Kolej na Podróż

Linia kolejowa Wałbrzych – Kłodzko – co zobaczyć (pociąg + rower)

Linia kolejowa z Wałbrzycha do Kłodzka uważana jest za jedną z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce. Tunele, wiadukty i piękne widoki – tak w skrócie można scharakteryzować linię 286. Niestety, wszystko można podziwiać tylko zza szyb szynobusa. Kilkanaście lat temu udało mi się przejechać tę linię w składzie wagonowym.  Przez pierwszy wiadukt przejeżdżamy tuż po wyjeździe ze stacji Wałbrzych Główny. Najdłuższy tunel wykuto pod górą Mały Wołowiec. Ma długość 1603 metry i jest najdłuższym tunelem kolejowym w Polsce. Ze względu na prace torowe często pociągi zastępowane są przez autobusy komunikacji zastępczej.

Zobacz również:

Pociągiem po Dolnym Śląsku – co zwiedzić i zobaczyć (podstawowy przewodnik)

Linia kolejowa Wałbrzych – Kłodzko – wybrane stacje

Wałbrzych Główny – zabytkowy dworzec kolejowy. Stacja węzłowa – łączą się tu linie z Wrocławia i Jeleniej Góry oraz z Wałbrzycha do Kłodzka. Dworzec Wałbrzych Główny położony jest około 4 kilometry od Śródmieścia, dojazd możliwy busami lub autobusami komunikacji miejskiej. Okolica nieciekawa, dwa kilometry od dworca wzgórze Zamkowa Góra. W pobliżu wiadukt kolejowy na linii do Kłodzka. W najbliższym czasie dworzec ma zostać wyremontowany.

Wałbrzych – najważniejsze zabytki i atrakcje:

  • rynek
  • ratusz
  • budynek Poczty Polskiej w centrum miasta
  • budynek Sądu Rejonowego
  • kolegiata pw. NMP Bolesnej i Św. Aniołów Stróżów
  • Pałac Tielscha
  • palmiarnia
  • zamek Książ
  • Centrum Nauki I Sztuki Stara Kopalnia
Wałbrzych

Widok na Wałbrzych z wiaduktu za stacją Wałbrzych Główny

Jedlina Górna  – ze stacji Jedlina Górna można wybrać się na szlak prowadzący na Górę Suchą i Górę Borową, gdzie zbudowano wieżę widokową (3 kilometry od stacji). Szlak, o którym mowa to szlak żółty prowadzący z Wałbrzycha do Jedliny-Zdroju. W pobliżu stacji najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, można też wejść na szczyt Wołowiec. 3,5 kilometra od stacji dawny kamieniołom.

Jedlina-Zdrój – zaniedbana duża stacja. Tuż przy stacji tzw. Domek Wodny. Najważniejsze miejsca w Jedlinie-Zdroju to pałac (2 km od stacji) zaadaptowany na kompleks hotelowy oraz Dom Zdrojowy przy Parku Północnym. Dużą popularnością cieszy się Park Aktywności Czarodziejska Góra z parkiem linowym i całorocznym torem saneczkowym. Liczne szlaki pieszo-rowerowe z punktami widokowymi, między innymi na Jałowcu.

Do Jedliny-Zdroju prowadzi również linia kolejowa nr 285 (Wrocław Główny – Jedlina-Zdrój przez Świdnicę). W najbliższych latach ma zostać zrealizowana; w nieokreślonej przyszłości planowane jest przywrócenie pociągów.

W okolicy:

  • Jugowice (5 km) – wieś znana z Mistrzostw Polski Drezyn, które odbywają się tu co roku na krótkim odcinku nieczynnej linii kolejowej. Dworzec kolejowy zamieniono w ośrodek kultury. Godny uwagi jest także wiadukt kolejowy oraz zabytkowa drewniana dzwonnica cmentarna.
  • Zamek Grodno (8,5 km) – malowniczo położony zamek na wzgórzu Choina, nad Jeziorem Bystrzyckim. Wybrane sale udostępnione do zwiedzania.
  • Tama w Lubachowie (12 km) – zapora zbudowana na Jeziorze Bystrzyckim. Dwa kilometry bliżej plaża nad jeziorem i wypożyczalnia sprzętu wodnego.

Głuszyca – około 4 kilometry od stacji ruiny zamku Rogowiec – najwyżej położonego zamku w Polsce – ciekawy szlak turystyczny. Niedaleko zamku Skalna Brama i zarośnięty szczyt Jeleniec. W drodze do zamku, w miejscowości Grzmiąca, warto obejrzeć drewniany kościół pw. Najświętszej Panny Marii.

Głuszyca Górna – stacja kolejowa obsługująca wsie Głuszyca i Głuszyca Górna. W pobliżu stacji wiadukt kolejowy oraz kościół pw. NMP Królowej Polski. Półtora kilometra od stacji zalany kamieniołom. Podobnie jak stacja Głuszyca to dobre miejsce na rozpoczęcie wędrówki po Parku Krajobrazowym Gór Sowich.

W okolicy:

  • Podziemne miasto Osówka (4 km) – kompleks betonowych korytarzy i umocnień wybudowany w latach 1943-1944. W odległości 2 kilometrów od podziemnego miasta należące do kompleksu dawne kasyno, szyb wentylacyjny i siłownia.
  • Walim (8 km) – wieś znana z podziemnych sztolni należących do budowanego przez Niemców kompleksu Riese. Z innych zabytków należy wymienić kościół św. Barbary.

Świerki Dolne – stacja kolejowa położona w miejscowości Świerki około 1,2 km od znanego wiaduktu. W pobliżu Tunel kolejowy pod Świerkową Kopą.

W pobliżu stacji:

  • Tunel pod Świerkową Kopą – tak naprawdę dwa tunele kolejowe zbudowane równolegle, z których używany jest jeden. Pierwszy wydrążono w latach 1876-1879, drugi w latach 1909-1911. Pierwszy z nich ma długość 1171 m, drugi tunel: 1168.
  • Wieś Świerki – zabytkowy kościółek pw. św. Mikołaja, kapliczka.
  • Ruiny kamieniołomów – pozostałości po dawnch kamieniołomach pomiędzy Świerkami a Górą Włodzicką. Brak oznakowania.
  • Góra Włodzicka – góra o wysokości 758 m n.p.m. Na szczycie wyremontowana wieża widokowa, z której można podziwiać panoramę Gór Sowich.

Ludwikowice Kłodzkie – stacja kolejowa położona w rozległej wsi o tej samej nazwie. We wsi można zobaczyć kościół pw. św. Michała Archanioła (1707-1708) oraz Muzeum Ziemi Sowiogórskiej mieszczące się w dawnym kościele ewangelickim. W pobliżu stacji pociąg przejeżdża przez duży wiadukt kolejowy.

W okolicy:

  • Muzeum Molke (1,5 km) – niewielkie muzeum prezentujące tematykę dawnych niemieckich kompleksów na terenie Gór Sowich. Obecnie dostępna jest kolekcja pojazdów militarnych, zwiedzanie obiektów naziemnych i części podziemnej. Wśród internautów zbiera mieszane opinie.
  • Przełęcz Jugowska (5,5 km) – za Jugowem znajdują się wyciągi narciarskie i szlaki górskie. Część Parku Krajobrazowego Gór Sowich.
  • Sokolec (7,5 km) – miejscowość z kompleksem wyciągów narciarskich, doskonała baza do wycieczek po Górach Sowich.
  • Sztolnie Walimskie (10 km) – największa atrakcja wsi Walim. Opis wyżej.

Nowa Ruda-Zdrojowisko – przystanek kolejowy na uboczu. 3 kilometry od stacji można natrafić na ukryte w lesie poniemieckie bunkry. Dwa kilometry od stacji, w noworudzkiej dzielnicy Drogoslaw, ładny kościółek św. Barbary. W drodze do kościółka mijamy wiadukt kolejowy.

Nowa Ruda Przedmieście – przystanek kolejowy tuż przy Turystycznej Kopalni w Nowej Rudzie. Kopalnia pełni funkcję Muzeum Górnictwa. Dwa kilometry od stacji wiadukt kolejowy o długości 181 metrów i wysokości 30 metrów.

Nowa Ruda – zaniedbane dolnośląskie miasto z dużym potencjałem turystycznym. Znana głównie z zanieczyszczenia powietrza. W niewielkiej odległości od stacji kolejowej można zobaczyć między innymi rynek, kościoły i dworki.

W okolicy:

  • Góra św. Anny (2,5 km) – wzgórze z wieżą widokową na szczycie
  • Góra Wszystkich Świętych (5,5 km) – kolejna góra z wieżą widokową liczącą ponad stu lat. Piętnaście minut piechotą od szczytu (a właściwie przed nim) znajduje się Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej.
  • Srebrna Góra (15 km) – popularne miejsce wycieczek turystycznych; bardzo ładny rynek i potężna twierdza; można też natrafić na pozostałości po dawnej linii kolejowej Dzierżoniów – Ścinawka Średnia. O ile mi wiadomo, nie kursują busy pomiędzy Nową Rudą a Srebrną Górą, więc najlepszym środkiem transportu będzie rower.

Ścinawka Średnia – duża, od lat popadająca w ruinę stacja kolejowa. Dawniej ważny węzeł kolejowy. W pobliskiej miejscowości Ścinawka Górna kościół pw. św. Marii Magdaleny oraz Zamek Kapitanowo – dawny pałac obecnie w rękach prywatnych i remontowany. W Ścinawce Dolnej natomiast warto zobaczyć kościół pw. św. Jakuba Apostoła.

W okolicy:

  • Ratno Dolne (5 km) – ruiny zamku oraz dawny wiadukt kolejowy na rozebranej w 1999 roku linii kolejowej Ścinawka Średnia – Radków. Według najnowszych informacji planowana jest odbudowa tej krótkiej linii.
  • Wambierzyce (8 km) – znany ośrodek pielgrzymkowy. Najważniejsze miejsce to Bazylika Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. Liczne kaplice, zabytkowy Dom Pielgrzyma,
  • Radków (8 km) – miasteczko liczące ok. 2,5 tysiąca mieszkańców. Do zobaczenia kościół pw. św. Doroty, kościół pw. św. Andrzeja Boboli, ratusz przy rynku oraz fragmenty murów obronnych. Zachował się budynek dawnego dworca kolejowego. 3 kilometry od centrum Zalew Radkowski, z plażą i domkami wypoczynkowymi. Za miastem i zalewem rozpoczynają się szlaki prowadzące przez Park Narodowy Gór Sowich.

Gorzuchów Kłodzki – stacja kolejowa we wsi Gorzuchów. Kilometr od stacji popularne kąpielisko z plażą, placem zabaw i możliwością wypożyczenia kajaków lub rowerów wodnych. Wstęp płatny.

Bierkowice – przystanek kolejowy. Tuż przy stacji zabytkowy dwór, w którym obecnie mieści się przedszkole. 2,5 kilometra od stacji, we wsi Piszkowice, wyremontowany pałac z parkiem i kościół św. Jerzego. Pałac po remoncie został zaadaptowany na hotel.

Kłodzko Główne – stacja końcowa. Dworzec kolejowy położony około 2 kilometry od centrum miasta. Można się przesiąść na pociągi Kolei Dolnośląskich dojeżdżających do stacji Kłodzko Miasto.

Najważniejsze zabytki i atrakcje Kłodzka:

  • Twierdza Kłodzko z udostępnionymi do zwiedzania podziemnymi tunelami
  • zabytkowe centrum z bardzo ładnym ratuszem
  • most św. Jana
  • klasztor Franciszkanów
  • kościół pw. Wniebowzięcia NMP
  • Muzeum Ziemi Kłodzkiej
  • Fort Owcza Góra

Z Kłodzka możemy dojechać pociągiem w stronę Wrocławia, Międzylesia i dalej do Lichkova, kończą tu bieg także pociągi z Legnicy oraz weekendowe pociągi z Nysy przez Paczków.

Kłodzko

Widok na Kłodzko spod stacji Kłodzko Główne. Zdjęcie pewnie nieaktualne, ale ładne.

%d bloggers like this: