Kolej na Podróż

Kolej w Norwegii – przewodnik dla pasażerów (akt. 03.2020)

Kolej w Norwegii jest popularnym środkiem transportu. Pociągi kursują pomiędzy największymi norweskimi miastami, dostępne są połączenia międzynarodowe ze Szwecją. 24 kwietnia 2019 roku koleje norweskie Norges Statsbaner zmieniły nazwę na Vy i coś złego zaczęło się dziać z koleją w Norwegii. W połowie grudnia 2019 roku obsługę linii Oslo – Stavanger przejęła firma Go-Ahead Nordic, od czerwca 2020 roku pociągi na liniach Oslo – Trondheim i Trondheim – Bodø  oraz pięciu odgałęzieniach będzie obsługiwała spółka-córka kolei szwedzkich SJ Norge.

Przewoźnik narodowy: Vy
Strona internetowa: www.vy.no
Fanpage Vy na Facebooku
Ostatnia aktualizacja: 06.03.2020

Zobacz również:

Norwegia – koleje wąskotorowe i turystyczne

Spis treści
1. Jak dotrzeć
2. Rozkład jazdy i ceny
3. Pociągiem po Norwegii
4. Połączenia międzynarodowe
5. Promocja MiniPris w praktyce
6. Zniżki
7. Wagony sypialne
8. Przewóz rowerów
9. Przewóz zwierząt
10. Raumabanen
11. Flamsbana
12. Go-Ahead Nordic
13. Flytoget Airport Express
14. SJ Norge

1. Jak dotrzeć

Do Norwegii można dotrzeć na kilka sposobów. Najlepszym sposobem jest zdecydowanie samolot, chociaż z drugiej strony dojazd z lotniska do Oslo znacznie uszczupli nasze zasoby finansowe. Posiadacze biletów Interrail mogą próbować dojechać pociągiem, lecz nie jest to prosta sprawa.

Dojazd pociągiem

Zdecydowanie odradzam. Jest to możliwe, ale tylko w określonych miesiącach. Podróż jest bardzo czasochłonna, męcząca i wyjdzie drożej niż podróż samolotem.

Po pierwsze musimy dotrzeć do szwedzkiego miasta Malmö. Można to zrobić wykupując rejs promem któregoś z przewoźników Polferries lub Unity Line na linii Świnoujście – Ystad. Z Ystad można wygodnie i niedrogo dojechać pociągiem Malmö, gdzie należy się przesiąść na pociąg Intercit do Göteborga. W Göteborgu przesiadka na pociąg międzynarodowy do Oslo. W wakacje będzie ponadto codziennie kursował pociąg nocny Berlin – Malmö.

Pomiędzy Polską a Norwegią istnieją liczne połączenia lotnicze. W ostatnich latach oprócz tanich linii lotniczych coraz lepiej sobie radzi Norwegian.

Voss

Stary pociąg osobwy na stacji Voss (fot. Tore Bjørback Amblie , mat. prasowe Vy)

2. Rozkład jazdy i ceny

www.vy.no – po prawej stronie strony głównej znajduje się wyszukiwarka połączeń, gdzie można znaleźć interesujące nas połączenie ze szczegółowymi informacjami. Wyszukiwarka cen pokazuje również ceny wybranych połączeń międzynarodowych. Na stronie obecnie można kupić bilety również na autobusy obsługiwane przez VY

Aplikacja kolei norweskich na Google Play – aplikacja umożliwia łatwy zakup biletów i rezerwację miejsc w pociągach oraz autobusach.

www.vy.no/trafikk-og-ruter/rutetider – rozkład jazdy według linii na stronie kolei norweskich.

Na stronie Vy można także sprawdzić połączenia i ceny biletów na pociągi Go-Ahead Nordic.

VY

Pociąg kolei norweskich VY (fot. Snøhetta , mat. prasowe VY)

3. Pociągiem po Norwegii

Koleje norweskie charakteryzują się nowoczesnym, komfortowym taborem, pięknymi trasami oraz stosunkowo szybką jazdą. Niestety, odpowiadają temu astronomiczne ceny usług. Po Norwegii najlepiej podróżować z biletem Interrail. Bilet nie jest tani, lecz jego cena zwróci się nam już po pierwszej podróży tam i z powrotem pomiędzy największymi norweskimi miastami.

Koleje norweskie, podobnie jak inne europejskie, oferują specjalną pulę tanich miejsc w połączeniach dalekobieżnych.

Przykłady cen bez zniżek i promocji (stan i przelicznik z 26.08.2019):

Oslo – Stavanger – 949 koron norweskich (ok. 420 zł).
Oslo – Bergen – 964 koron norweskich (ok. 435 zł).

Taryfa jest dynamiczna, ceny biletów na pociągi w Norwegii zależą od obłożenia pociągu.

Na wszystkich wymienionych trasach dostępna jest ograniczona pula biletów w cenach promocyjnych (MiniPris). Najtańsze dostępne są za 249 koron norweskich (ok. 118 zł), po wyczerpaniu się tych biletów przewidziano kilka miejsc za 299 koron norweskich (ok. 153 zł), cena potem wzrasta o 100 koron do wyczerpania się kontyngentu biletów objętych promocją.

W większości pociągów za 100 koron norweskich (ok. 43 zł) można zarezerwować miejsce w klasie Vy Komfort. Podróżujacy w tej klasie mają do dyspozycji wygodniejsze fotele wyposażone w gniazdka, prasę oraz gratisową kawę lub herbatę.

Pociągi nocne oprócz wagonów z miejscami do siedzenia prowadzą bardzo wygodne wagony sypialne z przedziałami dwuosobowymi. Dopłata do miejsca w wagonie sypialnym wynosi 850 koron norweskich (około 402 zł). To opłata za cały przedział (wg strony kolei norweskich), w którym mogą pomieścić się dwie osoby i dwoje małych dzieci. W przypadku dwóch osób dorosłych cena, jak na norweskie warunki, jest już znośna – ok. 200 zł za osobę.

Trondheim - Bodo

Pociąg Trondheim – Bodo (fot. Tore Bjørback Amblie , mat. prasowe VY)

4. Połączenia międzynarodowe

Norwegia posiada bezpośrednie połączenia kolejowe jedynie ze Szwecją. Pomiędzy tymi kursują pociągi na czterech różnych trasach, jednak niektóre z nich nie jeżdżą codziennie i trudno podawać jakiś szczegółowy rozkład jazdy.

Göteborg – Oslo

Według rozkładu jazdy trzy pary pociągów bezpośrednich łączą codziennie oba miasta. Podróż trwa około 4 godzin. Posiadacze biletów Interrail nie muszą nic dopłacać ani rezerwować miejsc. Połączenie obsługują pociągi kolei norweskich.

Aktualny rozkład jazdy pociągów można sprawdzić na stronie kolei norweskich (odnośnik na górze), gdzie można również kupić bilet na pociąg.

Sztokholm – Oslo

W ostatnich latach wzrosła liczba pociągów pomiędzy Oslo a Sztokholmem. Podróż trwa sześć godzin, a pociągi są objęte całkowitą rezerwacją miejsc. W poprzednich latach, dwa razy w tygodniu, a w sezonie letnim codziennie, na tej trasie kursował także bezpośredni nocny pociąg. Obecnie nie ma informacji o połączeniu nocnym i raczej nie należy spodziewać się przywrócenia tego połączenia.

Sztokholm – Narvik

Pomiędzy Sztokholmem a Narvikiem kursuje bezpośredni nocny pociąg. Narvik to najdalej wysunięta na północ europejska stacja kolejowa. Podróż trwa około 20 godzin. Ponadto kursuje para pociągów dziennych InterCity Luleaa – Narvik. Oba pociągi – dzienny i nocny – objęte są całkowitą rezerwacją miejsc.

przez przejście kolejowe w Storlien

Kilka razy dziennie szwedzkie pociągi dojeżdżają do norweskiej stacji granicznej w Storlien, gdzie czekają na nie skomunikowane pociągi do Trondheim. Godne uwagi jest nocne połączenie Göteborg – Sztokholm – Storlien. Uwaga: godziny odjazdów należy każdorazowo sprawdzać w wyszukiwarce połączeń, ponieważ ulegają zmianie w zależności od dnia i miesiąca.

Pomiędzy Trondheim a szwedzkim miastem Östersund kursują ponadto dwie pary pociągów osobowych dziennie.

5. Promocja Minipris w praktyce

Większość podróżników narzeka na absurdy na polskiej kolei. Nie tylko w Polsce można się spotkać z dziwnymi cennikami. Pociągi w Norwegii są bardzo drogie, ale dzięki ofercie MiniPris można podróżować stosunkowo tanio.

Swego czasu planowałem jednodniową wycieczkę lotniczo-kolejową Warszawa Okęcie – Sandefjord, w związku z czym sprawdzałem ceny połączeń kolejowych z lotniska do Oslo. Podróż ze stacji Torp położonej najbliżej lotniska Sandefjord do Oslo pociągiem regionalnym kosztowała 245 NOK norweskich niezależnie od wyprzedzenia, z jakim kupowało się bilet. Jednocześnie sprawdziłem cenę biletu ze stacji Torp do Bodo kupowanego z miesięcznym wyprzedzeniem. W tym przypadku mogłem skorzystać z promocji MiniPris i kupić bilet za 249 NOK (normalna cena to 1690 NOK). Pociąg ze stacji Torp do Bodo pokonuje dziesięciokrotnie dłuższy dystans niż ze stacji Torp do Oslo, a cena jest niemal taka sama.

249 NOK zapłacimy za bilety w ofercie MiniPris na innych norweskich trasach, między innymi do Stavanger i Bergen.

UWAGA!!! Od czerwca 2020 roku przykład będzie nieaktualny, ponieważ obsługę linii do Trondheim i dalej na północ przejmie przewoźnik SJ Norge.

6. Zniżki

– dzieci w wieku 0-5 lat podróżują bezpłatnie, o ile nie zajmują osobnego miejsca.
– dzieciom i młodzieży w wieku 6-17 lat przysługuje 50% zniżki. Wyjątek to odcinek Heimdal – Östersund, gdzie zniżka wynosi 30%.
– studentom w wieku 17-30 lat przysługuje 25% zniżki na bilety jednorazowe i 50% zniżki na bilety miesięczne – na stronach VY nie ma informacji, czy zniżka dotyczy tylko studentów studiujących w Norwegii.
– karta stałego klienta Vy uprawnia do 20% zniżki.
– osoby, które ukończyły 67 rok życia mają prawo do zniżki 50% (wyjątek to Flåmsbana, oraz sezonowo linia Dombås – Åndalsnes, gdzie zniżka nie obowiązuje od 30 kwietnia do 1 października. Jeśli wspólnie podróżuje małżeństwo lub osoby w związku partnerskim, to jeśli jedna z tych osób ukończyła 67 rok życia, drugiej także przysługuje 50% zniżki.
– na podobnej zasadzie jak wyżej udziela się zniżek osobom niepełnosprawnym, niewidomym i niedowidzącym, ale jak wynika z regulaminu, wymagane są norweskie dokumenty poświadczające niepełnosprawność.
– zniżka dla grup zostaje udzielona tylko wtedy, jeśli grupa liczy powyżej 10 osób. Wysokość zniżki każdorazowo jest uzgadniana z centrum obsługi klienta Vy.

7. Wagony sypialne

W składzie wybranych pociągów nocnych, kursujących pomiędzy największymi miastami Norwegii, są dostępne wagony sypialne. Są to wagony nie pierwszej nowości, ale bardzo wygodne – z przedziałami dwuosobowymi, łóżkiem o szerokości 75 cm. Przy zakupie miejsca w wagonie sypialnym obowiązuje dopłata do biletu – koszt jednego miejsca w przedziale to około 200 złotych. Miejsce w wagonie sypialnym można rezerwować przez aplikację Vy, stronę internetową lub dokupić bezpośrednio u konduktora.

Wagony sypialne dostępne są w następujących pociągach:

Oslo – Trondheim
Oslo – Stavanger (w pociągach Go-Ahead Nordic)
Oslo – Bergen
Trondheim – Bodø

Pasażerowie wagonów sypialnych mogą skorzystać z oferty śniadania po obniżonej cenie w kilku hotelach współpracujących z kolejami norweskimi – szczegółowe informacje zostaną przekazane przez konwojenta wagonu sypialnego.

8. Przewóz rowerów

Przewóz rowerów w większości pociągów kolei norweskich jest możliwy, ale w większości przypadków wymagana jest rezerwacja przez aplikację Vy. Opłata za przewóz najczęściej wynosi 50% ceny biletu dla osoby dorosłej, ale są wyjątki, na przykład na linii Oslo – Gjøvik (Gjøvikbanen) minimalna opłata za przewóz roweru to 21 NOK, a na linii Oslo – Bergen w sezonie letnim obowiązuje stała dopłata, niezależna od pokonywanej odległości. Istnieje możliwość ustalenia wysokości dopłaty za przewóz roweru w wyszukiwarce kolei norweskich.

Złożony i zabezpieczony rower można przewozić bez dodatkowych opłat jako bagaż podręczny.
Poranny pociąg z Oslo do Bergen posiada wagon do przewozu rowerów.

Przewożony rower powinien być oznaczony specjalną etykietą, która zostanie przesłana na e-mail podczas zakupu biletu przez stronę internetową lub aplikację. Etykietę można otrzymać również w centrach obsługi klienta.

Etykieta do oznaczenia rowerów do pobrania

Pociągi na północy kraju, na trasach Trondheim–Mo i Rana i Mosjøen–Bodø, nie mają miejsc przystosowanych do przewozu rowerów. Rezerwacja miejsca dla rowerów jest obowiązkowa w pociągach kursujących po trasach:

Oslo – Trondheim (Dovrebanen)
Oslo – Stavanger (Sørlandsbanen)
Oslo – Bergen (Bergensbanen)
Oslo – Gjøvik (Gjøvikbanen)

W autobusach komunikacji zastępczej nie można przewozić rowerów.

9. Przewóz zwierząt

 

W pociągach kolei norweskich można przewozić psy, koty, gryzonie, ptaki i małe żółwie, przy czym należy zadbać, aby zwierzęta były umieszczone w skrzyniach/przeprawkach/klatkach. Możliwy jest też przewóz akwarium, o ile jest odpowiednio zabezpieczone.

Bilet dla psa, który przekracza 40 cm w grzbiecie, kosztuje 50 procent ceny biletu dla osoby dorosłej. Mniejsze psy podróżują bezpłatnie.

Przewóz zwierząt nie jest dozwolony w klasie Comfort, w wagonach restauracyjnych i barowych oraz w wagonach sypialnych.

10. Raumabanen

Wszystkie norweskie trasy kolejowe uważane są za jedne z najpiękniejszych na świecie. Według przewodników turystycznych najładniejsza z nich to tzw. Raumabanen – linia kolejowa pomiędzy stacjami Dombås a Åndalsnes. Długość linii to około 115 kilometrów, a przejazd trwa około półtorej godziny. Poza przepięknymi widokami jedną z największych atrakcji trasy jest tzw. Ściana Trolli, gdzie podobno pociąg zatrzymuje się na fotostop (informacja niepotwierdzona). To właśnie na tej linii kręcono film „Harry Potter i Książę Półkrwi”. Linia biegnie wzdłuż rzeki Rauma. Różnica wysokości to 655 metrów, na trasie pociąg przejeżdża przez 32 mosty i sześć tuneli. Wśród mostów warto zapamiętać most Kylling Bru – jest on najczęściej fotografowanym norweskim mostem.

W sezonie letnim uruchamiane są specjalne pociągi retro na odcinku Bjorli-Åndalsnes.

Raumabanen – pociąg retro na You Tube (08:48)(2011)
Raumabanen – film promocyjny na You Tube (02:46)(2011)

Raumabanen

Raumabanen (fot. Leif Johnny Olestad, mat. prasowe VY)

11. Flamsbana

Chyba największą atrakcją kolejową Norwegii jest przejazd kolejką Flamsbana z Myrdal do Flam. Myrdal leży na trasie pociągu Oslo – Bergen.

Trasa liczy około 20 kilometrów. Jest to jedna z najbardziej stromych i najbardziej malowniczych tras na świecie. Przejazd trwa około godziny, ale zapierające dech w piersiach widoki pozostają w pamięci do końca życia. Poza sezonem kursują 4 pary pociągów dziennie, w sezonie letnim 10 par dziennie.

Strona oficjalna: www.flaamsbana.no

Flamsbana na You Tube (07:47)(2011)
Flamsbana – cała trasa na You Tube (57:44)(2010)

12. Go-Ahead Nordic

Go-Ahead Nordic to nowy prywatny przewoźnik kolejowy w Norwegii, który swoją działalność oficjalnie rozpoczął w połowie grudnia 2019 roku. Firma wygrała przetarg na obsługę linii Oslo – Stavanger wraz z odgałęzieniem do Arendal na osiem lat z opcją przedłużenia o kolejne dwa lata. Grupa Go-Ahead ma swoją siedzibę w Wielkiej Brytanii, gdzie pod marką GTR Thameslink oraz Southeastern obsługuje połączenia kolejowe (Go-Ahead ma 65% udziału w odpowiedzialnej za przewozy kolejowe spółce Govia) oraz połączenia autobusowe. W 2019 roku grupa weszła na rynek autobusów i pociągów w Niemczech (obsługuje połączenie Stuttgart – Aalen), ponadto Go-Ahead może pochwalić się połączeniami autobusowymi w Irlandii i Singapurze.

Obecnie Go-Ahead Nordic obsługuje pociągi na następujących trasach:

Oslo – Stavanger (dalekobieżne)
Stavanger – Egersund (regionalne)
Nelaug – Arendal

Tabor to pociągi, które do niedawna jeździły na tych trasach w barwach NSB (a po zmianie nazwy Vy); w pociągu nocnym pozostały także wagony sypialne.

Jeśli chodzi o promocje, to Go-Ahead oferuje pulę biletów promocyjnych w taryfie Lavpris – to bilety na konkretne połączenie, które można zwrócić tylko przez cztery godziny od chwili zakupu. Po tym czasie zwrot lub wymiana są niemożliwe. Bilety Flex można natomiast zwrócić lub wymienić do 24 godzin przed planowaną podróżą, po tym czasie obowiązuje opłata manipulacyjna 100 NOK.

Strona internetowa: go-aheadnordic.no

13. Flytoget Airport Express

Flytoget Airport Express to nazwa pociągów kursujących z lotniska międzynarodowego z Oslo do dworca głównego w stolicy Norwegii. Najszybsze pociągi pokonują tę trasę w 19 minut. Pociągi z lotniska do centrum kursują przez całą dobę, niemal przez cały dzień co 10 minut, natomiast w godzinach nocnych co 20 minut. Niektóre pociągi dojeżdżają aż do Drammen, cała podróż lotnisko Gardermoen – Drammen trwa niecałą godzinę.

Początki szybkiej kolei łączącej lotnisko Gardermoen z centrum Oslo sięgają 1992 roku, kiedy norweski parlament zdecydował, że lotnisko to stanie się głównym lotniskiem międzynarodowym w Oslo. Dwa lata później rozpoczęła się budowa linii kolejowej na lotnisko. Budowę linii o długości 66 kilometrów zaplanowano na 5 lat. Wzdłuż linii trzeba było wykuć tunele, w tym Romeriksporten o długości 14,5 km. W 1998 roku budowa linii została zakończona, jednak ze względu na przecieki i wytopy we wspomnianym tunelu otwarcie linii dla kolei na lotnisko zostało przełożone na rok 1999.

22 sierpnia 1999 roku oddano do użytku linię, pociągi początkowo obsługiwała firma NSB Gardermobanen AS.

1 stycznia 2001 roku firma NSB Gardermobanen AS zmieniła nazwę na Flytoget AS. Od 2003 roku pociągi Flytoget kursują z prędkością 210 km/h.

Szczegółowy rozkład jazdy, ceny biletów oraz wykaz zniżek znajdziecie na stronie flytoget.no. Na stronie można zakupić bilet, dostępna jest również aplikacja na smartfony.

14. SJ Norge

Kolej w Norwegii staje się coraz mniej norweska. Od 7 czerwca 2020 roku obsługę części linii dalekobieżnych i podmiejskich w północnej Norwegii przejmie SJ Norge – spółka-córka szwedzkiego narodowego przewoźnika kolejowego Statens Järnvägar. Koleje szwedzkie wygrały przetarg na obsługę linii Oslo – Trondheim oraz Oslo – Bodø wraz z pięcioma odgałęzieniami. Ponadto SJ Norge obsługuje międzynarodowe połączenia kolejowe Sztokholm – Oslo, Sztokholm – Goteborg oraz Sztokholm – Narwik. Podobnie jak wspomniana prześniej firma Go-Ahead Nordic umowa na obsługę linii została zawarta na osiem lat z możliwością przedłużenia na kolejne dwa lata.

Pociągi SJ Norge spotkamy na następujących norweskich liniach:

Trondheim – Bodø (pociągi dalekobieżne i pociąg nocny)
Oslo – Trondheim (pociągi dalekobieżne i pociąg nocny)
Bodø – Rognan (pociągi regionalne)
Lundamo/Melhus – Trondheim – Steinkjer (pociągi regionalne)
Dombås – Åndalsnes (pociągi regionalne)
Heimdal – Trondheim – Storlien (pociągi regionalne)
Hamar – Røros – Trondheim (pociągi regionalne)

Kochasz podróże? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 Jeżeli jesteś miłośnikiem kolei – TUTAJ – znajdziesz opracowania na temat kolei z całego świata.

Kolej w Europie Albania  Austria  Belgia  Białoruś  Bośnia i Hercegowina  Bułgaria  Chorwacja Czarnogóra  Czechy  Cypr  Dania  Estonia  Finlandia  Francja  Grecja  Hiszpania  Holandia Irlandia  Islandia  Kosowo  Liechtenstein  Litwa  Luksemburg  Łotwa  Macedonia Północna Malta  Mołdawia  Niemcy  Norwegia  Portugalia  Rosja  Rumunia  San Marino  Serbia  Słowacja Słowenia  Szwajcaria  Szwecja  Turcja  Ukraina  Watykan  Węgry  Wielka Brytania   Włochy
Azory  Gibraltar  Spitsbergen  Wyspa Man  Wyspy Normandzkie  Wyspy Owcze

Flamsbana

Flamsbana – pociąg (fot. Peter Wayne CC-BY, Flickr)

Flamsbana

Wnętrze pociągu Flamsbana (fot. Paul Arps, CC-BY, Flickr)

%d bloggers like this: