Kolej na Podróż

Dworzec kolejowy Gdynia Główna – przewodnik

Dworzec kolejowy Gdynia Główna to jeden z najważniejszych dworców kolejowych w Polsce. Zaczynają i kończą tu bieg pociągi wszystkich kategorii. Po remoncie przeprowadzonym w latach 2009 i 2012 część dalekobieżna prezentuje się bardzo dobrze i śmiało można ją nazwać reprezentacyjną. Dworzec podmiejski natomiast wygląda jak za dawnych czasów.

RYS HISTORYCZNY

Pierwsza stacja kolejowa w tym miejscu została oddana do użytku w 1879 roku i nosiła niemiecką nazwę Gdingen. Był to mały, parterowy, drewniany budynek pełniący funkcję poczekalni, całość uzupełniał peron z mijanką.

27 sierpnia 1893 roku w pruskiej prasie pojawiła się informacja o planach sfinansowania budowy przystanku kolejowego, który oddano do użytku 1 stycznia 1894 roku.

Na przełomie wieków coraz więcej kuracjuszy ściągało nad morze, miejscowości nadmorskie zaczęły się rozwijać, w związku z czym rozpoczęto modernizację stacji kontynuowaną nawet w czasie pierwszej wojny światowej.

W 1917 roku powstał dodatkowy murowany budynek z lampiarnią.

W kwietniu 1923 uroczyście wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego dworca. Budowa trwała trzy lata. Nowy budynek został oddany do użytku 18 maja 1926 roku. Murowany budynek przypominał dworek, a w środku było wszystko, czego wówczas potrzebowali pasażerowie, czyli kasa, poczekalnia, przechowalnia bagażu i toalety. Budynek podzielono na część letnią i część zimową.

W 1938 roku podjęto decyzję o rozbudowie dworca.

W czasie drugiej wojny światowej dworzec został zniszczony. Po wojnie wybudowano mały, prowizoryczny dworzec, który jednak okazał niewystarczający do odprawy rosnącej liczby pasażerów.

W 1950 roku rozpoczęto budowę nowego budynku dworcowego w stylu socrealistycznym. Część dworca oddano do użytku już w 1954 roku, prace nad salą restauracyjną zakończono dopiero trzy lata później. Obok dworca centralnego w Warszawie dworzec kolejowy Gdynia Główna był wtedy najnowocześniejszym dworcem kolejowym w Polsce.

W 1959 roku otwarto część podmiejską dworca.

Lata 2010-2012 to gruntowny remont i przebudowa dworca.

Źródło: gdynianowaglowna.pl/historia/

DWORZEC KOLEJOWY GDYNIA GŁÓWNA – STAN WSPÓŁCZESNY

Obecnie dworzec kolejowy Gdynia Główna w pełni zasługuje na miano jednego z najbardziej funkcjonalnych dworców w kraju. Część dalekobieżna i część podmiejska połączone są zadaszonym przejściem, wzdłuż którego działa kilka lokali gastronomicznych.

Budynek dworca dalekobieżnego wygląda ładnie z zewnątrz, a jeszcze lepiej w środku, gdzie zostały odrestaurowane między innymi mozaiki i freski. Wszystko wygląda bardzo ładnie, zadbano o najdrobniejsze szczegóły.

Na dworcu czynne są kasy biletowe PKP Intercity krajowe i międzynarodowe, kasa biletowa Przewozów Regionalnych, kasa Szybkiej Kolei Miejskiej, drogeria, lokale gastronomiczne Subway Cafe i McDonald’s, drogeria salonik prasowy, zakłady bukmacherskie i sklep z zabawkami.

Dworzec nie ma osobnej poczekalni, można usiąść na ławach w hali głównej, ale jest ich za mało w czasie największych potoków podróżnych czekających na pociągi pasażerskie.

Skrzynki bagażowe, toalety oraz prysznic dostępne są na poziomie „-1”. Osoby korzystające z prysznica powinny mieć własny ręcznik.

Na dworzec kolejowy Gdynia Główna prowadzą dwa główne wejścia i jedno boczne. Z jednego z nich wchodzi się bezpośrednio do przejścia podziemnego prowadzącego na perony. Dworzec kolejowy Gdynia Główna ma 5 peronów, z czego jeden to peron Szybkiej Kolei Miejskiej. Perony są zadaszone, nawierzchnia została wymieniona, zamontowano wyświetlacze elektroniczne, a wszystko jest czyste i zadbane.

Dworzec jest przystosowany do obsługi osób niepełnosprawnych.

Dworzec jest czynny przez całą dobę. Można przenocować. W nocy jest bezpiecznie, choć średnio wygodnie, bowiem ochroniarze budzą przy próbie położenia się na ławach.

Gniazdka elektryczne działają, więc można naładować urządzenia elektroniczne.

DWORZEC KOLEJOWY GDYNIA GŁÓWNA – CZĘŚĆ PODMIEJSKA

W części podmiejskiej dworca można poczuć klimat starych czasów. Czynne są kasy Szybkiej Kolei Miejskiej, sklepik i piekarnia, Można skorzystać z toalet. Przed wejściem na perony umieszczono kasowniki. Dworzec również przystosowany do odprawy osób niepełnosprawnych.

W nocy nie czułbym się tam bezpiecznie.

OTOCZENIE DWORCA I INNE INFORMACJE

Przed dworcem dalekobieżnym znajduje się pętla autobusowa i trolejbusowa. W pobliżu hala targowa, kilka budek z jedzeniem, 3 minuty spacerem od dworca Żabka Cafe. Do Skweru Tadeusza Kościuszki idzie się około 15 minut, do plaży miejskiej kilka minut dłużej.

Przed głównym wejściem dworca jest także postój taksówek.

Adres: Plac Konstytucji 1, 81-354 Gdynia

Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂

Gdynia Główna

Dworzec kolejowy Gdynia Główna w nocy

Dworzec

Dworzec kolejowy Gdynia Główna nad ranem

Dworzec

Dworzec kolejowy Gdynia Główna nad ranem

Gdynia Główna

Wnętrze dworca Gdynia Główna

Hala główna

Hala główna

Mozaika

Mozaika Pegaza z kołem PKP

Toalety

Toalety

Gdynia Główna

Budynek od strony peronów

Przejście z części dalekobieżnej do podmiejskiej.

Dworzec podmiejski

Dworzec podmiejski Gdynia Główna

Gdynia Główna

Przejście na perony w części podmiejskiej

Dworzec podmiejski

Hala główna dworca podmiejskiego

 

 

%d bloggers like this: