Na stronie internetowej kolei niemieckich pojawił się nowy rozkład jazdy 2014/15 z europejskimi połączeniami międzynarodowymi oraz połączeniami regionalnymi w kilku krajach. Wczoraj opisywałem nowe połączenia kolejowe pomiędzy Polską a Republiką Czeską, dziś publikuję najważniejsze nowości z Europy Zachodniej i Europy Środkowej. Oczywiście nie wszystko musi się sprawdzić, informacje podaję za stroną kolei niemieckich według stanu na 15 października 2014r.
AUSTRIA:
- część pociągów ICE i RJ z Niemiec i Szwajcarii oraz w relacjach krajowych będzie kończyła bieg na stacji kolejowej przy wiedeńskim lotnisku.
- zostanie uruchomiony bezpośredni pociąg dzienny Wiedeń – Belgrad
CZECHY:
- część pociągów jadących w relacji Praga – Wiedeń, zostanie wydłużona do miasta Graz – będą to pociągi typu Railjet.
- pojedzie poranny pociąg relacji Brno – Budapeszt, który wieczorem będzie wracał z Budapesztu do Brna.
- nowe połączenia pomiędzy Republiką Czeską a Polską, opisane w innym poście.
- pociąg EC Avala zostanie skrócony z Belgradu do Budapesztu, a więc nie będzie dojeżdżał do Republiki Czeskiej. Osoby jadące z lub do Brna będą się mogły przesiąść w stolicy Węgier.
- pociągi Pendolino (Supercity) pojawią się na trasie Praga – Koszyce. Czas przejazdu 7,5 godziny. Pociągi będą prawdopodobnie konkurować z pociągami firmy Regiojet, która na tę trasę zamierza wypuścić pociągi zestawione z nowych wagonów produkcji rumuńskiej.
- ciekawe połączenie autobusowe Deutsche Bahn relacji Praga – Norymberga – Mannheim. Jeden z autobusów zostanie wydłużony do Strasburga. Czas przejazdu z Pragi do Strasburga tym autobusem to prawie 9 godzin.
- pociąg Eurocity Praga – Żylina – Martin będzie się zatrzymywał na stacji Ostrava-Stodolni.
- pociąg CNL z Pragi do Amsterdamu skrócony do stacji Oberhausen.
DANIA:
- zlikwidowane pociągi nocne CNL do Kopenhagi, pozostają pociągi dzienne z Hamburga do Kopenhagi, z Berlina do Aarhus i Hamburga do Aarhus.
FRANCJA:
- nowe bezpośrednie połączenia z Marsylii: Marsylia – Londyn (Eurostar), Marsylia – Mediolan (EC Thello – w rozkładzie nie widać), Marsylia – Bazylea, Marsylia – Bruksela i Marsylia – Frankfurt nad Menem.
HISZPANIA:
- nowego rozkładu jeszcze nie ma, ale na dobre znika kategoria pociągów Arco. Pociągi te już kursują i będą kursowały pod nazwą Intercity.
HOLANDIA:
- pociąg EN Jan Kiepura zostanie skrócony i będzie kursował z Warszawy do Oberhausen.
- wracają bezpośrednie pociągi Intercity Amsterdam – Bruksela. Prawdopodobnie będzie kursowało osiem par pociągów dziennie, czas przejazdu pomiędzy stolicą Holandii i Belgii wyniesie średnio trzy i pół godziny.
NIEMCY:
- w opublikowanym rozkładzie jazdy pociągi RE Wrocław – Drezno widnieją jako pociągi Zgorzelec – Gorlitz, co jednak świadczy o tym, iż może to być tylko pomyłka.
- zostanie zlikwidowany pociąg EC Wawel Wrocław – Berlin. Na trasie będzie kursował autokar kolei niemieckich.
- likwidacja pociągów CNL do Kopenhagi.
- likwidacja pociągów CNL do Paryża.
SZWAJCARIA:
- pociąg dzienny EC Genewa – Mediolan – Wenecja
- pociąg TGV Bazylea – Marsylia
- pociąg dzienny TGV Lille – Genewa