Kolej na Podróż

Najpiękniejsze niemieckie dworce kolejowe (TOP 10)

Kolej w Niemczech wydaje się solidna i bardzo dobrze zorganizowana. Przynajmniej do czasu, kiedy nie musimy czekać po półtorej godziny lub dłużej na przesiadkę na jakiejś podrzędnej linii regionalnej. Niemieckie dworce kolejowe dzielą się najczęściej na dworce połączone z pasażem handlowym lub galerią handlową w największych miastach i dworce kolejowe w małych miejscowościach, gdzie poza sklepikiem, automatami z przekąskami i toaletą, do której klucz znajduje się we wspomnianym sklepiku, nie ma nic. W małych miejscowościach, na liniach lokalnych, często można spotkać zaniedbane budynki dworców. Przygotowałem dla was subiektywny ranking – najpiękniejsze niemieckie dworce kolejowe. Zdecydowaną większość tych dworców zwiedziłem osobiście, choć wiele z nich tylko w nocy, dlatego musiałem posiłkować się zdjęciami z Pixabay lub innymi na licencji Creative Commons.

Jest oczywiste, że w rankingu nie znajdą się wszystkie niemieckie dworce kolejowe, które na to zasłużyły – nie mam takiej wiedzy i możliwości, aby opracować bardziej szczegółowy ranking. Kolejność alfabetyczna, nie wnikam w szczegóły architektoniczne i historyczne, bo to nie miejsce na takie opracowania.

Berlin Hbf

Dworzec główny w Berlinie został oddany do użytku w 2006 roku. Położony w samym centrum miasta, blisko najważniejszych zabytków. Nie znam się na specjalistycznych terminach określających architekturę dworca, ale wygląda on bardzo nowocześnie. Na kilku kondygnacjach znajdziemy perony dla pociągów dalekobieżnych, pociągów regionalnych i S-Bahn.

Pomiędzy kondygnacjami poruszamy się po ruchomych schodach lub przeszkloną windą, co gorąco polecam.

Na dworcu jest wszystko, co potrzeba, szczególnie jeśli chodzi o sklepy i lokale gastronomiczne. Nie brakuje automatów biletowych, prysznica, działa komisariat policji.

W oczekiwaniu na pociąg można się wybrać na krótki spacer nad Sprewę lub pod Bramę Brandenburską (10 minut piechotą od dworca), po drodze mijając majestatyczny gmach Bundestagu.

Na dworcu głównym w Berlinie byłem wiele razy, ale tylko w nocy. Nie zawsze czułem się bezpiecznie i było trochę nudno.

Berlin Hbf

Dworzec Berlin Hbf (fot. Jens Junge, Pixabay.com, bez licencji)

Bielefeld Hbf

Bielefeld to miasto w Nadrenii Północnej-Westfalii. Miasto nie jest tłumnie odwiedzane przez turystów, bowiem to ośrodek przemysłowy i pod względem urody odbiega od wielu niemieckich miast, natomiast tutejszy dworzec kolejowy oddany do użytku w 1847 roku moim zdaniem należy do najładniejszych dworców kolejowych w Niemczech.

Dworzec położony jest na linii Hamm – Minden. Bardzo ładny z zewnątrz, hol również na duży plus, perony i toalety przeciętne. Na dworcu czynne są automaty biletowe, Deutsche Bahn Reisezentrum, McDonald’s, Subway i piekarnia.

Z części nadziemnej można przejść do podziemnego dworca kolei S-Bahn. Część nadziemna ma 8 peronów.

Dworzec położony jest blisko centrum miasta – do najważniejszych ulic dojdziemy spacerem w ciągu 10 minut. Niektóre ulice w pobliżu dworca uważane są za niebezpieczne po zapadnięciu zmroku.

Niemieckie dworce kolejowe Bielefeld Hbf

Dworzec Bielefeld Hbf

Bielefeld Hbf

Dworzec Bielefeld Hbf w środku

Bremen Hbf

Dworzec główny w Bremie bez wątpienia należy do najpiękniejszych dworców kolejowych w Niemczech i nie tylko, przynajmniej jeśli weźmiemy pod uwagę wejście od strony centrum miasta. Został oddany do użytku w 1847 roku, w XXI wieku miał miejsce remont.

Co tu można napisać – piękny z zewnątrz, główny hol dworca wygląda równie pięknie. Dworzec ma 9 peronów, zatrzymują się tu pociągi wszystkich kategorii. Do zabytkowego centrum dojdziemy, w zależności od tempa, w 10-15 minut. Pomiędzy dworcem a centrum kursują także tramwaje.

Bremen Hbf

Dworzec kolejowy Bremen Hbf

Bremen Hbf

Hol główny dworca Bremen Hbf

Dresden Hbf

Główny dworzec kolejowy w Dreźnie. Poważnie uszkodzony podczas nalotów alianckich na Drezno podczas drugiej wojny światowej, był odbudowywany przez dziesięciolecia. Po 2000 roku nastąpił gruntowny remont stacji. W 2002 roku został zalany przez rzekę Weißeritz. Dworzec Dresden Hbf należy do największych dworców kolejowych w Niemczech i uznawany jest za jeden z najpiękniejszych dworców kolejowych.

Na dworcu zatrzymują się pociągi wszystkich kategorii. Jest to dworzec czołowo – przelotowy. Tory przelotowe znajdują się w górnej części dworca, ślepe tory w dolnej. Dworzec składa się z trzech hal – największa z nich to hala środkowa.

Jeśli chodzi o mnie, na dworcu przesiadałem się kilka razy, ale nie miałem okazji zwiedzać hali dworcowych z powodu bardzo krótkiego czasu na przesiadkę.

Drezno

Dworzec Dresden Hbf (Fot. Dave Collier, CC-BY-ND, flickr.com)

Dresden Neustadt

Na liście najpiękniejszych niemieckich dworców kolejowych nie sposób pominąć drugiego z ważnych dworców kolejowych w Dreźnie. To drugi pod względem wielkości dworzec kolejowy w Dreźnie.

Dworzec posiada halę peronową, która wraz z peronami nie robi szczególnego wrażenia, natomiast budynek dworca, jak również hol główny z detalami architektonicznymi w stylu art nouveau.

Dworzec został wyremontowany w pierwszej dekadzie XXI wieku, kilka lat temu wyposażono go także w windy dla niepełnosprawnych. Z pociągu można przesiąść się na tramwaj na przystanku obok dworca, dzięki czemu szybko dojedziemy do najważniejszych miejsc w Dreźnie.

Dresden Neustadt

Wnętrze dworca Dresden Neustadt (Fot. Hugh Llewelyn, CC-BY-SA, flickr.com)

Frankfurt am Main Hbf

Dworzec główny we Frankfurcie nad Menem umieściłem w tym rankingu ze względu na piękną elewację z zegarem z alegoriami dnia i nocy. Sam dworzec, poza rozmiarami, w środku nie wygląda szczególnie pięknie, ale elewacja-rewelacja (tak mi się zrymowało).

Dworzec został oddany do użytku w 1888 roku, do czasu otwarcia dworca głównego w Lipsku był największym dworcem Europy.  Obecnie posiada 13 peronów nadziemnych, dwa perony podziemne S-Bahn i dwa perony podziemne metra. Na dworcu znajduje się pięć zadaszonych hal peronowych (3 środkowe większe, dwie skrajne znacznie mniejsze). Pod względem wyposażenia i funkcjonalności trudno mieć jakieś zastrzeżenia do dworca, natomiast gdyby nie elewacja, pewnie nie trafiłby na tę listę.

Frankfurt am Main

Dworzec kolejowy we Frankfurcie nad Menem (fot. lapping, Pixabay.com, bez licencji)

Görlitz

Dworzec w Görlitz to dworzec tuż przy granicy niemiecko-polskiej. Dworzec znalazł się rankingu ze względu na halę peronową (wypadałoby wyremontować) oraz hol dworca w stylu art nouveau z przepięknym sufitem. W odpowiednich warunkach promienie słoneczne wpadające przez okna nadają temu miejscu niezwykły urok.

Sam dworzec, chociaż położony w centrum miasta, sprawia raczej wrażenie opustoszałego. Dojeżdżają tu tylko pociągi regionalne z Drezna, Jeleniej Góry i Żytawy. Nawet nie wiem, czy na tym dworcu jest automat biletowy. Mimo wszystko uważam, iż miejsce na liście jest zasłużone.

Z dworca wychodzimy na główną ulicę prowadzącą do zabytkowego centrum Görlitz. Spacer zajmuje może z z 10 minut, po drodze mijamy szereg bardzo ładnych miejsc.

Hol dworca kolejowego

Görlitz – dworzec kolejowy

Hamm

Hamm to miasto w Nadrenii Północnej-Westfalii, którego nazwy chyba nie kojarzy żaden turysta,  bo tak naprawdę mieście nie ma nic ciekawego, jeśli chodzi o zabytki. Natomiast tutejsza stacja od początku była ważnym węzłem przesiadkowym, dlatego dworzec kolejowy wyróżnia się wśród wielu innych stacji w Niemczech.

Pierwszy pociąg przyjechał do Hamm w 1847 roku; obecny budynek dworca został wybudowany dopiero w 1920 roku. Podczas drugiej wojny światowej miasto i węzeł kolejowy były celem licznych bombardowań, więc po wojnie z czasów świetności niemal nic nie pozostało. Budynek dworca był kilkakrotnie remontowany; w trakcie opracowywania artykułu trwały kolejne prace budowlane.

Dworzec Hamm to dworzec przesiadkowy, więc jeśli musicie czekać kwadrans lub dłużej na przesiadkę, warto zobaczyć hol dworca. Na dworcu jest księgarnia z prasą zagraniczną, apteka, toaleta, przed wejściem na dworzec kolejowy znajduje się dworzec autobusowy. Jeśli wierzyć komentarzom na Google, w nocy robi się nieciekawie.

Hamm

Dworzec Hamm od strony dworca autobusowego

Hamm

Dworzec Hamm w środku

Hannover Hbf

Dworzec główny w Hanowerze, stolicy Dolnej Saksonii, został gruntownie przebudowany w związku z organizacją Expo 2000. To bardzo duża stacja kolejowa z dwunastoma peronami i niezliczonymi sklepami oraz lokalami gastronomicznymi, ciągnącymi się również w pasażu pod wielkim placem przed dworcem.

Od strony placu Ernsta-Augusta dworzec prezentuje się rewelacyjnie. W środku moim zdaniem średnio – mnóstwo ludzi, mnóstwo sklepów, taki pasaż handlowy, a nawierzchnia peronów pamięta stare czasy. Jednak nie ma problemu z zakupem biletu, system informacji jest czytelny, na dworcu znajdziemy wszystko, co potrzeba podróżnym i nie tylko.

Na pewno zaletą jest położenie – nie sposób nie trafić z dworca do największych atrakcji w śródmieściu Hanoweru.

Hannover Hbf

Dworzec Hannover Hbf

Leipzig Hbf

Główny dworzec kolejowy w Lipsku to podobno największy dworzec kolejowy w Europie (nie potrafię zweryfikować tej informacji). Otwarty w 1915 roku, został zbombardowany 7 lipca 1944 roku, po wojnie odbudowany. Po zjednoczeniu Niemiec przez wiele lat był remontowany.

Jakiś czas temu miałem przyjemność przesiadać się na tym dworcu. Dworzec jest ogromny, mnóstwo sklepów, mnóstwo ludzi, 19 peronów (+ 2 podziemne dla kolei S-Bahn), piękna elewacja, ale jeśli chodzi o wnętrze, to umknęło mi to najpiękniejsze, co powinienem zobaczyć. Ale cóż, byłem na dworcu w godzinach szczytu, kiedy przewija się tam najwięcej pasażerów.

Dworzec bardzo ładny, przynajmniej jeśli chodzi o elewację i główny hol. Przed dworcem znajduje się jeden z najważniejszych przystanków tramwajowych w Lipsku, do najważniejszych miejsc w centrum miasta dojdziemy w około 10 minut.

W pasażu handlowym można kupić dosłownie wszystko. Na dworcu działa także dużo lokali gastronomicznych – do wyboru, do koloru. Szczerze mówiąc, nawet nie jest drogo, jeśli ceny w tych lokalach porównamy do cen na największych polskich dworcach.

Leipzig Hbf

Dworzec Leipzig Hbf (fot. Frank Vincent, Wikimedia Commons)

Magdeburg Hbf

Dworzec Magdeburg Hbf to największa stacja kolejowa w kraju związkowym Saksonia-Anhalt. Został zbudowany w latach siedemdziesiątych XIX wieku. Wcześniej do Magdeburga docierało kilka linii kolejowych i każda z nich miała swój dworzec, jednak w związku z coraz większym ruchem pociągów konieczne było zbudowanie dworca centralnego.

Dworzec kolejowy Magdeburg Hbf dawniej składał się z dwóch budynków. Jeden budynek został zniszczony podczas nalotów w czasie drugiej wojny światowej i nigdy nie został odbudowany. Ocalała część również była poważnie uszkodzona; została odbudowana w 1946 roku.

W latach 2008-2013 dworzec przeszedł renowację.

Na dworcu w Magdeburgu kilkakrotnie przesiadałem się w środku nocy. Dworzec z zewnątrz robi wrażenie, hol główny dość duży, natomiast nie udało mi się zrobić autorskich zdjęć, które oddawałyby charakter dworca.

Magdeburg Hbf

Dworzec Magdeburg Hbf (Fot. Torsten Maue, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

Nürnberg Hbf

Główny dworzec kolejowy w Norymberdze to jeden z niewielu budynków w mieście, który przetrwał bez większego uszczerbku alianckie bombardowania w czasie drugiej wojny światowej.

Dworzec główny w Norymberdze został otwarty w 1844, ale obecny wygląd zawdzięcza rozległej przebudowie w stylu neogotyckim z początku XX wieku, według projektu Karla Zingera.

Hol główny, podobnie jak w przypadku kilku innych dworców na tej liście, nie wygląda tak efektownie jak elewacja, natomiast dworzec jest funkcjonalny i podróżny znajdzie tam wszystko, co powinien. W pobliżu dworca działa największe muzeum kolejnictwa w Niemczech.

Norymberga dworzec

Główny dworzec kolejowy w Norymberdze (fot. Michael Beaton, CC-BY, flickr.com)

Steinheim 

Steinheim w Nadrenii Północnej-Westfalii to spokojne miasteczko liczące około dziesięć tysięcy mieszkańców. Dawny ośrodek przemysłu meblarskiego, obecnie zwykłe miasteczko, skąd dużo ludzi dojeżdża do pracy w okolicznych miejscowościach oraz Paderborn. Dla turystów niewiele ciekawego – rynek, kościół, ładny cmentarz, dzielnica domów jednorodzinnych, wszystko zadbane, cisza, spokój, bardzo czyste powietrze i woda źródlana z kranów.

Tutejszy dworzec nie należy do największych, mimo to w 2016 roku uzyskał tytuł „Dworca Roku” w Niemczech. Pozostaje pytanie dlaczego dworzec, w którym nawet nie ma poczekalni, a pomieszczenia zostały zaadaptowane na hotel i restaurację, otrzymuje tytuł „Dworca Roku”? Wszystko za sprawą przebudowy peronów i terenu wokół dworca.

W Steinheim są dwa perony – jeden w kierunku Paderborn, drugi w kierunku Hanoweru. Zatrzymują się tu tylko pociągi podmiejskie Hanower – Paderborn. Budynek dworca wygląda z zewnątrz ładnie, perony zostały wyremontowane, a całość dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przed dworcem znajduje się przystanek autobusów podmiejskich oraz toaleta automatyczna. Na peronach można kupić bilet w automatach biletowych.

Dużą zaletą jest czystość dworca i okolicy. Wadą natomiast czas potrzebny na przejście na peron do Paderborn.

Dworzec w Steinheim otrzymał tytuł „Dworca Roku” pewnie jako najładniejszy dworzec, na którym zatrzymują się tylko pociągi S-Bahn. Nie robi takiego wrażenia jak dworzec w Bremie, Berlin Hbf, czy Uelzen, jednak jako dworzec w małym miasteczku trafił na tę listę zasłużenie.

Dworzec położony jest w centrum Steinheim. Z dworca do rynku idzie się dwie minuty.

Steinheim Bahnhof

Dworzec w Steinheim od strony miasta. Wygląda normalnie, ale jest bardzo czysto i funkcjonalnie.

Steinheim

Dworzec w Steinheim od strony peronu do Paderborn. Pomiędzy peronami są dwa tory dla pociągów dalekobieżnych i towarowych.

Uelzen

Jeśli chodzi o mniejsze miasta, to według mnie bezapelacyjnym zwycięzcą jest dworzec kolejowy w Uelzen, niedużym mieście w Dolnej Saksonii (ok. 35 tysięcy mieszkańców).

Dworzec nie jest duży, ale zasługuje na uwagę, ponieważ wygląda jak z bajki. Naprawdę. O ile z zewnątrz jeszcze nie wyróżnia się niczym szczególnym, to w środku poczujecie się, jakbyście przenieśli się w krainę baśni.

Dworzec został wybudowany w połowie XIX wieku; podczas drugiej wojny światowej został poważnie uszkodzony. Podupadającą stację uratował remont generalny w latach 1997-2000 z okazji EXPO 2000 według projektu architekta Friedensreicha Hundertwassera.

Chociaż wnętrze to bajkowy świat, nie zabrakło miejsca na toalety, skrzynki bagażowe, sklepik, toalety i Deutsche Bahn Reise Zentrum. Na dworcu znajduje się 5 peronów, pomiędzy którymi przemieszczamy się przez tunel.

Dworzec położony jest w centrum miasta – do głównej ulicy idzie się niecałe 5 minut. Samo miasto nie wyróżnia się niczym szczególnym – zadbane, kilka ładnych ulic, nie ma też do czego się przyczepić.

Uelzen

Dworzec Uelzen z zewnątrz

Dworzec Uelzen

Dworzec Uelzen w środku

Podsumowanie

Ranking „Najpiękniejsze niemieckie dworce kolejowe” jest subiektywny i nie wyczerpuje tematu. W przyszłości spróbuję opracować podobne rankingi dla dworców kolejowych w Polsce i innych krajach.

Wahałem się, czy umieścić w rankingu na przykład dworzec Hamburg Hbf, gdzie zachwyciła mnie ogromna hala peronowa, jednak ostatecznie zrezygnowałem.

Miłośnicy historii kolei i osoby poszukujące szczegółowych informacji będą zawiedzeni, ale opracowanie szczegółowych artykułów dla każdego z dworców to wiele dni pracy, więc nie ma możliwości, aby to zrobić w ramach takiego artykułu.

%d bloggers like this: