Kolej na Podróż

Kolej w Izraelu – przewodnik dla pasażerów

Kolej w Izraelu funkcjonuje bardzo dobrze, a w ostatnich latach oddano do użytku nowe linie kolejowe i planowana jest budowa następnych. Pociągi są czyste, jeżdżą szybko i często (w dni robocze), docierają do większości miejsc popularnych wśród turystów.

Rozkład jazdy

www.rail.co.il/en – oficjalna strona Israel Railways. Na stronie dostępna jest wyszukiwarka połączeń.

Mapa kolejowa Izraela – aut. Maximilian Dörrbecker, źródło Wikimedia Commons. Może już być nieaktualna.

Pociąg Siemens Viaggio Light (aut. Jcorneslus, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

Informacje praktyczne:

– osoby chcące w krótkim czasie dużo podróżować po Izraelu (nie tylko koleją) powinny zaopatrzyć się w kartę Rav Kav Card. Jest to karta elektroniczna wprowadzona w 2007 roku, dzięki której można bardzo łatwo płacić za bilety kolejowe i autobusowe większości izraelskich przewoźników. Kartę można doładować na dworcach kolejowych i autobusowych.

– na kolei posiadacze Rav Kav mogą skorzystać z biletu jednodniowego na pociągi na całej sieci kolei izraelskich (Integrated Daily Flexible Rav-Kav Card), ważnego w dniu zakupu do 04:30 dnia następnego.

– aby wejść na peron trzeba mieć ważny bilet i przejść przez kontrolę bezpieczeństwa, przypominającą uproszczoną kontrolę na lotniskach.

– toalety na dworcach są bezpłatne, wybudowane zostały jednak w miejscach, do których można się dostać z ważnym biletem i po przejściu przez kontroli bezpieczeństwa.

– na dworcach kolejowych czynne są kasy, biletomaty, na największych z nich działa sieć kawiarni.

– w izraelskich pociągach dostępna jest tylko druga klasa. W niektórych obowiązuje fakultatywna rezerwacja miejsc.

– w pociągach obowiązuje zakaz palenia; na dworcach kolejowych wyznaczone są strefy, w których można palić papierosy.

– w Izraelu najczęściej spotkamy dwupiętrowe zespoły trakcyjne firmy Bombardier, spalinowe zespoły trakcyjne IC 3 znane głównie z Danii oraz jednopiętrowe pociągi Siemens Viaggio Light. We wszystkich pociągach są toalety z obiegiem zamkniętym, gniazdka elektryczne, rzeczą naturalną jest dostęp do wi-fi.

– podczas fotografowania pociągów lub infrastruktury można zostać zaczepionym przez agentów służb bezpieczeństwa. Agenci mogą „poprosić” o pokazanie zdjęć, ewentualnie o wykasowanie zdjęć, które uznają za niepożądane z punktu widzenia bezpieczeństwa.

– pociągi nie kursują w szabat, od zachodu słońca w piątek do zachodu słońca w sobotę

– na największych stacjach zainstalowano skrzynki bagażowe.

– rowery można przewozić w wyznaczonych wagonach, przy większości dworców utworzono parkingi dla rowerów.

Za informacje praktyczne dziękuję panu Jakubowi.

Kolej w Izraelu

Wnętrze piętrowego pociągu Bombardier kolei izraelskich (aut. Kenyh, Wikimedia Commons)

Narodowe Muzeum Kolejnictwa

Od 1983 roku w Hajfie działa Izraelskie Muzeum Kolejnictwa (Israel Railway Museum). Siedziba muzeum znajduje się na nieczynnym dla ruchu pasażerskiego wschodnim dworcu kolejowym w Hajfie.

Muzeum poświęcone jest historii kolei w Izraelu i krajach ościennych sięgającej 1892 roku, kiedy otwarto pierwszą linię pomiędzy Jeruzalem a Jafą, po czasy współczesne i część poświęconą wizji przyszłości izraelskich kolei.

Wystawa podzielona jest na część zewnętrzną i wewnętrzną. Ta ostatnia w 2000 roku została odnowiona. Wśród eksponatów znajdziemy między innymi wagon salonkę Palestine Railways z 1922 roku przeznaczoną do przewozu ważnych osobistości.

Oprócz taboru zgromadzono najróżniejsze eksponaty związane z koleją – zdjęcia, dokumenty, bilety, narzędzia i modele pociągów.

Muzeum czynne jest od niedzieli do czwartku w godzinach 08:00-15:30. W dni wolne i święta od 08:00 do 13:00. Wstęp płatny.

Zobacz na mapach Google

Kolej w Izraelu na You Tube

Na You Tube można obejrzeć dużo filmów przedstawiających pociągi w Izraelu. Ze względu na małe zróżnicowanie taboru pasażerskiego kolei izraelskich wybrałem tylko kilka, które zainteresowały mnie z różnych względów.

Widoki z okna na trasie Karmiel – Jeruzalem (02:00:15)(2018)
Filmik z podróży Kfar Saba – Tel Awiw – widoki z okna pociągu (30:09)(2017)
Podróż spalinowym zespołem trakcyjnym (05:40)(2017)
Różne pociągi w Izraelu (44:08)(2017)
Pociąg Siemens Viaggio Light kolei izraelskich (18:29)(2017)
Podróż pociągiem Tel Awiw – Hajfa (11:34)(2017)
Różne pociągi na stacji Tel Aviv Hahagana (06:38)(2016)
Widoki z okna pociągu na trasie Atlit – Beit Sze’an (01:01:22)(2016)

Kolej linowo-terenowa w Hajfie

Jedną z atrakcji turystycznych Hajfy jest kolej linowo-terenowa znana pod nazwą Carmelit. Kolejka została wybudowana w latach 1956-1959. Na przestrzeni lat kilkakrotnie zawieszano eksploatację, aby później ją wznowić.

Nazwa kolejki pochodzi od Góry Karmel, na której położona jest Hajfa – tunel kolejki, bo biegnie ona pod ziemią został wydrążony właśnie w wymienionej górze. Długość trasy to około 1,8 km, różnica pomiędzy stacją początkową a końcową wynosi 274 metry, na trasie jest sześć stacji, a cała linia biegnie pod ziemią, dlatego często opisywana kolej linowo-terenowa bywa nazywana metrem.

Jak podaje strona www.carmelithaifa.com, kolej linowo-terenowa w Hajfie kursuje w następujących godzinach:

niedziela-czwartek: 06:00-24:00
piątek: 06:00-15:00
sobota: 20:00-24:00

Przejazd płatny, możliwy jest przewóz rowerów za dodatkową opłatą.

Kolej w Azji:  Afganistan  Armenia  Arabia Saudyjska  Azerbejdżan  Bahrajn  Bangladesz  Bhutan  Birma  Brunei  Chiny  Filipiny  Gruzja  Indie  Indonezja  Irak  Iran  Izrael  Japonia  Jemen Jordania  Kambodża  Katar  Kazachstan  Kirgistan  Korea Południowa  Kuwejt  Laos  Liban  Malediwy Malezja  Mongolia  Nepal  Oman  Pakistan  Singapur  Sri Lanka  Tadżykistan  Tajlandia  Tajwan  Timor Wschodni  Turkmenistan  Uzbekistan  Wietnam  Zjednoczone Emiraty Arabskie

Carmelit

Stacja kolei linowo-terenowej w Hajfie
(aut. Nina G, CC-BY-ND, flickr.com)

%d bloggers like this: