Kolej na Podróż

Pociągiem do Bośni i Hercegowiny – przewodnik (2024)

Dojazd pociągiem do Bośni i Hercegowiny jest w praktyce niemożliwy, bowiem od kilku lat Bośnia i Hercegowina nie posiada międzynarodowych połączeń kolejowych. W praktyce istnieje możliwość dojechania pociągiem do stacji przy granicy Serbii lub Chorwacji z Bośnią i Hercegowiną, a następnie przejścia przez granicę do pierwszego bośniackiego miasta. Niestety, ze względu na cięcia w rozkładach jazdy dalej nie dojedziemy koleją.

Spis treści:

1. Dojazd do granicy Bośni i Hercegowiny
2. Pociąg Zagrzeb – Sarajewo
3. Pociąg Belgrad – Sarajewo
4. Pociąg Budapeszt – Sarajewo
5. Podsumowanie

1. Dojazd do granicy Bośni i Hercegowiny

Możliwy jest dojazd pociągiem do granicy Bośni i Hercegowiny i piesze jej przekroczenie. Poniżej lista możliwości:

Opcja 1:

Krok 1: Dojazd pociągiem do Chorwacji. Szczegóły znajdziecie w przewodniku Pociągiem do Chorwacji.
Krok 2: Dojazd pociągiem z Zagrzebia do stacji Slavonski Brod.
Krok 3: Przejście piesze na stronę bośniacką do miejscowości Bosanski Brod.

Niestety, po stronie bośniackiej nie ma stacji kolejowej. Atrakcją samą w sobie jest natomiast zwiedzanie miasta podzielonego pomiędzy Chorwację a Bośnię i Hercegowinę. Najbliższa stacja kolejowa znajduje się 40 kilometrów od miasta, najbliższa czynne stacja kolejowa około 60 kilometrów.

Opcja 2:

Krok 1: Dojazd pociągiem do Chorwacji. Szczegóły w odnośniku podanym wyżej.
Krok 2: Dojazd pociągiem z Zagrzebia do stacji Vinkovci.
Krok 3: Przejazd pociągiem Vinkovci – Gunja.
Krok 4: Piesze przekroczenie granicy; dochodzimy do bośniackiego miasta Brčko.

W miejscowości Brčko jest stacja kolejowa, jednak od kilku lat nie dojeżdżają tu pociągi. Dawniej można było stąd dojechać pociągiem do Tuzli, stamtąd dalej. Obsługujące trasę Željeznice Republike Srpske od długiego czasu nie uruchamiają pociągów Tuzla – Brčko.

Opcje 3:

Krok 1: Dojazd pociągiem do Serbii – do Belgradu lub Rumy Obecnie utrudniony. Szczegóły w przewodniku.
Krok 2: Podróż pociągiem Belgrad – Zvornik lub Ruma – Zvornik.
Krok 3: Przejście granicy Mali Zvornik – Karakaj lub do Zvornika.

Serbowie wyremontowali tory kolejowe do granicy serbsko-bośniackiej w pobliżu miejscowości Mali Zvornik. Po stronie bośniackiej prawdopodobnie nie podjęto żadnej inicjatywy. Stacja kolejowa znajduje się na peryferiach Karakaja, jednak nie odjeżdżają stąd żadne pociągi. Željeznice Republike Srpske nie są zainteresowane ich uruchomieniem. W przyszłości mógłby tędy jeździć pociąg Belgrad – Sarajewo lub chociaż Belgrad – Tuzla. Opcja tylko dla miłośników kolei, którzy mają dużo czasu i pieniędzy.

Pociągiem do Bośni i Hercegowiny

Pociąg Tuzla – Brčko – obecnie nie kursuje (fot. Phil Richards, CC-BY-SA, flickr)

2. Pociąg Zagrzeb – Sarajewo

Pociąg Zagrzeb – Sarajewo został zlikwidowany kilka lat temu. Dawniej kursowały dwa pociągi z Zagrzebia do Sarajewa – pociąg dzienny i pociąg nocny. Zestawione były z chorwackich i bośniackich wagonów z miejscami do siedzenia. Obecnie Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine posiadają komfortowe pociągi Talgo, które w założeniu miały być przeznaczone do obsługi między innymi tej trasy, jednak nadal nie widać postępów w rozmowach dotyczących reaktywacji połączenia. Niektóre bośniackie składy Talgo wyposażone są w komfortowe wagony z miejscami do leżenia (bliżej do wagonów sypialnych).

Szkoda, bo przydałby się bezpośredni pociąg, najlepiej na trasie Zagrzeb – Ploče.

W 2023 roku miał kursować pociąg Zagrzeb – Sarajewo, bośniackie gazety podawały już nawet ceny. Wyszło jak zwykle, czyli nici z zapowiedzi.

Bośniacki wagon

Wnętrze bośniackiego wagonu dawnego pociągu Zagrzeb – Sarajewo

3. Pociąg Belgrad – Sarajewo

Na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku kursował bezpośredni pociąg Belgrad – Sarajewo. Był to pociąg dzienny zestawiony z wagonów z miejscami do siedzenia trzech przewoźników: Kolei Serbskich (wtedy Železnice Srbije), Kolei Bośni i Hercegowiny (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine) oraz Kolei Republiki Serbskiej (Željeznice Republike Srpske). Pociąg przejeżdżał przez terytorium Chorwacji. Z powodu wysokich opłat pobieranych przez stronę chorwacką za korzystanie z infrastruktury połączenie zostało zlikwidowane wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2012/2013 w grudniu 2012 roku.

W 2010 roku słyszałem „potwierdzone informacje” o uruchomieniu tego pociągu z pominięciem terytorium Chorwacji oraz uruchomienie dodatkowego nocnego pociągu z Belgradu do Sarajewa.

Pociąg Belgrad - Sarajewo

Dawny pociąg Belgrad – Sarajewo – wnętrze wagonu przewoźnika Željeznice Republike Srpske

4. Pociąg Budapeszt – Sarajewo

Przez długi czas kursował pociąg międzynarodowy Budapeszt – Sarajewo. Pociąg dzienny został zlikwidowany również wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2012/2013 w grudniu 2012 roku, z tego samego powodu, co pociąg Belgrad – Sarajewo – wysokie opłaty pobierane przez stronę chorwacką za korzystanie z infrastruktury. Nie zanosi się na powrót pociągu w przyszłości.

5. Podsumowanie

Jak widać, dojazd pociągiem do Bośni i Hercegowiny jest praktycznie niemożliwy. Pozostaje mieć nadzieje na lepsze czasy, które przyjdą nieprędko, biorąc pod uwagę sytuację gospodarczą i polityczną w tym kraju.

Zobacz również:

Kolej w Bośni i Hercegowinie – przewodnik dla pasażerów

Źródła:

[1] www.novosti.rs/vesti/planeta.300.html:408936-Sarajevo-Ukinut-voz-za-Beograd

-> WSPARCIE STRONY<—

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli uważasz, że treści publikowane na stronie są przydatne i ułatwiają podróż, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną (5 zł). Dla takich pasjonatów jak ja nie ma miejsca w dzisiejszych czasach – rzetelność i uczciwość przegrywają z lansem, blichtrem oraz pogonią za sensacją, więc bez wsparcia czytelników strona nie przetrwa. 

%d bloggers like this: