Kolej na Podróż

Kolej w Izraelu – przewodnik dla pasażerów (akt. 02.2020)

Kolej w Izraelu funkcjonuje bardzo dobrze, a w ostatnich latach oddano do użytku nowe linie kolejowe i planowana jest budowa następnych. Pociągi są czyste, jeżdżą szybko i często (w dni robocze), docierają do większości miejsc popularnych wśród turystów. Jakkolwiek Izrael to nie moje klimaty, patrząc na rozmach inwestycji kolejowych w tym kraju, jestem pod wrażeniem.

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2020

Spis treści:

1. Rozkład jazdy
2. Informacje praktyczne
3. Narodowe Muzeum Kolejnictwa
4. Historia kolei w Izraelu
5. Najważniejsze linie kolejowe
6. Stacje kolejowe z czasów Imperium Osmańskiego
7. Kolej w Izraelu na You Tube
8. Kolej linowo-terenowa w Hajfie

1. Rozkład jazdy

www.rail.co.il/en – oficjalna strona Israel Railways. Na stronie dostępna jest wyszukiwarka połączeń, na stronie ze schematem linii i stacji można sprawdzić czas otwarcia dworców, kas bileotwych i atrakcje w pobliżu stacji. Nie ma tablic z odjazdami z konkretnych stacji.

Mapa kolejowa Izraela – aut. Maximilian Dörrbecker, źródło Wikimedia Commons. Może już być nieaktualna.

Izrael nie posiada połączeń międzynarodowych. W przyszłości planuje się doprowadzenie torów kolejowych do granicy jordańskiej, ale nie wiadomo, kiedy to nastąpi.

Jak pisałem, inwestycje postępują bardzo szybko. W październiku 2019 roku została oddana do użytku szybka linia kolejowa łącząca Jerozolimę z lotniskiem Ben Guriona i dalej z Tel Awiwem. Jeśli tak dalej pójdzie, informacje zamieszczone w tym artykule za jakiś czas mogą być nieaktualne.

Pociąg Siemens Viaggio Light (aut. Jcorneslus, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

2. Informacje praktyczne

– pociągi nie kursują w szabat, od zachodu słońca w piątek do zachodu słońca w sobotę

– osoby chcące w krótkim czasie dużo podróżować po Izraelu (nie tylko koleją) powinny zaopatrzyć się w kartę Rav Kav Card. Jest to karta elektroniczna wprowadzona w 2007 roku, dzięki której można bardzo łatwo płacić za bilety kolejowe i autobusowe większości izraelskich przewoźników. Kartę można doładować na dworcach kolejowych i autobusowych.

– na kolei posiadacze Rav Kav mogą skorzystać z biletu jednodniowego na pociągi na całej sieci kolei izraelskich (Integrated Daily Flexible Rav-Kav Card), ważnego w dniu zakupu do 04:30 dnia następnego.

– aby wejść na peron trzeba mieć ważny bilet i przejść przez kontrolę bezpieczeństwa, przypominającą uproszczoną kontrolę na lotniskach.

– toalety na dworcach są bezpłatne, wybudowane zostały jednak w miejscach, do których można się dostać z ważnym biletem i po przejściu przez kontroli bezpieczeństwa.

– na dworcach kolejowych czynne są kasy, biletomaty, na największych z nich działa sieć kawiarni.

– w izraelskich pociągach dostępna jest tylko druga klasa. W niektórych obowiązuje fakultatywna rezerwacja miejsc.

– w pociągach obowiązuje zakaz palenia; na dworcach kolejowych wyznaczone są strefy, w których można palić papierosy.

– w Izraelu najczęściej spotkamy dwupiętrowe zespoły trakcyjne firmy Bombardier, spalinowe zespoły trakcyjne IC 3 znane głównie z Danii oraz jednopiętrowe pociągi Siemens Viaggio Light. We wszystkich pociągach są toalety z obiegiem zamkniętym, gniazdka elektryczne, rzeczą naturalną jest dostęp do wi-fi.

– podczas fotografowania pociągów lub infrastruktury można zostać zaczepionym przez agentów służb bezpieczeństwa. Agenci mogą „poprosić” o pokazanie zdjęć, ewentualnie o wykasowanie zdjęć, które uznają za niepożądane z punktu widzenia bezpieczeństwa.

– na największych stacjach zainstalowano skrzynki bagażowe.

– rowery można przewozić w wyznaczonych wagonach, przy większości dworców utworzono parkingi dla rowerów.

Za informacje praktyczne dziękuję panu Jakubowi.

Kolej w Izraelu

Wnętrze piętrowego pociągu Bombardier kolei izraelskich (aut. Kenyh, Wikimedia Commons)

3. Narodowe Muzeum Kolejnictwa

Od 1983 roku w Hajfie działa Izraelskie Muzeum Kolejnictwa (Israel Railway Museum). Siedziba muzeum znajduje się na nieczynnym dla ruchu pasażerskiego wschodnim dworcu kolejowym w Hajfie.

Muzeum poświęcone jest historii kolei w Izraelu i krajach ościennych sięgającej 1892 roku, kiedy otwarto pierwszą linię pomiędzy Jeruzalem a Jafą, po czasy współczesne i część poświęconą wizji przyszłości izraelskich kolei.

Wystawa podzielona jest na część zewnętrzną i wewnętrzną. Ta ostatnia w 2000 roku została odnowiona. Wśród eksponatów znajdziemy między innymi wagon salonkę Palestine Railways z 1922 roku przeznaczoną do przewozu ważnych osobistości.

Oprócz taboru zgromadzono najróżniejsze eksponaty związane z koleją – zdjęcia, dokumenty, bilety, narzędzia i modele pociągów.

Muzeum czynne jest od niedzieli do czwartku w godzinach 08:00-15:30. W dni wolne i święta od 08:00 do 13:00. Wstęp płatny.

Zobacz na mapach Google

4. Historia kolei w Izraelu

Początki kolei w dzisiejszym Izraelu przypadają na czas, kiedy ziemie te były częścią Imperium Ottomańskiego.

Pierwsze propozycje budowy linii kolejowej pojawiły się w połowie XIX wieku z inicjatywy Mosesa Montifiore, brytyjskiego bankiera i filantropa. Nie doszlo jednak do ich realizacji.

Pierwszą linią kolejową na terytorium dzisiejszego Izraela była linia Jafa – Jerozolima, uroczyście otwarta 26 września 1892 roku. Zbudowana na torze o rozstawie 1000 mm (lub 1050 mm), przejazd trasy zajmował 3 i pół godziny (87 km).

Izrael pociąg

Pierwszy pociąg Jafa – Jeruzalem w 1892 roku (aut. nieznany, lic. publiczna)

Na początku XX wieku zbudowano linię kolejową Hajfa – Bet’ Szean, która w 1905 lub 1906 roku została wydłużona do miasta Dara, gdzie łączyła się z linią Kolei Hidżaskiej.

W czasie pierwszej wojny światowej wybudowano szereg linii kolejowych przeznaczonych do celów militarnych – transportu sprzętu i żołnierzy.

Po zakończeniu I wojny światowej Palestyna znalazła się pod bezpośrednimi rządami Brytyjczyków, które trwały do 1948 roku. W tym czasie przewozy obsługiwał przewoźnik Palestine Railways. Istniały dwie niepołączone sieci kolejowe – linia wąskotorowa Hajfa – Dara z odgałęzieniami do Akki i Samarii oraz linie normalnotorowe Jafa – Jerozolima oraz Hajfa – Al-Kantara, przebiegająca przez Strefę Gazy do egipskiej Al-Kantary leżącej po prawej stronie brzegu Kanału Sueskiego. Linia ta nie była połączona z siecią kolejową Egiptu. Na trasie kursowały między innymi pociągi nocne z wagonami sypialnymi i restauracyjnymi.

W połowie lat dwudziestych XX wieku, w związku z rosnąca liczbą prywatnych samochodów, odnotowywano stały spadek pasażerów podróżujących koleją. Wielki Kryzys z lat 1929-1933 odbił się negatywnie na turystyce, co spowodowało jeszcze większy spadek liczby pasażerów, a Palestine Railways miały poważne kłopoty finansowe.

Lata trzydzieste stoją pod znakiem aktywności arabskich organizacji paramilitarnych (1933-1936) oraz powstania arabskiego (1936-1939). Jednym z elementów walki arabskich powstańców były ataki na linie kolejowe. W wyniku ataków dochodziło do zakłóceń w ruchu pociągów i zniszczeń na różnych odcinkach.

W czasie drugiej wojny światowej Brytyjczycy wybudowali linię Trypolis – Bejrut – An-Nakura, skąd dalej prowadziła linia kolejowa do Hajfy i dalej do Port Said oraz Kairu. Linia służyła głównie do transportu żołnierzy.

Linia Trypolis – Hajfa funkcjonowała do 1948 roku, do czasu wybuchu I wojny izraelsko-arabskiej, odcinek An-Nakura – Bejrut rozebrano, natomiast na pozostałej części linii (Bejrut – Trypolis) pociągi kursowały normalnie.

W latach 1946-1948 ponadto żydowscy bojownicy o niepodległość dokonywali ataków na infrastrukturę kolejową.

Po uzyskaniu niepodległości przez Izrael zamknięto wszystkie kolejowe połączenia międzynarodowe, reaktywowano natomiast linię Jafa – Jerozolima.

W 1953 roku rozpoczęła się odbudowa sieci kolejowej i budowa nowych linii. Rok później otwarto dworzec centralny w Tel Awiwie.

W 1959 roku oficjalnie zakończono eksploatację parowozów, zastąpionych przez lokomotywy spalinowe i spalinowe zespoły trakcyjne.

Od połowy lat sześćdziesiątych następuje spadek w przewozach pasażerskich spowodowany rosnącym znaczeniem transportu drogowego, rozwijają się natomiast przewozy towarowe.

W drugiej dekadzie XXI wieku nastąpił renesans kolei w Izraelu – zmodernizowano tabor, przeprowadzono rewitalizację i remont linii kolejowych, wybudowano nowe stacje, planowane są kolejne inwestycje.

Izrael pociąg

Izraelski pociąg w 1956 roku na stacji w Jerozolimie (źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe Izraela)

5. Najważniejsze linie kolejowe

Poniżej zamieszczam krótkie opisy najważniejszych miast przy głównych izraelskich liniach kolejowych wraz z odnośnikami do najciekawszych, moim zdaniem, artykułów na polskich blogach podróżniczych.

Tel Awiw – Naharijja

Jedna z głównych linii kolejowych w Izraelu, interesująca z punktu widzenia turysty. Prowadzi z Tel Awiwu na północ, kończy się niedaleko granicy izraelsko-libańskiej. Dużo pociągów, czas przejazdu od 96 minut do 105 minut, w zależności od tego, na ilu stacjach po drodze zatrzymują się pociągi.

Tel Awiw – jedno z największych miast Izraela; raczej nie zachwyca pod względem zabytków, jednak turyści chwalą piaszczyste plaże, promenadę nadmorską, Biały Tel Awiw, czyli zespół budynków zbudowanych w stylu Bauhaus oraz Starą Jaffę – port i dawne arabskie miasto, które obecnie wchodzi w skład rozrastającego się Tel Awiwu. Miasto słynie również z klubów i imprez dla środowisk LGBT.

Binjamina Giwat-Ada – nieduże miasteczko, znane z położonych w pobliżu winnic. 7 kilometrów od stacji kolejowej, w wiosce Cezarea warto zobaczyć ruiny starożytnego rzymskiego miasta, w tym akwedukt i amfiteatr.

Polecane wpisy na innych blogach:
Cezarea Nadmorska na blogu „Koniecznie w podróży” (2019) 
Cezarea Nadmorska na blogu „Podróże Agnes” (2014)

Atlit – wieś położona nad morzem, odwiedzana przez miłośników sportów wodnych i plażowania. W Atlit na terenie dawnego brytyjskiego obozu dla nielegalnych imigrantów utworzono Muzeum Nielegalnej Imigracji. W pobliżu parki narodowe i rezerwaty przyrody, na przykład Park Narodowy Gór Karmel. W Atlit można zwiedzić także zakład pozyskujący sól z wody morskiej oraz ruiny dawnej twierdzy.

Hajfa – trzecie pod względem wielkości miasto Izraela. Port morski, ośrodek handlowy i naukowo-badawczy. Największe atrakcje to Góra Karmel z punktem widokowym i klasztorem karmelitanów bosych, Mauzoleum Baba oraz ogrody bahaistów. Dużą popularnością cieszy się muzeum historii piekarstwa w silosie zbożowym. Dla miłośników transportu dodatkowo kolej linowo-terenowa.

Polecane wpisy na innych blogach:
Hajfa na blogu „Okiem Maleny” (2019)

Akka – miasto o bardzo długiej i bogatej historii. Zabytkowy zespół Starego Miasta w 2001 roku został wpisany na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Zachowały się mury miejskie, pod Starym Miastem odkryto i udostępniono sale rycerskie oraz tunele. Podobnie jak w Hajfie, również tutaj można zobaczyć sanktuarium i ogrody bahaistów. Jak na nadmorskie miasto przystało, wśród atrakcji nie może zabraknąć promenady.

Polecane wpisy na innych blogach:
Akka na blogu „Ścieżki mojego świata” (2017)

Naharijja – nadmorska miejscowość, najdalej wysunięte na północ miasto Izraela. Poza promenadą i plażami najważniejsza atrakcja turystyczna to muzeum miejskie w Domu Liebermana. W pobliżu białe klify oraz park narodowy.

Tel Awiw – Beer Szewa przez Lod

Linia kolejowa prowadząca na południowy-wschód Izraela – jedna z dwóch linii Tel Awiw – Beer Szewa, druga biegnie przez Aszkelon. Na stacji Beer Szewa kilka razy dziennie (w trakcie opracowywania artykułu dwa razy) można się przesiąść do pociągu Beer Szewa – Dimona. Czas przejazdu Tel Awiw – Beer Szewa to około 80 minut.

Tel Awiw – opis wyżej

Lod – siedemdziesięciotysięczne miasto, znane też jako Lidda, a dawniej Diospolis. Ważny węzeł drogowy i kolejowy, w pobliżu stanowiska archeologiczne. Według map jednego z izraelskich portali w centrum miasta znajduje się stary dworzec kolejowy (obecnie apteka), ale nie udało mi się znaleźć szczegółowych informacji. Z atrakcji turystycznych należy wymienić niewielkie Muzeum Dziedzictwa Żydowskiego.

Ramla – miasto sąsiadujące z Lod. Najważniejsze zabytki i atrakcje: brytyjski cmentarz wojenny, Muzeum Samochodów Ciężarowych, Biała Wieża z XIII wieku, pozostałości cystern, Muzeum Miejskie.

Mazkeret Batja  – miasteczko liczące niecałe 10 tysięcy mieszkańców. Można obejrzeć kilka ulic z zabytkową zabudową i farmą barona Rotschilda oraz synagogą z 1927 roku

Kirjat Mal’achi – nieduże miasteczko (ok. 20 tys. mieszkańców) założone w 1951 roku na miejscu obozu dla żydowskich uchodźców. Ośrodek przemysłowy, brak informacji o atrakcjach turystycznych.

Kirjat Gat – współczesny Kirjat Gat został założony w 1954 roku. Podczas konfliktu w 1948 roku doszło w tym miejscu do zaciętych walk, po ich zakończeniu arabską wioskę wysiedlono. Brak zabytków i atrakcji, o walkach przypomina Pomnik Ofiar Wojny.

Lehawim – miasto satelickie Beer Szewy. Osada założona w 1983 lub 1985 roku, więc również brak zabytków.

Beer Szewa – miasto liczące ponad 200 tysięcy mieszkańców. Zabudowa współczesna, Zachowało się kilka zabytków z czasów Imperium Osmańskiego, między innymi stara stacja kolejowa. 80 kilometrów od Beer Szewy znajduje się popularna wśród turystów formacja skalna Mitzpe Ramon.

Tel Awiw – Beer Szewa przez Aszkelon

Druga możliwość dojazdu do Beer Szewy. Przejazd tą trasą trwa dłużej, około dwóch godzin. Pociągi przejeżdżają niecały kilometr od Strefy Gazy.

Tel Awiw – opis wyżej

Holon – miasto w dystrykcie Tel Awiw. Można zobaczyć wzgórze Tel Giborim. z rozległym parkiem, którego ozdobą są ogrody z wodospadem, a dodatkowa atrakcja to bunkier. W mieście działają muzea: Muzeum Designu oraz Muzeum Dziecięce.

Bat Jam – miasto oddzielone od Holon autostradą i linią kolejową tworzącymi granicę pomiędzy miastami. Niemal same bloki, jedyna atrakcja turystyczne to plaże i promenada.

Riszon le-Cijjon – jedno z większych pod względem liczby ludności miasto Izraela, znana z odbywającego się tu co roku Festiwalu Wina. Zabytki to Wielka Synagoga, Stara Studnia, pierwsza szkoła hebrajska, ponadto warto zobaczyć park wokół jeziora, plaże oraz park rozrywki Superland dla dzieci.

Jawne – nieduże miasto (ok. 35 tys. mieszkańców); stanowisko archeologiczne z pozostałościami twierdzy krzyżowców, kościół z XII wieku (później meczet) i grobowiec Rabbi Gamaliela. Dla dzieci park wodny.

Aszdod – duże miasto z pozostałościami twierdzy, stanowiskami archeologicznymi, a przede wszystkim plażami, nowoczesną mariną i znakomicie rozwiniętą infrastrukturą dla miłośników sportów wodnych. Ważny ośrodek przemysłowy.

Aszkelon – port i ośrodek przemysłowy, promowane jako wakacyjna stolica Izraela, bowiem tutejsze plaże i dobre warunki do uprawiania sportów wodnych przyciągają turystów z całego kraju (i z zagranicy). Dodatkowo do zobaczenia średniowieczny grób arabskiego szejka, stanowiska archeologiczne i park narodowy w okolicy.

Sederot – miasteczko (20 tys. mieszkańców) położone kilometr od Strefy Gazy. Miasto bywa celem ostrzału rakietowego, o czym można się przekonać czytając choćby wiadomości z tamtego regionu.

Netivot – małe miasto (30 tys. mieszkańców). Zabudowa współczesna, park przemysłowy, brak atrakcji turystycznych.

Ofakim – kolejne ze współczesnych miasteczek bez atrakcji turystycznych. W pobliżu most kolejowy z czasów Imperium Osmańskiego.

Beer Szewa – opis wyżej

Tel Awiw – Jerozolima (nowa linia)

Transport między Tel Awiwem a Jerozolimą jest możliwy na dwa sposoby: kursują szybkie pociągi ze stacji Tel Awiw Hahagana do stacji Jerozolima Yitzhak Navon przez lotnisko Ben Guriona. Pociągi przejeżdżają po nowo wybudowanej linii z Jerozolimy na lotnisko i kończą bieg na nowej stacji, wspomnianej już Yitzhak Navon w Jerozolimie. Po drodze z Tel Awiwu zatrzymują się tylko na lotnisku, a czas przejazdu lotnisko Ben Guriona – Jerozolima wynosi jedynie 20-25 minut.

Tel Awiw – Jerozolima przez Lod

Drugi sposób na dojazd pociągiem do Jerozolimy to pociągi Tel Awiw – Jerozolima przez opisane wcześniej Lod. Pociągi jadą znacznie dłużej i według wyszukiwarki połączeń izraelskich konieczna jest przesiadka na stacji Bet Szemesz. Trasa pociągu na odcinku Tel Awiw – Ramla pokrywa się z opisaną wcześniej linią Tel Awiw – Beer Szewa. Pociąg w tym przypadku dojeżdża do stacji Jerusalem Biblical ZOO i Jerusalem Malha.

Bet Szemesz – współczesne miasto założone w 1950 roku. W okolicy stanowiska archeologiczne, kompleksy jaskiń, 16 kilometrów od miasta, w Latrun, znajduje się Muzeum Wojny.

Jerozolima – stolica Izraela i największe miasto kraju. Najpopularniejsze wśród turystów i pielgrzymów izraelskie miasto. Mnóstwo zabytków i atrakcji, w tym Stare Miasto wpisane na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Cmentarz Narodowy, Muzeum Narodowe oraz wiele innych miejsc wartych odwiedzenia – polecam lekturę polecanych artykułów. Drugim popularnym celem wycieczek jest oddalone o 8 kilometrów Betlejem (dojazd autobusem, szczegóły na blogach).

Polecane wpisy na innych blogach:
Jerozolima na blogu „Z pamiętnika podróżoholika” (2017) 
Jerozolima na blogu „Projekt Świat” (2016)

Hajfa – Bet Sze’an

Linia kolejowa biegnąca na wschód Izraela, niedaleko granicy z Jordanią. Czas przejazdu około 50 minut; pojawiają się w informacje o planach wydłużenie w przyszłości tej linii do Jordanii.

Hajfa – opis wyżej

Jokne’am – mała moszawa, w której utworzono strefę przemysłową. Na wzgórzu Tel Jokne’am można zobaczyć ruiny starożytnego miasta. W pobliżu rezerwaty przyrody, szlaki piesze i rowerowe.

Migdal ha-Emek-Kfar Baruch – stacja na pustkowiu obsługująca miasto Migdal ha-Emek położone siedem kilometrów od stacji. Nieduże miasto uważane jest za ośrodek nowych technologii, brak jakichś godnych uwagi atrakcji turystycznych.

Afula – ośrodek przemysłowy i ważny węzeł komunikacyjny. Pod względem turystycznym mało atrakcyjne – zachowały się ruiny dawnej twierdzy krzyżowców.

  • 15 kilometrów od Afuli oraz od stacji Kfar Baruch położone jest miasto Nazaret, znane z Bazyliki Zwiastowania Pańskiego. Warto zobaczyć Stare Miasto z interesującymi zabytkami, z których najbardziej znane to seraj – dawna siedziba władz miejskich z wieżą zegarową obok, dawny hostel Moskobija, bazar, ponadto w różnych częściach miasta znajdują się zabytki sakralne.

Bet Sze’an – miasteczko liczące około 20 tysięcy mieszkańców. W okolicy liczne znaleziska archeologiczne. W celu ich ochrony utworzono Park Narodowy Bet Sze’an, gdzie można obejrzeć między innymi ruiny starożytnego miasta Scytopolis. W pobliżu szlaki spacerowe wzdłuż kanionu rzeki Charod – zachowały się zabytkowe tureckie mosty.

6. Stacje kolejowe z czasów Imperium Osmańskiego 

W Izraelu zachowało się kilka starych stacji kolejowych z czasów Imperium Ottomańskiego i zwierzchnictwa brytyjskiego, które zostały poddane renowacji, a obecnie reklamowane są jako atrakcje turystyczne. Znalazłem informacje o pięciu takich stacjach i jednej pełniącej funkcję Narodowego Muzeum Kolejnictwa, którą opisałem wcześniej. Dla miłośników kolei dawne stacje mogą być atrakcją, więc uznałem, że warto o nich wspomnieć w artykule.

Stara stacja Hatachana (Tel Awiw) – dawna stacja linii kolejowej Jafa – Jeruzalem, czynna w latach 1892 – 1948. Stacja położona w dzielnicy z modnymi sklepami, kawiarenkami, plażą i muzeami (w pobliżu Muzeum Sił Zbrojnych Izraela) została odnowiona i przekształcona w atrakcję turystyczną. Powierzchnia kompleksu stacji to 22 hektary, na których umieszczono dwa odnowione wagony z czasów brytyjskich, a z całości stworzono „przestrzeń otwartą” – w starych budynkach warsztatów, magazynów itp. powstały restauracja i kawiarenki. Nowa stacja Hatachana leży 3 kilometry od starej stacji.

Hatachana

Stara stacja kolejowa Hatachana, fot. Jorge Lascar, CC-BY-SA, flickr

Stara stacja w Jerozolimie – stacja końcowa linii Jafa – Jeruzalem, nazywana „The First Station” również została odnowiona i przekształcona w miejsce z lokalami gastronomicznymi. Stacja zbudowana w czasach Imperium Osmańskiego funkcjonowała do 1948 roku, później po czteroletniej przerwie w 1952 roku odjechał stąd pierwszy pociąg towarowy. Stacja była czynna do 1998 roku, później popadała w ruinę. W 2005 roku odbudowano trasę Bet Szemesz – Jerozolima, ale tory doprowadzono tylko do dzisiejszej stacji Jerusalem Malha. W tym samym roku rozpoczął się remont starej stacji, która oficjalnie została otwarta w 2013 roku jako centrum handlowo-gastronomiczne.

Jerozolima stacja

Odnowiona stacja w Jerozolimie fot. Bukvoed, CC-BY-SA, Wikimedia Commons

Stara stacja w Beer Szewie – jednym z niewielu zachowanych zabytków w mieście Beer Szewa jest zachowana stacja kolejowa z czasów Imperium Ottomańskiego. Została zbudowana i oddana do użytku w 1915 roku, a została stworzona głównie do obsługi sieci kolei przeznaczonych do transportu wojska i sprzętu. Do Beer Szewy dochodziła linia z węzła kolejowego Wadi Surar (obecnie Nahal Sorek). W 1917 roku miasto zajęli Brytyjczycy, którzy zbudowali odgałęzienie łączące Beer Szewę z linią kolejową do Al-Kantary na terytorium dzisiejszego Egiptu. Linia funkcjonowała do 1927 roku. W 1956 roku Izraelczycy odbudowali linię kolejową do miasta, tory jednak nie dochodziły do starej stacji, a do położonej w zupełnie innym miejscu stacji Be’er Sheva North, . W 2000 roku wybudowano nową stację kolejową Be’er Sheva Center , położoną 1250 metrów od starej stacji. Stara stacja uważana jest za zabytek i atrakcję turystyczną, przed stacją prawdopodobnie stoi parowóz jako pomnik.

Podobne stacje są w miejscowościach Kefar Jehoszua i Afula. W tej pierwszej urządzono niewielkie muzeum.

7. Kolej w Izraelu na You Tube

Na You Tube można obejrzeć dużo filmów przedstawiających pociągi w Izraelu. Ze względu na małe zróżnicowanie taboru pasażerskiego kolei izraelskich wybrałem tylko kilka, które zainteresowały mnie z różnych względów.

Widoki z okna na trasie Karmiel – Jeruzalem (02:00:15)(2018)
Filmik z podróży Kfar Saba – Tel Awiw – widoki z okna pociągu (30:09)(2017)
Podróż spalinowym zespołem trakcyjnym (05:40)(2017)
Różne pociągi w Izraelu (44:08)(2017)
Pociąg Siemens Viaggio Light kolei izraelskich (18:29)(2017)
Podróż pociągiem Tel Awiw – Hajfa (11:34)(2017)
Różne pociągi na stacji Tel Aviv Hahagana (06:38)(2016)
Widoki z okna pociągu na trasie Atlit – Beit Sze’an (01:01:22)(2016)

8. Kolej linowo-terenowa w Hajfie

Jedną z atrakcji turystycznych Hajfy jest kolej linowo-terenowa znana pod nazwą Carmelit. Kolejka została wybudowana w latach 1956-1959. Na przestrzeni lat kilkakrotnie zawieszano eksploatację, aby później ją wznowić.

Nazwa kolejki pochodzi od Góry Karmel, na której położona jest Hajfa – tunel kolejki, bo biegnie ona pod ziemią został wydrążony właśnie w wymienionej górze. Długość trasy to około 1,8 km, różnica pomiędzy stacją początkową a końcową wynosi 274 metry, na trasie jest sześć stacji, a cała linia biegnie pod ziemią, dlatego często opisywana kolej linowo-terenowa bywa nazywana metrem.

Jak podaje strona www.carmelithaifa.com, kolej linowo-terenowa w Hajfie kursuje w następujących godzinach:

niedziela-czwartek: 06:00-24:00
piątek: 06:00-15:00
sobota: 20:00-24:00

Przejazd płatny, możliwy jest przewóz rowerów za dodatkową opłatą.

Kolej w Azji:  Afganistan  Armenia  Arabia Saudyjska  Azerbejdżan  Bahrajn  Bangladesz  Bhutan  Birma  Brunei  Chiny  Filipiny  Gruzja  Indie  Indonezja  Irak  Iran  Izrael  Japonia  Jemen Jordania  Kambodża  Katar  Kazachstan  Kirgistan  Korea Południowa  Kuwejt  Laos  Liban  Malediwy Malezja  Mongolia  Nepal  Oman  Pakistan  Singapur  Sri Lanka  Tadżykistan  Tajlandia  Tajwan  Timor Wschodni  Turkmenistan  Uzbekistan  Wietnam  Zjednoczone Emiraty Arabskie

Carmelit

Stacja kolei linowo-terenowej w Hajfie
(aut. Nina G, CC-BY-ND, flickr.com)

%d bloggers like this: