11 grudnia 2016 roku wszedł w życie międzynarodowy kolejowy rozkład jazdy 2016/2017. W nowym rozkładzie jazdy nie ma jakichś rewolucyjnych zmian, lecz jest kilka rzeczy, które warte są odnotowania w osobnym artykule, szczególnie dla osób planujących podróż na Bałkany.
Poniżej lista najważniejszych zmian w rozkładzie jazdy 2016/2017 w krajach Europy:
AUSTRIA:
Koleje austriackie wprowadziły nową markę połączeń nocnych „Nightjet”. Połączenia częściowo zastąpią zlikwidowane pociągi CNL kolei niemieckich Deutsche Bahn. Pod nazwą „Nightjet” będą również kursowały pociągi nocne kolei austriackich kursujące do tej pory jako pociągi „Euronight”, oznaczone w rozkładzie jazdy EN.
O pociągach Nightjet napiszę osobny artykuł w przyszłości.
BOŚNIA I HERCEGOWINA:
Z powodu braku porozumienia pomiędzy kolejami bośniackimi, kolejami chorwackimi i kolejami Republiki Serbskiej został zlikwidowany pociąg dzienny Sarajewo – Zagrzeb. Nie sprawdziły się zapowiedzi o uruchomieniu nocnego pociągu pomiędzy stolicami Bośni i Hercegowiny a Chorwacji, zestawionego ze składu Talgo. Natomiast bośniackie składy Talgo od października 2016 roku obsługują jeden z pociągów Sarajewo – Doboj.
Nadal trwają prace przy remoncie linii kolejowej Sarajewo – Mostar.
BUŁGARIA:
Zlikwidowany został pociąg bezpośredni Serdica relacji Budapeszt – Sofia przez most Danube 2. W zamian z Budapesztu kursują wagony bezpośrednie do Sofii przez Belgrad.
Został zlikwidowany pociąg nocny Belgrad – Sofia, w zamian koleje serbskie uruchomiły pociąg nocny Nisz – Dimitrovgrad, czyli do granicy serbsko-bułgarskiej.
CHORWACJA:
Najważniejsza wiadomość to likwidacja wspomnianego wcześniej pociągu Sarajewo – Zagrzeb. Są jednak również dobre wiadomości. Jeden z pociągów IC Budapeszt – Zagrzeb został wydłużony do Rijeki. Sezonowy pociąg nocny Budapeszt – Split będzie kursował w wakacje codziennie, a nie kilka razy w tygodniu.
Pojawiły się również pociągi międzynarodowe Osijek – Bogojevo – Sombor oraz jeszcze jeden Erdut – Sombor. Po raz pierwszy od dawna ożyło serbsko-chorwackie kolejowe przejście graniczne Bogojevo – Erdut.
CZECHY:
Na trasie Praga – Czeskie Budziejowice pojawiły się pociągi ekspresowe z czasem przejazdu wynoszącym godzinę i 58 minut (172 km). Pociągi zatrzymują się po drodze jedynie w Taborze.
Pociąg Praga – Zurych zmienił kategorię na Nightjet i kursuje jako grupa wagonów bezpośrednich dołączanych do jednego z pociągów Praga – Czeskie Budziejowice, skąd kontynuuje podróż do austriackiego miasta Linz, aby połączyć się z pociągiem Wiedeń – Zurych. Ceny biletów są bardzo przystępne, więc można zrobić sobie wycieczkę marzeń kupując bilet Ostrawa – Praga w promocyjnej cenie oraz z kilkudniowym wyprzedzeniem bilet Praga – Zurych.
Od kwietnia ma kursować bezpośredni pociąg ekspresowy Kraków – Praga przez Oświęcim.
NIEMCY:
Zlikwidowany został pociąg EN Jan Kiepura z Warszawy do Kolonii. W zamian można dojechać do Berlina pociągami Warszawa – Berlin, skąd kursuje nocny pociąg do Kolonii.
Zlikwidowana została część pociągów nocnych CNL, część przejęły koleje austriackie i kursują pod nazwą Nightjet.
Pojawiły się dodatkowe pociągi ICE relacji Frankfurt nad Menem – Kolonia – Bruksela, gdzie można kontynuować podróż pociągami Eurostar Bruksela – Londyn.
SERBIA:
Pociąg nocny Belgrad – Lublana będzie kursował tylko jako pociąg sezonowy, uruchamiany np. podczas szczytu świąteczno-noworocznego.
Zlikwidowany został pociąg nocny Belgrad – Sofia.
Pojawiło się więcej pociągów na liniach lokalnych, między innymi Subotica – Sombor i Belgrad – Zrenjanin.
Z powodu remontu linii pociągi Belgrad – Bar nie mają stałego rozkładu jazdy, będzie on zmieniany w zależności od postępu prac remontowych. Część pociągów pojedzie trasą okrężną przez Kragujevac, część będzie na wybranych odcinkach zastępowana autobusową komunikacją zastępczą. Zmiany będą na bieżąco ogłaszane przez koleje serbskie.
Uruchomiono lokalne połączenia serbsko-chorwackiego Sombor – Bogojevo – Erdut – (Osijek).
Z powodu remontu linii kolejowej nadal nie kursują pociągi do Skopje i Salonik (do odwołania).
SŁOWACJA:
Powróciły połączenia kategorii Intercity obsługiwane przez koleje słowackie. Na razie są to dwa pociągi dziennie relacji Bratysława – Żylina – Koszyce – (Humenne).
W wakacje mają zostać uruchomione pociągi Rzeszów – Sanok – Łupków – Medzilaborce.
Koleje słowackie chwalą się grupą bezpośrednich wagonów sypialnych z Wiednia do Koszyc przez Bogumin.
SZWAJCARIA:
Dzięki regularnym połączeniom przez otwarty 1 czerwca 2016 roku Tunel Gotarda czas przejazdu szybkich pociągów pomiędzy Włochami a Szwajcarią skrócił się o około pół godziny.
SŁOWENIA:
Koleje słoweńskie uruchomiły bezpośrednie połączenie autobusowe pomiędzy Lublaną a Triestem.
W wakacje będzie kursował bezpośredni pociąg nocny Budapeszt – Lublana – Koper.
SZWECJA:
Wzrosła liczba bezpośrednich pociągów pomiędzy Oslo a Sztokholmem. Kursuje 5-6 pociągów dziennie.
WĘGRY:
Zmiany na Węgrzech zostały wspomniane we wcześniejszych artykułach:
Likwidacja pociągu bezpośredniego Serdica relacji Budapeszt – Sofia przez most Danube 2.
Jeden z pociągów Budapeszt – Zagrzeb został wydłużony do Rijeki.
W wakacje będzie kursował pociąg nocny Budapeszt – Koper.
Nie wiadomo, co z remontem linii Budapeszt – Belgrad. Według zapowiedzi remont linii miał się zakończyć w 2017 roku, jednak do tej pory nawet się nie rozpoczął.
To tyle, jeśli chodzi o najważniejsze zmiany w międzynarodowym rozkładzie jazdy 2016/2017. Dla mnie, jak dla wielu innych czytelników, najważniejszą zmianą jest uruchomienie od 23 grudnia pociągu Przemyśl – Lwów – Kijów.