Kolej na Podróż

Serbia – reaktywacja pociągów Šabac – Loznica

Sieć kolejowa Serbii należy do najgorzej utrzymanych w Europie. Mimo to na tle innych krajów bałkańskich wypada nieźle, szczególnie w ostatnich latach – zainwestowano pieniądze w zakup pociągów Flirt 3, remontowane są linie kolejowe, reaktywowano kilka połączeń, planowana jest budowa dwóch linii kolejowych, a z większych inwestycji należy wspomnieć remonty linii Belgrad – Bar oraz Belgrad – Budapeszt.

Ostatnia reaktywacja to wznowienie ruchu pociągów pasażerskich na odcinku Šabac – Loznica. W praktyce jest to wydłużenie trzech pociągów dziennie (w weekendy dwóch) Ruma – Šabac do stacji Loznica. Odcinek o długości 24 kilometrów wyremontowano w bardzo szybkim tempie – remont rozpoczął się w marcu, a prace zostały zakończone pod koniec sierpnia. Maksymalna prędkość na linii to 80 kilometrów, czas przejazdu najszybszego pociągu Ruma – Loznica wynosi 2 godziny, przy czym wyremontowany odcinek  Šabac – Loznica pociąg pokonuje w 50 minut bez zatrzymywania się na stacjach pośrednich, czyli prędkość nie powala na kolana i możliwości wyremontowanej linii nie zostały wykorzystane.

Pociągi pasażerskie z miasta Šabac do Loznicy i dalej w stronę przejścia granicznego w Zvorniku zlikwidowano 13 lat temu. Prace remontowe na linii są pierwszym remontem od czasu jej wybudowania prawie 70 lat temu (linia została wybudowana w 1950 roku).

Z punktu widzenia turystów odcinek  Šabac – Loznica nie ma większego znaczenia, jednak remontowane są tory na południe od Loznicy aż do Zvornika, gdzie znajduje się nieczynne od lat przejście kolejowe pomiędzy Serbią a Bośnią i Hercegowiną. Jak zapowiadają serbskie władze, w grudniu 2018 roku pociągi zostaną wydłużone do Bośni i Hercegowiny, nie sprecyzowano szczegółów. O reaktywacji tego przejścia mówiono już w 2010 roku – celem było uruchomienie pociągów Belgrad – Sarajewo z pominięciem Chorwacji.

Ważniejsze miasta na trasie:

Ruma – węzeł kolejowy położony na linii kolejowej Belgrad – Vinkovci. Ośrodek przemysłowy, około 30 tysięcy mieszkańców. Brak zabytków, zabudowa to blokowiska.

Šabac – miasto liczące około 50 tysięcy mieszkańców. Dawniej leżało na skrzyżowaniu szlaków handlowych. W centrum zachowało się niewiele zabytkowych budynków, największa atrakcja miasto to ruiny twierdzy nad Sawą.

Loznica – dwudziestotysięczne miasto w pobliżu granicy serbsko-bośniackiej. Poza cerkwią i kilkoma pomnikami nie ma tu nic atrakcyjnego dla turystów. Na uwagę zasługuje wyremontowany dworzec kolejowy.


Przyjazd pierwszego od 13 lat pociągu do Loznicy na You Tube

%d bloggers like this: