Kolej na Podróż

Kolej w Somalii – informacje ogólne

Somalia nie posiada obecnie linii kolejowych.

W czasie rządów włoskich władz kolonialnych zbudowano linię kolejową Mogadiszu – Jawhar (dawniej Villabruzzi), znaną też pod nazwą Ferrovia Mogadiscio-Villabruzzi. Była to linia o długości 114 kilometrów i rozstawie szyn 950 mm. Na trasie znajdowało się siedem stacji i przystanków kolejowych. Początkowo linia wybudowana po pierwszej wojnie światowej miała obsługiwać przedmieścia Mogadiszu. W 1924 roku została wydłużona do Afgooye, trzy lata później do osad kolonistów nad rzeką Shebelle. Do Villabruzzi tory zostały doprowadzone w 1928 roku. Pociągi pokonywały trasę o długości 114 kilometrów w 3 godziny i 40 minut. Maksymalna prędkość wynosiła 90 km/h, co było ogromnym, jak na tamte czasy, osiągnięciem. Celem budowy wspomnianej linii kolejowej było ułatwienie transportu produktów rolnych i cukru do stolicy.

Linia miała połączyć Mogadiszu z Abisynią (Etiopia), ale wybuch wojny włosko-abisyńskiej (1935-1936) pokrzyżował plany. Docelowo linia miała prowadzić do portu w Dżibuti, aby szybko wywozić drewno i kawę z północy dzisiejszej Somalii do Włoch.

Jak pokazuje jedna z map, na którą powołuje się Wikipedia, wybudowano 200 kilometrów linii kolejowej o rozstawie szyn 600 mm z Villabruzzi do granicy somalijsko-etiopskiej.

W 1941 roku żołnierze brytyjscy rozebrali linię kolejową, a część wyposażenia przekazali do Erytrei, gdzie wykorzystywano lokomotywy i wagony na linii Massaua-Asmara.

W latach osiemdziesiątych XX wieku planowano odbudowę linii. Z powodu sytuacji politycznej plany porzucono i nic nie wskazuje na to, aby w przyszłości kolej miała powrócić na terytorium Somalii.

Drugie z przytoczonych źródeł podaje, że na terytorium Somalii istniała sieć kolei wąskotorowych 600 mm o długości 45 km służących do transportu towarów, głównie trzciny cukrowej, z zakładów przemysłowych.

Źródła:

[1] Wikipedia
[2] www.ilcornodafrica.it/st-melecaducaabbruzzi.pdf
[3] italiacoloniale.com/2018/09/20/somalia-1942-gli-inglesi-smantellano-la-ferrovia-costruita-dallitalia-e-si-rubano-le-locomotive/
[4] farofrancescocrispicapeguardafui.wordpress.com/2016/04/22/le-ferrovie-della-somalia-italiana/

Kolej w Afryce: Algieria  Angola  Benin  Botswana  Burkina Faso  Burundi  Czad  DR Konga
Egipt  Erytrea  Eswatini  Etiopia  Gabon  Gambia  Ghana Gwinea  Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun  Kenia  Komory  Kongo  Lesotho  Liberia  Libia  Madagaskar  Mali  
Malawi  Maroko  Mauretania  Mauritius  Mozambik  Namibia  Niger  Nigeria
Republika Południowej Afryki  Republika Środkowoafrykańska  Rwanda  Senegal  Seszele 
Sierra Leone  Somalia  Sudan  Sudan Południowy  Tanzania  Togo  Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej  Wyspy Świętego Tomasza i Książęca  Wyspy Zielonego Przylądka  Zambia  Zimbabwe  Madera  Reunion  Wyspy Kanaryjskie  Wyspa Świętej Heleny

%d bloggers like this: