W związku z licznymi pytaniami postanowiłem opublikować zestawienie pod tytułem Ceny biletów kolejowych w Europie w 2019 roku. Zestawienie obejmuje przykładowe ceny biletów za połączenia krajowe, kupowane bez promocji, dzień przed odjazdem.
Materiał do porównania zbierałem w drugiej połowie stycznia 2019 roku. Ceny pochodzą z cenników na stronach internetowych przewoźników w danym kraju, przeliczałem je według kursu obowiązującego w czasie obowiązującego w trakcie opracowywania artykułu. Cen w euro nie przeliczałem na złotówki. Reprezentatywne połączenia dobierałem według własnego uznania.
W wielu krajach obowiązuje taryfa dynamiczna – cena biletu zależy od popytu na dane połączenie, w związku z czym ceny biletów kupowanych z wyprzedzeniem lub na inne połączenia mogą się różnić od podanych w zestawieniu.
ALBANIA
Tirana – Durres (ok. 38 km): 70 ALL/2,4 PLN (tam); 110 ALL/3,76 PLN (tam i z powrotem)
Szkodra – Durres (ok. 136 km): 160 ALL/5,4 PLN (tam); 240 ALL/8,2 PLN (tam i z powrotem)
Ceny są bardzo niskie, ale bardzo mało pociągów (1 para dziennie na każdej z tras) oraz bardzo długi czas przejazdu ze Szkodry do Durres (3 godziny i 50 minut), czynią ofertę nieatrakcyjną. Stacja kolejowa w Tiranie to stacja Kashar. Znajduje się około 7 kilometrów od centrum Tirany w wiosce Kashar. Dojazd autobusem miejskim.
Więcej informacji: Albania – podróż koleją
AUSTRIA
Ceny biletów kolejowych w Austrii są wysokie, jednak dzięki licznym ofertom promocyjnym i kartom zniżkowym można podróżować po kraju nie tak drogo, jak się wydaje. Bilety kupowane z wyprzedzeniem są znacznie tańsze, pula biletów pozwala nabyć bilet promocyjny często nawet w dniu wyjazdu. Ceny bez zniżek i promocji.
Wiedeń – Linz: 37,40 EUR (2 klasa); 65,5 EUR (1 klasa)
Wiedeń – Salzburg: 55,60 EUR (2 klasa); 97,3 EUR (1 klasa)
Wiedeń – Krems an der Donau: 18,40 EUR
Wiedeń – Sankt Pölten: 13,80 EUR
Na innych trasach nawet na godzinę przed wyjazdem pokazywały się tylko bilety promocyjne. Najtańsze bilety na połączenia krajowe w promocji SparSchiene kosztują 9 euro.
Więcej informacji: Podróż koleją po Austrii
BELGIA
Ceny biletów kolejowych w Belgii są stosunkowo niskie, szczególnie w przypadku powrotnych podróży weekendowych.
Ceny biletów podawałem w następujący sposób:
Cena w drugiej klasie; cena w pierwszej klasie (oba w jedną stronę); cena biletu weekendowego powrotnego w drugiej klasie.
Bruksela – Antwerpia: 7,70 EUR (2 kl.); 11,80 EUR (1 kl.); 8,60 EUR (weekend t/p 2.kl)
Bruksela – Bruggia: 14,80 EUR (2 kl); 22,90 EUR (1 kl.); 15,80 EUR (weekend t/p 2.kl.)
Bruksela – Ostenda: 17,70 EUR (2 kl.); 27 EUR (1 kl.); 18,60 EUR (weekend t/p 2 kl.)
Bruksela – Leuven: 5,50 EUR (2 kl.); 8,50 EUR (1 kl.); 6,60 EUR (weekend t/p 2.kl.)
Bruksela – Liege: 15,50 EUR (1 kl.); 23,90 EUR (1.kll.); 16,60 EUR (weekend t/p 2 kl.)
Więcej informacji: Podróż koleją po Belgii
BIAŁORUŚ
Bilety kolejowe na Białorusi są tanie, szczególnie na pociągi podmiejskie.
Ze względu na inne rodzaje wagonów w krajach byłego ZSRR podaję następującą symbolikę:
O – obszczyj, czyli wagon z miejscami do siedzenia
P – płackarta; bezprzedziałowy wagon z miejscami do leżenia
K – kupe; czteroosobowy przedział sypialny
S – suv; dwuosobowy przedział sypialny
Grodno – Mińsk: 6,24 BYN/10,8 PLN (O); 9,56 BYN/16,5 PLN (P); 13,25 BYN/22,9 PLN (K)
Grodno – Mińsk (pociąg Flirt): 12,21 BYN/21,1 PLN (2 klasa); 24,42 BYN/42,2 PLN (1 klasa)
Brześć – Mińsk: 9,56 BYN/16,5 PLN (P); 13,25 BYN/22,9 PLN (K); 26,78 BYN/46,5 PLN (S)
Brześć – Mińsk (pociąg Flirt): – 12,21 BYN/21,1 PLN (2 klasa); 24,42 BYN/42,2 PLN (1 klasa)
Brześć – Baranowice (podmiejski): – 4,22 BYN/7,03 PLN
Brześć – Baranowicze: 5,03 BYN/8,7 PLN (O); 7,79 BYN/13,5 PLN (P); 10,75 BYN/18,6 PLN (K)
Grodno – Witebsk: 14,85 BYN/25,7 PLN (P); 20,58 BYN/35,7 PLN (K)
W przypadku połączeń międzynarodowych inny cennik obowiązuje w wagonach rosyjskich, inny w wagonach białoruskich, a jeszcze inny w wagonach ukraińskich.
Więcej informacji: Kolej na Białorusi
BOŚNIA I HERCEGOWINA
Ceny biletów kolejowych w Bośni i Hercegowinie są wysokie w stosunku do zarobków mieszkańców, dla turystów chcących podróżować pociągiem Talgo również stanowią niemały wydatek.
Sarajewo – Banja Luka (Talgo): 26,10 BAM/57,3 PLN (2 klasa); 38,10 BAM/83,7 PLN (1 klasa)
Sarajewo – Mostar (Talgo): 11,90 BAM/24,4 PLN (2 klasa); 16,80 BAM/36,9 PLN (1 klasa)
Sarajewo – Zenica (osobowy): 6,40 BAM/14 PLN (2 klasa)
Ceny biletów na pociąg Talgo obejmują obowiązkową rezerwację miejsca.
Więcej informacji: Kolej w Bośni i Hercegowinie
CHORWACJA
Bilety kolejowe w Chorwacji są drogie, pociągi docierają do niewielu miejsc nad morzem, jeżdżą rzadko, więc osobiście nie polecam tego środka transportu, szczególnie w sezonie, kiedy panuje tłok.
Zagrzeb – Osijek (pospieszny): 131,80 HRK/76,1 PLN (2 kl.); 204,70 HRK/118,3 PLN (1 kl.)
Zagrzeb – Osijek (Intercity): 149,80 HRK/86,5 PLN (2 kl.); 215,70 HRK/ 124,6 PLN (1 kl.)
Zagrzeb – Rijeka (pospieszny): 118,10 HRK/68,2 PLN (2 kl.); 173,70 HRK/100 PLN (1 kl.)
Zagrzeb – Split (ICN): 208 HRK/120 PLN (2 kl.)
Zagrzeb – Split (pospieszny): 200,80 HRK/116.5 PLN (2 kl.); 303 HRK/175 PLN (1 kl.)
Więcej informacji: Kolej w Chorwacji
CZARNOGÓRA
Ceny biletów kolejowych krajowych w pociągach regionalnych:
Podgorica – Bar: 2,40 EUR (2 klasa); 3,60 EUR (1 klasa)
Podgorica – Nikšić: 2,80 EUR (2 klasa); 4,20 EUR (1 klasa)
Podgorica – Bijelo Polje: 5,20 EUR (2 klasa); 7,60 EUR (1 klasa)
Bar – Bijelo Polje: 7,20 EUR (2 klasa); 10,80 EUR (1 klasa)
W pociągach regionalnych (lokalni voz) nie obowiązuje rezerwacja miejsc. W pociągach międzynarodowych rezerwacja jest obowiązkowa i kosztuje 3 euro, które należy doliczyć do ceny biletu.
Więcej informacji: Kolej w Czarnogórze
CZECHY
Po wprowadzeniu zniżki 75% dla wielu grup społecznych ceny biletów dla uprzywilejowanych grup są bardzo niskie. Dla wszystkich przygotowano szereg promocji pozwalających podróżować pociągiem po Czechach tanio również bez zniżek, ponadto na głównych trasach dostępne są bilety promocyjne – ci ze zniżką 75% podróżują wtedy prawie za darmo.
W pociągach Regiojet i Leo Express obowiązuje taryfa dynamiczna.
Ceny biletów bez żadnych zniżek i promocji w drugiej klasie, kupowanych na kilka godzin przed odjazdem:
Czeski Cieszyn – Praga (395 km): 340 CZK/57 PLN
Ostrawa – Praga (356 km): 295 CZK/49,5 PLN
Ostrawa – Ołomuniec (106 km): 75 CZK/12,5 PLN
Ostrawa – Brno przez Vyskov (170 km): 149 CZK/25 PLN
Praga – Czeskie Budziejowice (187 km): 169 CZK/28,3 PLN
Więcej informacji: Kolej w Czechach
DANIA
Bilety kolejowe w Danii są bardzo drogie, jedyna rozsądna opcja to polowanie na tańsze bilety kupowane z wyprzedzeniem lub podróż po kraju z biletem Interrail. Poniżej przykładowe ceny biletów bez zniżek i promocji:
Kopenhaga – Roskilde (ok. 31 km): 84 DKK/48,3 PLN (2 kl.); 264 DKK/152 PLN (1 kl.)
Kopenhaga – Hillerød: 92 DKK/53 PLN (2 kl.)
Kopenhaga – Odense (ok. 160 km): 278 DKK/160 PLN (2 kl.); 458 DKK/263,6 PLN (1 kl.)
Kopenhaga – Aarhus (ok. 328 km): 388 DKK/223,3 PLN (2 kl.); 568 DKK/327 PLN (1 kl.)
Kopenhaga – Aalborg: 438 DKK/252,1 PLN (2 kl.); 618 DKK/355,7 PLN (1 kl.)
Więcej informacji: Podróż pociągiem po Danii
ESTONIA
Ceny biletów kolejowych w Estonii są stosunkowo wysokie. Należy również wziąć pod uwagę, że stacje kolejowe w Parnawie i Viljandi położone są daleko od centrów miast, więc dla turystów pociąg nie jest atrakcyjnym środkiem transportu, ponieważ wygodne autobusy dojeżdżają do samego centrum za podobną cenę, co pociąg.
Tallin – Valga: 14,37 EUR (2 klasa); 18,28 EUR (1 klasa)
Tallin – Tartu (regionalny): 9,01 EUR (2 klasa); 10,80 (1 klasa)
Tallin – Tartu (ekspres): 10,20 EUR (2 klasa); 13,26 EUR (1 klasa)
Tallin – Narwa (regionalny): 9,78 EUR (2 klasa); 11,73 EUR (1 klasa)
Tallin – Narwa (ekspres): 11,05 EUR (2 klasa); 14,37 EUR (1 klasa)
Tallin – Viljandi (regionalny): 7,65 EUR (2 klasa); 9,18 EUR (1 klasa)
Tallin – Viljandi (ekspres): 8,76 EUR (2 klasa); 11,39 EUR (1 klasa)
Na mapie linii kolejowych i artykule w Wikipedii są sprzeczne dane na temat odległości, więc ich nie podawałem.
Więcej informacji: Kolej w Estonii
FINLANDIA
Ceny biletów kupowanych bez promocji i zniżek są bardzo wysokie. Po Finlandii opłaca się podróżować pociągiem jedynie z Interrailem.
Podaję ceny w drugiej klasie:
Helsinki – Tampere: 14,40 EUR (regionalny); 18-21 EUR (IC i Pendolino)
Helsinki – Turku: 17 EUR
Helsinki – Lahti: 11,70 EUR (regionalny); 15 EUR (IC)
Helsinki – Oulu: 49-56 EUR (IC)
Więcej informacji: Kolej w Finlandii
FRANCJA
We Francji obowiązuje taryfa dynamiczna na pociągi dalekobieżne, dlatego nie jest możliwe podanie konkretnych cen pociągów – różnią się one znacznie w zależności od pory dnia i popytu na konkretny pociąg.
Więcej informacji: Podróż koleją po Francji
GRECJA
W związku z pracami na linii Saloniki – Ateny wkrótce może się znacznie skrócić czas przejazdu pomiędzy największymi miastami w Grecji, a ceny pewnie pójdą w górę.
Ateny – Saloniki (IC): 45,4 EUR (2 klasa); 55,40 EUR (1 klasa)
Ateny – Saloniki (nocny): 25,1 EUR (2 klasa); 35,1 EUR (1 klasa)
Saloniki – Alexandropolis (regionalny): 12,9 EUR (2 klasa); 18 eur (1 klasa)
Saloniki – Alexandropolis (IC): 17,4 EUR (2 klasa); 22,5 EUR (1 klasa)
Saloniki – Florina (z przesiadką): 11 EUR
Ateny – Chalkida: 6,5 EUR
Więcej informacji: Kolej w Grecji
HISZPANIA
W Hiszpanii obowiązuje taryfa dynamiczna na większość pociągów dalekobieżnych, natomiast pociągi Media Distancia mają stałe ceny.
Przykładowe ceny pociągów Media Distancia:
Sewilla – Granada: 31,20 EUR
Granada – Almeria: 20,80 EUR
Kordoba – Jaen: 15 EUR
Madryt – Aranjuez: 6,25 EUR
Madryt – Avila: 12,70 EUR
Sewilla – Kadyks: 16,65 EUR
Przykładowe ceny pociągów według kategorii:
Madryt – Segovia: 8,55 EUR (REG); 13,40 EUR (Avant); 24,40 EUR (Alvia, AVE)
Barcelona – Girona: 11,40 EUR (MD); 17,40 EUR (Avant); 31,30 EUR (AVE)
Czasami kupując bilet promocyjny na pociąg AVE można upolować tańszy bilet niż na pociąg MD, na przykład przy sprawdzaniu połączeń Barcelona – Girona były dostępne bilety na pociągi AVE za 9,40 EUR.
Więcej informacji: Podróż koleją po Hiszpanii
HOLANDIA
Bilety drogie. Ceny biletów przy kupnie przez internet – kupowane w kasie i biletomacie są droższe.
Amsterdam – Haarlem: 4,50 EUR (2 klasa); 7,43 EUR (1 klasa)
Amsterdam – Utrecht: 8 EUR (2 klasa); 13,4 EUR (1 klasa)
Amsterdam – Alkmaar: 8 EUR (2 klasa); 13,4 EUR (1 klasa)
Amsterdam – Rotterdam: 16,7 EUR (2 klasa); 26,57 EUR (1 klasa)
Amsterdam – Nijmegen: 20,10 EUR (2 klasa); 33,17 EUR (1 klasa)
Amsterdam – Maastricht: 26,50 EUR (2 klasa); 43,73 EUR (1 klasa)
Więcej informacji: Kolej w Holandii
IRLANDIA
Na pociągi Intercity dostępna jest pula biletów promocyjnych po niższej cenie. Bilety szybko się rozchodzą. Poniżej ceny bez promocji:
Dublin – Cork: 40,99 EUR (2 klasa); 65,99 (1 klasa)
Dublin – Tralee: 41,99 EUR (2 klasa)
Dublin – Sligo: 20,99 EUR (2 klasa)
Dublin – Waterford: 17,99 (2 klasa)
Dublin – Galway: 19,99 (2 klasa)
Jak widać, ceny nie należą do niskich.
Więcej informacji: Kolej w Irlandii
KOSOWO
Pociągi w Kosowie kursują tylko na dwóch liniach. Ceny są następujące:
Prisztina – Fushe Kosove: 0,30 EUR
Prisztina – Peja: 3 EUR
Prisztina – Hani i Elezit: 2,5 EUR
Więcej informacji: Kolej w Kosowie
LITWA
Ceny biletów kolejowych na Litwie plasują się na przeciętnym poziomie, czyli dla Polaka nie będzie to ani drogo, ani tanio. Brakuje biletów sieciowych,a Interrail dla dorosłych opłaca się jedynie przy bardzo intensywnym podróżowaniu.
Wilno – Kowno (regionalny): 4,80 EUR (2 klasa); 5,40 EUR (1 klasa)
Wilno – Kowno (pospieszny): 6,60 EUR (2 klasa); 7 EUR (1 klasa)
Wilno – Kłajpeda: 14,50-17,40 EUR (2 klasa); 22,10-25 EUR (1 klasa)
Wilno – Szawle: 9,70-11,60 EUR (2 klasa); 17,10-19 EUR (1 klasa)
Kłajpeda – Szawle (osobowy): 6,60 EUR (3 klasa)
Kłajpeda – Szawle (pospieszny): 9,70 EUR (2 klasa); 16,80 EUR (1 klasa)
Kowno – Mariampol (osobowy): 3,5 EUR (3 klasa)
Wilno – Troki (osobowy): 1,80 EUR (2 klasa)
Więcej informacji: Podróż koleją po Litwie Jak dojechać na Litwę
LUKSEMBURG
Obecnie po sieci kolei luksemburskich można podróżować z biletem jednodniowym kosztującym 4 euro. W połowie roku przewozy autobusowe i kolejowe na terenie Luksemburga mają się stać bezpłatne dla wszystkich.
Więcej informacji: Kolej w Luksemburgu
ŁOTWA
Większość pociągów funkcjonuje jako kolej aglomeracyjna i kursują według taryf strefowych. Brak promocji na bilety kupowane wcześniej.
Ryga – Jurmała: 1,40 EUR
Ryga – Sigulda: 1,90 EUR
Ryga – Jełgawa: 1,90 EUR
Ryga – Tukums: 2,40 EUR
Ryga – Kieś: 3,50 EUR
Ryga – Valga: 5,60 EUR
Ryga – Dyneburg: 7,05-7,75 EUR
Ryga – Lipawa: 7,20 EUR
Ryga – Zilupe: 8,75 EUR
W wybranych pociągach dopłata do pierwszej klasy 1,40 EUR.
Więcej informacji: Kolej na Łotwie Ryga na weekend Jurmała
MACEDONIA
Liczba połączeń kolejowych w Macedonii jest bardzo mała. Bilety niedrogie w przypadku biletów powrotnych, natomiast w stosunku do zarobków osób żyjących poza Skopje nie jest tanio.
Skopje – Tetovo: 120 MKD/8,3 PLN (tam); 192 MKD/13,4 PLN (tam i z powrotem)
Skopje – Bitola: 314 MKD/22 PLN (tam); 502 MKD/35 PLN (tam i z powrotem)
Skopje – Gevgelija: 277 MKD/19,3 PLN (tam); 444 MKD/31 PLN (tam i z powrotem)
Więcej informacji: Kolej w Macedonii
NIEMCY
Bilety kolejowe na pociągi regionalne i dalekobieżne bez promocji i kart typu Bahn Card są bardzo drogie. Taryfa różni się w zależności od kraju związkowego, a nawet linii kolejowej, więc nie ma sensu szczegółowo się rozpisywać. Bilety na pociągi dalekobieżne należy kupować z kilkudniowym wyprzedzeniem, wtedy mamy szansę zakupić je w bardzo niskiej cenie i to na przykład od pierwszej stacji za polsko-niemiecko granicą do ostatniej stacji przed na przykład granicą niemiecko-francuską.
Przykłady z linii S5 Hanower – Paderborn. Linia biegnie przez dwa landy, promocyjna cena obowiązuje jedynie z Paderborn do Hanoweru, reszta połączeń jest droga. Przykłady:
Steinheim – Paderborn (38 km) – 7 EUR
Hameln – Paderborn (75 km) – 17,20 EUR
Steinheim – Bad Pyrmont (19 km) – 5,10 EUR
Odległości orientacyjne, mogą się różnić o 2-3 km od rzeczywistych. Bardzo opłaca się kupować bilety weekendowe, szczególnie, jeżeli podróżują dwie lub więcej osób.
Więcej: Kolej w Niemczech
NORWEGIA
Ceny biletów kolejowych w Norwegii są bardzo wysokie. Na trasach dalekobieżnych obowiązuje taryfa dynamiczna. Koleje norweskie oferują bilety promocyjne w ofercie MiniPris. Na najdłuższych relacjach można dzięki nim zaoszczędzić nawet 80%.
Ceny biletów według cen bazowych:
Oslo – Bergen: 939 NOK = 412 PLN
Oslo – Bodø: 1640 NOK = 719,5 PLN
Oslo – Kristiansand: 746 NOK = 327,2 PLN
Oslo – Lillehammer 426 NOK = 187 PLN
Oslo – Stavanger: 1025 NOK = 450 PLN
Oslo – Torp: 281 NOK = 123,2 PLN
Oslo – Trondheim: 992 NOK = 435,2 PLN
Więcej informacji: Kolej w Norwegii
PORTUGALIA
W Portugalii ceny biletów zależą od kategorii pociągu.
Pociągi Intercity:
Lizbona – Faro: 21,90 EUR (2 kl.); 28,7 EUR (1 kl.)/ 39,5 EUR (2 kl. t/p); 52 EUR (2 kl. t/p)
Lizbona – Coimbra: 19,80 EUR (2 kl.); 25 EUR (1 kl.)/ 36 EUR (2 kl. t/p.); 45 EUR (1 kl. t/p)
Lizbona – Aveiro: 20,90 EUR (2 kl.); 30,70 EUR (1 kl.)/ 38 EUR (2 kl. t/p); 55,50 EUR (1 kl. t/p)
Lizbona – Porto: 25 EUR (2 kl.); 37 EUR (1 kl.)/ 45 EUR (2 kl. t/p); 67 EUR (1 kl. t/p)
Lizbona – Braga: 26,5 EUR (2 kl.); 38,5 EUR (1 kl.)/ 48 EUR (2 kl. t/p); 69,5 EUR (1 kl. t/p)
Lizbona – Guimaraes: 26,5 EUR (2 kl.); 38,5 EUR (1 kl.)/ 48 EUR (2 kl. t/p); 69,5 EUR (1 kl. t/p)
Porto – Coimbra: 13,6 EUR (2 kl.); 17,7 EUR (1 kl.)/ 24,5 EUR (2 kl. t/p); 32 EUR (1 kl. t/p).
Porto – Aveiro: 12,1 EUR (2 kl.); 13,1 EUR (1 kl.)
Porto – Braga: 12,1 EUR (2 kl.); 13,1 EUR (1 kl.)
Porto – Guimaraes: 12,1 EUR (2 kl.); 13,1 EUR (1 kl.)
Zniżka powrotna naliczana jest przy minimalnej odległości 91 kilometrów, dlatego nie we wszystkich połączeniach została podana.
Pociągi Alfa Pendular:
Porto – Coimbra: 17,20 EUR (2 kl.); 22,40 EUR (1 kl.)/ 28 EUR (2 kl. t/p); 36,5 EUR (1 kl. t/p)
Porto – Lizbona: 31,20 EUR (2 kl.); 43,60 EUR (1 kl.)/ 51 EUR (2 kl. t/p); 73 EUR (1 kl. t/p)
Porto – Faro: 52,9 EUR (2 kl.); 72,70 EUR (1 kl.)/ 95,5 EUR (2 kl. t/p); 131 EUR (1 kl. t/p)
Lizbona – Faro: 22,9 EUR (2 kl.); 30,7 EUR (1 kl.)/ 40,5 EUR (2 kl. t/p); 53,5 EUR (1 kl. t/p)
Więcej informacji: Podróż pociągiem w Portugalii
ROSJA
Ze względu na liczbę tras, rodzajów pociągów i wagonów oraz skomplikowaną taryfę nie jestem w stanie podać nawet orientacyjnych cen połączeń w Rosji, ponieważ bardzo różnią się od siebie nawet na jednej trasie.
Więcej informacji: Kolej w Rosji
RUMUNIA
Bilety kolejowe w Rumunii są drogie, szczególnie biorąc pod uwagę czasy przejazdu oraz stan taboru. Nie dotyczy to pociągów regionalnych, ale te zatrzymują się na każdej stacji, jeżdżą bardzo powoli, a jakość pojazdów pozostawia wiele do życzenia.
Bukareszt – Braszów (166 km) (regionalny): 24 RON (2 klasa); 37,5 RON (1 klasa)
Bukareszt – Braszów (166 km) (IR): 44,7 RON (2 klasa); 66,3 RON (1 klasa)
Bukareszt – Sighisoara (294 km) (IR): 62,4 RON (2 klasa); 95,5 RON (1 klasa)
Braszów – Sighisoara (128 km) (regionalny): 18,3 RON (2 klasa)
Braszów – Sighisoara (128 km) (IR): 35,6 RON (2 klasa); 52,8 RON (2 klasa)
Bukareszt – Kluż-Napoka (497 km) (IR): 86,9 RON (2 klasa); 136,3 RON (1 klasa)
Bukareszt – Timisoara (533 km) (IR): 97 RON (2 klasa); 150,7 RON (1 klasa)
Bukareszt – Jassy (406 km) (IR): 86,9 RON (2 klasa); 136,3 RON (1 klasa)
Timisoara – Arad (57 km)(regionalny): 7,2 RON (2 klasa); 12,5 RON (1 klasa)
Timisoara – Arad (57 km)(IR): 14 RON (2 klasa); 22,1 RON (1 klasa)
Timisoara – Oradea (178 km) (regionalny): 24 RON (2 klasa); 37,5 RON (1 klasa)
Timisoara – Oradea (178 km) (IR): 44,7 RON (2 klasa); 66,3 RON (1 klasa)
Oradea – Kluż-Napoka (152 km) (regionalny): 20,7 RON (2 klasa)
Oradea – Kluż-Napoka (152 km) (IR): 21,5 RON (2 klasa); 34 RON (1 klasa)
Ceny biletów w lejach rumuńskich, przelicznik 1 RON = ok. 1 PLN. W pociągach IR możliwa jest rezerwacja miejsca, koszt ok. 4 RON – w cenniku podano ceny biletów bez rezerwacji.
Więcej informacji: Kolej w Rumunii
SERBIA
Ceny biletów kolejowych w Serbii w ostatnich latach znacznie wzrosły, co widać szczególnie przy podróżach pociągami regionalnymi na krótkich dystansach. Ceny są wysokie jak na zarobki mieszkańców, dla turysty mogą wydawać się tanie.
Belgrad – Nowy Sad (97 km)(IC): 488 RSD/17 PLN (2 kl.); 632 RSD/33 PLN (1 kl.)
Belgrad – Nowy Sad (97 km)(pospieszny): 420 RSD/15,2 PLN (2 kl.); 588 RSD/21,3 PLN (1 kl.)
Belgrad – Nowy Sad (97 km)(osobowy): 370 RSD/13,4 PLN (2 kl.); 530 RSD/19,2 PLN (1 kl.)
Belgrad – Subotica (207 km)(pospieszny): 716 RSD/26 PLN (2 kl.); 1024 RSD/37 PLN (1 kl.)
Nowy Sad – Zrenjanin (111 km)(osobowy): 434 RSD/15,7 PLN (2 kl.); 626 RSD/22,6 PLN (1 kl.)
Belgrad – Nisz (271 km)(pospieszny): 884 RSD/32 PLN (2 kl.); 1276 RSD/46,2 PLN (1 kl.)
Smederevo – Požarevac (33 km)(osobowy): 153 RSD/5,54 PLN (2 kl.); 217 RSD/7,8 PLN (1 kl.)
Subotica – Sombor (66 km)(osobowy): 274 RSD/10 PLN (2 kl.); 388 RSD/14 PLN (1 kl.)
Więcej informacji: Kolej w Serbii
SŁOWACJA
Dużo osób posiada uprawnienia do bezpłatnych przejazdów pociągami po Słowacji, dla pozostałych ceny są niezbyt atrakcyjne, biorąc pod uwagę tłok w pociągach spowodowany przez na przykład emerytów jeżdżących sobie na kawę z Bratysławy do Popradu. Podaję jedynie ceny dla pociągów osobowych i pospiesznych, na pociągi Intercity obowiązuje taryfa dynamiczna – cena zależy od popytu oraz dnia tygodnia.
Ceny przy zakupie przez internet, bilety kupione w kasie mogą być droższe:
Bratysława – Trnawa (46 km): 2,55 EUR (2 kl.); 3,84 EUR (1 kl.)
Bratysława – Trenczyn (124 km): 6,22 EUR (2 kl.); 9,22 EUR (1 kl.)
Bratysława – Żylina (203 km): 9,38 EUR (2 kl.); 13,36 EUR (1 kl.)
Bratysława – Poprad (344 km): 14,92 EUR (2 kl.); 19,72 EUR (1 kl.)
Bratysława – Koszyce (442 km): 18,64 EUR (2 kl.); 23,30 EUR (1 kl.)
Żylina – Skalite (44 km): 2,45 EUR (2 kl.)
Żylina – Czadca (30 km): 1,75 EUR (2 kl.); 2,64 EUR (1 kl.)
Żylina – Bańska Bystrzyca (96 km): 5,05 EUR (2 kl.); 7,58 EUR (1 kl.)
Koszyce – Preszów (33 km): 1,95 EUR (2 kl.)
Więcej informacji: Kolej na Słowacji
SŁOWENIA
Ceny biletów w Słowenii są stosunkowo wysokie, ale szereg zniżek oraz weekendowe bilety sieciowe Izletka umożliwiają bardzo tanie podróże po Słowenii. Obecnie na wielu głównych trasach obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa z powodu remontów.
Lublana – Maribor (156 km)(osobowy): 9,56 EUR (2 kl.)
Lublana – Maribor (156 km)(IC;EC): 11,36 EUR (2 kl.); 16,14 EUR (1 kl.)
Lublana – Koper (153 km)(IC): 11,36 EUR (2 kl.); 16,14 EUR (1 kl.)
Lublana – Nowa Gorycja (153 km)(osobowy): 9,56 EUR (2 kl.)
Lublana – Kranj (29 km)(osobowy): 2,58 EUR (2 kl.)
Lublana – Kranj (29 km)(IC;EC): 4,38 EUR (2 kl.); 5,67 EUR (1 kl.)
Lublana – Celje (89 km)(osobowy): 6,99 EUR (2 kl.)
Lublana – Celje (89 km)(IC;EC): 8,79 EUR (2 kl.); 12,29 EUR (1 kl.)
Więcej informacji: Kolej w Słowenii
SZWAJCARIA
Ceny w Szwajcarii są bardzo wysokie, dotyczy to również biletów kolejowych. Zaleca się podróżowanie z biletami Swiss Travel System lub Interrail, szczególnie ten drugi w wersji Global Pass jest bardzo opłacalny, jeśli planujemy dojazd i powrót pociągiem.
W czasie opracowywania artykułu kurs franka szwajcarskiego w stosunku do złotego wynosił 1 CHF = 3,8 PLN. Nie chciało mi się przeliczać cen.
Zurych – Bazylea: 17 CHF (2 kl.); 30 CHF (1 kl.)
Zurych – Chur: 20,5 CHF (2 kl.); 36 CHF (1 kl.)
Zurych – Berno: 25,5 CHF (2 kl.); 45 CHF (1 kl.)
Zurych – Genewa: 44 CHF (2 kl.); 77 CHF (1 kl.)
Koleje Retyckie:
St. Moritz – Zermatt (Glacier Express): 153 CHF (2 kl.); 269 CHF (1 k;.)
Chur – Zermatt (Glacier Express): 119 CHF (2 kl.); 210 CHF (1 kl.)
Chur – Tirano (Bernina Express): 63 CHF (2 kl.); 111 CHF (1 kl.)
Więcej informacji: Kolej w Szwajcarii
SZWECJA
W Szwecji obowiązuje taryfa dynamiczna – ceny biletów na pociągi dalekobieżne zależą od kategorii pociągu i popytu na dane połączenie. W komunikacji regionalnej cena zależy od taryfy przewoźnika.
Przykładowe ceny pociągów regionalnych:
Sztokholm – Uppsala (Länstrafik): 118 SEK/49,4 PLN (2. kl)
Sztokholm – Uppsala (SJ Regio): 95 SEK/39,7 PLN (2 kl.); 145 SEK/60,7 PLN (1 kl.)
Malmö – Ystad: 93 SEK/39 PLN (2 kl.)
Malmö – Lund: 55 SEK/23 PLN (2 kl.)
Karlskrona – Kalmar: 139 SEK/58 PLN (2 kl.); 168 SEK/70 PLN (1 kl.)
Podawanie cen biletów na połączenia dalekobieżne mijałoby się z celem, ponieważ nawet w jednym dniu różnice w cenach biletów są ogromne.
Więcej informacji: Kolej w Szwecji
UKRAINA
Ceny biletów kolejowych na Ukrainie znacznie wzrosły w ciągu dwóch lat – o ile się nie mylę, miały miejsce dwie duże podwyżki. Bilety na pociągi podmiejskie są bardzo tanie, natomiast na pociągi dalekobieżne z wyremontowanymi wagonami stają się powoli wysokie nawet dla turystów z Polski. Ceny na mniej obleganych trasach, w składach zestawionych ze starych wagonów, nadal są bardzo niskie.
Taryfa na pociągi dalekobieżne jest dynamiczna, zależy od dnia tygodnia i popytu na konkretny pociąg i wagon. Podane ceny są przykładowe – mogą się różnić od rzeczywistych nawet o 20%, bowiem pokazują ceny biletów kupowanych w ostatniej chwili, podczas szczytu przewozowego na Ukrainie.
Symbolika:
P – płackarta; bezprzedziałowy wagon z miejscami do leżenia
K – kupe; czteroosobowy przedział sypialny
LUX – dwuosobowy przedział sypialny
Lwów – Odessa: 611 UAH/81 PLN (K); 1516 UAH/200 PLN (LUX)
Lwów – Kijów (IC): 387,77 UAH/51 PLN (2 kl.); 743 UAH/98 PLN (1 kl.)
Lwów – Użgorod: 101,28 UAH/13,4 PLN (P); 152,67 UAH/20,2 PLN (K); 330,23/43,7 PLN (LUX)
Lwów – Czerniowce: 117,26 UAH/15 PLN (P); 184 UAH/24 PLN (K); 411,87 UAH/54 PLN (LUX)
Lwów – Czerniowce (dzienny): 118,53 UAH/ 16 PLN (2 kl.)
Lwów – Iwano-Frankowsk (dzienny): 100,09 UAH/13,2 PLN (2 kl.)
Lwów – Charków: 251,18 UAH/33,2 PLN (P); 454,58 UAH/60,1 PLN (K)
Więcej informacji: Kolej na Ukrainie
WĘGRY
Podróż koleją po Węgrzech dla osób nieuprawnionych do zniżek jest stosunkowo droga – ceny podobne jak w Polsce, natomiast nie ma biletów sieciowych jednodniowych i weekendowych.
Budapeszt – Debreczyn (221 km) (pospieszny): 3950 HUF/52 PLN (2 kl.)
Budapeszt – Debreczyn (221 km) (IC): 4605 HUF/61,5 PLN (2 kl.); 5595 HUF/74,7 PLN (1 kl.)
Budapeszt – Segedyn (191 km) (IC): 4005 HUF/53,5 PLN (2 kl.); 4855 HUF/65,3 PLN (1 kl.)
Budapeszt – Cegled (73 km)(osobowy): 1490 HUF/19,9 PLN (2 kl.)
Budapeszt – Cegled (73 km)(IC): 1940 HUF/26 PLN (2 kl.); 2310 HUF/31 PLN (1 kl.)
Budapeszt – Hajduszoboszlo (201 km) (IC): 4315 HUF/57,7 PLN (2 kl.); 5235 HUF/70 PLN (1 kl.)
Więcej informacji: Podróż koleją po Węgrzech
WIELKA BRYTANIA
Ceny biletów kolejowych zależą od pory dnia i połączenia. Przewoźnicy zrzeszeni w National Rail posiadają własne oferty handlowe i promocje pozwalające niedrogo podróżować po obsługiwanych trasach. Ceny biletów bez promocji są wysokie.
Konkretnych cen nie ma sensu podawać, bo na przykład wyszukując ceny Londyn – Birmingham bilety kosztowały na przestrzeni dwóch dni od 16 GBP do 67 GBP (77-322 PLN), czyli rozpiętość jest zbyt duża, aby podawać konkretne przykłady.
Ceny na konkretne połączenia można sprawdzić na stronie: www.nationalrail.co.uk
Więcej informacji: Kolej w Wielkiej Brytanii
WŁOCHY
Ceny biletów w komunikacji regionalnej są niewygórowane. Na pociągi dalekobieżne obowiązuje taryfa dynamiczna – bilety kupowane z wyprzedzeniem i na najmniej oblegane połączenia są tańsze. Ceny biletów na pociągi Kolei Dużych Prędkości bez żadnych zniżek i promocji są bardzo wysokie, natomiast łatwo zakupić bilet promocyjny.
Pociągi regionalne:
Wenecja – Padwa: 4,35 EUR
Wenecja – Werona: 9,25 EUR
Florencja – Siena: 9,30 EUR
Florencja – Piza: 8,60 EUR
Wenecja – Triest: 14,10 EUR
Pociągi Intercity bez zniżek i promocji w dniu wyjazdu:
Mediolan – Rzym: 61,5 EUR (2 kl.); 82 EUR (1 kl.)
Mediolan – Neapol: 75 EUR (2 kl.); 101 EUR (1 kl.)
Wenecja – Rzym: 56 EUR (2 kl.); 77 EUR (1 kl.)
Pociągi KDP bez zniżek i promocji w dniu wyjazdu:
Mediolan – Neapol (Frecciarossa): 103-262 EUR
Mediolan – Rzym (Frecciarossa): 92-240 EUR
Florencja – Rzym (Frecciarossa): 50-130 EUR
Wenecja – Rzym (Frecciarossa): 87-213 EUR
Wenecja – Werona (Frecciarossa): 27-80 EUR
Nie udało mi się opracować cen biletów w Mołdawii (brak informacji na stronie). Natomiast na stronie bułgarskiej z powodu błędu technicznego w systemie kolei bułgarskich sprawdzenie cen było niemożliwe.