Kolej na Podróż

Kolej w Kanadzie – informacje dla pasażerów

Przewoźnik narodowy: Via Rail
Strona internetowa: www.viarail.com
Ostatnia aktualizacja: 03.12.2018

Kanada to kraj dziewiczej, pięknej przyrody, w którym znajduje się niewiele miast, stąd też siatka połączeń kolei kanadyjskich nie jest imponująca. Kolej, podobnie jak w Stanach Zjednoczonych, służy przede wszystkim do przewozu towarów, pociągów pasażerskich jest mało, nie są tak szybkie, jak można oczekiwać oraz nie należą do najtańszych. Najpopularniejszy pociąg to The Canadian z Toronto do Vancouver – jeden z najsłynniejszych pociągów świata.

Zobacz również:

Kanada – koleje turystyczne
Kanada – muzea kolejnictwa
Kanada – koleje linowo-terenowe
Kolej na Nowej Fundlandii

1. Rozkład jazdy i ceny

Rozkład jazdy i ceny oraz wiele innych informacji można sprawdzić na stronie kolei kanadyjskich Via Rail www.viarail.com

Mapa połączeń Via Rail (źródło: Via Rail) 

2. Bilety sieciowe

Obecnie koleje kanadyjskie oferują znacznie więcej biletów sieciowych i karnetów niż jeszcze kilka lat temu. Dzięki ofertom można znacznie zaoszczędzić na podróży, szczególnie jeśli jest się osobą, która nie ukończyła 25 roku życia. Poniżej przegląd najważniejszych ofert Via Rail.

CANRAILPASS – obecnie Canrailpass dostępny jest w wariantach umożliwiających podróżowanie po całej sieci kolei kanadyjskich lub tylko na trasie pomiędzy stacjami Quebec a Windsor, co również jest atrakcyjną propozycją, bowiem można zwiedzić między innymi Ottawę, Montreal, Toronto i Wodospady Niagara, nie mówiąc o wielu innych miastach i miasteczkach. Ta wersja oferty nazywa się Canrailpass Corridor.

Druga wersja oferty to Canrailpass System umożliwiający podróże po całej sieci Via Rail. Canrail Pass system można wybrać w wersjach uprawniających do odbycia siedmiu lub dziesięciu podróży w jedną stronę w ciągu 60 dni lub w wersji uprawniającej do nieograniczonego podróżowania w ciągu 60 następujących po sobie dni.

Liczba miejsc w każdym pociągu dostępnych dla posiadaczy karnetu jest ograniczona. W 2018 roku ceny biletów Canrailpass bardzo poszły w górę. Szczegółowe informacje, ceny i możliwość zakupu biletu na stronie www.viarail.ca/en/fares-and-packages/rail-passes

Wagon panoramiczny w kanadyjskim pociągu (aut. Padraic, CC-BY-SA, flickr.com) 

Połączenia kolejowe USA – Kanada

Pomiędzy Kanadą a Stanami Zjednoczonymi kursuje tylko kilka komfortowych pociągów. Nie są to żadne superszybkie koleje. Niezbyt wysoką prędkość wynagradzają jednak krajobrazy.

Adirondack

Pociąg kursujący codziennie pomiędzy Montrealem a Nowym Jorkiem. Trasa pociągu jest uważana za jedną z najpiękniejszych na świecie. Podróż trwa 10 godzin, pociągi wyjeżdżają ze stacji początkowych rano, do stacji końcowych docierają wieczorem. Szczegółowe informacje TUTAJ. Pociąg jest bardzo popularny, więc zaleca się kupowanie biletów z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.

Pociąg Adirondack na You Tube
Reportaż z podróży pociągiem Adirondack

Maple Leaf

Pociąg relacji Toronto – Nowy Jork. Po drodze zatrzymuje się na stacji Niagara Falls, niedaleko legendarnego wodospadu. Kursuje codziennie. Podróż trwa dwanaście i pół godziny, mogą jednak występować opóźnienia związane z drobiazgową kontrolą na amerykańsko-kanadyjskiej granicy. Pociąg objęty jest całkowitą rezerwacją miejsc. Bilety należy kupować z kilkudniowym wyprzedzeniem, ponieważ pociąg jest bardzo popularny i bilety często bywają wyprzedane. Pociągi wyjeżdżają ze stacji początkowych rano, do stacji docelowej dojeżdżają późnym wieczorem. Ze względu na zmiany w rozkładzie odsyłam na stronę Amtraku ze szczegółowymi informacjami 

Reportaż z podróży pociągiem Maple Leaf na You Tube

Amtrak Cascades

Pociągi kursujące kilka razy dziennie w relacji Seattle – Vancouver. Część wagonowa z wyglądu przypomina hiszpańskie pociągi „Talgo”. Podróżni mogą wybrać dwie klasy: Coach Class oraz niewiele droższą Business Class. W klasie biznes podróżni mogą za 3 dolary amerykańskie wykupić voucher uprawniający do wykupienia posiłku w wagonie restauracyjnym.

Szczegółowe informacje: www.amtrakcascades.com

Pociąg Amtrak Cascades na You Tube
Amtrak Cascades – spacer po pociągu na You Tube

4. The Canadian – Kolej Transkanadyjska

„The Canadian” to najbardziej znany kanadyjski pociąg kursujący trzy razy w tygodniu z Toronto do Vancouver i w drugą stronę. Z Toronto odjeżdża we wtorki, czwartki i soboty, natomiast z Vancouver we wtorki, piątki i niedziele.

Podróż pociągiem trwa 3 dni i 14 godzin, czyli np. jeżeli wyjedziemy z Toronto 2 sierpnia o godzinie 22:00, to w Vancouver będziemy dopiero 6 sierpnia o 9:42.

Zaletą są przepiękne krajobrazy oraz możliwość krótkiego spaceru po kilku miastach, szczególnie w kierunku Toronto – Vancouver. W Winnipeg pociąg ma 4 godziny postoju, w Edmonton godzinę, a w Jasper półtorej godziny.

Według informacji na stronie przewoźnika pociąg zestawiony jest z wagonów z fotelami wypoczynkowymi (Economy Class), kilku rodzajów wagonów sypialnych, wagonu restauracyjnego oraz wagonu panoramicznego (obserwacyjnego). Część wagonów została niedawno zmodernizowana. Najlepsza klasa to Prestige – luksusowe wagony sypialne przypominające hotel na kółkach.

Pociąg zatrzymuje się również na odludziu na przystankach na żądanie. Pasażerowie chcący wsiąść lub wysiąść na tych przystankach muszą to zgłosić co najmniej 48 godzin przed planowaną podróżą.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE NA TRASIE POCIĄGU:

TORONTO – stacja początkowa pociągu. Więcej w dolnej części artykułu.

WASHAGO – mała, zabytkowa stacyjka na pustkowiu nad dużym jeziorem Couchiching. Wokół jeziora szlaki spacerowe. 20 kilometrów od Washago 30-tysięczne miasto Orillia – muzeum policyjne OPP i Muzeum Historii i Sztuki.

PARRY SOUND – miasteczko (ok. 6,5 tys. mieszkańców) nad jeziorem Huron – czwartym co do wielkości jeziorem świata. Atrakcja turystyczna to rejsy promami po jeziorze.

SUDBURY JUNCTION – stacja kolejowa na przedmieściach miasta Greater Sudbury (widnieje również pod nazwą Subrury). Średniej wielkości miasto (ok. 160 tys. mieszkańców), bardzo rozległe, na terenie Sudbury znajduje się ponad 100 jezior. Najpopularniejsze miejsce dla turystów to centrum nauki Science North.

CAPREOL – maleńkie miasteczko. Utworzono tu muzeum kolejowe Northern Ontario Railroad Museum and Heritage Center.

LAFOREST – stacja na pustkowiu nad jeziorem Post.

MCKEE’S CAMP – również pustkowie. Liczne tereny łowieckie i jeziora, atrakcyjne dla myśliwych i wędkarzy.

SIOUX LOOKOUT – pięciotysięczne miasteczko. Poza jeziorem nie ma tu atrakcji turystycznych, ale należy odnotować, bowiem to jedno z większych miasteczek na trasie pociągu The Canadian.

MINAKI – stacja na pustkowiu pomiędzy jeziorami. Godna uwagi ze względu na zabytkowy drewniany budynek.

WINNIPEG – jedno z największych kanadyjskich miast (ok. 450 tys. mieszkańców), znane z drużyny NHL. Duży dworzec kolejowy wyremontowany w 2011 roku. Dominuje zabudowa współczesna, najważniejsze zabytki to Stary Ratusz, katedra św. Bonifacego oraz budynek władz prowincji Manitoba. Warto zobaczyć Królewskie Muzeum Lotnictwa, choć w przewodnikach i mediach reklamowane jest Muzeum Praw Człowieka. W Winnipeg znajduje się też niewielkie muzeum kolejnictwa. Z Winnipeg można się przejechać pociągiem do Churchill – trasa podobno piękna.

PORTAGE LA PRAIRIE – kilkunastotysięczne miasteczko położone 47 kilometrów od Winnipeg. Całkiem ładna zabudowa, jezioro w kształcie półksiężyca (Crescent Lake), aquapark Splash Island Park. Kilka kilometrów od centrum skansen Fort La Reine Museum.

SASKATOON – największe miasto prowincji Saskatchewan (ok. 246 tys. mieszkańców). Renomowany uniwersytet, ogród zoologiczny, kilka atrakcji przyrodniczych, galerie sztuki, interesujące muzeum wielotematyczne Western Development Museum oraz Muzeum Nauk Przyrodniczych.

EDMONTON – stolica prowincji Alberta, ponad 930 tysięcy mieszkańców. W centrum sporo drapaczy chmur. Miasto kojarzy się głównie z drużyną NHL oraz Uniwersytetem Alberty. Najciekawsza atrakcja to Fort Edmonton Park – muzeum w stylu skansenu. Atrakcja dla rodzin – park wodny, ogród botaniczny, ogród zoologiczny, kilka interesujących muzeów – Muzeum Lotnictwa, Królewskie Muzeum prowincji Alberta, czy Centrum Nauki TELUS. Dużo kasyn.

JASPER – małe miasteczko; baza wypadowa do wycieczek po Parku Narodowym Jasper. Ponadto planetarium.

KAMLOOPS NORTH STATION – jedna ze stacji kolejowych w mieście Kamloops (ok. 90 tys. mieszkańców). Samo miasto przeciętne pod względem architektonicznym, natomiast w pobliżu szerokie możliwości aktywnego wypoczynku – pola golfowe, spływy kajakowe, szlaki turystyczne i tym podobne.

ABBOTSFORD – średniej wielkości miasto (ok. 130 tys. mieszkańców), położone niedaleko Vancouver i 3 kilometry od granicy ze Stanami Zjednoczonymi. Uniwersytet i ładny park. Zatrzymują się tu tylko pociągi jadące w stronę Vancouver.

VANCOUVER – należy do najbardziej znanych kanadyjskich miast przede wszystkim dzięki Zimowym Igrzyskom Olimpijskim w 2010 roku, a także dzięki rankingom najlepszych miast do życia, w których od lat pojawia się na czołowych miejscach. Istotnie, Vancouver może poszczycić się licznymi atrakcjami turystycznymi, piękną przyrodą, spokojem, ale również wysokimi kosztami życia. Miasto z pewnością warto odwiedzić, choć największa część zabudowań z czasów zimowej olimpiady znajduje się w oddalonym o 100 kilometrów kurorcie Whistler,, podziwiając piękne krajobrazy za oknami klimatyzowanych, wygodnych wagonów.

Pociąg The Canadian o zachodzie słońca (aut. Martin Cathrae, CC-BY-SA, flickr.com) 

5. Rocky Mountaineer

Rocky Mountaineer to znany pociąg wycieczkowy kursujący po różnych kanadyjskich trasach. Zestawiony jest z klimatyzowanych, nowoczesnych, panoramicznych wagonów z przeszklonym dachem (klasa Golden Leaf). Pasażerowie mają zapewnione wyżywienie podczas podróży oraz noclegi w hotelach. Dostępne są trzy klasy: Red Leaf, Silver Leaf oraz Golden Leaf. Od normalnych wagonów bezprzedziałowych z miejscami do siedzenia, po piętrowe wagony panoramiczne. Przykładowa wycieczka:

First Passage to the West

Trasa: Vancouver – Kamloops – Lake Louise – Banff – Calgary

Wycieczka trwa 6 dni, w tym pięć nocy. Tylko dwa dni pasażerowie podróżują pociągiem, natomiast trzy dni przeznaczone są na przejazdy wypożyczonymi samochodami (w cenie). Wszystkie noce w hotelach, w cenie dwa śniadania i dwa lunche na pokładzie pociągu.

Na stronie internetowej jest wiele propozycji wycieczek. Są bardzo drogie, lecz popularne.

Pod marką Rocky Mountaineer kursuje również pociąg jeszcze kilka lat temu znany jako Whistler Mountaineer.

Więcej informacji o ofertach na stronie internetowej pociągu.

Strona internetowa: www.rockymountaineer.com

Pociąg Rocky Mountaineer (źródło: materiały prasowe) 

6. Royal Canadian Pacific

Royal Canadian Pacific to kanadyjski luksusowy pociąg wycieczkowy znany na całym świecie. Pociągi zestawione są ze stylowych wagonów retro z przedziałami sypialnymi przypominającymi mieszkanie. Wszystko urządzone z przepychem. Luksusowa podróż po Kanadzie to niezapomniane przeżycie. Dotychczas przewoźnik oferował kilka tras po najpiękniejszych zakątkach Kanady. W cenie był zawarty między innymi transfer na lotnisko oraz bankiet powitalny.

Od 2015 roku pociąg kursuje jako pociąg czarterowy, czyli pociągi uruchamiane są na specjalne zamówienie większych grup. Nie przewiduje się ogólnodostępnych wycieczek dla turystów indywidualnych.

Strona internetowa: www.royalcanadianpacific.com

7. White Pass and Youkon Railroad

Popularna kolej wąskotorowa. Budowę Kolei White Pass and Youkon Railroad rozpoczęto podczas gorączki złota w 1898 rok w okolicach Klondike. Dziś jest jedną z największych kolejowych atrakcji turystycznych Stanów Zjednoczonych i Kanady, bowiem trasa tej wąskotorówki biegnie po terytorium obu państw.

Kolej wybudowano w ciągu 26 miesięcy, zużyto przy tym 450 ton materiałów wybuchowych. Budowę kolei zakończono w 1900 roku, a 29 czerwca 1900 roku trasę o długości 110 mil przejechał pierwszy pociąg. Nie był to pierwszy pociąg na Alasce, bowiem pociąg wycieczkowy przejechał ze stacji Skagway na przedmieścia tego miasteczka (6,4 km już w 1898 roku. Kolej kursowała od 1900 roku do 1982, kiedy została zamknięta.

Od 1988 po trasie kursują sezonowo pociągi wycieczkowe zestawione z wagonów retro. Pociągi przewożą turystów ze Skagway, gdzie w budynku dawnej dyrekcji kolei urządzono muzeum, do Carcross (67,5 kilometra). Trasa wiedzie przez przepiękne tereny pełne mostów (w tym największy na świecie most wspornikowy), tuneli, a podróżni mogą podziwiać majestatyczne szczyty gór, rwące rzeki i spokojne jeziora.

Jak podaje strona internetowa kolei, w 2012 roku na trasie Skagway – Carcross od maja do września przewieziono 390 000 turystów, chociaż tak naprawdę pociągi przejeżdżają tylko połowę pierwotnej linii.

Firma obsługująca kolej posiada bardzo szeroką ofertę wycieczek w sezonie letnim, często połączoną z wycieczkami promowymi lub innymi dodatkowymi usługami. Najpopularniejsza z wycieczek to „Bennett Scenic Journey”, czyli po prostu przejazd ze Skagway do Carcross i z powrotem. Po drodze przewidziany jest fotostop nad jeziorem Emerald oraz lunch w odrestaurowanym budynku stacji Bennett (budynek wybudowano w 1910 roku). Po lunchu pasażerowie mają ponad godzinę na spacer wokół miejscowego jeziora, które było celem poszukiwaczy złota pod koniec XIX wieku. Podróż powrotna trwa 8 godzin. Obywatele Polski muszą pamiętać o konieczności posiadania ważnej wizy amerykańskiej.

Strona główna: www.wpyr.com/index.html

White Pass and Youkon Railroad (aut. get directly town, CC-BY, flickr.com) 

8. Pociąg Toronto – Montreal

Jedno z najpopularniejszych połączeń dalekobieżnych w Kanadzie.

STACJE NA TRASIE POCIĄGU TORONTO – MONTREAL:

TORONTO – stacja początkowa, największe miasto Kanady, znane na całym świecie jako miasto tolerancji i wielu kultur. To nowoczesne miasto, z bardzo dobrze rozwiniętą siecią komunikacji miejskiej, w tym kolei podmiejskiej. Na pocztówkach i w przewodnikach często możemy zobaczyć liczne drapacze chmur w centrum tej metropolii. Nazwa Toronto pochodzi z języka Huronów i oznacza „miejsce spotkań”.

GUILDWOOD – stacja na przedmieściach Toronto. Odjeżdżają stąd pociągi dalekobieżne i podmiejskie.

OSHAWA – średniej wielkości miasto (ok. 150 tys. mieszkańców) położone 60 kilometrów od centrum Toronto. Kończą tu bieg niektóre pociągi podmiejskie. Stacja kolejowa jest ważnym węzłem przesiadkowym. Oshawa to coś w rodzaju miasta-sypialni, atrakcje turystyczne są skromne – ogród zoologiczny, Muzeum Motoryzacji, czy ładna zabytkowa rezydencja z ogrodami Parkwood National Historic Site.

PORT HOPE – jedna z najstarszych czynnych kanadyjskich stacji kolejowych. Oddana do użytku w 1865 roku, wyremontowana w 1985 roku. Port Hope to szesnastotysięczne miasteczko, na uwagę zasługuje ratusz, teatr, Kanadyjskie Muzeum Pożarnictwa i rezerwat przyrody na rzece Ganaraska tuż za miastem.

COBOURG – niedalekie miasteczko podobnej wielkości jak Port Hope. Ładna stacja kolejowa, zabytkowy ratusz, plaża, latarnia, maleńkie muzeum Sifton Cook Heritage Centre raczej dla dzieci.

TRENTON – kolejne z miasteczek liczących niecałe 20 tysięcy mieszkańców. Największe atrakcje to zabytkowa wieża zegarowe, Narodowe Muzeum Lotnictwa (na peryferiach znajduje się baza lotnicza kanadyjskich sił powietrznych), ponadto długi most kolejowy.

BELLEVILLE – stacja kolejowa wyremontowana w latach 2010-2012. Belleville liczy niemal 50 tysięcy mieszkańców; pojedyncze zabytkowe budynki; centrum przypomina trochę zabudowę znaną z amerykańskich miast, w niektórych miejscach z francuskich. W pobliżu popularne jaskinie Tyendinaga.

NAPANEE – nie zatrzymują się tu wszystkie pociągi. W miasteczku można zobaczyć Muzeum Pianin oraz muzeum regionalne urządzone w starym więzieniu (Lennox and Addington County Museum & Archives).

KINGSTON – średniej wielkości miasto (ok. 123 tys. mieszkańców), sporo zabytkowych budynków i parków. Spośród wszystkich atrakcji największą popularnością cieszy się Muzeum Więziennictwa.

GANANOQUE – pięciotysięczne miasto bez większych atrakcji turystycznych. Popularność wśród turystów zawdzięcza rzece św. Wawrzyńca i pobliskiemu archipelagowi Tysiąca Wysp. Jest więc doskonałą bazą wypadową.

BROCKVILLE – węzeł kolejowy, odchodzi stąd linia kolejowa do Ottawy; część pociągów z Toronto jedzie więc do Montrealu, część do Ottawy. Warto zobaczyć stary tunel kolejowy – pierwszy tunel kolejowy w Kanadzie oddany do użytku w 1860 roku.

CORNWALL – 45-tysięczne miasto, ruiny kościoła św. Rafała i Muzeum Regionalne.

DORVAL – stacja w pobliżu lotniska międzynarodowego w Quebecu. Kilkadziesiąt metrów dalej znajduje się stacja pociągów podmiejskich, z której można dojechać do centrum Quebecu.

MONTREAL – stacja końcowa pociągu Toronto – Montreal. Drugie pod względem wielkości miasto Kanady, położone w dużej części na dwóch wyspach Île de Montréal i Jésus. Ośrodek gospodarczy, kulturalny, ważny port morski. Miasto powstało jako osada francuska nazwana Mont Royal – „Wzgórze królewskie”. W Montrealu spotkamy się z francuskimi napisami, na ulicach usłyszymy również język francuski, lecz nie powinno być problemów z porozumieniem się po angielsku. Część mieszkańców mówi po włosku, portugalsku, grecku, arabsku i w innych językach. Po mieście najlepiej poruszać się metrem. W Montrealu odbywały się Zimowe Igrzyska Olimpijskie w 1976 roku oraz Targi Expo w 1967.

Połączone pociągi Toronto – Montreal i Toronto – Ottawa w Belleville (aut. Robert Taylor, CC-BY-SA, flickr.com) 

9. Pociąg Montreal – Halifax

NAJWAŻNIEJSZE STACJE NA TRASIE POCIĄGU MONTREAL – HALIFAX:

MONTREAL – stacja początkowa pociągu. Patrz wyżej

SAINT LAMBERT
 – stacja kolejowa w miasteczku Saint Lambert, które od Montrealu oddziela rzeka św. Wawrzyńca. Pociąg przejeżdża przez rzekę drogowo-kolejowym Mostem Wiktorii. Stacja leży na drodze pomiędzy Saint Lambert a Longueuil.

SAINT HYACINTHE – miasto (ok. 53 tys. mieszkańców) bez większych atrakcji turystycznych. Zabytkowe budynki nieliczne, należy wymienić dawną pocztę, ratusz i coś w rodzaju bramy miejskiej wybudowanej na drodze.

DRUMMONDVILLE – siedemdziesięciotysięczne miasto, do którego warto przyjechać, aby zobaczyć skansen Le Village Quebecois d’Antan, utworzony w formie typowej dla prowincji Quebec wsi z XIX wieku.

CHARNY – stacja obsługująca miasteczko Charny oraz średniej wielkości miasto Levis, znane z malowniczych wodospadów Chaudiere.

SAINTE FOY – stacja w jednym z miast wchodzących w skład aglomeracji Quebecu. Ze stacji kursują autobusy do centrum miasta Quebec.

LA POCATIERE – małe miasteczko z zakładami Bombardier Transport Canada.

RIVIERE DU LOUP – miasteczko liczące ok. 20 tysięcy mieszkańców. Pojedyncze zabytkowe budynki w centrum, ładny wodospad w Parc des Chutes. Atrakcja turystyczna to rejs promem przez rzekę św. Wawrzyńca z Riviere du Loup do Saint Simeon.

RIMOUSKI – nieduże miasto (ok. 46 tys. mieszkańców). Pojedyncze zabytkowe budynki, w okolicy sporo szlaków turystycznych.

SAYABEC – maleńka miejscowość, wymieniam na liście ze względu na drewnianą, zabytkową stację kolejową.

AMQUI – również zabytkowa drewniana stacja kolejowa. W samym miasteczku nie ma nic ciekawego.

MATAPEDIA – węzeł kolejowy. Pociąg Montreal – Gaspe do tego miejsca jedzie tą samą trasą, co pociąg Montreal – Halifax. Kolejna zabytkowa stacja kolejowa.

CAMPBELTON – miasteczko znane z długiego mostu drogowego nad ujściem rzeki Ristigouche.

BATHURST – dwudziestotysięczne miasto. W pobliżu wodospady Pabineau. Szerokie możliwości aktywnego wypoczynku i uprawiania sportów wodnych.

MIRAMICHI – miasteczko (ok. 17 tys. mieszkańców) u ujścia rzeki Miramichi do zatoki o tej samej nazwie. Godny uwagi jest długi most drogowy.

MONCTON – średniej wielkości miasto. Ośrodek przemysłowy, handlowy i administracyjny. Zabudowa współczesna, atrakcje skupione głównie wokół wzgórza Magnetic Hill położonego daleko od centrum – ogród zoologiczny; znany aquapark, park rozrywki i pole golfowe. Bliżej centrum warto zajrzeć do Parku Tysiąclecia.

SACKVILLE – mała miejscowość z ładną zabudową. Dobre opinie zbiera miejscowy rezerwat ptaków wodnych Sackville Waterfowl Park. W pobliżu duży most kolejowy.

TRURO – miasteczko (12 tys. mieszkańców), którego główną atrakcją są kawałki Muru Berlińskiego. Ładne parki i malownicze szlaki turystyczne.

HALIFAX – stacja końcowa pociągu. Największe miasto i stolica prowincji Nowa Szkocja. Główny ośrodek przemysłowy i handlowy wschodniej Kanady, uważany za dynamicznie rozwijające się miasto, przyjazne mieszkańcom, mające duże perspektywy w przyszłości. Mimo to Halifax nie jest miastem zbyt popularnym wśród turystów.

10. Pociąg Toronto – Windsor

Połączenie kolejowe z Toronto do Windsor przy granicy kanadyjsko-amerykańskiej. Pierwsze miasto po stronie amerykańskiej to Detroit, ze względu na upadek gospodarczy i związane z tym problemy społeczne, wizyta w tym mieście nie musi być przyjemnym przeżyciem. Na trasie nie ma przystanków na żądanie. Czas przejazdu pociągu w jedną stronę to niecałe 4 i pół godziny

STACJE NA TRASIE TORONTO – WINDSOR:

OAKVILLE – część aglomeracji Toronto. Miasto przemysłowe, między innymi fabryka Forda.

ALDERSHOT – stacja w wiosce Aldershot służąca podróżnym z pobliskiego miasta Burlington (ok. 175 tys. mieszkańców). W Burlington jedyna atrakcja to ścieżki spacerowe nad jeziorem Ontario.

BRANTFORD – prawie stutysięczne miasto. Zabudowa współczesna, zabytkowe budynki to Woodland Cultural Centre i Glenhyrst Gardens – rezydencja z parkiem. Popularne muzea to muzeum wojskowości i Muzeum PC (komputerów osobistych). Dla rodzin ogród zoologiczny. Stacja obsługuje również miasteczka Paris i Simcoe.

WOODSTOCK – nieduże miasto z pojedynczymi zachowanymi zabytkowymi budynkami. Zabytkiem jest również budynek stacji kolejowej. Ładna główna ulica.

INGERSOLL – małe miasteczko (ok. 12 tys. mieszkańców). Jedyna atrakcja to małe Muzeum Sera i Rolnictwa.

LONDON – duże miasto (ok. 383 tys. mieszkańców), ośrodek administracyjny i handlowy. Położone nad rzeką Thames (czyli gdybyśmy tłumaczyli Tamizą), liczne parki. Najważniejszy zabytek to katedra św. Piotra. Kilka interesujących muzeów, między innymi London Children’s Museum, The Royal Canadian Regiment Museum i Muzeum Archeologiczne Ontario. Ważny węzeł transportowy.

GLENCOE – wieś na trasie pociągu Toronto – Windsor. W pobliżu stacji kilka innych wsi tworzących odrębną jednostkę samorządową – łącznie niecałe 6 tysięcy mieszkańców. Brak atrakcji turystycznych.

CHATHAM-KENT – stutysięczne miasto nad rzeką Thames. Małe muzeum kolejnictwa.

WINDSOR – duże miasto na granicy kanadyjsko-amerykańskiej. Ośrodek przemysłu samochodowego. W przeciwieństwie do Detroit rozwija się i uważane za świetne miejsce do życia dla emerytów. Pod względem architektonicznym przeciętne – pozytywnie wyróżnia się na przykład budynek miejscowego uniwersytetu.

%d bloggers like this: