Kolej na Podróż

Linia kolejowa Poznań – Ostrów Wielkopolski – co zobaczyć (pociąg + rower)

Linia kolejowa Poznań – Ostrów Wielkopolski jest jedną z głównych linii kolejowych województwa wielkopolskiego. Pomiędzy stacją początkową a końcową pociągi przejeżdżają lub zatrzymują się na stacjach w pobliżu miejsc wartych odwiedzenia, choć nie zawsze popularnych wśród turystów. Na trasie kursują pociągi osobowe Polregio i Kolei Wielkopolskich, a także pociągi pospieszne PKP Intercity.

Powiązane artykuły:

Pociągiem po Wielkopolsce – podstawowy przewodnik po zabytkach i atrakcjach położonych wzdłuż linii kolejowych województwa wielkopolskiego.

Linia kolejowa Poznań – Ostrów Wielkopolski – stacje:

Poznań Główny – duży dworzec kolejowy połączony z galerią handlową i dworcem autobusowym. Ważny węzeł przesiadkowy. Z dworca kolejowego do Starego Rynku idzie się 10-15 minut, po drodze przechodzimy przez Stary Browar, a później podążamy deptakiem – ulicą Półwiejską. Można również w niecałe 10 minut dojść do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i dalej w stronę Starego Rynku udać się ulicą Święty Marcin. Bardzo dobre położenie, bliskość centrum miasta i najważniejszych zabytków, natomiast sam dworzec jest taki sobie – moim zdaniem przerost formy nad treścią. Poznań zdecydowanie warto zwiedzić.

Poznań Dębina – przystanek kolejowy. W pobliżu Cmentarz Bożego Ciała.

Poznań Starołęka – przystanek kolejowy. Kilometr od przystaniu fort I wybudowany w latach siedemdziesiątych XIX wieku, niedostępny jednak do zwiedzania.

Poznań Krzesiny – niedaleko stacji drewniany kościół w stylu norweskim.

Gądki – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Kórnik – zaniedbana stacja kolejowa we wsi Szczodrzykowo, położona 5 kilometrów od słynnego zamku w Kórniku.

Pierzchno – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji. Odległość od zamku w Kórniku to około 7 kilometrów, po drodze mijamy malowniczą aleję drzew.

Środa Wielkopolska – miasteczko przeciętne pod względem architektonicznym; warto jednak przyjechać w dni kursowania wąskotorowej Średzkiej Kolei Powiatowej. Dworzec kolejowy wyremontowany, można także zobaczyć rynek i kościół Najświętszego Serca Jezusa w centrum miasteczka. 6 kilometrów na wschód od stacji drewniany kościółek pw. św. Wawrzyńca w Mącznikach.

Sulęcinek – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Solec Wielkopolski – we wsi warto zobaczyć kościół pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej.

Chocicza – w wsi zespół pałacowo-parkowy (pałac niedostępny dla zwiedzających), w pobliskim Boguszynie (2 km na zachód od stacji) opuszczony dwór – 2 kilometry dalej na północ drewniany kościół pw. św. Józefa Oblubieńca w Boguszynie. 5 kilometrów od stacji Nowe Miasto nad Wartą – można zobaczyć kościół pw. św. Trójcy.

Mieszków – w centrum wsi, oddalonym o około 2 kilometry od stacji, kościół pw. św. Wawrzyńca z lat sześćdziesiątych XVIII wieku. 5 kilometrów na południowy wschód od stacji kościół pw. św. Małgorzaty we wsi Cielcza.

Jarocin – nieduże miasto (ok. 26 tys. mieszkańców), ważny węzeł kolejowy. Wyremontowany dworzec kolejowy, ładne centrum (rynek z ratuszem pośrodku, kościół pw. św. Jerzego), blisko centrum Pałac Radolińskich z parkiem, ruiny kościoła św. Ducha i samolot MIG-15 jako pomnik.

Atrakcje w okolicy:

5 kilometrów na zachód od stacji ruiny dworu w Roszkowie.
9 kilometrów na zachód od stacji drewniany kościół w Noskowie.
8 kilometrów na wschód od stacji pałac Tarce zaadaptowany na obiekt noclegowy.

Witaszyce – we wsi kościół z 1928 roku, pałac, Muzeum Wojen Napoleońskich i Muzeum Gwiezdnych Wojen (mogą już nie działać). Dawniej stacja początkowa Jarocińskiej Kolei Powiatowej. 5 kilometrów na południe od stacji drewniany kościół we wsi Magnuszewice. 4 kilometry na zachód od stacji pałac we wsi Zakrzew.

Kotlin – w centrum wsi można zobaczyć kościół z połowy XIX wieku i ruiny dworu. 4 kilometry na południowy zachód od stacji Sanktuarium Matki Bożej Miłościwej w Lutyni. 6 kilometrów na wschód od stacji drewniany kościół pw. św. Zofii w Sławoszewie.

Pleszew – stacja kolejowa we wsi Kowalew. Do oddalonego o 3 kilometry Pleszewa można dojechać koleją lokalną, której stacja położona jest kilkadziesiąt metrów od dworca. Pleszew to zaniedbane miasto; można zobaczyć wyremontowany dworzec kolejowy, rynek i Muzeum Piekarstwa. 3 kilometry na wschód od stacji Pleszew położony jest pałac w Korzkwach.

Taczanów – 2,5 kilometra od stacji, we wsi Taczanów Drugi, znajduje się pałac Taczanowskich. 6 kilometrów na wschód od stacji kościół pw. św. Marcina Biskupa w Kuczkowie.

Bronów – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Biniew –  4 kilometry na wschód od stacji drewniany kościół pw. św. Mateusza w Górznie. 4 kilometry na południowy wschód od stacji drewniany kościół pw. św. Michała Archanioła we wsi Szczury. 6 kilometrów na południowy zachód od stacji ruiny kaplicy loretańskiej we wsi Skrzebowa.

Ostrów Wielkopolski – ważny węzeł kolejowy i średniej wielkości miasto. Miasto o dużym potencjale turystycznym, jednak zaniedbane. W drodze z dworca do rynku wyróżnia się budynek Poczty Polskiej. W okolicach rynku interesujące zabytki sakralne – kościół NMP Królowej Polski i konkatedra pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika. Na obrzeżach miasta zbiornik Piaski-Szczygliczka – popularne miejsce wypoczynku mieszkańców miasta i okolic w lecie.

Ostrów Wielkopolski – podstawowy przewodnik (wrażenia z miasta)
Linia kolejowa Wrocław – Ostrów Wielkopolski – co zwiedzić i zobaczyć (pociąg + rower)

%d bloggers like this: