Kolej na Podróż

Kolej w Rosji – przewodnik dla pasażerów

Przewoźnik narodowy: Rossiyskiye Zheleznye Dorogi (RZD)
Strona internetowa: www.rzd.ru
Ostatnia aktualizacja: 30.11.2018

Koleje w Europie Albania Austria Belgia Białoruś Bośnia i Hercegowina Bułgaria Chorwacja Czarnogóra Czechy Dania Estonia Finlandia Francja Grecja Hiszpania Holandia Irlandia Kosowo Litwa Luksemburg Łotwa Macedonia Mołdawia Niemcy Norwegia Portugalia Rosja Rumunia Serbia Słowacja Słowenia Szwajcaria Szwecja Turcja Ukraina Węgry Wielka Brytania Włochy

Rosja to wielki, dla wielu tajemniczy kraj, przywołujący wiele skrajnych skojarzeń. Podróż do Rosji nie jest łatwym zadaniem – wymagana jest wiza rosyjska, jeżeli jedziemy przez Białoruś to także białoruska wiza tranzytowa. Do tego wypadałoby znać chociaż podstawy języka rosyjskiego, jak również posiadać wiedzę z zakresu miejscowych zwyczajów. W Rosji jeszcze nie byłem i nie zapowiada się, żebym kiedyś miał jechać. Nie jest to bowiem tania wyprawa.

Rosja posiada dobrze rozwiniętą sieć kolejową, połączenia międzynarodowe z republikami byłego ZSSR oraz z Mongolią i Chinami. O rosyjskich pociągach mówi się różne rzeczy, jednak z roku na rok tabor jest modernizowany – szczególnie na połączeniach międzynarodowych i atrakcyjnych turystycznie, gdzie możemy spotkać nowoczesne, klimatyzowane wagony z prysznicami i toaletami próżniowymi. Z nowoczesnością kontrastują stare zespoły trakcyjne na liniach lokalnych.

W tym krótkim artykule podaję tylko podstawowe informacje na temat rosyjskiej kolei wraz z odnośnikami do innych stron internetowych. Ze względu na bardzo dużą liczbę połączeń międzynarodowych, informacje o nich będę publikował na stronach konkretnych krajów, np. informacje o połączeniach Sankt Petersburg – Helsinki zamieszczam na stronie pt. „Finlandia”

Zobacz również:

Kolej na Sachalinie

Najważniejsze strony internetowe

Każdy podróżnik wybierający się w podróż do Rosji powinien zapamiętać adresy dwóch niezwykle przydatnych stron internetowych:

www.poezda.net – rozkład jazdy pociągów dalekobieżnych w Rosji i byłych republikach radzieckich.

pass.rzd.ru – strona kolei rosyjskich, na której można kupić bilety na wybrane pociągi.

Przy kupnie biletów przez internet mogą pojawić się kłopoty ze względu na fakt, że strona kolei rosyjskich autoryzuje transakcje przez 3D Secure. Bilety można kupić z 40-dniowym wyprzedzeniem. Im wcześniej zdecydujemy się kupić, tym większą mamy szansę na lepsze miejsca.

Nie kursują pociągi z Obwodu Kaliningradzkiego do Polski, choć w ubiegłym roku przebąkiwano o uruchomieniu pociągów sezonowych Kaliningrad – Braniewo, ze skomunikowaniem do Olsztyna. Ostatecznie nic z tego nie wynikło.

Podział rosyjskich pociągów i wagonów

Podróżowanie po Rosji może wydawać się skomplikowane. Na każdej stacji są dwa zegary – jeden z czasem moskiewskim, drugi z czasem lokalnym. Pociągi dalekobieżne (poezd) kursują według czasu moskiewskiego, natomiast pociągi podmiejskie (elektriczka) według czasu lokalnego. W Rosji pociągi dalekobieżne dzielą się na następujące kategorie:

pasażyrskij (osobowy)– najtańszy, ale najwolniejszy. Bardzo często się zatrzymuje.
skoryj (pospieszny) – niewiele droższy, niewiele szybszy i niewiele wygodniejszy.
firmiennyj (firmowy) – droższy od dwóch poprzednich, ale za to najszybszy, rzadko się zatrzymuje. Postoje trwają krótko, a skład pociągu to zwykle czyste, zmodernizowane, nowoczesne wagony.

W pociągach dalekobieżnych z miejscami sypialnymi stosuje się następujący podział klas wagonów:

VIP

Luksusowe przedziały dwuosobowe wyposażone m.in. w płaski telewizor, oraz DVD stolik, toaletę i prysznic. Do dyspozycji gości jest w pełni wyposażony barek. Oprócz tego mają zapewnioną czystą pościel i 3 posiłki dziennie. W jednym wagonie są zaledwie 4 takie przedziały, w których może podróżować 8 osób.

LUX (1 klasa) 

Dwuosobowe przedziały z wygodnymi, rozkładanymi kanapami. Standard różni się w zależności od pociągu – można trafić na przedziały z telewizorami. Wagony są zwykle klimatyzowane oraz dodatkowo wyciszone. W każdym tego typu wagonie znajduje się prysznic. Jeden wagon to 8 przedziałów i 16 miejsc.

KUPE (2 klasa) 

Czteroosobowe przedziały – 2 łóżka – górne i dolne obok siebie. W każdym wagonie jest 9 tego typu przedziałów zamykanych na klucz. Ze względu na większą szerokość torów w Rosji, podróżuje się nimi wygodniej niż w wagonach większości kolei europejskich.

PŁACKARTA (3 klasa)

Najtańszy i najpopularniejszy wagon. Teoretycznie wagon podzielony jest na przedziały sześcioosobowe złożone z dwóch łóżek górnych, dwóch łóżek dolnych i dwóch łóżek bocznych. W praktyce jest to zwykły wagon bezprzedziałowy z miejscami do leżenia, w którym nie ma żadnej prywatności, bowiem mogą w nim podróżować aż 54 osoby. Pościel jest dodatkowo płatna. W przypadku plackart opinie podróżujących są różne – niektórym przeszkadza wspomniany brak prywatności, inni chwalą te wagony właśnie za możliwość bliższego poznania współpasażerów i zawarcia wielu znajomości.

Pod dolną leżanką jest schowek, gdzie można schować bagaż, dzięki czemu nie musimy się martwić, że ktoś go nam ukradnie w nocy.

Pociągi rosyjskie uchodzą za bezpieczne, nie ma co jednak idealizować. Mogą się zdarzyć przykre incydenty. Przeważa pogląd, że wystarczy zachowanie zwykłych środków ostrożności. Podczas dłuższych, często kilkugodzinnych, postojów na dworcach można zaopatrzyć się w pożywienie i artykuły spożywcze wszelkiego rodzaju.

Czytałem różne relacje z podróży wagonami typu płackarta – jedni się nimi zachwycają, inni mają negatywne uczucia. Na pewno nie jest to wagon, który zadowoli bardziej wymagających podróżników. Dużo zależy od tego, na jakich współpasażerów trafimy. Możemy trafić na spokojne towarzystwo, możemy również trafić na podpitych imprezowiczów. Jak wszędzie.

Rosja pociąg

Wagon kolei rosyjskich w Warszawie

Pociąg Sapsan

Nazwa szybkiego rosyjskiego pociągu kursującego od grudnia 2009 pomiędzy Moskwą , Sankt Petersburgiem i Niżnym Nowogrodem. . Rosyjskie słowo „sapsan” oznacza sokoła wędrownego. Połączenie obsługują pociągi wyprodukowane przez Siemens, z zewnątrz bardzo podobne do niemieckiego ICE 3. Pociąg jedzie z maksymalną prędkością 250 km/h, po modernizacji ma osiągać prędkość 330 km/h. Jeden pociąg może przewieźć nawet 604 osoby. Pokonanie trasy pomiędzy Moskwą a Sankt Petersburgiem zajmuje 3 godziny i 55 minut. Kursuje pięć par pociągów dziennie. W pociągu są dwie klasy – biznes i turystyczna. P Ceny biletów są różne w zależności od dnia tygodnia i pory odjazdu pociągu.

Szczegółowe informacje: Strona z rozkładem jazdy i cenami

Porady praktyczne

Przed podróżą koleją rosyjską warto zapamiętać kilka użytecznych informacji, które pomogą nam się przygotować do podróży. Jeżeli wybierzemy długą trasę, musimy być przygotowani, że spędzimy kilka dni w upale, bez możliwości kąpieli. To nie jest jedyna niedogodność. Informacje pochodzą z relacji podróżników, którzy przemierzyli wiele rosyjskich tras. Starałem się nie idealizować i wybierać wiarygodne informacje. Oto kilka najważniejszych informacji:

– od maja 2018 roku pociągi w Rosji kursują według czasu lokalnego, nie moskiewskiego.

– w rosyjskich pociągach dalekobieżnych bilety są imienne, ważne tylko z paszportem.

– pociągi na stacjach początkowych podstawiane są około 40 minut przed odjazdem

– nie zapomnijcie o chusteczkach odświeżających. To wybawienie w upalne dni, dzięki któremu nie będziemy odstraszać innych podróżnych. Prysznice można uświadczyć jedynie w najnowszych wagonach.

– w większości pociągów dalekobieżnych kursują wagony restauracyjne. Ze względu na wysokie ceny lepiej przygotować zapasy jedzenia, a podczas dłuższych postojów kupić domowe produkty oferowane przez „babuszki”. Wybór jest naprawdę szeroki, a dania smaczne.

– w każdym wagonie do dyspozycji podróżnych jest samowar z wrzącą wodą, dzięki czemu w dowolnym momencie możemy sobie zrobić herbatę, kawę, czy zupkę w proszku.

– bardzo ważną osobą są „prowadnice”. Najczęściej to dwie panie, pracujące na zmiany w każdym wagonie pociągu dalekobieżnego. Przed wejściem sprawdzają bilety i dokumenty tożsamości, wydają pościel, kilka razy dziennie sprzątają toalety, dbają o bezpieczeństwo, pomagają przy wsiadaniu i wysiadaniu.

– wokół miast obowiązują strefy sanitarne – toalety są zamykane podczas przejazdu przez miasto według grafiku wywieszonego na drzwiach toalety. W przypadku Moskwy może to być nawet godzina przed dotarciem do stacji. Na szczęście coraz więcej rosyjskich wagonów wyposażonych jest w toalety próżniowe i o strefie sanitarnej można zapomnieć.

Kolej Transsyberyjska

Przejazd Koleją Transsyberyjską to marzenie każdego miłośnika kolei. I nie tylko. Niemal każdy, kto choć trochę poczytał o podróżach pociągiem, zacznie marzyć o odbyciu tak długiej wyprawy.

Dane statystyczne zna chyba każdy. W rzeczywistości Kolej Transsyberyjska to sieć linii kolejowych przeważnie w azjatyckiej części z Rosji. Mówiąc „Kolej Transsyberyjska” większość osób zapewne kojarzy „linię transsyberyjską” z Moskwy do Władywostoku. Jest to najdłuższa linia kolejowa na świecie – łączna długość torów to 9288,8 km. Podczas ponad sześciodniowej podróży (6 dni + 4 godziny) pociąg przejeżdża przez 8 stref czasowych. Linia w całości jest zelektryfikowana. Budowę kolei rozpoczęto już w 1891 roku, a w 1901 roku została oddana do użytku, przy czym przez Jezioro Bajkał pasażerowie byli przewożeni promami.

Co do podróży Koleją Transsyberyjską – opinie są podzielone. Jedni uważają, że jest to świetna wyprawa, podczas której można poznać mnóstwo ciekawych ludzi. Inni narzekają na monotonne krajobrazy, nudę, pijaństwo, nieciekawe towarzystwo, warunki higieniczne oraz brak prywatności – słowem wszystko jest przereklamowane. Trudno powiedzieć, kto ma rację. Według mnie wszystko zależy od tego, kto co lubi.

Warto wiedzieć, że taka wyprawa nie należy do najtańszych, szczególnie jeśli chcemy podróżować w wagonach o wyższym standardzie niż plackartny. Niemniej taka wycieczka to wspomnienia na całe życie.

Najważniejsze trasy kolei transsyberyjskiej

Pod szeroko rozumianym pojęciem „kolei transsyberyjskiej” kryje się kilka tras kolejowych. Oto najważniejsze z nich:

Glówna Linia, Kolej Transsyberyjska

Główny szlak kolei transsyberyjskiej to linia transsyberyjska, wiodący z Moskwy do Władywostoku między innymi przez: Niżny Nowogród, Omsk, Krasnojarsk i Irkuck. Od 2002 roku linia jest zelektryfikowana. Jest to najdłuższa linia kolejowa na świecie, która przekracza 8 stref czasowych, a łączna długość torów wynosi 9288,8 km.

Kolej Transmongolska

Drugi szlak to linia transmongolska, pokrywa się z linią transsyberyjską do Ułan Ude na wschodnim wybrzeżu Bajkału, później skręca w stronę stolicy Mongolii – do Ułan Bator, a kończy swój bieg w Pekinie. Jest to najkrótsza trasa kolejowa łącząca Moskwę z Pekinem. Długość: 2215 km. Wybudowana w latach 1949 – 1961, na rosyjskim i mongolskim odcinku przeważnie jednotorowa, na chińskim dwutorowa.

Kolej Transmandżurska

Trzeci szlak kolei transsyberyjskiej to linia transmandżurska, pokrywająca się z główną linią transsyberyjską do miejscowości Tatarskaja, skąd biegnie w stronę Pekinu i stolicy Korei Północnej – Pjongjang (Phenian).

Kolej Bajkalsko-Amurska 

Linia o długości 4234 km wybudowana jako alternatywa dla kolei transsyberyjskiej ze względów strategicznych. Biegnie równolegle do linii transsyberyjskiej, 680-840 kilometrów na północ od niej. Rozpoczyna się w mieście Tajszet, a kończy w miasteczku Sowieckaja Gawań nad brzegiem Oceanu Spokojnego.

Na polskich stronach internetowych można przeczytać ciekawe artykuły o kolei transsyberyjskiej zawierające szczegółowe informacje oraz skorzystać z pośrednictwa w kupnie biletów. Poniżej podaję odnośniki do najciekawszych stron:

www.rosjapl.info/rosja/kolej_transsyberyjska.php – ciekawy artykuł
Relacja z podróży pary młodych podróżników z Polski

Luksusowy pociąg Czerwona Strzała

„Czerwona strzała” to jeden z symboli kolei rosyjskich – luksusowy pociąg nocny kursujący pomiędzy Rosją a Sankt Petersburgiem. Dawniej zarezerwowany dla partyjnych dygnitarzy, obecnie przeznaczony głównie dla bogatych turystów, którym nie szkoda wydawać dużych pieniądzy na przejazd luksusowymi, stylowymi wagonami.

Pociągi zestawione z 15-17 wagonów (w zależności od sezonu) odjeżdżają zarówno z Moskwy i Sankt Petersburga o 23:55. Odjazd odbywa się przy akompaniamencie pieśni patriotycznych płynących z dworcowych głośników. Czas przejazdu to osiem godzin. W składzie pociągu są wagony „kupe” (2 klasa) z przedziałami czteroosobowymi i toaletami na obu końcach wagonu, wagony sypialne typu SV (1 klasa) – dwuosobowe z panoramicznym oknem i dużym łóżkiem oraz wagony typu LUX, w których każdy przedział ma własną łazienkę i ogrzewaną podłogę. Klasa LUX to cztery przedziały przypominające apartament na cały wagon. Ponadto w składzie pociągu znajduje się wagon restauracyjny.

W cenie biletu jest pościel, prasa, zestaw do higieny osobistej, przekąski, śniadanie, w wyższych klasach dodatkowo gorący posiłek, a także ciepłe napoje.

Ceny biletów na pociąg czynią go jednak nieosiągalnym dla zwykłych turystów.

%d bloggers like this: