Kolej na Podróż

Kolej w Norwegii – przewodnik dla pasażerów (aktualizacja 26.04.2019)

Kolej w Norwegii jest popularnym środkiem transportu. Pociągi kursują pomiędzy największymi norweskimi miastami, dostępne są połączenia międzynarodowe ze Szwecją. Koleje norweskie dojeżdżają do Bodø, pociągi kolei szwedzkich obsługują natomiast pociągi do Narviku. Bilety na norweskie pociągi są bardzo drogie, jednak dzięki ofercie MiniPris możemy sporo zaoszczędzić

24 kwietnia 2019 roku koleje norweskie Norges Statsbaner zmieniły nazwę na Vy.

Przewoźnik narodowy: Vy
Strona internetowa: www.vy.no
Ostatnia aktualizacja: 26.04.2019

Koleje w Europie Albania Austria Belgia Białoruś Bośnia i Hercegowina Bułgaria Chorwacja Czarnogóra Czechy Dania Estonia Finlandia Francja Grecja Hiszpania Holandia Irlandia Kosowo Litwa Luksemburg Łotwa Macedonia Mołdawia Niemcy Norwegia Portugalia Rosja Rumunia Serbia Słowacja Słowenia Szwajcaria Szwecja Turcja Ukraina Węgry Wielka Brytania Włochy

Zobacz również:

Norwegia – koleje wąskotorowe i turystyczne

Jak dotrzeć

Do Norwegii można dotrzeć na kilka sposobów. Najlepszym sposobem jest zdecydowanie samolot, chociaż z drugiej strony dojazd z lotniska do Oslo znacznie uszczupli nasze zasoby finansowe. Posiadacze biletów Interrail mogą próbować dojechać pociągiem, lecz nie jest to prosta sprawa.

Dojazd pociągiem

Zdecydowanie odradzam. Jest to możliwe, ale tylko w określonych miesiącach. Podróż jest bardzo czasochłonna, męcząca i wyjdzie drożej niż podróż samolotem.

Po pierwsze musimy dotrzeć do szwedzkiego miasta Malmö. Można to zrobić wykupując rejs promem któregoś z przewoźników Polferries lub Unity Line na linii Świnoujście – Ystad. Z Ystad można wygodnie i niedrogo dojechać pociągiem Malmö, gdzie należy się przesiąść na pociąg Intercit do Göteborga. W Göteborgu przesiadka na pociąg międzynarodowy do Oslo.

Voss

Stary pociąg osobwy na stacji Voss (fot. Tore Bjørback Amblie , mat. prasowe NSB)

Rozkład jazdy i ceny

www.vy.no – po prawej stronie strony głównej znajduje się wyszukiwarka połączeń, gdzie można znaleźć interesujące nas połączenie ze szczegółowymi informacjami. Wyszukiwarka cen pokazuje również ceny wybranych połączeń międzynarodowych. Na stronie obecnie można kupić bilety również na autobusy obsługiwane przez VY

www.vy.no/trafikk-og-ruter/rutetider – rozkład jazdy według linii na stronie kolei norweskich.

VY

Pociąg kolei norweskich VY (fot. Snøhetta , mat. prasowe VY)

Pociągiem po Norwegii

Koleje norweskie charakteryzują się nowoczesnym, komfortowym taborem, pięknymi trasami oraz stosunkowo szybką jazdą. Niestety, odpowiadają temu astronomiczne ceny usług. Po Norwegii najlepiej podróżować z biletem Interrail. Bilet nie jest tani, lecz jego cena zwróci się nam już po pierwszej podróży tam i z powrotem pomiędzy największymi norweskimi miastami.

Koleje norweskie, podobnie jak inne europejskie, oferują specjalną pulę tanich miejsc w połączeniach dalekobieżnych.

Przykłady cen bez zniżek i promocji (stan i przelicznik z 26.04.2019):

Oslo – Stavanger – 949 koron norweskich (ok. 420 zł).
Oslo – Bergen – 964 koron norweskich (ok. 435 zł).
Oslo – Trondheim – 1019 koron norweskich (ok.451 zł)
Trondheim – Bodø – 919 koron norweskich (ok. 400 zł)

Taryfa jest dynamiczna, ceny biletów na pociągi w Norwegii zależą od obłożenia pociągu.

Na wszystkich wymienionych trasach dostępna jest ograniczona pula biletów w cenach promocyjnych (MiniPris). Najtańsze dostępne są za 249 koron norweskich (ok. 118 zł), po wyczerpaniu się tych biletów przewidziano kilka miejsc za 299 koron norweskich (ok. 153 zł), cena potem wzrasta o 100 koron do wyczerpania się kontyngentu biletów objętych promocją.

W większości pociągów za 100 koron norweskich (ok. 43 zł) można zarezerwować miejsce w klasie Vy Komfort. Podróżujacy w tej klasie mają do dyspozycji wygodniejsze fotele wyposażone w gniazdka, prasę oraz gratisową kawę lub herbatę.

Pociągi nocne oprócz wagonów z miejscami do siedzenia prowadzą bardzo wygodne wagony sypialne z przedziałami dwuosobowymi. Dopłata do miejsca w wagonie sypialnym wynosi 850 koron norweskich (około 402 zł). To opłata za cały przedział (wg strony kolei norweskich), w którym mogą pomieścić się dwie osoby i dwoje małych dzieci. W przypadku dwóch osób dorosłych cena, jak na norweskie warunki, jest już znośna – ok. 200 zł za osobę.

Trondheim - Bodo

Pociąg Trondheim – Bodo (fot. Tore Bjørback Amblie , mat. prasowe VY)

Połączenia międzynarodowe

Norwegia posiada bezpośrednie połączenia kolejowe jedynie ze Szwecją. Pomiędzy tymi kursują pociągi na czterech różnych trasach, jednak niektóre z nich nie jeżdżą codziennie i trudno podawać jakiś szczegółowy rozkład jazdy.

Göteborg – Oslo

Według rozkładu jazdy trzy pary pociągów bezpośrednich łączą codziennie oba miasta. Podróż trwa około 4 godzin. Posiadacze biletów Interrail nie muszą nic dopłacać ani rezerwować miejsc. Połączenie obsługują pociągi kolei norweskich.

Aktualny rozkład jazdy pociągów można sprawdzić na stronie kolei norweskich (odnośnik na górze), gdzie można również kupić bilet na pociąg.

Sztokholm – Oslo

W ostatnich latach wzrosła liczba pociągów pomiędzy Oslo a Sztokholmem. Podróż trwa sześć godzin, a pociągi są objęte całkowitą rezerwacją miejsc. W poprzednich latach, dwa razy w tygodniu, a w sezonie letnim codziennie, na tej trasie kursował także bezpośredni nocny pociąg. Obecnie nie ma informacji o połączeniu nocnym i raczej nie należy spodziewać się przywrócenia tego połączenia.

Sztokholm – Narvik

Pomiędzy Sztokholmem a Narvikiem kursuje bezpośredni nocny pociąg. Narvik to najdalej wysunięta na północ europejska stacja kolejowa. Podróż trwa około 20 godzin. Ponadto kursuje para pociągów dziennych InterCity Luleaa – Narvik. Oba pociągi – dzienny i nocny – objęte są całkowitą rezerwacją miejsc.

przez przejście kolejowe w Storlien

Kilka razy dziennie szwedzkie pociągi dojeżdżają do norweskiej stacji granicznej w Storlien, gdzie czekają na nie skomunikowane pociągi do Trondheim. Godne uwagi jest nocne połączenie Göteborg – Sztokholm – Storlien. Uwaga: godziny odjazdów należy każdorazowo sprawdzać w wyszukiwarce połączeń, ponieważ ulegają zmianie w zależności od dnia i miesiąca.

Pomiędzy Trondheim a szwedzkim miastem Östersund kursują ponadto dwie pary pociągów osobowych dziennie.

Promocja Minipris w praktyce

Większość podróżników narzeka na absurdy na polskiej kolei. Nie tylko w Polsce można się spotkać z dziwnymi cennikami. Pociągi w Norwegii są bardzo drogie, ale dzięki ofercie MiniPris można podróżować stosunkowo tanio.

Swego czasu planowałem jednodniową wycieczkę lotniczo-kolejową Warszawa Okęcie – Sandefjord, w związku z czym sprawdzałem ceny połączeń kolejowych z lotniska do Oslo. Podróż ze stacji Torp położonej najbliżej lotniska Sandefjord do Oslo pociągiem regionalnym kosztowała 245 NOK norweskich niezależnie od wyprzedzenia, z jakim kupowało się bilet. Jednocześnie sprawdziłem cenę biletu ze stacji Torp do Bodo kupowanego z miesięcznym wyprzedzeniem. W tym przypadku mogłem skorzystać z promocji MiniPris i kupić bilet za 249 NOK (normalna cena to 1690 NOK). Pociąg ze stacji Torp do Bodo pokonuje dziesięciokrotnie dłuższy dystans niż ze stacji Torp do Oslo, a cena jest niemal taka sama.

249 NOK zapłacimy za bilety w ofercie MiniPris na innych norweskich trasach, między innymi do Stavanger i Bergen.

Raumabanen

Wszystkie norweskie trasy kolejowe uważane są za jedne z najpiękniejszych na świecie. Według przewodników turystycznych najładniejsza z nich to tzw. Raumabanen – linia kolejowa pomiędzy stacjami Dombås a Åndalsnes. Długość linii to około 115 kilometrów, a przejazd trwa około półtorej godziny. Poza przepięknymi widokami jedną z największych atrakcji trasy jest tzw. Ściana Trolli, gdzie podobno pociąg zatrzymuje się na fotostop (informacja niepotwierdzona). To właśnie na tej linii kręcono film „Harry Potter i Książę Półkrwi”. Linia biegnie wzdłuż rzeki Rauma. Różnica wysokości to 655 metrów, na trasie pociąg przejeżdża przez 32 mosty i sześć tuneli. Wśród mostów warto zapamiętać most Kylling Bru – jest on najczęściej fotografowanym norweskim mostem.

W sezonie letnim uruchamiane są specjalne pociągi retro na odcinku Bjorli-Åndalsnes.

Raumabanen – pociąg retro na You Tube (08:48)(2011)
Raumabanen – film promocyjny na You Tube (02:46)(2011)

Raumabanen

Raumabanen (fot. Leif Johnny Olestad, mat. prasowe VY)

Flamsbana

Chyba największą atrakcją kolejową Norwegii jest przejazd kolejką Flamsbana z Myrdal do Flam. Myrdal leży na trasie pociągu Oslo – Bergen.

Trasa liczy około 20 kilometrów. Jest to jedna z najbardziej stromych i najbardziej malowniczych tras na świecie. Przejazd trwa około godziny, ale zapierające dech w piersiach widoki pozostają w pamięci do końca życia. Poza sezonem kursują 4 pary pociągów dziennie, w sezonie letnim 10 par dziennie.

Strona oficjalna: www.flaamsbana.no

Flamsbana na You Tube (07:47)(2011)
Flamsbana – cała trasa na You Tube (57:44)(2010)

Kochasz podróże? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 Jeżeli jesteś miłośnikiem kolei – TUTAJ – znajdziesz opracowania na temat kolei z całego świata.

Flamsbana

Flamsbana – pociąg (fot. Peter Wayne CC-BY, Flickr)

Flamsbana

Wnętrze pociągu Flamsbana (fot. Paul Arps, CC-BY, Flickr)

%d bloggers like this: