto się zatrzymać, aby zobaczyć zachowane Stare Miasto, a potem zwiedzić Muzeum Monet i Medali.

Jednodniowe wycieczki z Koszyc

Koszyce to nie tylko piękne miasto, ale także doskonała baza wypadowa do wycieczek po wschodniej Słowacji. W pobliżu jest kilka miast i miasteczek, które można lub trzeba zobaczyć. Co prawda nie są tak piękne jak Koszyce, jednak jeżeli chcemy dobrze poznać jakiś kraj, nie możemy ograniczać się do modnych miejsc, polecanych w przewodnikach turystycznych.

Poniżej znajdziecie kilka propozycji na wycieczkę jednodniową z Koszyc, nie tylko na Słowacji. Warto poszperać po ofertach noclegowych w tych miastach, może trafi się coś tańszego niż w Koszycach.

KOSZYCE –> PRESZÓW –> BARDEJÓW

Priorytetowa wycieczka jednodniowa. Ze względu na bliskość Bardejova do polskiej granicy, można zrobić sobie do tego miasta wycieczkę jednodniową np. z Krynicy-Zdroju.

Preszów – trzecie pod względem liczby ludności miasto na Słowacji. Dworzec kolejowy wygląda fatalnie i wymaga remontu. Z dworca do centrum idzie się piętnaście minut (bliżej jest przystanek kolejowy Prešov mesto). Zabudowa nie zachęca do wizyty, natomiast rynek wynagrodzi nam wrażenia i trudy spaceru. Najładniejsza część Preszowa ogranicza się w zasadzie do rynku z przyległymi uliczkami, więc wszystko można zwiedzić bardzo szybko.

Bardejów (Bardejov) – jedno z najpiękniejszych słowackich miasteczek, znane z przepięknego rynku. Pochyły, otoczony malowniczymi, niskimi kamieniczkami, z ratuszem i kościołem św. Idziego pośrodku jest perłą Słowacji. Wieża kościoła św. Idziego została udostępniona turystom. Jeżeli starczy czasu, warto wsiąść do autobusu podmiejskiegi, aby pojechać do pobliskiego uzdrowiska Bardejów-Zdrój (Bardejovské Kúpele) w celu skosztowania leczniczych wód mineralnych i zwiedzenia skansenu.

Preszów

Rynek w Preszowie

KOSZYCE –> SLOVENSKE NOVE MESTO –> SATORALJAUJHELY (WĘGRY)

Fakultatywna wycieczka. Miłośnicy spektakularnych zabytków będą zawiedzeni, ale przecież nie zawsze można zobaczyć miasto podzielone granicą i jeszcze o takiej śmiesznej nazwie w języku węgierskim.

Slovenské Nové Mesto – słowacka część miasta bez żadnych atrakcji, należy skierować się w stronę granicy węgierskiej.

Sátoraljaújhely (Węgry) – węgierska część jest znacznie ładniejsza. Zabytki sakralne (między innymi tzw. „kościół winny”), barokowy ratusz, pozostałości po żydowskim getcie – cmentarz i synagoga, wyciąg krzesełkowy na niewielkie wzgórze. Na peryferiach miasta park rozrywki Zemplen (Zemplén Kalandpark), tuż obok parku rozrywki hipermarket Tesco, kilka kilometrów dalej kolejka wąskotorowa. 10 kilometrów od Sátoraljaújhely leży Sárospatak, mała miejscowość znana z zamku.

Dalej można jechać pociągiem Sátoraljaújhely – Miskolc – Budapeszt, ewentualnie na stacji Szerencs przesiąść się do pociągu jadącego w stronę uroczego miasteczka Tokaj. Problem w tym, że na linii często uruchamiana jest zastępcza komunikacja autobusowa i zamiast pociągów kursują autobusy.

KOSZYCE –> TREBISOV –> MICHALOVCE

Wycieczka raczej dla osób, które lubią zwiedzać przeciętne, niczym niewyróżniające się miasta.

Trebišov – przeciętne miasto-blokowisko. Godny polecenia jest park miejski, Muzeum Etnograficzne (Vlastivedne Museum) mieszczące się w zabytkowym pałacu oraz niewielkich rozmiarów ruiny zamku Parič.

MIchalovce – również miasto z dominującą zabudową z czasów socjalistycznych w centrum, ale bardziej zadbane niż Trebisov. Kilka zabytkowych budynków znajdziemy na Placu Wyzwolenia (Námestie osloboditeľov), czymś w stylu rynku. Najładniejszy budynek to siedziba Muzeum Regionu Zemplin (Zemplínske múzeum) – pałac rodu Sztáray. Szerokie aleje, ogromne place, sporo zieleni pośród blokowisk.

Dalej można kontynuować podróż do miasta Humenné, gdzie znajdziemy przyzwoite noclegi w cenie trochę niższej niż w Koszycach. Osoby podróżujące na biletach sieciowych lub uprawnione do przejazdu za darmo mogą się przejechać do końcowej stacji linii kolejowej – Stakčín. Nic ciekawego tam nie ma (poza noclegami), ale jeśli ktoś zalicza linie kolejowe…

KOSZYCE –> ROŻNIAWA

Krótka wycieczka z Koszyc pociągiem pospiesznym.

Rożniawa (Rožňava) – ładne miasteczko liczące około 20 tysięcy mieszkańców. Zachował się rynek z otaczającymi go kamieniczkami, kilka kościołów, katedra, czy Wieża Strażnicza (Strážna veža). Warto tu przyjechać – to typowe małe miasteczko dobre na kilkugodzinną wizytę.

KOSZYCE – MISKOLC (WĘGRY) – EGER (WĘGRY)

Jednodniowa wycieczka na Węgry. Pociąg z Koszyc jedzie bardzo wcześnie rano i wraca późnym wieczorem. Mamy więc cały dzień na zwiedzanie Węgier. Podczas upałów nie polecam, ale poza sezonem letnim jak najbardziej.

Miskolc – przemysłowe miasto z ogromnymi blokowiskami. Mimo to warte odwiedzenia – w centrum urządzono ładny deptak, na uwagę zasługują dwa zabytkowe dworce kolejowe (jeden w stanie ruiny). Czasami spotykałem się z opinią, iż Miskolc to takie węgierskie Katowice lub czeska Ostrawa. Nie wiem, ile jest w tym prawdy. Wiem natomiast, iż warto wsiąść do autobusu podmiejskiego i pojechać do pobliskiego parku Lillafüred, gdzie czeka na turystów malownicza wąskotorówka oraz ładny zamek.

Eger – jedno z najpiękniejszych miasteczek Europy Środkowej. Zachowany zabytkowy układ urbanistyczny, liczne zabytki, winiarnie, kościoły, zamek, do tego Beatles Museum i kolejka wąskotorowa pod miasteczkiem przyciągają turystów z całego świata. Gorąco polecam. Aby dojechać z Miskolca lub Koszyc do Eger, należy przesiąść się do pociągu lokalnego na węgierskiej stacji Füzesabony.

KOSZYCE –> UŻGOROD (UKRAINA)

Brzmi nierealnie, ale jest to wycieczka wykonalna. Przynajmniej autobusem. Odległość pomiędzy miastami to ok. 100 kilometrów autobusem. Z Koszyc odjeżdża codziennie kilka niedrogich autobusów do Użgorodu, trzeba jednak trochę postać na granicy. Da się też dojechać porannym pociągiem do Czernej nad Cisą, tam przesiąść się na pociąg do stacji Czop, gdzie przesiadamy się do pociągu podmiejskiego lub marszrutki do Użgorodu. Powrót w godzinach popołudniowych również pociągiem, ewentualnie autobusem. Co do wykonalności, trudno dać stuprocentową gwarancję, że się uda, bowiem rozkład pociągów i autobusów zmienia się dość często.

UŻGOROD (UKRAINA) – ładne zakarpackie miasto. Przyjeżdżający pociągiem będą zachwyceni dworcem kolejowym. Z dworca do centrum idzie się ponad 3 kilometry. W centrum zamek, katedra Podwyższenia Krzyża Świętego, deptak i brukowane ulice. Przy zamku utworzono niewielki skansen – Zakarpacie Muzeum Architektury Ludowej. W parku miejskim w 2016 roku odbudowano i ponownie uruchomiono kolej dziecięcą, kursującą w sezonie letnim.

Oprócz wymienionych tu miejsc, z Koszyc łatwo dojedziemy do Popradu, Nowej Wsi Spiskiej oraz Lewoczy, które opisałem wcześniej.

11. Wagony sypialne i z miejscami do leżenia

Wagony sypialne i wagony z miejscami do leżenia kolei słowackich nie różnią się od tych, które spotkamy w Polsce. Na niektórych trasach spotkamy zmodernizowane wagony sypialne – klimatyzowane i wyposażone w toalety z obiegiem zamkniętym.

W ruchu krajowym wagony sypialne i wagony z miejscami do leżenia dostępne są w następujących pociągach:

R 614 Zemplín (Humenne – Żylina – Bratysława)
R 615 Zemplín (Bratysława – Żylina – Humenne)
R 800 Poľana (Preszów – Zwoleń – Bratysława)
R 801 Poľana (Bratysława – Zwoleń – Preszów)
wagon bezpośredni w pociągu EN442/R704 (Koszyce – Żylina – Bratysława)
wagon bezpośredni w pociągu RR717/EN 443 (Bratysława – Żylina – Koszyce)

Pociąg R800/R801 Poľana nie kursuje w nocy z soboty na niedzielę i w wybrane dni.

Dla osób podróżujących po Słowacji dostępne są też miejsca w wagonach sypialnych i w wagonach z miejscami do leżenia w pociągach międzynarodowych.

Osoby podróżujące w wagonach sypialnych otrzymują w cenie biletu wodę butelkowaną 0,5 l., a na śniadanie croissant i kawę rozpuszczalną lub herbatę. Konwojenci wagonów sypialnych prowadzą również sprzedaż przekąsek i napojów.

Cenniki dopłat (stan z dnia 01.08.2019)

Cennik dopłat do miejsc w wagonach sypialnych w ruchu krajowym:

Wagon z miejscami do leżenia (przedział 6-osobowy): 5 euro
Wagon z miejscami do leżenia (przedział 4-osobowy): 6 euro
Wagon sypialny (przedział 3-osobowy): 8 euro
Wagon sypialny (przedział 3-osobowy): 12 euro
Wagon sypialny (przedział 3-osobowy): 25 euro

Cennik dopłat dla osób korzystających z bezpłatnych biletów na terytorium Słowacji:

Wagon z miejscami do leżenia (przedział 6-osobowy): 8 euro
Wagon z miejscami do leżenia (przedział 4-osobowy): 9 euro
Wagon sypialny (przedział 3-osobowy): 12 euro
Wagon sypialny (przedział 3-osobowy): 18 euro
Wagon sypialny (przedział 3-osobowy): 42 euro

Cennik dopłat w pociągach międzynarodowych pomiędzy Słowacją a Czechami:

Wagon z miejscami do leżenia (przedział 6-osobowy): 6 euro
Wagon z miejscami do leżenia (przedział 4-osobowy): 9 euro
Wagon sypialny (przedział 3-osobowy): 12 euro
Wagon sypialny (przedział 3-osobowy): 18 euro
Wagon sypialny (przedział 3-osobowy): 42 euro

Podróż w wagonie z miejscami do leżenia lub sypialnym to bardzo dobra alternatywa dla stosunkowo drogich noclegów na Słowacji.

Wagon sypialny

Niezmodernizowany wagon sypialny z zewnątrz

Słowacki wagon sypialny

Słowacki niezmodernizowany wagon sypialny w środku (fot. materiały prasowe kolei słowackich)

Wagon sypialny Słowacja

Zmodernizowany słowacki wagon sypialny (fot. mat. prasowe kolei słowackich)

12. Przewóz samochodów

Pociągi z wagonami do przewozu samochodów, tzw. autokuszetki, były popularne w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku. W Polsce od ponad 10 lat takie pociągi nie kursują, natomiast Železničná Spoločnosť Slovensko (ZSSK) posiada w swojej ofercie połączenia z możliwością przewozu samochodów.

Autokuszetki znajdują się w pociągach nocnych Humenne – Bratysława i Humenne – Praga. Załadunek odbywa się na specjalnych peronach na stacjach Humenne, Koszyce, Poprad-Tatry i Bratysława oraz w czeskiej Pradze.

Cennik przewozu samochodów jest skomplikowany – cena zależy od liczby podróżnych i wysokości samochodu. Obowiązuje zniżka powrotna.

Przed podrożą należy wypełnić specjalny formularz dostępny na stronie przewoźnika, gdzie również znajdują się szczegółowe informacje.

Koleje słowackie umożliwiają przewóz motorów i quadów w wagonach do przewozu samochodów.

Jeśli wierzyć komunikatom prasowym, usługa ta cieszy się dużą popularnością. Najtańsze bilety na trasie Bratysława – Humenne kosztują 39,90 euro (1 podróżny + samochód), natomiast na trasie Praga – Koszyce ceny zaczynają się od 63,40 euro (1 podróżny + samochód).

https://www.slovakrail.sk/sk/autovlak.html

Autokuszetka

Wagon do przewozu samochodów, tzw. autokuszetka (fot. mat. prasowe kolei słowackich)

13. Przewóz rowerów

W większości pociągów uruchamianych przez koleje słowackie dostępne są wydzielone miejsca do przewozu rowerów (w spalinowych zespołach trakcyjnych najczęściej trzy miejsca), jak również wagony z miejscami do przewozu rowerów. Wagony z takimi miejscami oznaczone są stosownym piktogramem.

Przewóz rowerów możliwy jest do wyczerpania miejsc. Rowery można też przewozić w przedsionku pierwszego wagonuy (pierwsze drzwi) lub przedsionku ostatniego wagonu (ostatnie drzwi). Jeden pasażer może przewieźć maksymalnie 3 rowery – za każdy płaci się osobno.

System przewozu rowerów jest stosunkowo skomplikowany. W rozkładzie jazdy spotkamy następujące informacje:

zjednodušená preprava – możliwość przewozu rowerów bez miejscówki według przepisów podanych wyżej.
zjednodušená preprava v špeciálnom vozni s možnosťou rezervácie – możliwość przewozu rowerów w wydzielonym wagonie; rezerwacja fakultatywna.
zjednodušená preprava v špeciálnom vozni s povinnou rezerváciou – możliwość przewozu rowerów w wydzielonym wagonie; rezerwacja obowiązkowa.
preprava bicyklov vylúčená – brak możliwości przewozu rowerów

Cennik biletów na przewóz roweru (stan z 01.08.2019):

bilet jednorazowy: 1,50 euro
bilet jednodniowy: 1,50 euro
bilet tygodniowy: 6 euro
miejscówka: 1 euro (fakultatywna lub obowiązkowa)
bilet na przewóz roweru w pociągu IC: 2,50 euro

W części pociągów dalekobieżnych dostępne są wagony bagażowe, w których prowadzona jest usługa „Pojazdná úschovňa batožín”, czyli odpowiednik przechowalni bagażu. Jest to usługa dodatkowo płatna, załadunek roweru odbywa się przed wejściem do pociągu, rower odbieramy po wyjściu z pociągu na stacji docelowej. O wszystko dba pracownik odpowiedzialny za wagon bagażowy. W części pociągów rezerwacja miejsc dla rowerów w tym wagonie jest fakultatywna, w części obowiązkowa – zaleca się wykupienie rezerwacji wcześniej w kasie. W ten sam sposób można na przykład przewozić większy bagaż.

Większe grupy rowerzystów zobowiązane są zgłosić przejazd najpóźniej pięć dni przed planowaną podróżą.

Wagon do przewozu rowerów

Miejsca dla rowerów (fot. mat. prasowe kolei słowackich)

14. Przewóz zwierząt

W pociągach kolei słowackich zwierzęta można przewozić w wagonach z miejscami do siedzenia w drugiej klasie. W wagonie przedziałowym pozostali pasażerowie z przedziału nie mogą sprzeciwić się przewozowi zwierzęcia. W pierwszej klasie nie ma możliwości przewozu zwierząt.

Zwierząt nie wolno przewozić w wagonach z miejscami do leżenia i wagonach sypialnych.

Małe zwierzęta umieszczone w klatce lub przeprawce przewozi się bezpłatnie.

Psy należy przez całą podróż trzymać na smyczy, a pies powinien mieć założony kaganiec. Bilet na przewóz psa kosztuje 50% ceny biletu normalnego. W pociągach EuroCity dodatkowo trzeba dopłacić 1 euro, natomiast w pociągach IC obowiązuje osobny cennik.

Na sieci Tatrzańskich Kolei Elektrycznych dla psa można kupić ulgowy bilet sieciowy czasowy, na przykład jednodniowy – kosztuje 50% ceny biletu normalnego.

15. Kolej zębata Tisovec – Zbojska

Na Słowacji są dwie koleje zębata. Pierwsza z nich – kolej zębata Szczyrba – Szczyrbskie Pleso należy do sieci Tatrzańskich Kolei Elektrycznych i jest obsługiwana przez koleje słowackie.

Druga działa od 2014 roku na odcinku Tisovec – Zbojska. Historia tej drugiej kolei jest ciekawa. W 1896 roku wybudowano linię kolejową Pohronská Polhora – Zbojská – Tisovec. Służyła ona przede wszystkim do przewozu towarów do huty żelaza w miejscowości Tisovec.

Lokomotywy parowe służyły do 1963 roku. Zastąpić je miały lokomotywy spalinowe poruszane kołem zębatym wyprodukowane w Austrii, ale podłoże nasypu okazało się na nich za słabe.

Przez dwa lata wzmacniano podłoże nasypu. Kiedy ukończono prace, huta żelaza zakończyła działalność, więc lokomotywy okazały się niepotrzebne.

W ruchu pasażerskim spalinowe zespoły trakcyjne (motoraczki) świetnie radziły sobie na trasie bez użycia zębatki.

Szyna zębata nie została rozebrana, przez dziesięciolecia jej nie rozkradziono.

Już w latach dziewięćdziesiątych pojawiła się inicjatywa przywrócenia kolei zębatej. W 1994 roku w Rumunii natrafiono na parowóz podobnego typu, jak dawniej kursował na linii.

Z różnych przyczyn dopiero dwadzieścia lat później uruchomiono kolej zębatą Tisovec – Zbojská.

Pociągi zestawione z parowozu i wagonów retro kursują na trasie kilka razy w roku od maja do września; w grudniu natomiast wyjeżdża w trasę tzw. „Pociąg Mikołajkowy”. Przejazd malowniczą doliną należy do największych atrakcji kolejowych Słowacji. Oprócz pociągów parowych można przejechać się motoraczkiem.

Jest to jedyna w Europie kolej zębata o rozstawie szyn 1435 mm, na której pociągi prowadzone są przez parowóz.

Rozkład jazdy i ceny dostępne są na stronie https://www.zubacka.sk. Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja. Kolej zębata Tisovec – Zbojská ma też swój fanpage na Facebooku https://www.facebook.com/zubacka.sk

Na co dzień na trasie kursują pociągi kolei słowackich relacji Brezno – Tisovec.

Kolej zębata Tisovec – Zbojska na You Tube (17:10)(2018)
Cała trasa kolei zębatej na You Tube (01:02:02)(2018)

16. Proponowane noclegi

W poniższym dziale zebrałem odnośniki do ofert obiektów noclegowych, w których nocowałem i takich, w których rozważałbym nocleg podczas podróży koleją po Słowacji. Należy pamiętać, że poziom usług w obiektach noclegowych na Słowacji jest ogólnie niższy niż w polskich obiektach za tę samą lub podobną cenę. Przy wyborze proponowanych noclegów kierowałem się położeniem od dworca kolejowego, opiniami, ceną za pokój jednoosobowy z toaletą. Są to subiektywne propozycje – warto zapoznać się z ofertami, natomiast nie mogę zagwarantować, że wymienione obiekty spełnią wasze oczekiwania.

Podczas podróży po Słowacji spotkacie się często z kategorią obiektów „ubytovňa”. Jest to odpowiednik „domu noclegowego” lub „hotelu robotniczego”. Z reguły są to obiekty o bardzo niskim standardzie, czasami zamieszkiwane przez osobników bez stałego miejsca zamieszkania, więc radzę zachować dużą ostrożność przy wyborze noclegów tego typu.

OBIEKTY, W KTÓRYCH NOCOWAŁEM

Hotel Lipa (Czadca) – hotel o niskim standardzie ze stosunkowo tanimi (jak na Słowację) pokojami jednoosobowymi z prysznicem (ubikacje 2 kabiny + 2 pisuary na piętro na korytarzu). W samym centrum miasta, około 10 minut piechotą od dworca, bardzo blisko do sklepów. Z zewnątrz wygląda okropnie, w środku przyzwoity dla samotnych, niewymagających podróżników. Wada to głośni goście.

Strona internetowa: www.hotel-lipa.sk – lepiej zamawiać przez stronę niż przez booking.

Hotel Lipa

Hotel Lipa w Czady – z zewnątrz wygląda okropnie, w środku dużo lepiej.

Hotel Centrum (Czadca) – położony tuż obok hotelu Lipa przyjemny hotel, w którym kiedyś nocowałem z osobą towarzyszącą. Wygodnie, czysto, cicho. Bardzo dobry stosunek ceny do jakości. Wady to brak klimatyzacji w niektórych pokojach oraz windy – bagaże trzeba wnieść po krętych schodach na pierwsze piętro. Ale jak najbardziej polecam.

Strona internetowa: www.hotelcadca.sk
Profil na Booking.com

Centrum Czadca

Hotel Centrum w Czadcy – bardzo wygodne łóżka

Turistická ubytovňa ZSR (Koszyce) – kolejowy hotel robotniczy, pokoje dwu- trzyosobowe + apartamenty. Możliwość wykupienia pokoju dwuoosobowego dla jednej osoby. Toalety i prysznice na korytarzu. Zaleta to położenie przy dworcu autobusowym i kolejowym, blisko centrum Koszyc. Wada to brud, hałas (trzeba mieć zatyczki do uszu, bo słychać pociągi), zapach papierosów na korytarzu. Według mnie zbyt wysokie ceny w stosunku do jakości. Jeśli was stać, poszukajcie czegoś lepszego.

Strona internetowa: www.zsr.sk/ubytuj-vyhodne/kosice/o-nas/

Nocowałem również w akademiku Družba w Bratysławie – obecnie ceny są bardzo wygórowane w stosunku do jakości, jak również w nieczynnym już hotelu robotniczym przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Żylinie, gdzie jakość była znacznie lepsza, a ceny niewygórowane.

NIEDROGIE OBIEKTY, KTÓRE BRAŁBYM POD UWAGĘ

Penzion Koras (Vrutky) – pensjonat położony blisko dworca kolejowego w miejscowości Vrutky (ważny węzeł kolejowy). Pokoje z łazienkami, niewygórowane ceny.
Strona internetowa: www.koras.sk
Profil na Booking.com

OBIEKTY ŚREDNIEJ KATEGORII CENOWEJ, KTÓRE BRAŁBYM POD UWAGĘ

Kilka obiektów noclegowych średniej kategorii cenowej, które spodobały mi się przy przeglądaniu ofert:

Hotel Satel (Poprad) – duży hotel blisko kolejowego i centrum Popradu. Moim zdaniem, jak na to miasto, ceny niewygórowane.

Strona internetowa: www.hotelsatel.com
Profil na Booking.com

Penzion Pri Parku (Trenczyn) – stosunkowo niedrogi pensjonat w pobliżu dworca kolejowego w Trenczynie, około 6 minut piechotą od centrum miasta. Trenczyn położony jest przy linii kolejowej Bratysława – Żylina, więc oprócz zwiedzania ładnego miasta i zamku, łatwo dojechać do obu wspomnianych miast i Trnawy.

Strona internetowa: www.penzionpriparku.sk
Profil na Booking.com

Penzión Feši (Trenczyn) – pensjonat położony w pobliżu opisanego wyżej pensjonatu Pri Parku w Trenczynie. Podobne ceny, również blisko dworca i centrum miasta, więc można wziąć pod uwagę.

Strona internetowa: www.penzionfesi.sk
Profil na Booking.com

Penzión Kúria (Nowe Miasto nad Wagiem) – pensjonat położony w centrum Nowego Miasta nad Wagiem, pomiędzy Trenczynem a Trnawą. Odległość od dworca to około 1,1 km. Pokoje z łazienkami i klimatyzacją.

Strona internetowa: kurianm.sk
Profil na Booking.com

Hotel Vinarsky Dom (Pezinok) – hotel położony niedaleko dworca kolejowego w miasteczku Pezinok, z którego do Bratysławy pociągiem jedzie się około 15 minut. Dla jednej osoby trochę drogi, jeśli nocują dwie osoby – w sam raz.

Strona internetowa: www.vinarskydom.sk
Profil na Booking.com

Penzion Hradby (Preszów) – rodzinny pensjonat w centrum Preszowa. Pokoje z łazienkami. Niecały kilometr do przystanku kolejowego Presov mesto. Polecane dla podróżujących we dwójkę.

Strona internetowa: www.penzionhradby.sk
Profil na Booking.com

Hotel Ali Baba (Humenne) – hotel średniej kategorii cenowej, oddalony o około kilometr od dworca kolejowego i centrum miasta, 300 metrów od przystanku kolejowego Humenne mesto. W pobliżu mógłbym polecić Hotel Carpatia, ale w ostatnich latach oszaleli z cenami.

Strona internetowa: hotelalibaba.sk/en/home/
Profil na Booking.com

Penzion Moyzes (Bańska Bystrzyca) – pensjonat w kamienicy w centrum Bańskiej Bystrzycy, niecały kilometr od stacji kolejowej Banska Bystrica Mesto. Jak na Bańską Bystrzycę niedrogo, w mieście są także dostępne noclegi w miejscowym uniwersytecie, lecz akademiki położone są daleko od centrum i stacji kolejowych.

Strona internetowa: www.penzionmoyzes.sk
Profil na Booking.com

Penzión Sport (Koszyce) – pensjonat w pobliżu dworca kolejowego i zabytkowego centrum miasta. Dla jednej osoby za drogi, dla dwóch cena do przyjęcia. W Koszycach ceny noclegów są bardzo wysokie, dlatego nic więcej z obiektów średniej kategorii cenowej nie brałbym pod uwagę.

Strona internetowa: www.penzionsport.sk/en/home/
Profil na Booking.com

Na liście nie ma obiektów noclegowych w Bratysławie i Żylinie, ponieważ po przejrzeniu ofert wydały mi się zbyt drogie w stosunku do jakości oferowanych usług.

Kochasz podróże? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 Jeżeli jesteś miłośnikiem kolei – TUTAJ – znajdziesz opracowania na temat kolei z całego świata.

Kolej w Europie Albania  Austria  Belgia  Białoruś  Bośnia i Hercegowina  Bułgaria  Chorwacja Czarnogóra  Czechy  Cypr  Dania  Estonia  Finlandia  Francja  Grecja  Hiszpania  Holandia Irlandia  Islandia  Kosowo  Liechtenstein  Litwa  Luksemburg  Łotwa  Macedonia Północna Malta  Mołdawia  Niemcy  Norwegia  Portugalia  Rosja  Rumunia  San Marino  Serbia  Słowacja Słowenia  Szwajcaria  Szwecja  Turcja  Ukraina  Watykan  Węgry  Wielka Brytania   Włochy
Azory  Gibraltar  Spitsbergen  Wyspa Man  Wyspy Normandzkie  Wyspy Owcze

%d bloggers like this: