Kolej na Podróż

Kolej w Ekwadorze – informacje ogólne

Ekwador posiadał dobrze funkcjonujące koleje, lecz podobnie jak w innych południowoamerykańskich krajach, stopniowo podupadały, a dzieła zniszczenia dopełniły klęski żywiołowe wywołane przez zjawisko El Niño. Obecnie kursuje tylko kilka pociągów turystycznych. Władze zapowiedziały jednak odbudowę kolei i uruchomienie nowych połączeń kolejowych, a w przyszłości rozbudowę sieci kolejowej. Poniżej znajdują się krótkie informacje na temat pociągów turystycznych kursujących po Ekwadorze. Czas trwania podróży obejmuje przejazd tam i z powrotem oraz program towarzyszący, czyli najczęściej zwiedzanie konkretnych miejsc.

Do 2010 roku kursowały cieszące się dużą popularnością pociągi prywatnego przewoźnika Chiva Express, jednak ich kursowanie zostało zawieszone na czas nieokreślony.

Planowano odbudowę kilku linii kolejowych i uruchomienie nowych pociągów, ale nie wygląda na to, aby coś z tego wyszło.

Zobacz również: Koleje świata  Argentyna  Boliwia  Brazylia  Chile  Ekwador  Gujana  Kolumbia
Paragwaj  Peru  Surinam  Urugwaj  Wenezuela  Gujana Francuska  Falklandy  Chiloe

Pociąg turystyczny w Ekwadorze; prawdopodobnie wyczarterowany przez miłośników kolei (fot. David Brossard, CC-BY-SA, flickr.com)

Tren Crucero

Tren Crucero to luksusowy pociąg wycieczkowy kursujący przez niemal wszystkie czynne odcinki linii kolejowych w Ekwadorze. Niezapomniana wycieczka, ostatnio symbol turystyczny Ekwadoru. Przewoźnik oferuje podróż w komfortowych warunkach na trasie Quito – Guayaguil (Duran). Podróż trwa 4 dni i noce, pociąg w tym czasie pokonuje około 450 kilometrów, przy czym w cenę wliczony jest program towarzyszący i noclegi w hotelach.

Pociągi zestawione są z 4 nowoczesnych, klimatyzowanych wagonów pierwszej klasy. Na części trasy pociąg prowadzi odrestaurowana lokomotywa parowa, na części lokomotywa spalinowa. Oprócz wspomnianych wagonów pierwszej klasy w pociągu do dyspozycji pasażerów jest wagon restauracyjny, wagon salonowy i wagon obserwacyjny, który jest idealny dla fotografów chcących fotografować majestatycznie wznoszące się wzdłuż trasy Andy. Pociąg może jednorazowo przewieźć 54 pasażerów.

Przykładowy program czterodniowej wycieczki:

1. dzień – wyjazd rano z Guayaguil (stacja w Duran) pociągiem prowadzonym przez parowóz, później zwiedzanie Bucay, wizyta na ranczo San Rafael (jazda konna), spotkanie z Indianami z plemienia Shuar, kolacja i nocleg w D´ Franco Lodge w Bucay

2. dzień – rano śniadanie w hotelu, po czym wyjazd z Bucay. Przejazd do Riobamba najbardziej malowniczym odcinkiem trasy, gdzie na odcinku około 80 kilometrów pociąg „wspina się” na wysokość 2960 m n.p.m. . Krótki postój w Sibambie. Najdłużej trwa przejazd przez El Nariz del Diablo opisany niżej. Lunch na stacji kolejowej w Guamote, zwiedzanie miasta, spotkanie z przedstawicielami stowarzyszenia non-profit Inti Sisa. Później podróż do Riobamba, z krótkimi przystankami w Colta. Kolacja i nocleg w Abraspungo Hacienda.

3. dzień – po śniadaniu przejazd autobusem do Urbina, gdzie znajduje się najwyżej położona stacja kolejowa w Ekwadorze. Spotkanie z ostatnim handlarzem lodem. Następnie podróż pociągiem do Ambato na lunch w hotelu Roka Plaza. Po lunchu podróż pociągiem do Cunchibamba, na miejscu zwiedzanie plantacji róż ekwadorskich. Później pociąg jedzie z Cunchibamba do Latacunga. Tam przesiadka na autobus i podróż do Lasso na występy artystyczne lokalnych artystów. Kolacja i nocleg w La Cienega Hacienda.

4. dzień – po śniadaniu wycieczka autobusowa do Parku Narodowego Cotopaxi. Zwiedzanie parku połączone z obserwacją rzadkich gatunków dzikich zwierząt, w tym kondora andyjskiego. Lunch San Agustin del Callo Hacienda, po lunchu przejazd autobusem na stację El Boliche, skąd pociąg kontynuuje podróż do stolicy Ekwadoru – Quito. W Quito zakończenie podróży, podróżni zostają rozwiezieni do hoteli.

Brzmi zachęcająco? Wszystko byłoby pięknie, gdyby nie ceny. Są bardzo wysokie

Strona internetowa: https://www.ecuadorbytrain.com/trainecuador/crucero/web/

Tren Crucero – fot. Ministerstwo Turystyki Ekwadoru.

Koleje turystyczne

Aktualne rozkłady jazdy możecie sprawdzić na stronie www.ecuadorbytrain.com/trainecuador/.

Machachi Festivo

Pociąg kursujący od czwartku do niedzieli oraz w święta na trasie Quito – Machachi – Quito. Wyjazd z Quito o 8:15, powrót o 16:15. Długość trasy to 40 kilometrów. W klasie Standard pasażerowie mają do dyspozycji dwujęzyczny wykład przewodnika oraz voucher na kawę o wartości 1 dolara amerykańskiego możliwy do zrealizowania w kawiarni w Machachi. W klasie Standard Plus wagony mają klimatyzację i wygodniejsze siedzenia. Możliwy jest także zakup produktów gastronomicznych.

Wagon pociągu Quito – Machachi (fot. Ministerstwo Turystyki Ekwadoru)

Camino Al Boliche

Pociąg kursujący od czwartku do niedzieli oraz w święta na trasie Quito – Boliche – Quito. Wyjazd z Quito o 8:15, powrót o 16:15.  Pociąg pokonuje odległość 59 kilometrów. Prawdopodobnie jest to ten sam skład, co Machachi Festivo, jednak w ofercie kolei ekwadorskich oba pociągi są pod innymi nazwami.

Paramo Infinito

Pociąg kursujący w soboty, niedziele i święta na trasie Machachi – Boliche – Machachi. Odjazd z Machachi o 10:30, powrót o 14:30. Dostępna jest tylko klasa standard. Pociąg pokonuje 19 kilometrów.

Szynobus w Machachi na You Tube – podejrzewam, że to ten pociąg

Avenida de los volcanes

Pociąg kursujący od czwartku do niedzieli oraz w święta na trasie Quito – Latacunga – Quito. Odjazd z Quito o 8:00, powrót o 18:00. Odległość między stacjami – 98 kilometrów. Przejazd odbywa się zmodernizowanym szynobusem. Jest to ta sama linia kolejowa, co w przypadku poprzednich pociągów.

Tren de la Libertad

Pociąg kursujący od środy do niedzieli i w święta na trasie Ibarra – Salinas – Ibarra. Pociąg odjeżdża z Ibarra o 10:30, wraca o 15:00. Dodatkowo od piątku do niedzieli i w święta o 08:00 kursuje pomiędzy tymi stacjami szynobus, który wraca do Ibarry o 12:30. Pokonywana odległość to 30 kilometrów.

Pociąg Ibarra – Salinas na You Tube – reportaż z przejazdu szynobusem

Sendero de Arrozales

Pociąg kursujący od czwartku do niedzieli oraz w święta na trasie Duran – Yaguachi – Duran. Odjazdy o 9:00 i 13:15. Powroty o 12:45 i 17:00. Według rozkłady o 9:00 odjeżdżają dwa pociągi – jeden zestawiony z wagonów, drugi – szynobus.  Dystans pomiędzy stacjami wynosi 22 kilometry.

Pociąg Duran – Yaguachi na You Tube

Los Baños del Inca

Pociąg kursujący na trasie El Tambo – Coyoctor – El Tambo. W środy, czwartki i piątki odjazdy z El Tambo o 9:30 i 11:00, natomiast w soboty, niedziele i święta o 12:30; 14:30 i 16:30. Pokonywany dystans to zaledwie 3,5 kilometra, a czas podróży powrotnej (z czasem na zwiedzanie) wynosi półtorej godziny. Połączenia są obsługiwane przez szynobus.

Sendero los Ancestros

Stosunkowo nowe połączenie na trasie Riobamba – Colta – Riobamba. Długość trasy 25 kilometrów, czas podróży połączonej ze zwiedzaniem 4 godziny i 14 minut. Podróż szynobusem.

Szynobus kursujący na trasie Riobamba – Colta (fot. Andrew Campbell, CC-BY, flickr.com)

Tren de la Dulzura

Pociąg zestawiony z wagonów retro przewożący pasażerów po trasie Guayaguil (Duran) – Bucay. Sama podróż jest krótka, dużo więcej czasu zajmuje program towarzyszący – występy artystyczne, zwiedzanie plantacji itp. Odległość 30 kilometrów, łączny czas podróży powrotnej 10 godzin. W cenie biletu zawarty jest transfer autobusem do atrakcji turystycznych.

Nariz del Diablo

Tym razem pociąg na innej linii kolejowej. Kursuje pomiędzy stacjami Alausi a Sibambe i z powrotem. Odjazdy z Alausi o 8:00, 11:00 oraz 15:00 od wtorku do niedzieli i w święta – kurs obsługiwany przez pociąg zestawiony z wagonów klasy Standard i Standard Plus. Od piątku do niedzieli i w święta kursuje dodatkowy pociąg z odjazdem o godzinie 9:00. Ten kurs obsługiwany jest przez szynobus. Odległość pomiędzy stacją początkową a końcową to tylko 12 kilometrów, jednak jest to tylko najatrakcyjniejsza część o wiele dłuższej trasy pełnej serpentyn i niesamowitych widoków. Pociąg ten jest znany na całym świecie jako jedna z najbardziej przerażających tras kolejowych. Od kilku lat obowiązuje zakaz jazdy na dachu po tym, jak japońscy turyści zachwyceni pięknem trasy robili zdjęcia i nie zauważyli, że pociąg wjeżdża do tunelu. Przejazd opisywanym pociągiem to obowiązkowy punkt wizyty Ekwadoru dla każdego miłośnika kolei.

Przejazd przez Nariz del Diablo na You Tube

Szynobus przejeżdżający przez trasę (fot. Dann Nevil, CC-BY-ND, flickr.com)

Skład wagonowy jako pociąg przez Nariz del Diablo (fot. Kate Tann, CC-BY-SA, flickr.com)

 

%d bloggers like this: