Kolej na Podróż

Kolej w Izraelu – przewodnik dla pasażerów

Kolej w Izraelu funkcjonuje bardzo dobrze, a w ostatnich latach oddano do użytku nowe linie kolejowe i planowana jest budowa następnych. Pociągi są czyste, jeżdżą szybko i często (w dni robocze), docierają do większości miejsc popularnych wśród turystów.

Rozkład jazdy

www.rail.co.il/en – oficjalna strona Israel Railways. Na stronie dostępna jest wyszukiwarka połączeń.

Mapa kolejowa Izraela – aut. Maximilian Dörrbecker, źródło Wikimedia Commons. Może już być nieaktualna.

Pociąg Siemens Viaggio Light (aut. Jcorneslus, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

Informacje praktyczne:

– osoby chcące w krótkim czasie dużo podróżować po Izraelu (nie tylko koleją) powinny zaopatrzyć się w kartę Rav Kav Card. Jest to karta elektroniczna wprowadzona w 2007 roku, dzięki której można bardzo łatwo płacić za bilety kolejowe i autobusowe większości izraelskich przewoźników. Kartę można doładować na dworcach kolejowych i autobusowych.

– na kolei posiadacze Rav Kav mogą skorzystać z biletu jednodniowego na pociągi na całej sieci kolei izraelskich (Integrated Daily Flexible Rav-Kav Card), ważnego w dniu zakupu do 04:30 dnia następnego.

– aby wejść na peron trzeba mieć ważny bilet i przejść przez kontrolę bezpieczeństwa, przypominającą uproszczoną kontrolę na lotniskach.

– toalety na dworcach są bezpłatne, wybudowane zostały jednak w miejscach, do których można się dostać z ważnym biletem i po przejściu przez kontroli bezpieczeństwa.

– na dworcach kolejowych czynne są kasy, biletomaty, na największych z nich działa sieć kawiarni.

– w izraelskich pociągach dostępna jest tylko druga klasa. W niektórych obowiązuje fakultatywna rezerwacja miejsc.

– w pociągach obowiązuje zakaz palenia; na dworcach kolejowych wyznaczone są strefy, w których można palić papierosy.

– w Izraelu najczęściej spotkamy dwupiętrowe zespoły trakcyjne firmy Bombardier, spalinowe zespoły trakcyjne IC 3 znane głównie z Danii oraz jednopiętrowe pociągi Siemens Viaggio Light. We wszystkich pociągach są toalety z obiegiem zamkniętym, gniazdka elektryczne, rzeczą naturalną jest dostęp do wi-fi.

– podczas fotografowania pociągów lub infrastruktury można zostać zaczepionym przez agentów służb bezpieczeństwa. Agenci mogą „poprosić” o pokazanie zdjęć, ewentualnie o wykasowanie zdjęć, które uznają za niepożądane z punktu widzenia bezpieczeństwa.

– pociągi nie kursują w szabat, od zachodu słońca w piątek do zachodu słońca w sobotę

– na największych stacjach zainstalowano skrzynki bagażowe.

– rowery można przewozić w wyznaczonych wagonach, przy większości dworców utworzono parkingi dla rowerów.

Za informacje praktyczne dziękuję panu Jakubowi.

Kolej w Izraelu

Wnętrze piętrowego pociągu Bombardier kolei izraelskich (aut. Kenyh, Wikimedia Commons)

Narodowe Muzeum Kolejnictwa

Od 1983 roku w Hajfie działa Izraelskie Muzeum Kolejnictwa (Israel Railway Museum). Siedziba muzeum znajduje się na nieczynnym dla ruchu pasażerskiego wschodnim dworcu kolejowym w Hajfie.

Muzeum poświęcone jest historii kolei w Izraelu i krajach ościennych sięgającej 1892 roku, kiedy otwarto pierwszą linię pomiędzy Jeruzalem a Jafą, po czasy współczesne i część poświęconą wizji przyszłości izraelskich kolei.

Wystawa podzielona jest na część zewnętrzną i wewnętrzną. Ta ostatnia w 2000 roku została odnowiona. Wśród eksponatów znajdziemy między innymi wagon salonkę Palestine Railways z 1922 roku przeznaczoną do przewozu ważnych osobistości.

Oprócz taboru zgromadzono najróżniejsze eksponaty związane z koleją – zdjęcia, dokumenty, bilety, narzędzia i modele pociągów.

Muzeum czynne jest od niedzieli do czwartku w godzinach 08:00-15:30. W dni wolne i święta od 08:00 do 13:00. Wstęp płatny.

Zobacz na mapach Google

Kolej w Izraelu na You Tube

Na You Tube można obejrzeć dużo filmów przedstawiających pociągi w Izraelu. Ze względu na małe zróżnicowanie taboru pasażerskiego kolei izraelskich wybrałem tylko kilka, które zainteresowały mnie z różnych względów.

Widoki z okna na trasie Karmiel – Jeruzalem (02:00:15)(2018)
Filmik z podróży Kfar Saba – Tel Awiw – widoki z okna pociągu (30:09)(2017)
Podróż spalinowym zespołem trakcyjnym (05:40)(2017)
Różne pociągi w Izraelu (44:08)(2017)
Pociąg Siemens Viaggio Light kolei izraelskich (18:29)(2017)
Podróż pociągiem Tel Awiw – Hajfa (11:34)(2017)
Różne pociągi na stacji Tel Aviv Hahagana (06:38)(2016)
Widoki z okna pociągu na trasie Atlit – Beit Sze’an (01:01:22)(2016)

Kolej linowo-terenowa w Hajfie

Jedną z atrakcji turystycznych Hajfy jest kolej linowo-terenowa znana pod nazwą Carmelit. Kolejka została wybudowana w latach 1956-1959. Na przestrzeni lat kilkakrotnie zawieszano eksploatację, aby później ją wznowić.

Nazwa kolejki pochodzi od Góry Karmel, na której położona jest Hajfa – tunel kolejki, bo biegnie ona pod ziemią został wydrążony właśnie w wymienionej górze. Długość trasy to około 1,8 km, różnica pomiędzy stacją początkową a końcową wynosi 274 metry, na trasie jest sześć stacji, a cała linia biegnie pod ziemią, dlatego często opisywana kolej linowo-terenowa bywa nazywana metrem.

Jak podaje strona www.carmelithaifa.com, kolej linowo-terenowa w Hajfie kursuje w następujących godzinach:

niedziela-czwartek: 06:00-24:00
piątek: 06:00-15:00
sobota: 20:00-24:00

Przejazd płatny, możliwy jest przewóz rowerów za dodatkową opłatą.

Carmelit

Stacja kolei linowo-terenowej w Hajfie
(aut. Nina G, CC-BY-ND, flickr.com)

%d bloggers like this: