Kolej na Podróż

Linia kolejowa Wrocław – Zgorzelec – co zwiedzić i zobaczyć (pociąg + rower)

Linia kolejowa Wrocław – Zgorzelec biegnie po obszarze województwa dolnośląskiego, a z punktu widzenia turysty to trasa atrakcyjna – po drodze można zobaczyć kilka interesujących miast, przesiąść się na inne pociągi albo pojechać lub przejść ze Zgorzelca do Görlitz, skąd można kontynuować podróż po regionie Euro-Nysa z niedrogim biletem Euro Nysa Ticket. W grudniu 2019 roku zakończyła się elektryfikacja linii.

Powiązane artykuły:

Pociągiem po Dolnym Śląsku – przewodnik ogólny po zabytkach i atrakcjach wzdłuż linii kolejowych województwa dolnośląskiego.

Linia kolejowa Wrocław – Zgorzelec – stacje:

Wrocław Główny – dworzec główny we Wrocławiu położony w centrum miasta, 10 minut na piechotę od Rynku. Zabytkowy, bardzo ładny dworzec, naprzeciwko nowy dworzec autobusowy połączony z galerią handlową. W centrum Wrocławia i w okolicach dworca znajdziemy mnóstwo zabytków i atrakcji turystycznych, co wymagałoby napisania kilku dodatkowych artykułów.

Wrocław Główny – podstawowe informacje

Wrocław Muchobór – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Wrocław Nowy Dwór – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji; miłośnicy Urbex-u wymieniają jako atrakcję opuszczoną lokomotywownię.

Wrocław Żerniki – blisko przystanku kolejowego kościół pw. św. Wawrzyńca 1400 roku (później przebudowywany); kilometr na południe od stacji samolot-pomnik.

Wrocław Leśnica- niedaleko stacji zamek w Parku Leśnickim (obecnie siedziba instytucji kulturalnej); tuż obok kościół pw św. Jadwigi Śląskiej.

Mrozów – w niewielkiej odległości od stacji zespół pałacowo-parkowy (siedziba zakładu opiekuńczo-leczniczego) oraz kościół pw. Matki Boskiej Zwycięskiej. 3 kilometry na północ od stacji zamek w Wojnowicach zaadaptowany na hotel. 5 kilometrów na północ od stacji pałac w Wilkostowie; koło Wilkostowa wieś Brzezinka Średzka przy linii Wrocław – Zielona Góra – z zaniedbanymi pozostałościami dawnego zespołu pałacowo-folwarcznego, kościoła pw. Matki Bożej Królowej Polski z 1863 roku i dawnym cmentarzem ewangelickim na skraju wsi. Idąc z Mrozowa na północ inną drogą niż do Wilkostowa, na dojście do Brzezinki Średzkiej również trzeba pokonać 5 kilometrów. 6,5 kilometra na południe od stacji wieś Lutynia – Muzeum Bitwy pod Lutynią i kościół pw. św. Józefa.

Miękinia – we wsi niszczejący pałac oraz kościół pw. Narodzenia NMP z XV wieku.

Przedmoście-Święte – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Środa Śląska – można zobaczyć Muzeum Regionalne w ratuszu, ewentualnie kościół p.w. św. Andrzeja, przy którym rzuca się w oczy zabytkowa dzwonnica. Odległość ze stacji Środa Śląska do centrum miasta wynosi ponad 3 kilometry. Bliżej, bo kilometr od stacji kościół pw. św. Szczepana i niszczejący pałac (własność prywatna) w Szczepanowie. 7 kilometrów na południe od stacji ruiny pałacu w Chwalimierzu. 6 kilometrów na południowy zachód od stacji ruiny pałacyku w Ogrodnicy.

Malczyce – jedyna atrakcja to cerkiew z początku XX wieku. 6 kilometrów na południe od stacji wyremontowany pałac w Kwietnie (w rękach prywatnych); obok ruiny zamku. 8 kilometrów na północ od stacji opactwo cystersów w Lubiążu.

Szczedrzykowice – 5 kilometrów na południe od stacji ruiny pałacu i kościoła. 7 kilometrów na północ od stacji zamek rycerski w Prochowicach.

Jaśkowice Legnickie – 2 kilometry na południe od stacji kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Rosochatej.

Legnica – centrum miasta niemal w całości zniszczone przez Armię Czerwoną w 1945 roku. Zachowało się kilka zabytków sakralnych, w rynku pięknie prezentują się kamieniczki tzw. „śledziówki”,  warto też zobaczyć Zamek Piastowski. Z muzeów należy wymienić sąsiadujące ze sobą Muzeum Piastów i Muzeum Miedzi.

Jezierzany – 2 kilometry od na północ od stacji pałacy w Jakuszowie (budynek mieszkalny). 2 kilometry na południowy wschód od stacji kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Ulesiu z ok. 1500 roku.

Miłkowice – 3 kilometry na południe od stacji kościół pw. Matki Bożej Ostrobramskiej i św. Kazimierza w Studnicy. 6 kilometrów na południe od stacji ruiny pałacu i kościół pw. Narodzenia św. Jana Chrzciciela w Pątnowie.

Chojnów – pod względem architektonicznym przeciętne miasto, można się zatrzymać, aby zobaczyć niewielki Zamek Piastowski i Basztę Tkaczy.

Osetnica – we wsi kościół pw. św. Anny z końca XV wieku i pałacyk. W Wojciechowie (6 km na wschód od stacji) ruiny pałacu.

Okmiany – we wsi kościół pw. Matki Bożej Różańcowej z lat siedemdziesiątych XVIII wieku; prawdopodobnie też ruiny pałacu. 5 kilometrów na południowy wschód od stacji ruina wiatraka oraz kościół pw. Nawiedzenia NMP w Radziechowie, 3 kilometry dalej kościół pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Modlikowicach.

Tomaszów Bolesławiecki – w centrum wsi oddalonym 3 kilometry od przystanku kolejowego można zobaczyć dwa kościoły – rzymskokatolicki pw. św. Jadwiki oraz ewangelicki pw. św. Antoniego. Po drodze mijamy ruiny zespołu pałacowego. 4 kilometry na południowy wschód od stacji ruiny pałacu w Lubkowie. 4 kilometry na południe od stacji pałac (w rękach prywatnych), kościół pw. Narodzenia NMP oraz ruiny zamku w lesie w Warcie Bolesławieckiej.

Bolesławiec – popularne wśród turystów miasto z wyremontowanym rynkiem. Ładne centrum, dobre recenzje zbiera Muzeum Ceramiki. Za Bolesławcem, w stronę Węglińca, pociąg przejeżdża po pięknym wiadukcie.

Zebrzydowa – węzeł kolejowy. Brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Zagajnik – okoliczne lasy popularne wśród grzybiarzy.

Węgliniec – zabytkowy dworzec kolejowy. Poza dworcem nic ciekawego, może poza kościołem z 1930 roku i budynkiem ośrodka kultury. Oba obiekty przy Placu Wolności. Inny kościół, tzw. kolejowy, blisko dworca – wybudowany w 1878 roku. Przy Placu Wolności utworzono niewielkie Muzeum Kresów Wschodnich, które można zwiedzać po wcześniejszym uzgodnieniu.

Pieńsk – miasteczko. Można zobaczyć kościół pw. św. Franciszka z Asyżu z lat osiemdziesiątych XIX wieku.

Lasów – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.

Zgorzelec – miasto na granicy niemiecko-polskiej, w dużej części brzydkie i zaniedbane, co stanowi ogromny kontrast w porównaniu z odrestaurowanym zabytkowym centrum Görlitz. Najładniejsza część miasta znajduje się nad Nysą Łużycką – kilka wyremontowanych kamienic i Muzeum Łużyckie.

Lubisz podróże koleją? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂

%d bloggers like this: