Kolej na Podróż

Kolej w Laosie – informacje ogólne

Obecnie jedyna kolej w Laosie to krótka linia kolejowa z sąsiedniej Tajlandii. Trwa budowa linii kolejowej łączącej Chiny z Laosem.

Pierwsza linia kolejowa w Laosie została zbudowana w 1893 roku przez Francuzów, a właściwie przez francuskich konstruktorów i 500 wietnamskich niewolników, z których wielu zmarło podczas pracy w dżungli. Łączyła wyspy Don Det i Don Khon w archipelagu Si Phan Don (Cztery Tysiące Wysp). Długość trasy wynosiła 7 kilometrów, rozstaw szyn początkowo 600 mm, później linię przekuto na 1000 mm, a w 1910 roku dobudowano dwukilometrowy odcinek do Ban Don Det na północy wyspy Don Det. Kolej w założeniu miała ułatwić transport parowców, towarów i pozwoliła na ominięcie pobliskich wodospadów na Mekongu. Podczas drugiej wojny światowej była wykorzystywana w celach wojskowych przez Japończyków, a po zakończeniu wojny została pochłonięta przez dżunglę.

Do dziś zachowały się 3 kilometry torów, most łączący wyspy Don Khon i Don Det, lokomotywa parowa zżarta przez rdzę i dawna rampa najazdowa w wiosce Hang Khon. Kolej została dobrze upamiętniona, przygotowano kilka publikacji o jej historii, aczkolwiek w róźnych źródłach podawane są różne dane dotyczące dat, rozbudowy linii, jej długości i tym podobnych. Swego czasu przebąkiwano o możliwości odbudowy tej kolei w celach turystycznych, lecz nic z tego nie wyszło.

W 2008 roku otwarto linię kolejową przez most przyjaźni tajsko-laotańskiej, oddany do użytku dla ruchu drogowego już w 1994 roku. Linia kolejowa z Na Tha do stacji Dongphosy (Thanaleng) liczy 3,5 kilometra. Rok później przez most zaczęły regularnie kursować pociągi pasażerskie. Stacja Dongphosy (Thanaleng) to jedyna stacja kolejowa na terytorium Laosu, położona jest około 20 kilometrów od stolicy kraju – Vientiane. Do stacji dojeżdżają pociągi pasażerskie (lokalne) i towarowe. Rozstaw szyn to 1000 mm. Podczas przejazdu pociągu ruch drogowy na moście jest wstrzymywany. Planowano wydłużenie linii do Vientiane, jednak plany ostatecznie porzucono

Przejazd Na Tha – Dongphosy (widok z kabiny maszynisty) (14:45)(2018)

W 2012 roku poinformowano o planach budowy linii kolejowej Lao Bao – Savannakhet, łączącej Laos z Wietnamem. Planowana długość linii to 220 kilometrów, rozstaw szyn 1435 mm. Budowa linii miała zostać zakończona w 2020 roku, ale nie wiadomo, czy w ogóle się rozpoczęła.

W 2018 roku rozpoczęto prace przy budowie linii kolejowej łączącej Chiny ze stolicą Laosu – Vientiane. Linia o długości 414 kilometrów będzie połączona z istniejącą linią do Tajlandii. Zostanie poprowadzona z Boten przez Luang Prabang i Vang Vieng. Rozstaw szyn ma wynosić 1435 mm. Będzie to jednotorowa linia zelektryfikowana. Maksymalna prędkość dla pociągów pasażerskich wynosić będzie 160 km/h, dla pociągów towarowych 120 km/h. Po drodze zostanie wybudowanych 31 stacji, liczne tunele i wiadukty. Prace mają zostać zakończone w 2023 roku.

Źródła:

[1] www.southern-laos.com/travel-directory/the-locomotive-the-lift-the-railway/
[2] www.southern-laos.com/wp-content/uploads/2018/09/Don-Khone-Railway-Pavillions…
[3] www.historicvietnam.com/the-mysterious-khon-island-portage-railway/
[4] travel.cnn.com/explorations/escape/laos-4000-islands-513336/
[5] www.railwaygazette.com/news/single-view/view/trans-laos-railway-survey-agreed.html
[6] www.railjournal.com/regions/asia/contracts-awarded-for-china-laos-railway/
[7] reconnectingasia.csis.org/database/projects/savannakhetlao-bao-railway-project-220-km/9306d622-4f8d-478c-a027-fa50ef9b7b29/

Kolej w Azji:  Afganistan  Armenia  Arabia Saudyjska  Azerbejdżan  Bahrajn  Bangladesz  Bhutan  Birma  Brunei  Chiny  Filipiny  Gruzja  Indie  Indonezja  Irak  Iran  Izrael  Japonia  Jemen Jordania  Kambodża  Katar  Kazachstan  Kirgistan  Korea Południowa  Kuwejt  Laos  Liban  Malediwy Malezja  Mongolia  Nepal  Oman  Pakistan  Singapur  Sri Lanka  Tadżykistan  Tajlandia  Tajwan  Timor Wschodni  Turkmenistan  Uzbekistan  Wietnam  Zjednoczone Emiraty Arabskie

%d bloggers like this: