Ostatnia aktualizacja: 23.02.2020
Na początku października 2019 roku na Mauritiusie reaktywowano kolej, choć przypomina ona bardziej tramwaj lub Warszawską Kolej Dojazdową. W dniu 3 października uroczyście oddano do użytku trzynastokilometrowy odcinek pomiędzy Placem Imigracji w Port Louis a Rose Hill. Pociągi na tej trasie mają siedem wyznaczonych przystanków. W 2021 roku ma zostać dokończona druga faza linii do Curepipe – powstanie 10 dodatkowych przystanków.
W dużej części trasa przebiega po dawnej linii Midland obsługiwanej dawniej przez Mauritius Government Railway, która została zamknięta w 1964 roku.
Dawniej Maurtius posiadał dobrze rozwiniętą sieć kolejową, a pociągi były głównym środkiem transportu.
W latach sześćdziesiątych XIX wieku Mauritius przeżywał rozwój gospodarczy – konieczne stało się wybudowanie infrastruktury łączącej najważniejsze ośrodki miejskie z małymi osadami, do czego znakomicie nadawała się kolej.
W 1864 roku oddano do użytku pierwszą linię kolejową, tzw. Linię Północną. Linia o długości około 50 kilometrów prowadziła z Port Louis do stacji Grand River South East przez dystrykty Pamplemousses, Rivière du Rempart i Flacq. Pierwszy pociąg wyjechał w trasę 23 maja 1864 roku.
22 października 1865 roku otwarto drugą linię kolejową, tzw. Midlands Line. Długość linii wynosiła 56 kilometrów, pociągi jeździły na trasie Port Louis – Mahébourg przez Beau Bassin, Rose Hill, Quatre Bornes, Phoenix, Vacoas, Curepipe i Rose-Belle.
W następnych latach wybudowano kilka mniej ważnych linii kolejowych i odgałęzień:
11 grudnia 1876 roku zainaugurowano linię Moka – Flacq o długości 42 kilometrów. Linia łączyła się z obiema wcześniej wybudowanymi liniami.
Wkrótce otwarto osiemnastokilometrowe odgałęzienie linii Midlands z Rose-Belle do Souillac.
27 sierpnia 1904 oddano do użytku linię Black Rvier z Port Louis do Tamarin.
21 września 1903 pociągi zaczęły kursować na odgałęzieniu Long Mountain o długości 6,5 km.
Wybudowano także szereg krótkich linii wąskotorowych łączących plantacje trzciny cukrowej z dworcami głównych linii kolejowych. Na każdej stacji działała poczta, pociągami przewożono przesyłki, a kolej na Mauritiusie została upamiętniona na znaczkach wydanych przez tamtejszą pocztę.
Linie kolejowe służyły przede wszystkim do przewozu trzciny cukrowej, ale kursowały również pociągi pasażerskie oraz pociągi towarowo-osobowe.
Na początku XX wieku Mauritius posiadał około 200 kilometrów linii kolejowych. W najlepszym okresie koleje Mauritius Government Railways miały na wyposażeniu 52 lokomotywy parowe, 200 wagonów pasażerskich i 750 wagonów towarowych.
Po drugiej wojnie światowej nastąpił spadek przewozów, a kolej zaczęła przegrywać z rozwijającym się transportem drogowym.
Ostatni pociąg pasażerski wyjechał w trasę 31 marca 1956 roku. Koleje cukrowe i pociągi towarowe kursowały do 1964 roku – rok ten oznacza koniec kolei na Mauritiusie. Tory zostały rozebrane i zezłomowane.
Po dawnych liniach kolejowych pozostały budynki stacji, które z reguły służą do innych celów, mosty kolejowe, tunele i pojedyncze zachowane elementy infrastruktury. Ponadto na terenie kilku cukrowni postawiono lokomotywy i wagony jako pomniki.
Kolej na Mauritiusie raczej się nie pojawi, choć w ostatnich latach pojawiały się informacje o możliwej budowie linii tramwajowej.
Źródła:
[1] stampsofmauritius.org/2017/08/05/the-philatelists-pick-modes-of-transport-in-mauritius-part-1-railways/
[2] vintagemauritius.org/discover/mauritius-government-railways-the-remains-of-the-savanne-branch/
[3] vintagemauritius.org/trains/old-tramways-railways-small-trains-mauritius/
[4] www.lexpress.mu/idee/316297/mauritius-and-re-introduction-railway-transport-system-hallmark-modernisation-and
Kolej w Afryce: Algieria Angola Benin Botswana Burkina Faso Burundi Czad DR Konga
Egipt Erytrea Eswatini Etiopia Gabon Gambia Ghana Gwinea Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun Kenia Komory Kongo Lesotho Liberia Libia Madagaskar Mali
Malawi Maroko Mauretania Mauritius Mozambik Namibia Niger Nigeria
Republika Południowej Afryki Republika Środkowoafrykańska Rwanda Senegal Seszele
Sierra Leone Somalia Sudan Sudan Południowy Tanzania Togo Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęca Wyspy Zielonego Przylądka Zambia Zimbabwe Madera Reunion Wyspy Kanaryjskie Wyspa Świętej Heleny