Kolej na Podróż

Kolej na wyspie Chiloe – informacje ogólne

Chiloe to wyspa należąca do Chile. Obecnie na wyspie Chiloe nie kursują pociągi, jednak dawniej istniała tam linia kolejowa.

W 1909 roku rozpoczęła się budowa linii o długości 88 kilometrów pomiędzy miastami Ancud a Castro z odgałęzieniem Ancud – Lechagua (10 km). Przez pierwsze kilometry w Ancud linia prowadziła wzdłuż wybrzeża, później przez środek wyspy. Prace ruszyły równolegle – jedna rozpoczęła prace w Ancud, druga w Castro. 8 września 1911 roku spotkały się w pobliżu Butalcura.

27 lipca 1912 roku pomiędzy miastami przejechał pierwszy pociąg.

Ukończono też budowę odgałęzienia do Lechagua, dzięki czemu port szybko się rozwijał.

Z czasem planowano budowę kolejnych trzech linii kolejowych – Castro -Quellón (90 km), Mocopulli – Dalcahue (8km), Ancud – Chacao, gdzie następowałaby przesiadka na prom łączący wyspę ze stałym lądem.

Jak można wyczytać w źródłach, na pokonanie odległości 88 kilometrów pociagi potrzebowały 5 i pół godziny. Składy zestawione były zwykle z parowozu, wagonu bagażowego, wagonu pierwszej klasy i wagonu drugiej klasy. Pociąg zatrzymywał się przy każdej, nawet najmniejszej osadzie przy linii kolejowej.

W latach trzydziestych XX wieku na trasie pojawiły się szynobusy, dzięki czemu czas przejazdu skrócił się do 3 i pół godziny. W 1951 roku szynobus pokonywał trasę w 3 godziny – klasyczny skład kursował wtedy dwa razy w tygodniu, szynobus pięć razy w tygodniu.

Linia przynosiła straty i w 1958 roku pojawiły się pierwsze głosy domagające się jej zamknięcia. Zamknięcie planowano na 3 marzec 1959 roku, jednak pociągi nadal kursowały.

W styczniu 1960 roku szynobus uderzył w powalone drzewo, w wyniku czego śmierć poniosło czworo pasażerów, a siedmioro zostało rannych.

Ostateczny cios linii zadało trzęsienie ziemi 21 maja 1960 roku. W wyniku potężnego trzęsienia ziemi niemal cała infrastruktura została zniszczona – zawaliły się mosty, osuwiska zasypały linię, a część linii zalało morze. W latach 1961-1962 rozebrano pozostałości po linii kolejowej.

Po linii kolejowej do dziś nie pozostało niemal nic.

Szczegółowy artykuł o kolei na Chiloe, ilustrowany zdjęciami, znajdziecie na stronie www.railwaysofthefarsouth.co.uk, z której korzystałem przy tworzeniu notatki.

Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie.  Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.

Wsparcie bloga

Jeśli spodobał ci się blog, warto go wesprzeć drobną darowizną TUTAJ. Opracowanie wielu artykułów trwa tygodniami, ich aktualizacja rozbudowa i rozbudowa latami. Bez pieniędzy nie da się utrzymać i rozwijać ambitnych projektów, a w dzisiejszym świecie zarabia się na płytkich, tabloidowych treściach. Zapraszam również nasz fanpage na Facebooku.

%d bloggers like this: