Kolej na Podróż

Pociąg Gdynia – Żylina – informacje (2020)

W połowie grudnia, wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2019/2020 PKP Intercity wspólnie z kolejami słowackimi uruchomiło pociąg TLK Rozewie relacji Gdynia – Żylina przez Wrocław i Katowice. Pociąg Gdynia – Żylina nawiązuje do tradycji dawnych pociągów Katowice – Bratysława, a później Katowice – Żylina. Pociąg z Katowic jedzie przez Bielsko-Białą i Zwardoń, dzięki czemu możliwy jest dojazd pociągiem na Słowację z pominięciem Republiki Czeskiej. Rozkład jazdy ułożono tak, aby pociąg dojechał do Żyliny przed 12:00, a powrót nastąpił po 16:00. Przez ponad cztery godziny pasażerowie mają możliwość pospacerowania po niewielkim centrum miasta, spożycia posiłku i zrobienia zakupów.

Podawanie rozkładu jazdy pociągu Gdynia – Żylina mijałoby się z celem, ponieważ w ciągu roku będzie się on wielokrotnie zmieniał. Jest to pociąg nocny, czyli wyjeżdża wieczorem z Gdyni, rano dojeżdża do Katowic, aby wyruszyć w dalszą drogę do Żyliny. W drugą stronę na odwrót.

Zobacz również:

Podróż koleją po Słowacji – przewodnik dla pasażerów
Żylina – spokojne miasto na spacer
Relacja z podróży koleją do Koszyc (2014)

Zestawienie pociągu Gdynia – Żylina

Pociąg Gdynia – Żylina zestawiony jest z najgorszych wagonów kolei słowackich – wagonów typu B z przedziałami ośmioosobowymi oraz wagonu z miejscami leżenia kolei słowackich, również starego typu. Są to wagony całkiem wygodne, jednak nie polecam podróżowania nimi w słoneczne dni, a już na pewno nie w upały. Wagony nie tylko nie posiadają klimatyzacji, a w toalecie nie ma obiegu zamkniętego; na domiar złego w oknach nie ma zasłon, którymi dałoby się zasłonić okna przed padaniem promieni słonecznych (niektóre wagony B kolei słowackich posiadają zasłony), w związku z czym słońce będzie świeciło pasażerowi w twarz. Jedyna zaleta to możliwość otwarcia okna.

Na forach internetowych pojawiają się informacje, jakoby stan wagonów nie był wynikiem złośliwości kolei słowackich, a odpowiadał wymaganiom PKP Intercity. Podobno koleje słowackie posiadają w Żylinie wolne wagony o dużo wyższym standardzie, które mogłyby obsługiwać połączenie. Nie wnikam, kto ma rację.

Zestawienie pociągu TLK Rozewie na odcinku Gdynia – Żylina na stronie vagonweb.cz

TLK Rozewie

Słowacki wagon w pociągu TLK Rozewie

TLK Rozewie

Jeden ze słowackich wagonów w pociągu Gdynia – Żylina (fot. Koleje słowackie)

Ceny biletów na pociąg Gdynia – Żylina

W podróżach międzynarodowych na trasie Gdynia – Żylina i Katowice – Żylina obowiązuje taryfa Visit Słowacja, czyli nielimitowana oferta biletów międzynarodowych za stałe ceny. Ceny podaję w euro, przeliczane według kolejowego kursu międzynarodowego. Istnieje możliwość zakupienia biletów na dalszą część trasy na terytorium Słowacji, na przykład do Bratysławy.

Przykładowe ceny biletów w jedną stronę dla osób dorosłych:

Gdynia – Żylina – 27,60 EUR
Gdynia – Bratysława – 39 EUR
Gdynia – Koszyce – 41 EUR

Gdańsk – Żylina – 27,60 EUR
Gdańsk – Bratysława – 39 EUR
Gdańsk – Koszyce – 41 EUR

Bydgoszcz – Żylina – 25,50 EUR
Bydgoszcz – Bratysława -36,90 EUR
Bydgoszcz – Koszyce – 38,90 EUR

Poznań – Żylina – 24,10 EUR
Poznań – Bratysława – 35,50 EUR
Poznań – Koszyce – 37,50 EUR

Wrocław – Żylina – 20,10 EUR
Wrocław – Bratysława – 31,50 EUR
Wrocław – Koszyce – 33,50 EUR

Opole – Żylina – 16 EUR
Opole – Bratysława – 27,40 EUR
Opole – Koszyce – 29,40 EUR

Katowice – Żylina – 11,60 EUR
Katowice – Bratysława – 23 EUR
Katowice – Koszyce – 25 EUR

Tychy – Żylina – 10,30 EUR
Tychy – Bratysława – 21,70 EUR
Tychy – Koszyce – 23,70 EUR

Pszczyna – Żylina – 9,20 EUR
Pszczyna – Bratysława – 20,60 EUR
Pszczyna – Koszyce – 22,60 EUR

Bielsko-Biała – Żylina – 8,30 EUR
Bielsko-Biała – Bratysława – 19,70 EUR
Bielsko-Biała – Koszyce – 21,70 EUR

Żywiec – Żylina – 7,40 EUR
Żywiec – Bratysława – 18,80 EUR
Żywiec – Koszyce – 20,80 EUR

Dopłaty do wagonów z miejscami do leżenia:

13,40 EUR za przejazd na miejscu do leżenia w przedziale sześcioosobowym
20,00 EUR za przejazd na miejscu do leżenia w przedziale czteroosobowym

Cennik biletów dla dzieci jest skomplikowany, bowiem wysokość zniżki zależy od wieku dziecka. Pełny cennik biletów dostępny jest na stronie PKP Intercity

Do Żyliny z Biletem Weekendowym

Z wielu miast na trasie pociągu można wybrać się na wycieczkę jednodniową lub z noclegiem do Żyliny korzystając z Biletu Weekendowego PKP Intercity. W trakcie opracowywania artykułu Bilet Weekendowy PKP Intercity kosztował 81 złotych. Bilet od granicy słowackiej do Żyliny (Skalite Gr. – Zilina) 2,38 EUR + 1,50 EUR dopłaty za wypisanie przez konduktora. Razem weekendowy wypad pociągiem do Żyliny będzie nas kosztował 81 złotych +  7,76 EUR, zamiast np. 48,20 EUR według taryfy normalnej z Poznania.  To dogodna opcja dla wielu podróżnych, jedynie przejazd w tych wagonach to męczarnia.

UWAGA!!! W sieci czytelnicy publikują zdjęcia, z których wynika, że jeden musiał dopłacić do biletu wystawionego przez słowackiego konduktora 1,5 EUR, drugi 3 EUR, jeszcze inny 6 EUR. Bilety są na tę samą trasę i ten sam pociąg. Nie wiem, dlaczego tak jest i nie miejcie do mnie pretensji, jeśli konduktor naliczy wam jeszcze inną dopłatę. Najlepiej kupić w Polsce bilet Zwardoń – Żylina za 4,70 euro, ewentualnie powrotny i mieć spokój. 

Jednodniowa wycieczka Katowice – Żylina

Możliwa jest też jednodniowa wycieczka na trasie Katowice – Żylina. Według taryfy normalnej przejazd tam i z powrotem będzie nas kosztował 23,20 EUR. Ale według taryfy normalnej PKP Intercity bilet Katowice – Zwardoń kosztuje 22,90 zł, dalej wspomniane 3,88 EUR. Razem 45,80 zł + 7,76 EUR, czyli mimo wszystko dość drogo, nie licząc osób uprawnionych do zniżek na polskim odcinku trasy i darmowych biletów po słowackiej stronie.  Tak naprawdę taniej wyjdzie przejazd pociągiem Katowice  – Cieszyn (np. na dziesięciogodzinnym bilecie Kolei Śląskich za 18 złotych), później pociągiem Czeski Cieszyn – Żylina (ceny zróżnicowane) i powrót tą samą trasą.

Możliwe jest też „kółeczko” Katowice – Czadca, szybkie zakupy w sklepach położonych niedaleko dworca, następnie powrót przez Czeski Cieszyn i Cieszyn lub Bogumin do Katowic.

Żylina i co dalej

Żylina to średniej wielkości słowackie miasto z dworcem kolejowym wymagającym remontu (warto zwrócić uwagę na piękne witraże) i niewielkim centrum, które można obejść w dwie godziny. Jest to również ważny węzeł kolejowy – dojedziemy stąd pociągami w stronę Bratysławy (po drodze warto zwiedzić Trenczyn, ewentualnie Trnawę), Koszyc (bardzo ładna trasa, dalej można kontynuować podróż do Miskolca na Węgrzech, ewentualnie wykupić nocleg i jechać następnego dnia na Ukrainę do Mukaczewa). Trzecia możliwość to przejazd pociągiem do Bańskiej Bystrzycy (również bardzo ładna trasa) – w tym przypadku osoby zainteresowane historią Słowacji powinny obowiązkowo odwiedzić miasto Martin.

Należy pamiętać, że na wielu słowackich trasach w pociągach panuje tłok, bowiem niektóre grupy społeczne posiadają prawo do darmowych przejazdów. Uprawnienia do darmowych przejazdów dotyczą również obywateli Polski.

Wadą są stosunkowo wysokie ceny noclegów na Słowacji. Osobiście polecam Hotel Centrum w Czadcy, a dla osób mniej zamożnych Hotel Lipa w tej samej miejscowości.

Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂

Żylina

Żylina

%d bloggers like this: