Leo Express to ukochany przewoźnik Polaków tęskniących za idealną koleją. Czeski prywatny przewoźnik w oczach Polaków jest uosobieniem piękna, wygody, punktualności, niskich cen i szybkości. Niemal wszyscy błagają, aby Leo Express wszedł na polskie tory. Na polskie tory wprawdzie Leo Express jeszcze nie wchodzi, ale przygotował interesującą ofertę przejazdów na trasie Kraków – Praga.
UWAGA!!! INFORMACJE NIEAKTUALNE. AKTUALIZACJA Z MAJA DOSTĘPNA TUTAJ
Od 7 listopada 2014 roku Leo Express uruchomił połączenie autobusowe Kraków – Bogumin, gdzie podróżni mogą przesiąść się na skomunikowany pociąg LE relacji Bogumin – Praga. Podobnie w drugą stronę. Z Pragi porannym pociągiem dojedziemy do Bogumina, skąd zabierze nas autobus do Krakowa.
Połączenia na odcinku z Bogumina do Krakowa obsługują komfortowe autobusy Scania Irizar PB. Jak zapewnia przewoźnik, autobusy wyposażone są w toaletę, skórzane siedzenia, na pokładzie autobusu za darmo przekąski i napoje oraz wi-fi. Personel pokładowy zna język angielski, czeski i polski, a jak można zobaczyć na profilu Facebookowym przewoźnika, są to młode osoby.
W drodze do Krakowa autobus zatrzymuje się jeszcze w Gliwicach przy ulicy Okrężnej 32 na peryferiach miasta (Zobacz na mapie) i w Katowicach na dworcu PKS przy ulicy Piotra Skargi 1. W Krakowie dojeżdża na dworzec autobusowy. Trasę z Bogumina do Krakowa pokonuje w dwie i pół godziny.
UWAGA!!! INFORMACJE NIEAKTUALNE. AKTUALIZACJA Z MAJA DOSTĘPNA TUTAJ
Portale promujące tanie podróże i turyści przyzwyczajeni do promocji narzekają na ceny. Podróż z Krakowa do Pragi w promocyjnej cenie kosztuje 399 CZK (ok. 60 zł), po wyczerpaniu puli biletów promocyjnych cena wyniesie 599 CZK (91 zł). Honorowana jest popularna wśród Czechów karta Smile uprawniająca do zniżki 20%. Moim zdaniem to cena adekwatna do komfortu podróży i pokonywanej odległości. Niestety, przez szaleństwo z modą na tanie podróżowanie do wielu osób nie dociera, że pociągi muszą na siebie zarobić i to bez państwowej dotacji. Paliwo kosztuje, personel nie pracuje za darmo (to nie stażyści lub praktykanci), uruchomienie pociągu to również wysokie koszty. Bilety nie mogą więc być za darmo lub za złotówkę.
Przewoźnikowi wytyka się również inne wady, między innymi niezbyt dogodne godziny przejazdu – autobus wyjeżdża o 06:27 z Krakowa, a podróż kończy się o 12:56 w Pradze (pociągiem). Pociąg powrotny z Pragi wyjeżdża już o 07:06, pasażer dojeżdża do Krakowa o 13:20. Według jednych odjazdy są za wcześnie, według innych powinno to być nocne połączenie, albo powinny kursować dwie pary autobusów, aby można było w ten sam dzień przyjechać i w ten sam dzień wrócić. Również w tym przypadku mam odmienne zdanie od internautów – nikt nie ułoży rozkładu, który pasowałby wszystkim, a czas przejazdu według mnie jest bardzo dobry. Jeśli komuś szkoda pieniędzy na nocleg, może przenocować na dworcu kolejowym – w Pradze na dworcu głównym zagrożenie przestępczością pospolitą jest dużo wyższe niż w Krakowie, ale miałem okazję przespać tam kiedyś i nie było żadnych problemów.
Trudno powiedzieć, czy połączenie się przyjmie. Na pewno to krok w dobrym kierunku, aczkolwiek daleko mi do hurraoptymizmu osób wychwalających niesamowity komfort pociągów Leo Express.
Bilety można zakupić na stronie przewoźnika www.le.cz