Pociąg IC Cracovia kursuje już drugi rok. O ile w roku 2017 kursował tylko w sezonie, w 2018 roku pociąg Kraków – Praga kursuje codziennie. Jest to o tyle dziwne, że w ubiegłym roku pociągiem jeździło bardzo mało osób. Nietrudno się dziwić, bowiem ceny były zabójcze.
Obecnie nadal jest to pociąg dzienny, zapewniający dogodny dojazd z Krakowa do Pragi i z powrotem.
POCIĄG KRAKÓW – PRAGA – ROZKŁAD JAZDY
Orientacyjny rozkład jazdy pociągu IC Cracovia wygląda następująco:
Kraków Główny (odj. 10:44) –> Oświęcim (12:00-12:01) –> Brzeszcze Jawiszowice (12:17-12:18) –> Czechowice-Dziedzice (12:42-12:43) –> Zebrzydowice (13:08-13:14) –> Bohumín (13:33-14:07) –> Ostrava hl.n. (14:14-14:16) –> Ostrava-Svinov (14:22-14:24) –> Hranice na Moravě (14:48-14:49) –> Olomouc hl.n. (15:16-15:18) –> Zábřeh na Moravě (15:39-15:40) –> Česká Třebová (16:01-16:02) –> Ústí n.Orlicí město (16:09-16:10) –> Pardubice hl.n. (16:36-16:38) –> Kolín (16:58-16:59) –> Praha-Libeň (przyj. 17:29) –> Praha hl.n. (przyj. 17:36)
Praha hl.n. (odj. 10:24) –> Praha-Libeň (10:30-10:31) –> Kolín (11:01-11:02) –> Pardubice hl.n. (11:21-11:23) –> Ústí n.Orlicí město (11:50-11:51) –> Česká Třebová (12:00-12:01) –> Zábřeh na Moravě (12:22-12:23) –> Olomouc hl.n. (12:44-12:46) –> Hranice na Moravě (13:13-13:14) –> Ostrava-Svinov (13:38-13:40) –> Ostrava hl.n. (13:46-13:48) –> Bohumín (13:55-14:19) –> Zebrzydowice (14:39-14:40) –> Czechowice-Dziedzice (15:04-15:05) –> Brzeszcze Jawiszowice (15:28-15:29) –> Oświęcim (15:46-15:47) –> Kraków Główny (przyj.17:02)
UWAGA !!!: W związku z pracami torowymi na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów pociąg obecnie kursuje przez Trzebinię, w związku z czym o 30 minut uległ wydłużeniu czas przejazdu na odcinku Kraków – Oświęcim.
POCIĄG KRAKÓW – PRAGA – ZESTAWIENIE
Na odcinku polskim pociąg IC Cracovia zestawiony jest z trzech wagonów kolei czeskich. Pierwszy wagon za lokomotywą to wagon podzielony na bezprzedziałową pierwszą klasę i część barową, drugi to były wagon kolei austriackich z przedziałami, trzeci to niezbyt wygodny wagon bezprzedziałowy. W Boguminie do składu pociągu doczepiane są kolejne wagony.
Zestawienie pociągu na portalu vagonweb.cz – potwierdziło się w praktyce.
POCIĄG KRAKÓW – PRAGA – CENY BILETÓW
W relacji Kraków – Praga obowiązuje cena relacyjna 57,50 euro (rezerwacja miejsca wliczona). Zarówno z Krakowa, jak i Oświęcimia, Brzeszcz i Czechowic-Dziedzic dostępne są bilety SparDay za 19, 24 i 29 euro (III pule promocyjne), ale ich zakup graniczy z cudem.
Z Oświęcimia zapłacimy odpowiednio:
Oświęcim – Ostrawa: 12,10 euro + 3,50 euro (rezerwacja) = 15,60 euro
Oświęcim – Praga: 62,10 euro + 3,50 euro (rezerwacja) = 65,60 euro
Ceny biletów na odcinku krajowym w drugiej klasie
Kraków – Oświęcim – 21 zł
Kraków – Brzeszcze – 23 zł
Kraków – Czechowice-Dziedzice – 26 zł
POCIĄG KRAKÓW – PRAGA – JAK SIĘ JEDZIE
Pociąg zaczyna bieg na stacji Kraków Główny. Stamtąd jedzie do Oświęcimia bez zatrzymywania się. Co ciekawe, jedzie przez Skawinę i Zator. Przejazd w rzeczywistości trwał 65 minut i gdyby wyremontowano kilka odcinków, byłoby jeszcze szybciej. Odcinek Oświęcim – Czechowice-Dziedzice to jazda ślimaczym tempem. Za Czechowicami-Dziedzicami pociąg przyspiesza i dalej jedzie w dobrym tempie. W Boguminie mamy dłuższy postój, dołączane są wagony. Przejazd z Bogumina do Ostrawy i przez Ostrawę powolny, widoki bardzo przygnębiające. Za stacją Ostrava-Svinov pociąg się rozpędza i aż do Pragi jedzie z prędkością około 120 km/h.
UWAGA !!!: W związku z pracami torowymi na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów pociąg obecnie kursuje przez Trzebinię, w związku z czym o 30 minut uległ wydłużeniu czas przejazdu na odcinku Kraków – Oświęcim.
Trasa pod względem widokowym przeciętna, jedynie wiadukt w okolicy Hranic na Moravě jest godny uwagi. Przez większą część trasy pociąg jedzie magistralą kolejową, natomiast odcinek Oświęcim – Czechowice-Dziedzice to jakaś kpina.
O dziwo dużo osób jechało z Krakowa do Oświęcimia i Czechowic-Dziedzic. Do Oświęcimia chyba ze 20 osób, głównie turystów. Trudno się dziwić – od 08:35 do 13:35 pociągi Kraków – Oświęcim na odcinku Kraków – Trzebinia zastąpione zostały przez autobusy, więc sporo ludzi nie żałuje pieniędzy i wybiera pociąg PKP Intercity, choć jest znacznie droższy (21 zł zamiast 9 zł).
Po pociągu co jakiś czas chodzi pan z wózkiem, więc nie trzeba udawać się do wagonu barowego, aby kupić przekąskę. Jak zaobserwowałem, można było płacić w złotówkach lub koronach czeskich.
POCIĄG KRAKÓW – PRAGA – TRASA
Pociąg Kraków – Praga zatrzymuje się w następujących miejscach:
Kraków – stacja początkowa pociągu. Stolica Małopolski, zabytkowe centrum, żydowski Kazimierz, Wawel, liczne zabytki, lokale gastronomiczne i restauracje. I tłumy turystów.
Oświęcim – miasto znane z byłych nazistowskich obozów zagłady, 2 kilometry od dworca znajduje się niewielkie centrum z zamkiem, synagogą, rynkiem i zakładem salezjańskim.
Brzeszcze – miasto przemysłowe, ośrodek wydobycia węgla kamiennego. Nic ciekawego dla turystów.
Czechowice-Dziedzice – węzeł kolejowy, brzydkie miasto przemysłowe. Można się tu przesiąść na pociągi w kierunku Bielska-Białej i dalej do Żywca. Albo do Pszczyny, Tychów i dalej do Katowic.
Czechowice-Dziedzice – spacer po mieście
Czechowice-Dziedzice – dworzec kolejowy
Zebrzydowice – węzeł kolejowy. Nic ciekawego.
Bogumin – pierwsza stacja za czeską granicą. Węzeł kolejowy, bardzo brzydkie, ponure i niebezpieczne miasto. Deptak znajduje się tuż przy dworcu, więc w ciągu 30 minut możecie pozwiedzać tę mieścinę i uciekać stamtąd jak najszybciej.
Ostrawa – stolica kraju morawsko-śląskiego. Miasto przemysłowe, centrum przeciętne, choć dla niektórych ma swój urok. Na peryferiach ogród zoologiczny. W Ostrawie pociąg zatrzymuje się na dworcu głównym i na stacji Ostrava-Svinov.
Ostrawa – praktyczny przewodnik
Ostrava hlavni nadrazi – dworzec kolejowy
Ostrava-Svinov – dworzec kolejowy
Hranice na Moravě – węzeł kolejowy. Niewielkie centrum miasta oddalone jest o około 3 kilometry od dworca kolejowego.
Hranice na Moravě – dworzec kolejowy
Ołomuniec – bardzo ładne miasto idealne na jednodniową wycieczkę. Zabytkowe centrum z dwoma rynkami, katedrą, wąskimi uliczkami i spokojną, kameralną atmosferą.
Zábřeh na Moravě – przeciętne miasto bez szczególnych atrakcji. Centrum położone daleko od dworca kolejowego.
Česká Třebová – ważny węzeł kolejowy. Duży, całkiem ładny dworzec, natomiast samo miasto małe i niezbyt ładne.
Uście nad Orlicą – przyjemne czeskie miasteczko. Poza ładnym rynkiem i dwoma ładnymi dworcami brak godnych uwagi atrakcji.
Pardubice – średniej wielkości miasto. Centrum ładne, ale bardzo małe – bardzo ładny rynek z pięknym ratuszem, pałac, kilka uliczek. I dworzec kolejowy o ciekawej historii.
Pardubice – dworzec kolejowy
Pardubice – wrażenia z miasta
Kolin – węzeł kolejowy. Przesiadamy się tu między innymi na pociągi do Kutnej Hory. Samo miasto przeciętne, rynek, kościół i tyle.
Praga – stolica Czech. Końcowa stacja pociągu. Pociąg kończy bieg na dworcu głównym.
Praga na weekend – praktyczny przewodnik
Praha hlavni nadrazi – dworzec kolejowy
Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 A TUTAJ zamieściłem spis najciekawszych artykułów na blogu – na pewno znajdziesz coś dla siebie.

Pociąg IC Cracovia – wagon bezprzedziałowy drugiej klasy

Pociąg IC Cracovia – przedział drugiej klasy