Kolej na Podróż

Kolej w Peru – informacje ogólne

Peru jest jednym z najbardziej popularnych wśród turystów krajem Ameryki Południowej. Nie jest to jednak kraj bezpieczny. Zagrożenie przestępczością pospolitą jest bardzo wysokie , szczególnie w stolicy kraju – Limie. Niemniej turyści przez cały czas chętnie odwiedzają ten kraj, również dla kolei – w Peru znajduje się bowiem druga najwyżej położona linia kolejowa na świecie, do tego zaprojektowana przez Polaka.

Obecnie peruwiańskie przewozy pasażerskie to głównie połączenia przeznaczone dla turystów. Jakość pociągów jest różna, podobnie jak ceny – dla turystów wyższe niż dla mieszkańców Peru.

Zobacz również: Koleje świata  Argentyna  Boliwia  Brazylia  Chile  Ekwador  Gujana  Kolumbia
Paragwaj  Peru  Surinam  Urugwaj  Wenezuela  Gujana Francuska  Falklandy  Chiloe

Kolej Transandyjska

Peruwiańska „Kolej Transandyjska”, zaprojektowana przez Polaka Ernesta Malinowskiego, przez ponad 100 lat, do czasu wybudowania „Kolei Tybetańskiej” (2005) była najwyższą linią kolejową na świecie.

O Erneście Malinowskim można przeczytać sporo artykułów, najobszerniejszy jest chyba w Wikipedii. Urodzony w 1818 roku syn bogatego szlachcica walczył w Powstaniu Listopadowym. Po jego stłumieniu wyemigrował do Francji.

Był specjalistą od budowy dróg, mostów i kolei. 30 XII 1852 dotarł do Peru. W pierwszych latach pobytu w tym kraju nie zanotował spektakularnych sukcesów, z czasem jednak doceniano jego umiejętności, powierzano mu coraz to bardziej zaawansowane projekty, a sam Malinowski zapisał się złotymi literami w historii Peru.

Jego największym osiągnięciem jest zaprojektowanie i nadzór nad budową Kolei Transandyjskiej (Callao – Oroya), która w najwyższym punkcie – przełęczy Ticlio osiągała 4818 m n.p.m. Budowę linii rozpoczęto w 1872 roku, najwyższy punkt został osiągnięty wiosną 1873 roku, a pierwszy odcinek linii oddano do użytku w maju 1878. Podczas projektowania linii zastosowano nowatorskie rozwiązania techniczne, m.in. specjalne obrotnice. Linia była i jest do tej pory arcydziełem sztuki inżynierskiej.

Ernest Malinowski ma wiele innych zasług na swoim koncie – między innymi projekt ufortyfikowania portu Callao, który sprawdził się podczas wojny z Hiszpanią oraz projekt i budowę linii kolejowej Guayaquil – Quito w Ekwadorze.

Zmarł na atak serca 2 III 1899 w Limie. Można pokusić się o stwierdzenie, że polski inżynier nie został należycie doceniony, a pamięć o nim nie była taka, na jaką sobie zasłużył. Od jakiegoś czasu wydaje się jednak, że jego osoba coraz częściej pojawia się w polskich mediach i na prywatnych stronach internetowych przy okazji artykułów podróżniczych o tym kraju.

Należycie został uczczony w Peru, gdzie stoi kilka pomników upamiętniających polskiego inżyniera. Najbardziej znany jest ten na przełęczy Ticlio.

O Erneście Malinowskim i jego dokonaniach możecie szczegółowo przeczytać w innych opracowaniach. Dla mnie – Polaka – to bardzo miłe uczucie czytać o pozytywnych dokonaniach rodaka w takich egzotycznych miejscach.

Perurail

PeruRail obecnie prowadzi przewozy pasażerskie na trasach:
Cusco – Machu Picchu
Urubamba – Machu Picchu
Ollantaytambo – Machu Picchu
Cusco – Puno

Pociągi są zestawione ze zmodernizowanych wagonów z dużymi oknami, umożliwiającymi podziwianie pięknych widoków po drodze. Pasażerowie mogą zakupić andyjskie przysmaki, a podczas podróży powrotnej przewidziano pokaz andyjskich tańców. Jak zapewnia przewoźnik, siedzenia są bardzo wygodne, a wszystkie wagony zostały zmodernizowane tak, aby pasażer miał dużo miejsca na nogi. Trzygodzinna podróż z Cusco do Machu Picchu kosztuje 68 dolarów amerykańskich (pociągi Expedition) lub 89 dolarów amerykańskich (pociągi Vistadome). Uwaga!!! Stacja Cusco Poroy, z której odjeżdżają pociągi do Machu Picchu znajduje się około 13 kilometrów od miasta. Można się tam dostać taksówką.

Strona internetowa: perurail.com


Peruwiański szynobus
(aut. Palindrome666, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

Perurail – klasa Vistadome
(aut. Galio, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

Belmond Andean Explorer

W maju 2017 roku firma Belmond uruchomiła luksusowy pociąg Belmond Andean Explorer, reklamowany jako pierwszy luksusowy pociąg hotelowy w Ameryce Południowej (w rzeczywistości kursował od wielu lat jako pociąg Perurail)

Pociąg ten, podobnie jak inne pociągi luksusowe, przeznaczony jest dla zamożnych podróżnych, a wycieczki są kilkudniowe z noclegiem w pociągu i bogatym programem towarzyszącym.

Pociąg zestawiony jest z szesnastu wagonów, mogących pomieścić łącznie 48 pasażerów. Wśród wagonów znajdziemy też wagon spa, wagon salowy, wagon barowy, dwa wagony restauracyjne oraz wagon obserwacyjny na końcu składu pociągu.

W ofercie obecnie są cztery wycieczki:

Spirit of The Andes (Puno – Cusco) – 1 noc
Spirit of The Water (Cusco – Puno) – 1 noc
Andean Plains and Islands of Discovery – 2 noce (Arequipa – Puno – Cusco)
Peruvian Higlands – 2 noce (Cusco – Puno – Arequipa)

Dostępne są cztery typy dwuosobowych przedziałów sypialnych wyposażonych w toaletę i prysznic. Wnętrza przedziałów i pociągu nawiązują do tradycyjnego peruwiańskiego rękodzieła.

Cen na stronie internetowej firmy Belmond nie podano, ale można się domyślać, że zwalają z nóg.

Pod szyldem firmy Belmond kursuje także luksusowy pociąg Hiram Bingham – w rzeczywistości oba te pociągi obsługiwane są przez Perurail przy współpracy z firmą Belmond.
Pociąg Hiram Bingham kursuje od 2003 roku – zestawiony z odnowionych wagonów retro i pomimo wysokich cen cieszył się ogromnym powodzeniem. W czasie opracowywania artykułu były dostępne trzy dłuższe wycieczki po Peru na trasie Lima – Cusco – Sacred Valley – Machu Picchu, przy czym nie cała wycieczka odbywa się pociągiem – część trasy pokonywana jest samolotem i autobusem.

Inca Rail

Inca Rail to kolejny peruwiański przewoźnik oferujący przewozy turystyczne na liniach do Machu Picchu. Pociągi kursują na trasie Ollantaytambo – Machu Picchu i z powrotem (3 kursy dziennie). Pociągi są zestawione ze zmodernizowanych wagonów klasy Tourist i Executive. Od maja do października dodatkowo kursują wagony First Class, a na specjalne zamówienie do pociągu dołączany jest „wagon prezydencki”. Podróż pomiędzy stacjami trwa około 80 minut.

Szczegóły:
www.incarail.com

Machu Picchu Train

Inny prywatny przewoźnik obsługujący połączenie Ollantaytambo – Machu Picchu i z powrotem (również 3 kursy dziennie). W odróżnieniu od Inca Rail i PeruRail przejazdy odbywają się w zmodernizowanym szynobusie. Szyby w szynobusie wykonane są ze szkła z filtrem UV, a pasażerowie mogą skosztować lokalnych przysmaków. Sam szynobus jest klimatyzowany. Przejazd pomiędzy stacją początkową a końcową trwa półtorej godziny.

www.machupicchutrain.com

Ferrocarril Central Andino

Ferrocarril Central Andino kilkanaście razy w roku uruchamia pociągi Lima – Huancayo. Pociągi odjeżdżają ze stacji Desamparados w Limie. Podróż rozpoczyna się wcześnie rano i trwa jedenaście godzin.  Oprócz pociągu dziennego kursuje pociąg nocny kursujący również okazyjnie. Ze względu na widoki zaleca się jednak przejażdżkę pociągiem dziennym.

Szczegóły: http://www.ferrocarrilcentral.com.pe
Reportaż z podróży pociągiem Lima – Huancayo na You Tube (2009) – kiepska jakość
Widok z lokomotywy na fragmencie trasy Lima – Huancayo na You Tube

Metro w Limie

Obecnie w stolicy Peru – Limie czynna jest jedna linia metra o długości 21,5 kilometra. Metro jest znane także pod nazwą Tren Eléctrico. Pomiędzy stacją początkową a stacją końcową znajduje się 16 przystanków. Pociągi kursują od godziny 6:00 do 22:00 co piętnaście-dwadzieścia minut. Jeden bilet dla osoby dorosłej kosztuje w przeliczeniu aż 6 złotych. Ze względu na fakt, że większa część trasy znajduje się nad ziemią, w praktyce jest to raczej szybka kolej miejska.

Strona internetowa: http://www.lineauno.pe
Film z przejażdżki metrem w Limie

Pociąg międzynarodowy Arica – Tacna

Pomiędzy miastami Arica (Chile) a Tacna (Peru) kursował pociąg międzynarodowy. Był to stary, zdezelowany szynobus, podobno zakupiono nawet nowy pojazd do obsługi tej trasy.

Jeśli chodzi o połączenie, raz było zawieszane, raz wznawiane i nie wiadomo, jak obecnie wygląda sytuacja.

W relacjach internetowych wskazywano na wysokie zagrożenie przestępczością pospolitą.

W mieście Tacna znajduje się Muzeum Kolei. Odległość pomiędzy miastami wynosi 60 kilometrów

Reportaż o pociągu Arica – Tacna na You Tube

Kochasz podróże? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 Jeżeli jesteś miłośnikiem kolei – TUTAJ – znajdziesz opracowania na temat kolei z całego świata.

%d bloggers like this: