Kolej na Podróż

Kolej w Wietnamie – przewodnik dla pasażerów

Przewoźnik narodowy: Duong Sat Viet Nam (DSVN)
Strona internetowa: www.vr.com.vn
Ostatnia aktualizacja: 26.11.2018

Kolej w Wietnamie to głównie linia północ-południe i kilka mniej znaczących odgałęzień. Wietnam posiada połączenie międzynarodowe z Chinami. Podróż koleją po Wietnamie nie jest trudna, aczkolwiek warto dopłacić do wyższej klasy.

Najważniejsze strony

Rozkład jazdy pociągów – rozkład jazdy pociągów na stronie kolei wietnamskich. Wprawdzie po wietnamsku, ale da się zrozumieć. Pod rozkładem jazdy jest cennik z wyszczególnieniem kategorii wagonów.

Wyszukiwarka połączeń i sklep internetowy – wyszukiwarka połączeń kolei wietnamskich z możliwością zakupu biletów.

Szczegółowe informacje co do rozkładu jazdy wraz z możliwością kupna biletów na wietnamskie pociągi oferuje pośrednik prowadzący serwis internetowy www.vietnamrailways.net

 

Wnętrze wietnamskiego pociągu
(aut. © Magdalena i Paweł Kowalscy mpkpoland.weebly.com

 

Pociągiem po Wietnamie

Wietnamskie pociągi są popularnym środkiem transportu wśród turystów. Z kupnem biletu nie powinno być problemów, aczkolwiek ze względu na wysokie obłożeniem bilety należy kupować z dużym wyprzedzeniem. Wietnamskie kasy są skomputeryzowane, kłopotem może być bariera językowa uniemożliwiająca porozumienie się w kasie oraz przyzwyczajenie kasjerów do faktu, iż cudzoziemcy podróżują w najdroższych wagonach. To ostatnie utrudni nam podróż, jeśli będziemy chcieli jechać w którejś z niższych klas. Jeśli dla kogoś jest to podróż życia, nie warto oszczędzać. W najdroższej klasie można się wyspać i dobrze wypocząć, oszczędzając tym samym na noclegu w hotelu.

W wietnamskich pociągach najczęściej spotykamy cztery klasy:

soft sleeper – najdroższa klasa i najwygodniejsza. 4 łóżka w przedziale, pościel, miękki materac.
hard sleeper – coś jak kuszetka. 6 łóżek w przedziale, twardy materac, pościel.
soft seater – wagon bezprzedziałowy z wygodnymi fotelami i klimatyzacją
hard seater – wagon bezprzedziałowy z drewnianymi ławkami. Może być z klimatyzacją lub bez.
Na liniach lokalnych spotkamy również wagony z drewnianymi ławkami bez klimatyzacji. W jednym z programów telewizyjnych widziałem dwa typy wagonu typu „soft seater” – jeden z wygodnymi fotelami, drugi również z fotelami, lecz dużo mniej wygodnymi. Oba wagony miały klimatyzację.

Pociągi uchodzą za bezpieczne i punktualne, aczkolwiek na forach internetowych pojawiają się zastrzeżenia co do czystości.

Oprócz normalnych pociągów kursuje kilka pociągów turystycznych z Hanoi do Sa-Pa.

 

Najtańsza klasa w wietnamskim pociągu
(aut. © Magdalena i Paweł Kowalscy mpkpoland.weebly.com

 

Ekspres Zjednoczenia

Najpopularniejsze wietnamskie połączenie kolejowe z południa na północ Ho Chi Minh (dawny Sajgon) – Hanoi. Codziennie w trasę wyjeżdża pięć pociągów na północ i pięć na południe. Trasa liczy niemal 1750 kilometrów, a pociągi na jej pokonanie potrzebują około 30 godzin.

Linię kolejową zaczęto budować już podczas francuskiej kolonizacji, lecz była strategicznym celem podczas wszystkich wojen. Obecnie nie ma żadnych problemów z kursowaniem pociągów, a linię warto przejechać, robiąc sobie krótkie przystanki w mijanych miastach.

Najciekawszym fragmentem trasy pociągu jest przełęcz Hai Van. Przejazdowi przez ten odcinek linii towarzyszą piękne widoki, tunele i mosty nad rwącymi górskimi potokami. Przed wjazdem do każdego tunelu stoi dróżnik sygnalizujący chorągiewką, czy tor jest wolny. Przełęcz jest naturalną granicą pomiędzy klimatem północnego i południowego Wietnamu.

 

Hanoi to Ho Chi Minh train
Pociąg Hanoi – Ho Chi Minh – mapa

 

Train Street w Hanoi

W centrum Hanoi znajduje się wąska uliczka, przy której normalnie toczy się życie. Uliczka jakich wiele. Po obu stronach kamienice, wszyscy poświęcają się swoim czynnościom. Od innych różni ją jedna rzecz – zamiast jezdni środkiem ulicy biegną tory, po których kilkanaście razy dziennie przejeżdża pociąg. O ulicy powstało sporo artykułów i programów telewizyjnych. Na jednym z forów znalazłe odnośnik, dzięki któremu położenie ulicy możecie zobaczyć na mapie: MAPA GOOGLE. Polecam kliknąć na zdjęcia, dzięki czemu będziecie mogli zobaczyć, jak ulica wygląda w rzeczywistości.

Obecnie ulica jest zadeptana przez turystów chcących zrobić zdjęcie na portale społecznościowe.

Podobna ulica znajduje się w Da Nang, tuż przy dworcu kolejowym.

 

Train Street w Hanoi
(aut. © Magdalena i Paweł Kowalscy mpkpoland.weebly.com

 

Połączenia międzynarodowe

Z Wietnamu łatwo dostać się do innych krajów, lecz nie zawsze jest to możliwe koleją.

CHINY

Dwa razy w tygodniu kursują pociągi pomiędzy Pekinem a Hanoi. Odległość pomiędzy Pekinem a Hanoi wynosi około 3 tysięcy kilometrów, podróż trwa około 40 godzin. Na stronach jednego z pośredników cena biletu wynosi 415 dolarów amerykańskich (chinatripadvisor.com). Połączenie rozkładowo wygląda na bezpośrednie, jednak na granicy wietnamsko-chińskiej należy przesiąść się do innego składu. Na odcinku chińskim pociąg zestawiony jest z chińskich, klimatyzowanych wagonów sypialnych z przedziałami 4-osobowymi. Na odcinku wietnamskim kursują wietnamskie wagony o tym samym standardzie.

Ponadto od 2009 roku codziennie kursuje bezpośredni pociąg nocny Hanoi – Nanning. Przejazd tym pociągiem nie wymaga przesiadki na granicy. Pociąg jest zestawiony z chińskich klimatyzowanych wagonów sypialnych z przedziałami czteroosobowymi. W Nanning można się przesiąść np. na pociąg do Hongkongu. Odjazdy wieczorem z Nanning i stacji Hanoi Gia Lam.

KAMBODŻA

Brak połączenia kolejowego, ale pojawiają się informacje o planach budowy linii kolejowej pomiędzy Ho Chi Minh a Phnom Penh. Na razie najlepszym środkiem transportu pomiędzy tymi miastami jest autobus. Czas przejazdu to około 6 godzin, a codziennie kursuje sporo autobusów, więc nie powinno być problemów ze znalezieniem wolnego miejsca.

 

Wnętrze wietnamskiego pociągu (źródło: Vietnam Railways) 

 

Wietnamskie pociągi turystyczne

Na północy Wietnamu kursuje kilka pociągów turystycznych dowożących turystów do Lao Cai, skąd autobusami dojeżdżają do kurortu Sapa. Pociągi noszą różne nazwy, lecz w rzeczywistości niemal wszystkie dołączane są do nocnego pociągu Hanoi – Lao Cai i mają ten sam standard wagonów, podobną cenę, lecz inne nazwy. Wyjątkiem jest najbardziej luksusowy „Victoria Express”, który jest dostępny tylko dla gości ekskluzywnego hotelu „Victoria”. Opis każdego pociągu z osobna wyglądałby tak: Pociąg nocny z Hanoi do Lao Cai (granica wietnamsko-chińska) zestawiony z 4 komfortowych wagonów sypialnych z przedziałami 4-osobowymi oraz 2-osobowymi w klasie deluxe. W cenę biletu wliczony jest drink powitalny, woda mineralna, owoce, pasta do zębów i szczoteczka. W każdym wagonie znajduje się mini barek, gdzie można kupić przekąski lub posiłki. Pociąg kursuje codziennie i może przewieźć 112 osób.

Nazwy pociągów:
Fanxipan Express
Hara Express
Tulico Express
Pumpkin Express
Victoria Express
Livitrans Express
Orient Express
Tsc Express

 

Wagon pociągu Tulico Express (aut. calflier001, CC-BY-SA, flickr.com) 

 

Kolej zębata Da Lat – Thap Cham

Jedną z kolejowych atrakcji Wietnamu jest kolej zębata z Da Lat do Thap Cham. Jest to pozostałość po znacznie dłuższej trasie kolei zębatej, która do czasu wojny wietnamskiej funkcjonowała na odcinku 84 km.

Początki kolei zębatej Da Lat – Thap Cham sięgają lat dziewięćdziesiątych XIX wieku, kiedy Francuzi założyli kurort Da Lat. Dojazd do kurortu był utrudniony ze względu na ukształtowanie terenu, dlatego zdecydowano się zbudować kolej zębatą.

Budowa odcinka Tourcham – Krong Pha o długości 40 km rozpoczęto w 1903 roku, z powodów technicznych prace wielokrotnie były wstrzymywane. Jako pierwszy ukończono odcinek Thap Cham – Song Pha w 1919 roku (41 km), drugi odcinek Song Pha – Da Lat otwarto w 1932 roku. Kolej zębata została zastosowana na trzech odcinkach linii pomiędzy Song Pha a Da Lat.

Linia przez dziesięciolecia odgrywała ogromną rolę w gospodarce Indochin – oprócz transportu turystów przewożono tędy warzywa i owoce oraz inne towary.

Podczas I wojny indochińskiej w latach 1945-1946 duże fragmenty linii kolejowej zostały zniszczone. Zniszczeniu uległy również cztery parowozy.

Infrastrukturę odbudowano i już w 1947 roku pociągi wróciły na tory.

W latach sześćdziesiątych XX wieku planowano elektryfikację linii, jednak realizacja tych planów nie doszła do skutku z powodów finansowych.

Kolej kursowała do 1969 roku, później przewozy zawieszono ze względów bezpieczeństwa oraz z powodu dużych strat. Od siedmiu lat trwała już wojna wietnamska

Po zakończeniu wojny w Wietnamie linię rozebrano, a tory przeznaczono do odbudowy głównej linii kolejowej.

W 1992 roku wyremontowano stację Da Lat i uruchomiono pociągi turystyczne kursującą do dziś na siedmiokilometrowym odcinku.

Planowano odbudowę linii w całości, na przeszkodzie stanął jednak brak pieniędzy.

Kilka parowozów obsługujących kolej zębatą wróciło do Szwajcarii i nadal prowadzą pociągi na kolei parowej Furka.

Źródło: www.historicvietnam.com/langbian-cog-railway/

Kolej zębata Da Lat – Thap Cham (aut. calflier001, CC-BY-SA, flickr.com) 

 

Kolej linowo-terenowa na górę Ba Na

W Wietnamie obecnie kursuje jedna kolej linowo-terenowa, wwożąca turystów na górę Ba Na (różne strony podają różne wysokości), położoną 45 kilometrów na zachód od Da Nang.

Kolej została oddana do użytku w drugiej połowie kwietnia 2014 roku. Długość trasy to około 400 metrów, prędkość przejazdu 5 metrów na sekundę. Funikular może przewieźć 1489 pasażerów na godzinę.

Tabor kolejki to dwa wagoniki – czerwony i żółty. Projektanci kolejki inspirowali się koleją linowo-terenową Polybahn w centrum Zurychu.

Na górze Ba Na Francuzi w 1919 roku wybudowali kurort dla dygnitarzy i oficerów. Kurort został zniszczony w czasie wojny wietnamskiej, po 2000 roku zdecydowano o jego odbudowie.

Na górę Ba Na można się również dostać koleją linową o długości ponad 5 kilometrów.

Kochasz podróże? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 Jeżeli jesteś miłośnikiem kolei – TUTAJ – znajdziesz opracowania na temat kolei z całego świata.

%d bloggers like this: