Kolej na Podróż

Kolej w Kazachstanie – informacje ogólne

Kolej w Kazachstanie funkcjonuje bardzo dobrze jak na tę część świata. Pomiędzy największymi miastami kursują wygodne pociągi składy Talgo, koleje Kazachstanu rozbudowują siatkę połączeń międzynarodowych, ale bilety na najlepsze pociągi są stosunkowo drogie. Obecnie na blogach podróżniczych pojawiło się mnóstwo bardziej szczegółowych informacji z podróży po Kazachstanie, dlatego podaję tylko najważniejsze.

Przewoźnik narodowy: Kazakhstan Temir Zholy (KTZ)
Strona internetowa: http://www.railways.kz/en 

Przydatne odnośniki

UWAGA!!! Czasami obserwowałem niepoprawne działanie odnośników prowadzących na stronę kolei Kazachstanu. Należy wtedy skopiować adres do schowka i wkleić do paska przeglądarki.

tickets.kz – kupno biletów na pociągi w Kazachstanie.

http://temirzholy.kz/informatsiya-dlya-pasazhirov/raspisanie-poezdov/ – aktualny rozkład jazdy pociągów krajowych i międzynarodowych. Należy wybrać stację, aby zobaczyć listę połączeń.

Film z podróży pociągiem przez Kazachstan na You Tube

www.kazakhstan.pl – strona ambasady Kazachstanu w Polsce.

www.astanaairport.kz – strona lotniska w Astanie.

Tablice odjazdów i przyjazdów

Poniżej znajdują się odnośniki do tablic odjazdów i przyjazdów najważniejszych stacji kolejowych w Kazachstanie. Odnośnik prowadzi do portalu poezdato.net, gdzie publikowany jest kolejowy rozkład jazdy krajów byłego ZSRR. Należy zwracać uwagę, czy pociąg kursuje codziennie, czy też przedstawiony jest kalendarz kursowania.

TABLICE PRZYJAZDÓW I ODJAZDÓW DLA NAJWAŻNIEJSZYCH STACJI W KAZACHSTANIE:
Agadyr   Aktobe   Ałmaty Aralsk  Astana   Atyrau   Kandyagasz   Karaganda   Kokczetaw   Kyzyłorda   Semej   Szałkar  Szczuczynsk   Szymkent   Turkiestan   Tyulkubas   Zhambul   Żezkazgan   

Jak wynika z tablic odjazdów i przyjazdów Kazachstan posiada połączenia kolejowe z Chinami (Astana – Urumczi); Uzbekistanem (Taszkient – Ałmaty); Rosją (liczne połączenia); Białorusią (Ałmaty – Brześć); raz wyjechał w trasę pociąg do Duszanbe, ale nie wiadomo, czy nadal kursuje.

Podstawowe informacje

Jeżeli podróżujemy po Kazachstanie pociągami zestawionymi z wagonów z czasów ZSRR, to podróż niewiele się różni od innych krajów byłego ZSRR. Różnice są widoczne w pociągach zestawionych z nowych wagonów, dlatego nie podaję na stronie podziału na klasy. Obecnie w Kazachstanie można zaobserwować ogromne inwestycje w tabor i infrastrukturę, za jakiś czas będzie można podać ujednoliconą klasyfikację klas tamtejszych pociągów. Podczas planowania podróży warto kierować się następującymi wskazówkami:

– czasy odjazdów i przyjazdów pociągów ustalane są według czasu obowiązującego w stolicy kraju – Astanie. Ma to istotne znaczenie na zachodzie Kazachstanu, gdzie jest inna strefa czasowa i obowiązujący czas różni się o godzinę od tego z Astany. Czas obowiązujący na kolei zawsze pokazują zegary na dworcach kolejowych i należy się kierować wskazaniami tych zegarów.

– w lecie bilety należy kupować z dużym wyprzedzeniem, co najmniej tygodniowym. Mimo rezerwacji miejsc, czasami dochodzi do bójek o miejsce w pociągu, o czym można przeczytać w relacjach podróżników.

– w przypadku poruszania się na odcinku Aktobe – Uralsk należy posiadać ważną wizę uprawniającą do dwukrotnego wjazdu na terytorium Kazachstanu oraz wizę rosyjską, bowiem część trasy prowadzi przez terytorium rosyjskie.

– w wielu pociągach wydzielono specjalne przedziały do przewozu rowerów. Trzeba tylko pomęczyć konduktora, żeby je wskazał.

– w Ałmacie są dwie stacje kolejowe. Stacja Almaty 1 jest oddalona o około 20 kilometrów od centrum, natomiast Almaty 2 znajduje się blisko centrum miasta. Większość pociągów dalekobieżnych odjeżdża ze stacji Almaty 2, wyjątkiem są pociągi do Pawłodaru i Nowosybirska odjeżdżające ze stacji Almaty 1.

– dużo pociągów kursuje tylko kilka razy w tygodniu, więc warto dokładnie zaplanować podróż.

– większość pociągów kursuje nocą. W dzień za oknami widać głównie ciągnące się w nieskończoność stepy.

Turan Express

Turan Express to prywatny przewoźnik kolejowy powstały w 2006 roku, który oferuje przewozy pasażerskie na kilku trasach kolejowych w Kazachstanie. Firma prowadząca przewozy głównie dla pracowników koncernów paliwowych, rozwinęła się szczególnie w ciągu ostatnich lat, a głośno zrobiło się o niej na początku 2013 roku za sprawą uruchomienia nocnego pociągu Ałmaty – Altynkol przy granicy z Chinami, skąd autobusem można kontynuować podróż do Centrum Współpracy Transgranicznej lub chińskiego miasta Korgas. Niedawno otwarte przejście kolejowe obsługuje na razie tylko przewozy towarowe.

Na swojej stronie internetowej firma Turan Express udostępniła zdjęcia swoich wagonów. Na trasie do Altynkol kursują czyste i komfortowe wagony sypialne, natomiast inne wagony pokazane na zdjęciach wskazują raczej na pociągi turystyczne dla biznesmenów lub zamożnych turystów. Wagony konferencyjne, restauracyjne, przedziały dwuosobowe z toaletą i prysznicą przypominające mieszkania – wszystko wygląda świetnie. Szkoda, że tak trudno znaleźć informacje o tej firmie w internecie.

Jak wynika z oferty, Turan Express specjalizuje się w pociągach czarterowych dla najważniejszych firm ceniących sobie najwyższą jakość usług.

Według rozkładu zamieszczonego na stronie internetowej firma uruchamia następujące pociągi pasażerskie:

Ałmaty – Altynkol
Ałmaty – Dostik (Jezioro Anakol)
Ałmaty – Petrozawodsk

Strona internetowa: turanexpress.kz

W kwietniu 2013 roku w internecie pojawiła się wiadomość, że Kazachstan podpisał kontrakt na budowę linii Kolei Dużych Prędkości pomiędzy Ałmatą a Astaną. Linia o długości 1011 kilometrów ma zostać wybudowana przez konsorcjum Systra, a pierwsze pociągi mają przejechać tą trasą w 2017 roku, kiedy w Kazachstanie będzie odbywać się wystawa EXPO.

Linia będzie jednotorowa, dostosowana do prędkości 250 kilometrów na godzinę, a przejazd pomiędzy dwoma największymi miastami Kazachstanu zajmie do pięciu godzin. Połączenia będą obsługiwały składy Talgo. Rozstaw szyn to 1520 mm. Najwięcej wysiłku będzie wymagała budowa dziesięciokilometrowego mostu na jeziorze Bałchasz, ale pozwoli to skrócić trasę z Ałmaty do Astany o niemal 300 kilometrów.

Prace będą trudne także ze względu na warunki atmosferyczne. Różnica najniższych temperatur w zimie i najwyższych w lecie na większej części trasy wynosi aż 75 stopni Celsjusza.

Pociągi Talgo

Dumą Kazachstanu są hiszpańskie pociągi Talgo obsługujące kilka połączeń dalekobieżnych w całym kraju. Jeżeli są to pociągi tak wygodne jak w Hiszpanii, to tylko pozazdrościć wyboru. Nie należą jednak do tanich, ale jeżeli będziecie w Kazachstanie, warto się nimi przejechać, choć nie mają otwieranych okien i nie ma możliwości fotografowania stepów za oknem. Z drugiej strony pociągi są klimatyzowane, wyposażone w toalety z obiegiem zamkniętym i telewizory.

W 2013 roku koleje Kazachstanu poinformowały o otwarciu nowej, szybkiej linii (ale nie KDP) pomiędzy Astaną a Atyrau. Po linii o długości 1839 kilometrów co cztery dni kursuje pociąg zestawiony z wagonów Talgo-Tulpar. W składzie pociągu jest 27 wagonów z czego 2 to wagony klasy „Grande” z łazienką i prysznicem, 2 klasy „Business” i 18 wagonów klasy „Tourist”. W pociągu są także 3 wagony techniczne, wagon restauracyjny i wagon barowy. Po remoncie linii czas podróży z Astany do Atyrau skrócił się z 33 godzin na 22 godziny.

Kolejki dziecięce

Na terytorium dzisiejszego Kazachstanu znajdowało się ponad dziesięć kolejek dziecięcych. Część zlikwidowano, o innych nie ma danych. Poniżej krótkie informacje o najważniejszych.

AŁMATY

Najbardziej znana kazachska kolej dziecięca to kolejka w Ałmaty (Детская железная дорога в ЦПКиО Алматы) otwarta w 1952 roku. Linia o długości 1,24 kilometra znajdowała się w centrum miasta, w parku miejskim. Od 1958 do 1985 roku częścią taboru były polskie wagony produkcji Pafawagu, zastąpione później przez wagony kazaskie. Kolejkę zamknięto dla ruchu w 1997 roku. W 1999 została ponownie uruchomiona. Co do kursowania kolejki znalazłem różne informacje. Według Wikipedii kolejka kursuje, a jeden przejazd kosztuje równowartość 2 dolarów amerykańskich. W przewodnikach turystycznych nie znalazłem informacji o kolejce, więc nie mogę podawać niepewnych informacji.

Kolejka dziecięca w Ałmaty na You Tube (1994)

KARAGANDA

Budowę kolei dziecięcej w Karagandzie (Карагандинская детская железная дорога) rozpoczęto w 1956 roku, a pierwszy pociąg wyjechał na trasę w parku miejskim 1 maja 1957 roku. Początkowo trasa liczyła 1800 metrów, później została wydłużona do 5100 metrów. Do 1990 roku w pociągach kursowały polskie wagony Pafawagu, zastąpione przez PV40. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku koleje kazachskie, z powodu kryzysu, odmówiły dalszego finansowania kolejki. W listopadzie 2001 roku zawieszono kursowanie pociągów, a tory miały zostać rozebrane. Dzięki wysiłkom władz miasta kolej kursowała w latach 2004-2006. Poźniej znów wstrzymano kursy pociągów. Jak można wyczytać na rosyjskiej Wikipedii, od 1 maja 2008 kolej kursuje ponownie. Brak aktualnych, sprawdzonych informacji.

Kolej dziecięca w Karagandzie na You Tube

SZYMKIENT

Kolej dziecięcą w Szymkiencie zaczęto budować w 1979 roku. Według planu pierwsze pociągi miały wyjechać w trasę na Dzień Dziecka – 1 czerwca 1980 roku. Przejazdy techniczne odbywały się już w maju. Jest to stosunkowo długa kolejka, łącząca ze sobą stacje Sportnaja i Tulpar. Linia zaczyna się przy stadionie, a kończy przy bramie ogrodu zoologicznego, gdzie znajdują się tereny rekreacyjne bardzo popularne wśród mieszkańców Szymkientu. Niedaleko można wypocząć nad sztucznym jeziorem.

Linia jest nietypowa, jak na kolej dziecięcą. Długość linii to 6 kilometrów, a pociąg po drodze przejeżdża przez tunel i dwa mosty, co rzadko zdarza się w tego typu kolejkach. Tabor to dwie lokomotywy TU-2, wagony PV 51 oraz 4 polskie wagony Pafawagu. Brak aktualnych informacji o kolejce, ale wszystko wskazuje na to, że nadal kursuje.

Kolej dziecięca w Szymkiencie na You Tube (fragment filmu z 1986 roku)

ASTANA

Spośród nieistniejących już kazachskich kolei dziecięcych, jedna zasługuje na szczególną uwagę. W dzisiejszej stolicy kraju – Astanie – kolej dziecieca kursowała po trasie o długości około 1700 metrów nieprzerwanie od 1946 roku. Była bardzo popularna wśród mieszkańców, a wśród wagonów były również wagony polskiej produkcji. Wszystko działało świetnie, ale decyzją odgórną Astana miała zostać nowoczesną metropolią, a kolej była jedną z przeszkód. W 2002 roku kolej błyskawicznie rozebrano i zniszczono wszelkie ślady świadczące o jej istnieniu. Piszę o tym ku przestrodze, bowiem śmiałe plany i rozwój bezpowrotnie niszczą dziedzictwo kultury i boję się, że wkrótce jej los podzielą ostatnie czynne kolejki dziecięce w Kazachstanie, tym bardziej, że w 2008 roku zlikwidowano także kolej dziecięcą w Pawłodarze (2,5 km), aczkolwiek w tym przypadku dużą rolę odegrała klęska żywiołowa, a władze chcą odbudować kolej.

Film na You Tube pokazujący Astanę w latach 2001-2005. Od 02:30 do 03:34 widać zlikwidowaną kolej dziecięcą

źródła informacji: www.railways.id.ru, Wikipedia.

Kolej w Kazachstanie na You Tube

Filmy na You Tube przedstawiające kolej w Kazachstanie, podróż pociągiem po Kazachstanie i wybrane pociągi:

Podróż pociągiem Talgo Ałmaty – Astana (09:55)(2019)
Pociąg Szymkient – Turkiestan (00:41)(2019)
Film promocyjny o kolei w Kazachstanie (30:02)(2018)
Nowe wagony Talgo w Kazachstanie – reportaż TV (10:01)(2018)
Film z podróży pociągiem Astana – Aral (09:28)(2018)
Film z podróży pociągiem po Kazachstanie (03:04)(2018)
Reportaż TV o nowych pociągach na trasie Ałmaty – Taszkieng (03:03)(2017)
Podróż pociągiem Ałmaty – Astana – polski film (08:28)(2017)
Spacer po pociągu Talgo (02:26)(2017)
Różne pociągi w Kazachstanie (04:24)(2016)
Podróż pociągiem do Szymkentu (04:47)(2014)
Pociąg Ałmaty – Taszkient (06:02)(2014)
Pociąg Ałmaty – Pawłodar (01:46)(2014)
Widoki z pociągu podczas przejazdu przez Kazachstan (01:07:50)(2014)

 

%d bloggers like this: