Kolej na Podróż

Historia kolei w Irlandii

Pierwsza linia kolejowa w Irlandii została oddana do użytku 17 grudnia 1834 roku. Łączyła Dublin z portem Kingstown (obecnie Dun Laoghaire). Linia miała długość około 8,5 kilometra. Otwarcie linii było wielkim wydarzeniem w Dublinie, na całej długości zebrały się tłumy gapiów – pociągi kursowały co godzinę, zabierając tylu chętnych, ilu zdołało się zmieścić.

W odróżnieniu od wielu krajów kolej w Irlandii od początku miała służyć głównie do transportu pasażerów. W kraju nie było wielkich zakładów przemysłowych ani kopalń i zakładów wydobycia rud żelaza.

24 maja 1844 roku otwarto linię Dublin – Drogheda. Linia miała długość 51,5 km. Podróż trwała 73-78 minut, w zależności od kierunku jazdy.

Na terenie ówczesnej Irlandii istniała jeszcze jedna linia – Belfast – Portadown – Armagh, ale dziś jest to część Irlandii Północnej, więc nie opisuję jej w artykule.

W latach 1845-1849 Irlandię dotknęła klęska głodu (Wielki Głód). Populacja kraju gwałtownie spadła, rozpoczęła się wielka fala emigracji, a inwestorzy wycofali się z planów rozbudowy kolei w Irlandii.

Lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte XIX wieku to boom inwestycyjny i okres budowy nowych linii. Tendencja utrzymywała się do końca XIX wieku, kiedy sieć kolejowa Irlandii była już bardzo rozbudowana.

Ponadto w 1888 roku otwarto monorail Listowel – Ballyunion.

W 1920 roku w Irlandii było 5635 km linii kolejowych (3500 mil).

W latach 1922-1923 miała miejsce Irlandzka Wojna Domowa. Duża część linii kolejowych i taboru została zniszczona, wysadzano w powietrze wiadukty, zdarzał się ostrzał pociągów lub ich celowe wykolejenia. Po zakończeniu wojny przeprowadzono prowizoryczne naprawy.

W 1925 roku powołano do życia The Great Southern – narodową firmę zarządzającą koleją, która przejęła 26 mniejszych firm. Firma zatrudniała ponad 15 000 pracowników.

W latach pięćdziesiątych XX wieku zamknięto dużą część linii. Zdarzały się okresy, kiedy pociągi pasażerskie nie kursowały w ogóle. Po zamkniętych liniach pozostały nasypy i nieczynne wiadukty widoczne do dziś. Zamknięcia przetrwały tylko główne linie.

1985

Irlandzki pociąg w 1985 roku (aut. Phil Richards, CC-BY-SA, flickr.com) 

 

%d bloggers like this: