Kolej na Podróż

Kolej w Indonezji – informacje ogólne

Kolej w Indonezji funkcjonuje bardzo dobrze. Pociągi dalekobieżne (każdy o innej nazwie) łączą największe miasta, wokół największych miast kursują pociągi podmiejskie, które są bardzo zatłoczone.

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY

www.kai.id – strona kolei indonezyjskich. Trochę nieintuicyjna i trudna w obsłudze.

www.krl.co.id – rozkład jazdy pociągów podmiejskich w Dżakarcie. Mapy, wiadomości itd. Wątpię, czy komuś się przyda, bo podróż pociągami podmiejskimi w tym mieście to sport ekstremalny.

Koleją najlepiej podróżuje się po Jawie, linie kolejowe docierają do wszystkich największych miast. Po Sumatrze rozkładowo kursują pociągi pasażerskie tylko po linii Bandar Lampung – Palembang (wyjątek: Muzeum Kolejnictwa w Sawahlunto). Pociągi na Sumatrze nie różnią się niczym od tych na Jawie, trochę inne są jedynie krajobrazy, życie wokół trasy płynie jakby spokojniej i jest mniej turystów.

2. PODSTAWOWE INFORMACJE

– aktualny rozkład jazdy można sprawdzić na stronie kolei indonezyjskich(odnośnik na górze). Strona jest dostępna tylko w języku indonezyjskim, lecz dzięki intuicyjnemu interfejsowi można bez problemu sobie poradzić. Uwaga na nazwy stacji.

– w klimatyzowanych pociągach należy przygotować się na chłód. Klimatyzacja często jest puszczona „na maksa” i łatwo o przeziębienie.

– nie ma problemów z zaopatrzeniem się w żywność podczas podróży pociągiem. W pociągach dalekobieżnych są wagony restauracyjne oferujące smaczne posiłki po cenach wyższych niż w zwykłych barach, lecz będących w zasięgu przeciętnego turysty. Na każdej stacji do pociągów wchodzą różni handlarze, grajkowie, żebracy itp., oferujący najróżniejsze towary, w tym również jedzenie.

– 1 marca 2012 został wprowadzony całkowity zakaz palenia w indonezyjskich pociągach. Wcześniej palenie było zmorą niepalących podróżnych. Według informacji na forach zakaz nie zawsze jest przestrzeganych, często pali się w przejściach pomiędzy wagonami lub w toaletach. Co ciekawe, do niektórych papierosów w Indonezji dodaje się kawałki goździka, aby dym miał przyjemny zapach.

– na Bali nie ma pociągów, lecz można kupić bilet pociąg + autobus + prom + pociąg umożliwiający turystom wygodną podróż na tę wyspę.

– problemem, podobnie jak w innych azjatyckich krajach, jest obrzucanie pociągów kamieniami przez dzieci na wioskach. Należy uważać, bowiem kamienie potrafią uderzy w szybę w najmniej spodziewanym momencie. Na jednym z blogów podróżniczych znalazłem następującą relację: Nagle huk! Sekunda oszołomienia. Co jest grane? Stłuczona szyba. Tuż przy mojej twarzy, niespodziewanie i z głośnym akompaniamentem jakby pękającego balonu, rzucony przez jakiegoś dzieciaka kamień (lub inny przedmiot) stłukł moją szybę. Całe okno nie zostało na szczęście rozbite na kawałki, szyba pokryła się jedynie wieloma pęknięciami. Co tu ukrywać, przestraszyłem się, ale nie tylko ja. Wszyscy sąsiedzi patrzyli co się stało. Okna w indonezyjskich pociągach pokryte są wieloma tego typu „ozdobami”. Podróżując innym razem koleją, na własne oczy widziałem, jak jakiś chłopaczek rzucał w pędzący skład plastikową butelką. Dowiedzieliśmy się później, że wśród wiejskich dzieci krąży legenda, według której, jak się trafi w jakiś konkretny punkt jadącego pociągu, to wylecą z niego pieniądze. Który więc z młodocianych bohaterów nie zechce spróbować?(źródło: mpkpoland.weebly.com) .

– w czasie ramadanu bilety na pociągi są wykupione już tydzień przed odjazdem większości pociągów.

– w Indonezji sprzedaje się tylko tyle miejscówek, ile jest miejsc. Nie dotyczy to pociągów podmiejskich na Jawie.

Indonezyjskie pociągi mają trzy klasy:
ekonomi (eko)- najgorsza i najtańsza klasa. Bez klimatyzacji. Nie ma co się obawiać jakichś nieludzkich warunków, choć jest bardzo popularna ze względu na cenę .
bisnis (bis)- w zależności od pociągu może być z klimatyzacją lub bez. Wagony bezprzedziałowe.
eksecutif (eks)- najdroższa i jednocześnie najwygodniejsza klasa pociągów. Nowoczesne wagony bezprzedziałowe. Wygodne fotele lotnicze, klimatyzacja, całkowita rezerwacja miejsc. W każdym wagonie telewizory LCD. Zalecana na długie podróże.

W Indonezji kursuje wiele rodzajów pociągów. Najczęściej spotkamy się z pociągami podmiejskimi w okolicach Jakarty. Są to stare, niewygodne i zatłoczone pociągi, ludzie podróżują nawet na dachach (w mediach było głośno o montowaniu betonowych kul na trasach w celu odstraszenia gapowiczów). Najwygodniejsze pociągi dalekobieżne o nazwie „Argo” prowadzą tylko wagony klasy Ekscecutif, podobnie jak nocne pociągi „Bima”. W nocnych pociągach nie ma wagonów sypialnych, są tylko fotele wypoczynkowe.

Ogólnie koleje indonezyjskie swoim poziomem mogą pozytywnie zaskoczyć turystę znającego Indonezję z doniesień medialnych. Pociągiem warto się przejechać choćby ze względu na piękne krajobrazy. Nie jest jednak idealnie. Zdarzają się opóźnienia oraz kradzieże. Nie powinno nas to zniechęcić do podróży, ponieważ tak jest wszędzie.

Obecnie planuje się budowę kilku szybkich linii oraz są wprowadzane do eksploatacji nowe pociągi w większości produkcji indonezyjskiej.

3. POCIĄGI RETRO W SURAKARCIE

Oprócz regularnych pociągów kolei indonezyjskich, w mieście Surakarta organizowane są wycieczki pociągiem turystycznym uruchamianym okazyjnie przez prywatnego przewoźnika oraz przez władze miasta jako środek transportu dla mieszkańców. Przejazd pociągiem turystycznym kosztuje 8 razy więcej niż przejazd dla mieszkańców. Pociąg zestawiony jest z lokomotywy parowej oraz wagonów w stylu retro, ewentualnie wagonów otwartych. Oprócz przejazdu przygotowano bogaty program towarzyszący. Według różnych stron pociągi kursują raz dziennie w soboty i niedziele.

Przejazd odbywa się na okrężnej trasie z/do stacji kolejowej Purwosari. Trasa jest wyjątkowa, ponieważ duża jej część prowadzi przez centrum Surakarty, a przejazd pociągiem ulicami dużego miasta to niezapomniane przeżycie dla każdego podróżnika. Takich tras jest bardzo mało. Łączna długość trasy (tam i z powrotem) to ok. 11,2 km, a podróż powrotna trwa 3 godziny.

Szczegóły wraz z cenami i zdjęciami: www.solosteamloco.com”
Pociąg Solo Steam Loco na You Tube

4.KOLEJKA LEŚNA W CEPU

Kolejka leśna w Cepu to kolejna z atrakcji turystycznych przeznaczonych dla miłośników kolei w Indonezji. Kolejka w 2007 miała zostać udostępniona na specjalne przejazdy turystyczne. Pociągi miały być zestawione z wagonów odkrytych ciągniętych przez lokomotywę parową. Niestety, nie wiadomo czy kolejka kursuje, bowiem rejon Cepu musi często borykać się ze skutkami klęsk żywiołowych.

Fotoreportaż

5. MUZEUM KOLEJNICTWA W AMBARAWIE

Ambarawa podczas holenderskich rządów kolonialnych była bazą wojskową oraz węzłem kolejowym kolejek zębatych łączących Ambarawę z okolicznymi miastami. W 1976 zostało tam założone muzeum kolejnictwa. Kolekcja liczy 21 lokomotyw parowych (wg. innych źródeł 22) , dodatkowo zwiedzający mogą zobaczyć stare urządzenia, wyposażenie, a także przejechać się zabytkowym pociągiem do pobliskich wiosek Bedono (9 km – kolejka zębata)oraz Ambarawa – Tuntang (10 km). W obu przypadkach podróże tam i z powrotem trwają około dwóch godzin . W 2009 koleje indyjskie ustanowiły osobny wydział (departament) zajmujący się konserwacją i ochroną zabytków kolejowych, więc jest szansa, że kolekcja będzie się powiększać.

Pociąg Ambarawa – Bedono
Trasa Ambarawa – Bedono z lokomotywy

6. MUZEUM KOLEJNICTWA W SAWAHLUNTO

Muzeum Kolejnictwa w Sawahlunto (Zachodnia Sumatra) oferuje zwiedzającym możliwość obejrzenia kolekcji urządzeń kolejowych, wagonów, zdjęć, dokumentów itp. Od 2009 muzeum uruchomiło kursy dwóch pociągów turystycznych na trasach Padangpanjang – Sawahlunto (ciągnięty przez lokomotywę spalinową) oraz zabytkowy pociąg retro prowadzony przez lokomotywę parową na trasie Sawahlunto – Muara Kalaban.

Amatorska prezentacja Muzeum na You Tube
Krótki filmik pokazujący jeden z pociągów turystycznych

7. INDONEZYJSKA KOLEJ NA YOU TUBE

Odnośniki do wybranych filmów przedstawiających indonezyjską kolej.

Pociąg Argo Bandung-Jakarta
Wnętrze pociągu Argo – pokaz slajdów
Jeden z dworców kolejowych w Jakarcie
Stacja Surabaya Gubeng
Zatłoczony pociąg podmiejski w Jakarcie
Walka o miejsce na dachu pociągu podmiejskiego
Bazar przy torach w Jakarcie
Widoki z pociągu Bandung – Jakarta
Ciekawy filmik z podróży pociągiem Argo z Jakarty do Bandung
Pociąg Bima relacji Surabaya – Jakarta
Pociąg Jakarta – Yogyakarta
Ciekawy reportaż z podróży Jakarta – Yogyakarta
Pociąg na Sumatrze
Sumatra z okien pociągu

Kolej w Azji:  Afganistan  Armenia  Arabia Saudyjska  Azerbejdżan  Bahrajn  Bangladesz  Bhutan  Birma  Brunei  Chiny  Filipiny  Gruzja  Indie  Indonezja  Irak  Iran  Izrael  Japonia  Jemen Jordania  Kambodża  Katar  Kazachstan  Kirgistan  Korea Południowa  Kuwejt  Laos  Liban  Malediwy Malezja  Mongolia  Nepal  Oman  Pakistan  Singapur  Sri Lanka  Tadżykistan  Tajlandia  Tajwan  Timor Wschodni  Turkmenistan  Uzbekistan  Wietnam  Zjednoczone Emiraty Arabskie

%d bloggers like this: