Kolej na Podróż

Dworzec kolejowy Gdynia Główna – przewodnik

Dworzec kolejowy Gdynia Główna to jeden z najważniejszych dworców kolejowych w Polsce. Zaczynają i kończą tu bieg pociągi wszystkich kategorii. Po remoncie przeprowadzonym w latach 2009 i 2012 część dalekobieżna prezentuje się bardzo dobrze i śmiało można ją nazwać reprezentacyjną. Dworzec podmiejski natomiast wygląda jak za dawnych czasów.

Kompletny przewodnik po Śródmieściu Gdyni – zobacz, co zwiedzić podczas jednodniowej wycieczki.

Posted by Kolej na Podróż on Monday, 6 August 2018


RYS HISTORYCZNY

Pierwsza stacja kolejowa w tym miejscu została oddana do użytku w 1879 roku i nosiła niemiecką nazwę Gdingen. Był to mały, parterowy, drewniany budynek pełniący funkcję poczekalni, całość uzupełniał peron z mijanką.

27 sierpnia 1893 roku w pruskiej prasie pojawiła się informacja o planach sfinansowania budowy przystanku kolejowego, który oddano do użytku 1 stycznia 1894 roku.

Na przełomie wieków coraz więcej kuracjuszy ściągało nad morze, miejscowości nadmorskie zaczęły się rozwijać, w związku z czym rozpoczęto modernizację stacji kontynuowaną nawet w czasie pierwszej wojny światowej.

W 1917 roku powstał dodatkowy murowany budynek z lampiarnią.

W kwietniu 1923 uroczyście wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego dworca. Budowa trwała trzy lata. Nowy budynek został oddany do użytku 18 maja 1926 roku. Murowany budynek przypominał dworek, a w środku było wszystko, czego wówczas potrzebowali pasażerowie, czyli kasa, poczekalnia, przechowalnia bagażu i toalety. Budynek podzielono na część letnią i część zimową.

W 1938 roku podjęto decyzję o rozbudowie dworca.

W czasie drugiej wojny światowej dworzec został zniszczony. Po wojnie wybudowano mały, prowizoryczny dworzec, który jednak okazał niewystarczający do odprawy rosnącej liczby pasażerów.

W 1950 roku rozpoczęto budowę nowego budynku dworcowego w stylu socrealistycznym. Część dworca oddano do użytku już w 1954 roku, prace nad salą restauracyjną zakończono dopiero trzy lata później. Obok dworca centralnego w Warszawie dworzec kolejowy Gdynia Główna był wtedy najnowocześniejszym dworcem kolejowym w Polsce.

W 1959 roku otwarto część podmiejską dworca.

Lata 2010-2012 to gruntowny remont i przebudowa dworca.

Źródło: gdynianowaglowna.pl/historia/

DWORZEC KOLEJOWY GDYNIA GŁÓWNA – STAN WSPÓŁCZESNY

Obecnie dworzec kolejowy Gdynia Główna w pełni zasługuje na miano jednego z najbardziej funkcjonalnych dworców w kraju. Część dalekobieżna i część podmiejska połączone są zadaszonym przejściem, wzdłuż którego działa kilka lokali gastronomicznych.

Budynek dworca dalekobieżnego wygląda ładnie z zewnątrz, a jeszcze lepiej w środku, gdzie zostały odrestaurowane między innymi mozaiki i freski. Wszystko wygląda bardzo ładnie, zadbano o najdrobniejsze szczegóły.

Na dworcu czynne są kasy biletowe PKP Intercity krajowe i międzynarodowe, kasa biletowa Przewozów Regionalnych, kasa Szybkiej Kolei Miejskiej, drogeria, lokale gastronomiczne Subway Cafe i McDonald’s, drogeria salonik prasowy, zakłady bukmacherskie i sklep z zabawkami.

Dworzec nie ma osobnej poczekalni, można usiąść na ławach w hali głównej, ale jest ich za mało w czasie największych potoków podróżnych czekających na pociągi pasażerskie.

Skrzynki bagażowe, toalety oraz prysznic dostępne są na poziomie „-1”. Osoby korzystające z prysznica powinny mieć własny ręcznik.

Na dworzec kolejowy Gdynia Główna prowadzą dwa główne wejścia i jedno boczne. Z jednego z nich wchodzi się bezpośrednio do przejścia podziemnego prowadzącego na perony. Dworzec kolejowy Gdynia Główna ma 5 peronów, z czego jeden to peron Szybkiej Kolei Miejskiej. Perony są zadaszone, nawierzchnia została wymieniona, zamontowano wyświetlacze elektroniczne, a wszystko jest czyste i zadbane.

Dworzec jest przystosowany do obsługi osób niepełnosprawnych.

Dworzec jest czynny przez całą dobę. Można przenocować. W nocy jest bezpiecznie, choć średnio wygodnie, bowiem ochroniarze budzą przy próbie położenia się na ławach.

Gniazdka elektryczne działają, więc można naładować urządzenia elektroniczne.

DWORZEC KOLEJOWY GDYNIA GŁÓWNA – CZĘŚĆ PODMIEJSKA

W części podmiejskiej dworca można poczuć klimat starych czasów. Czynne są kasy Szybkiej Kolei Miejskiej, sklepik i piekarnia, Można skorzystać z toalet. Przed wejściem na perony umieszczono kasowniki. Dworzec również przystosowany do odprawy osób niepełnosprawnych.

W nocy nie czułbym się tam bezpiecznie.

OTOCZENIE DWORCA I INNE INFORMACJE

Przed dworcem dalekobieżnym znajduje się pętla autobusowa i trolejbusowa. W pobliżu hala targowa, kilka budek z jedzeniem, 3 minuty spacerem od dworca Żabka Cafe. Do Skweru Tadeusza Kościuszki idzie się około 15 minut, do plaży miejskiej kilka minut dłużej.

Przed głównym wejściem dworca jest także postój taksówek.

Adres: Plac Konstytucji 1, 81-354 Gdynia

Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 A TUTAJ zamieściłem spis najciekawszych artykułów na blogu – na pewno znajdziesz coś dla siebie.

Gdynia Główna

Dworzec kolejowy Gdynia Główna w nocy

Dworzec

Dworzec kolejowy Gdynia Główna nad ranem

Dworzec kolejowy Gdynia Główna

Dworzec kolejowy Gdynia Główna nad ranem

Dworzec kolejowy Gdynia Główna

Wnętrze dworca Gdynia Główna

Dworzec kolejowy Gdynia Główna

Hala główna

Mozaika

Mozaika Pegaza z kołem PKP

Toalety

Toalety

Gdynia Główna

Budynek od strony peronów

Przejście z części dalekobieżnej do podmiejskiej.

Dworzec podmiejski

Dworzec podmiejski Gdynia Główna

Gdynia Główna

Przejście na perony w części podmiejskiej

Dworzec podmiejski

Hala główna dworca podmiejskiego

 

 

%d bloggers like this: