Kolej na Podróż

Kolej w Mongolii – podstawowe informacje

Przewoźnik narodowy: Ulanbaatar Railway (Улаанбаатар төмөр зам)
Strona internetowa: www.ubtz.mn
Ostatnia aktualizacja: 01.01.2019

Przez Mongolię przebiega tzw. Kolej Transmongolska, zaliczana do linii Kolei Transsyberyjskiej. Linia prowadzi z Moskwy do Pekinu, a pociąg zatrzymuje się również na terytorium Mongolii, więc jest to jedna z opcji dotarcia do tego kraju.

Krajowy ruch pasażerski skupiony właśnie na tej trasie, chociaż nie jest to jedyna linia kolejowa w Mongolii. Pozostałe, poza odnogą do Erdenet, przeznaczone są do transportu towarów.

Kolej w Mongolii to piękne widoki i stepy. Świetną książkę o podróży po Mongolii pt. „Szum stepu i pustyni„, zilustrowaną pięknymi zdjęciami pociągów, napisał Seweryn Błasiak.

W artykule podaję tylko podstawowe informacje.

 

Widok z mongolskiego pociągu (aut. Marko Mikkonen, CC-BY, flickr.com) 

 

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY

pass.rzd.ru – sklep internetowy kolei rosyjskich z możliwością zakupu biletów na pociągi Moskwa – Pekin przez Ułan Bator. Bilety można kupić również przez któregoś z licznych pośredników, jednak należy liczyć się z wysoką prowizją.

www.ubtz.mn – stron internetowa Ulanbaatar Railway (Улаанбаатар төмөр зам), narodowego przewoźnika kolejowego w Mongolii. Wyszukiwarka połączeń i możliwość zakupu biletów online. Niestety, tylko w języku mongolskim, dodatkowo strona kiepsko działa.

 

Mongolskie wagony (aut. Kyle Taylor, CC-BY, flickr.com) 

 

2. PODRÓŻ KOLEJĄ PO MONGOLII

Obecnie krajowe pociągi pasażerskie w Mongolii kursują na następujących trasach:

Ułan Bator – Darchan
Ułan Bator – Sajnszand
Ułan Bator – Suche Bator
Ułan Bator – Dzamyn Üüd
Ułan Bator – Erdenet
Ułan Bator – Dzüüncharaa

Jak widać, wszystkie pociągi rozpoczynają lub kończą bieg w stolicy kraju.

Pociągi w zdecydowanej większości zestawione są z lokomotywy i wagonów, zdarzają się tzw. towosy”, ostatnio koleje Ulanbaatar Railway zakupiły również zespół trakcyjny, ale nie wiem, które połączenia obsługuje.

Koleją po Mongolii podstawowe informacje:

– kursują pociągi dzienne i nocne

– w jednym składzie znajdują się często wagony do różnych stacji, przełączane na najważniejszych stacjach.

– pociągi w Mongolii są znacznie tańsze niż autobusy.

– na każdy wagon pociągów dalekobieżnych przypadają dwie prowadnice, odpowiedzialne za utrzymanie porządku i czystości. Sprawdzają też bilety przed wejściem do pociągu.

– wagony podobne są do rosyjskich, w tym płackarty.

– do dyspozycji podróżnych jest samowar z wrzącą wodą.

– na peronach podczas postojów kwitnie handel; lokalni sprzedawcy oferują swoje produkty.

– na trasach są małe stacyjki pośrodku niczego.

– obowiązują „strefy sanitarne”, czyli toalety zamykane są w granicach miast i podczas postojów na stacjach.

– w pociągach panuje przyjacielska atmosfera; ludzie są życzliwi; zagadują i pożyczają sobie gry planszowe oraz karty.

– pociągi są bardzo punktualne.

– pociągi nie są zatłoczone i bilety bez problemu można kupić nawet dzień przed odjazdem.

– na największych dworcach kolejowych (Ułan Bator, Erdenet, Dzamyn Üüd) kasjerki dogadują się po angielsku.

– na dworcu kolejowym w Ułan Bator są darmowe toalety i jadłodalnia. Dworzec dzieli się na dwie części – zabytkową oraz nową. Nowa część to przeszklony budynek z kasami.

(Opracowane na podstawie informacji od Pawła Kowalskiego z bloga mpkpoland.weebly.com

 

Sajnszand – dworzec kolejowy (aut. Clay Gilliland, CC-BY-SA, flickr.com) 

 

Połączenia międzynarodowe

Mongolia posiada połączenia kolejowe z Chinami i Rosją. Obecnie kursują następujące pociągi:

K3/K4 Moskwa – Ułan Bator – Pekin

K23/K24 Pekin – Ułan Bator

4652/4653 Hohhot – Ułan Bator

Aktualny rozkład jazdy pociągów możecie sprawdzić na przykład na stronie www.travelchinaguide.com/china-trains/international-tickets

W planach inwestycyjnych kolei mongolskich nie ma informacji o uruchomieniu dodatkowych międzynarodowych połączeń pasażerskich w najbliższych latach.

 

Mongolski wagon restauracyjny (aut. Clay Gilliland, CC-BY-SA, flickr.com) 

 

Planowane inwestycje

W 2015 roku koleje Ulanbaatar Railway (Улаанбаатар төмөр зам) podpisały umowę z kolejami rosyjskimi na szereg inwestycji:

– modernizacja linii Kolei Transmongolskiej od granicy rosyjsko-mongolskiej do granicy mongolsko-chińskiej (ok. 1100 kilometrów). Linia ma zostać zelektryfikowana, planuje się także budowę drugiego toru.

– budowa linii kolejowej Erdenet – Ovoot (545 km), przeznaczonej do obsługi kopalń.

– budowa linii kolejowej Ovoot – Arz Sur (215 km) do granicy rosyjsko-mongolskiej. Po stronie rosyjskiej zostanie zbudowana linia od granicy do miasta Kyzył, gdzie nowo budowana linia zostanie połączona z resztą sieci kolejowej Rosji.

– zwiększenie przepustowości linii Czojbalsan – Ereentsav (239 km)

Inwestycje mają zostać zakończone w 2020 roku.

Ponadto rozważana jest budowa kolejnego korytarza kolejowego pomiędzy Rosją a Chinami, który w założeniu miałby ułatwić transport surowców i towarów z Indii, Pakistanu, Chin oraz innych krajów regionu do Rosji.

Ulanbaatar Railway ponadto planuje zmodernizować tabor.

Mapa linii kolejowych w Mongolii + zaznaczone budowane linie

ŹRÓDŁA:

[1] www.railwaygazette.com/news/infrastructure/…/ulaanbaatar-railway-modernisation-strategy.html

Kochasz podróże? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 Jeżeli jesteś miłośnikiem kolei – TUTAJ – znajdziesz opracowania na temat kolei z całego świata.

%d bloggers like this: