Kolej na Podróż

Kolej na Borneo

O ile na indonezyjskiej części Borneo nie ma kolei, to malezyjska część może się pochwalić koleją bardzo popularną wśród turystów. Linia zaczyna się w Tanjung Aru koło Kota Kinabalu i prowadzi do miasta Tenom. Łączna długość linii wynosi 134 kilometry.

Kolej na Borneo została wybudowana pod koniec XIX wieku do obsługi plantacji tytoniu. Budowa linii rozpoczęła się w 1896 roku. Tory poprowadzono znad rzeki Bakau na północny wschód do Beaufort i południowy zachód do Weston, gdzie był port. Pociągi na linii zaczęły kursować w 1896 lub 1898 roku (różne dane). Linia miała długość 32 km.

W 1903 roku prowadzono budowę linii Beaufort – Tenom (48 km). Budowa linii została zakończona w 1905 roku, rok później dokończono odcinek Tenom – Melalap (16 km). W tym samym czasie wybudowano linię Beaufort – Kota Kinabalu (wtedy Jesselton). Sieć linii kolejowych liczyła wtedy 193 kilometry.

Podczas drugiej wojny światowej sieć linii kolejowych została niemal całkowicie zniszczona.

W 1949 North Borneo Railway przyjęła ambitny program odbudowy linii kolejowych i modernizacji taboru.

Lata sześćdziesiąte i siedemdziesiąte XX wieku to stopniowy upadek nierentownych kolei – zamknięto między innymi odgałęzienie prowadzące do Weston (1963), następnie odcinek Tenom – Melalap (1970). W 1974 roku nastąpiło zamknięcie odcinka Kota Kinabalu – Tanjung Aru.

W 2007 roku zamknięto całą linię Tanjung Aru – Tenom w celu rewitalizacji linii. Odcinek Tanjung Aru – Beaufort otwarto ponownie w 2011 roku, maksymalna prędkość na wyremontowanym odcinku to 80 km/h.

W ostatnich latach zakupiono nowy tabor – dwa spalinowe zespoły trakcyjne z Japonii, spalinowy zespół trakcyjny z Indii, Sabah State Railway otrzymały także 3 wagony od Kolei Malezyjskich.

Jak można wyczytać na malezyjskich stronach, przywrócono już ruch pociągów na odcinku Beaufort – Tenom.

W 2017 roku Sabah State Railway otrzymały pieniądze na rewitalizację odcinka Halogilat – Tenom.

Linia kolejowa na Borneo (fot. garycycle8, CC-BY-SA, flickr.com) 

Sabah State Railway

Regularne przewozy pasażerskie na Borneo prowadzi przewoźnik Sabah State Railway. Jak wynika z rozkładu jazdy na stronie oficjalnej, pociągi kursują na całej długości linii z Tanjung Aru do Tenom.

Jest to bardzo malownicza linia prowadząca przez dżunglę, przez jakiś czas nad brzegiem rwącej rzeki. Co za tym idzie – tereny te narażone są na klęski żywiołowe, w tym lawiny błotne. Dlatego pociągi często bywają odwołane.

Problemem bywa też awaryjność taboru. Niemniej jest to bardzo atrakcyjna linia pod względem widokowym i specyficznej atmosfery, ale dociera tu coraz więcej turystów i wkrótce może się to zmienić.

Strona internetowa Sabah State Railway: railway.sabah.gov.my

Nowy pociąg Sabah State Railway (fot. shankar s., CC-BY, flickr.com) 

North Borneo Railway

North Borneo Railway to dawna nazwa dzisiejszych kolei Sabah State Railway. Obecnie pod nazwą North Borneo Railway kursuje pociąg turystyczny zestawiony z parowozu i stylowych wagonów pasażerskich.

Pociąg turystyczny kursuje dwa razy w tygodniu – w środy i soboty na trasie Tanjung Aru – Papar (38,5 km według strony internetowej). Pociąg rozpoczyna bieg o 09:30 na stacji Tanjung Aru. Po drodze ma dwudziestominutowy postój na stacji Tinarut, gdzie pasażerowie zwiedzają świątynię Tien Shi oraz mogą zakupić pamiątki w sklepikach. O 11:45 pociąg dociera do Papar, pasażerowie mają 35 minut na zakupy. Następnie pociąg wraca do Tanjung Aru. W drodze powrotnej serwowany jest lunch. Wycieczka kończy się na stacji Tanjung Aru o 13:40.

Pociąg zestawiony jest z pięciu wagonów. Każdy z nich nosi nazwę którejś ze stacji po drodze. Wagon nr 1 to „Tanjung Aru”, wagon nr 2 „Putatan”, wagon nr 3 „Kinarut”, wagon nr 4 „Kawang”, a wagon nr 5 „Papar”.

W składzie pociągu znajduje się wagon restauracyjny. Każdy z wagonów może przewieźć 16 pasażerów, w pociągu łącznie jest 80 miejsc. Wagony mają otwierane okna, przez które można podziwiać krajobraz i robić zdjęcia. Klimatyzację zapewniają wentylatory na suficie. W każdym wagonie jest toaleta.

Wagony pociągu zostały wybudowane w latach siedemdziesiątych XX wieku w Japonii. Przeszły modernizację i przebudowę na styl pierwszej dekady XX wieku.

Szczegółowe informacje i ceny dostępne są na stronie www.northborneorailway.com

Mapa pociągu North Borneo Railway (fot. materiały prasowe North Borneo Railway) 

Sabah Museum

Sabah Museum to dość duże i dobrze wyposażone muzeum malezyjskiej części Borneo, mieszczące się w Kota Kinabalu. Muzeum to kompleks kilku budynków z przyległymi ogrodami i niewielkim skansenem. Miłośników kolei z pewnością zainteresuje kilka eksponatów dotyczących miejscowych kolei – między innymi parowozy NBR 7 i NBR 13 wyprodukowane przez Brytyjczyków , stary wagon, czy lokomotywa manewrowa. W przyszłości planowane jest poszerzenie tej części wystawy o kolejne zabytkowe pojazdy miejscowych kolei. Muzeum czynne jest codziennie od 9 do 17:00, opłata za wejście dla cudzoziemców jest ponad 7 razy wyższa niż dla miejscowych, a wśród osób uprawnionych do wejścia za darmo są… taksówkarze. Jak donoszą podróżnicy na forach internetowych, na terenie muzeum wprowadzono zakaz fotografowania.

Kolej w stanie Sarawak

Stan Sabah nie był jedynym stanem na Borneo, w którym funkcjonowała kolej. Również w stanie Sarawak przez krótki czasa działała linia kolejowa.

Rozpoczęcie budowy kolei w Sarawak datuje się na 1911 rok. Linia kolejowa została otwarta w 1915 roku. Prowadziła z miasta Kuching do bliżej nieokreślonej lokalizacji, długość linii wynosiła około 16 km. Planowano jej wydłużenie, jednak nie udało się zrealizować planów.

Na trasie kursowało pięć pociągów dziennie. W 1917 roku zanotowano próbę sabotażu poprzez rozlanie tłuszczu na tory.

W czerwcu 1920 roku w pobliżu stacji Kuching wagon z tłuczniem uderzył w pociąg pasażerski, poważnie uszkadzając dwie lokomotywy. Na wyposażeniu kolei były cztery lokomotywy, w tym jedna o nazwie „Idiota”.

Linia kolejowa była nierentowna i w 1931 roku została zamknięta.

W czasie drugiej wojny światowej Japończycy używali linii do transportu kamienia.

Ostateczne zamknięcie linii miało miejsce w 1949 roku. W 1959 roku tory zostały rozebrane i sprzedane na złom w Singapurze. Wagony pasażerskie trafiły do Birmy, a wagony towarowe zostały przejęte przez Koleje Malezyjskie.

Obecnie planowana jest odbudowa linii kolejowej w stanie Sarawak, w przyszłości także wybudowanie kolei Trans Borneo, łączącej stany Sarawak i Sabah oraz indonezyjską część Borneo (o ile Indonezja również wybuduje linię kolejową).

Kolej przemysłowa

W 1960 roku przez krótki czas działała kolej przemysłowa w dżungli nad rzeką Baram, na obszarze zwanym Ensalai, w pobliżu granicy z Brunei. Krótka linia została wydobyta w celu przygotowania pól pod wydobycie ropy dla rafinerii ropy w Miri.

Planowane miejsce odwiertu było otoczone mokradłami i budowa linii kolejowej była jedynym sposobem na dotarcie do tego miejsca.

Robotników przewoziły „pociągi” zestawione z Land Rovera przerobionego na drezynę oraz wagonów otwartych.

Ciężki sprzęt dowoziła lokomotywa parowa wypożyczona od North Borneo Railway.

Po próbnych odwiertach okazało się, że złoża w tym miejscu są bardzo małe i ich wydobycie będzie nieopłacalne, dlatego już pod koniec 1960 roku kolej przestała kursować.

Kolej w Azji:  Afganistan  Armenia  Arabia Saudyjska  Azerbejdżan  Bahrajn  Bangladesz  Bhutan  Birma  Brunei  Chiny  Filipiny  Gruzja  Indie  Indonezja  Irak  Iran  Izrael  Japonia  Jemen Jordania  Kambodża  Katar  Kazachstan  Kirgistan  Korea Południowa  Kuwejt  Laos  Liban  Malediwy Malezja  Mongolia  Nepal  Oman  Pakistan  Singapur  Sri Lanka  Tadżykistan  Tajlandia  Tajwan  Timor Wschodni  Turkmenistan  Uzbekistan  Wietnam  Zjednoczone Emiraty Arabskie

%d bloggers like this: