Kolej na Podróż

Linia kolejowa Katowice – Lubliniec – co zwiedzić i zobaczyć (pociąg + rower)

Linia kolejowa Katowice – Lubliniec to linia dwutorowa, zelektryfikowana, częściowo wyremontowana. Przebieg linii początkowo pokrywa się z przebiegiem linii Katowice – Gliwice. Linie rozdzielają się za stacją Chorzów Batory. Na trasie zwykle jest średnie obłożenie. Trasę o długości 67 kilometrów pociąg pokonuje w około półtorej godziny. Bardzo nie lubię jeździć tą trasą – podróż niesamowicie się dłuży, w pociągach często trafia się nieciekawe towarzystwo – pijacy, dresiarze itp. Pod względem widokowym nic ciekawego.

Powiązane artykuły:

Pociągiem po województwie śląskim – podstawowy przewodnik po zabytkach i atrakcjach województwa śląskiego, położonych wzdłuż linii kolejowych.

Linia kolejowa Katowice – Lublinie – stacje:

Katowice – stacja węzłowa z wyremontowanym dworcem kolejowym przylegającym do Galerii Katowickiej. Stacja położona w centrum miasta, do Rynku idzie się niecałe 5 minut, do Spodka 10-15 minut, tyle samo do Galerii Silesia. Katowice to przemysłowe miasto raczej wątpliwej urody, lecz w centrum można znaleźć sporo ciekawych zabytków, do których dojdziecie piechotą z dworca kolejowego. Szczegóły w moim przewodniku (odnośnik niżej)

Katowice – 20 najciekawszych miejsc i atrakcji w centrum miasta
Katowice – dworzec kolejowy – informator

Katowice Załęże – dawniej dzielnica ciesząca się bardzo złą sławą. W pobliżu przystanku kolejowego duża galeria handlowa oraz osiedla familoków. Ze stacji idzie się ok. 1,3 km do Parku Śląskiego w Chorzowie, a także kościoła św. Jana i Pawła Męczenników przy kompleksie nowoczesnych budynków Silesia Center Park. Po drodze, w jednym z budynków dawnej Huty Baildon, odbywają się BioBazary, na których można zakupić produkty ekologiczne. Do Parku Śląskiego i wspomnianego kościoła można dojść z dworca głównego – czas dojścia to 15-20 minut.

Chorzów Batory – stacja kolejowa w Chorzowie, daleko od centrum, natomiast blisko stadionu Ruchu Chorzów. Nieprzyjemne miejsce – poza kasą Kolei Śląskich nie ma tu nic. Z zewnątrz wygląda ładnie, w środku wymaga remontu. Przy dworcu tradycyjna śląska zabudowa, węzeł przesiadkowy komunikacji miejskiej. W pobliżu dawny ratusz – obecnie niszczejący budynek również wymagający remontu. Okolica nieciekawa.

Chorzów – zwykłe miasto z niezwykłym parkiem
Chorzów Batory – dworzec kolejowy

Chorzów Miasto – bardzo zaniedbana stacja kolejowa w centrum Chorzowa. Brak kas, brak toalet, smród moczu, śmieci, butelki po alkoholu – szkoda pisać. Nie rozumiem, że do tej pory nikt nie potraktował remontu tego miejsca jako priorytetowej inwestycji. Jedyna zaleta to bliskość centrum miasta; w ciągu kilku minut dojdziemy do zabytkowego budynku Poczty Polskiej, ratusza i ulicy Wolności. Park Śląski położony jest znacznie dalej; dojazd tramwajem z Placu Hutników.

Chorzów – zwykłe miasto z niezwykłym parkiem
Chorzów Miasto – dworzec kolejowy

Chorzów Stary – przystanek kolejowy. Budynek dworca został wyburzony w 2014 roku, kilka lat później wyburzono także budynki gospodarcze. W pobliżu kościół ewangelickim iw. św. Elżbiety z cmentarzem, dawna hala elektrowni Huty Królewskiej zaadaptowana na miejsce wystaw, kościół pw. świętej Barbary, budynek Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących.

Bytom – wraz z Wałbrzychem od lat uważany za najbrzydsze polskie miasto. Gdyby o oba miasta zadbano, byłyby dużo ładniejsze niż na przykład Sosnowiec, czy Będzin. Budynek dworca kolejowego w Bytomiu w środku pięknie wyremontowany, perony i reszta czekają na remont. Dworzec blisko centrum miasta – w centrum Bytomia jest sporo miejsc i budynków wartych zobaczenia. Zaniedbanych, ale mających swój urok. Niestety, wszystko psuje bardzo wysokie poczucie zagrożenia i agresja wręcz unosząca się w powietrzu. Zapraszam do lektury mojego przewodnika.

Bytom – 20 najciekawszych miejsc i atrakcji
Bytom – dworzec kolejowy

Po drugiej stronie od hali dworca w Bytomiu wchodzi się po schodkach na peron Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Bytom Karb – przystanek kolejowy. W pobliżu można z daleka zobaczyć tabor Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, po drugiej stronie torów ładny kościół pw. Dobrego Pasterza. Niedaleko stacji możliwa jest przesiadka na autobus do dzielnicy Miechowice (2 km), gdzie w Parku Ludowym znajduje się pałac Tiele-Wincklerów (niedostępny dla zwiedzających). Po drugiej stronie parku wznosi się kościół Świętego Krzyża.

Bytom Północny – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.

Radzionków Rojca – przystanek kolejowy. Półtora kilometra od przystanku znajduje się Muzeum Chleba (lepiej dojechać autobusem).

Radzionków – w wyremontowanym budynku dworca kolejowego utworzono Centrum Dokumentacji Deportacji Górnoślązaków do ZSRR w 1945. Co najśmieszniejsze, na stronie internetowej tego muzeum nie podano, że do muzeum można dojechać pociągiem – jest podany tylko dojazd samochodem lub autobusem. Sam Radzionków to niezbyt interesujące miasto, mnie się kojarzy jedynie z drużyną piłkarską Ruch Radzionków. Można zobaczyć kościół św. Wojciecha oraz Śląski Ogród Botaniczny (1,5 km od dworca).

Nakło Śląskie – wieś licząca ok. 4 tysiące mieszkańców. W niedużej odległości od stacji kolejowej można zwiedzić Centrum Kultury Śląskiej i kościół p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa. Około 3,5 kilometra od stacji znajduje się bardzo ładny Park Świerklaniecki z ruinami zamku i kościołem pw. Dobrego Pasterza.

Tarnowskie Góry – dobre miejsce na jednodniową wycieczkę z Katowic. Zabytkowy dworzec kolejowy, futurystyczny dworzec autobusowy, Niebrzydkie centrum. Wizytówką miasta jest położona daleko od centrum zabytkowa kopalnia srebra (b.drogie bilety), tuż obok kopalni Skansen Maszyn Parowych. Bliżej centrum sztolnia. Poczucie zagrożenia znacznie mniejsze niż w innych śląskich miastach. Przez Tarnowskie Góry przebiega także linia kolei wąskotorowej Bytom – Miasteczko Śląskie.

Tarnowskie Góry w jeden dzień

Miasteczko Śląskie – przeciętne miasteczko, kończy tu bieg kolej wąskotorowa z Bytomia jadąca również przez Tarnowskie Góry. Warto zobaczyć kościół p.w. Najświętszej Marii Panny i stojący tuż obok drewniany kościół św. Jerzego. Zrewitalizowano również park miejski.

Kalety – można zobaczyć kościół pw. św. Józefa. 5,5 kilometra od stacji torfowisko Dubiele.

Koszęcin – duża wieś z wyremontowanym zespołem pałacowo-parkowym, gdzie swoją siedzibę ma Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk. Warto też zobaczyć drewniany kościół św. Trójcy. Na uboczu ruiny baszty i wieża widokowa.

Rusinowice – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Lubliniec – węzeł kolejowy, kojarzony z zakładem karnym i jednostką komandosów. Miasto niebrzydkie, ale nudne. Z zabytków należy wymienić bardzo ładne budynki Starostwa Powiatowego i Urzędu Miejskiego, pałac oraz drewniany kościół pw. św. Anny.

%d bloggers like this: