Brno to drugie pod względem wielkości miasto Republiki Czeskiej i ważny węzeł komunikacyjny. Po opisaniu atrakcji miasta przyszedł czas na opisanie głównego dworca kolejowego.
Dworzec główny w Brnie (Brno hlavní nádraží) położony jest w samym centrum miasta. Wystarczy przejść przez ruchliwą ulicę, aby znaleźć się na deptaku przechodzącym przez najważniejszą część śródmieścia. Blisko stąd do największych atrakcji Brna.
Dworzec mieści się w zabytkowym budynku. Elewacja dworca kilka lat temu została odmalowana, ale moim zdaniem poprzednie malowanie wyglądało o wiele lepiej. Z zewnątrz sam budynek prezentuje się ładnie.
Hol dworca również wygląda dobrze. Można by przyczepić się do oświetlenia niektórych miejsc, lecz ogólne wrażenie zdecydowanie na plus – jest czysto, choć trochę mało miejsc do siedzenia. Na dworcu nie ma przechowalni bagażu, dla podróżnych przygotowano natomiast skrzynki na bagaż przy bocznym wejściu.
Kasy biletowe krajowe i automaty biletowe czynne są w holu głównym (do kas obowiązuje system jednej kolejki), natomiast kasy międzynarodowe, punkty do zakupu kart IN i tak popularne CD Info działają w innym pomieszczeniu (również obowiązuje system jednej kolejki), do którego wchodzi się również z holu dworca.
Toalety znajdują się w przejściu podziemnym. Czynne są przez całą dobę, do środka wchodzimy przez bramkę z automatem wrzutowym. W toalecie męskiej można skorzystać z prysznica, na życzenie dostaniemy ręcznik przesiąknięty zapachem papierosów (w kabinie obsługi cały czas palą papierosy). Kabiny zamykane, czystość pozostawia dużo do życzenia. W nocy i nad ranem niektóre kabiny mogą okupować bezdomni, którzy w ten sposób chcą przeczekać noc. Jest też toaleta dla osób niepełnosprawnych, ale nie wiem, gdzie się znajduje.
Perony zadaszone, z wyglądu przeciętne, niedostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (poza peronem 1, 5, 6). Na peronach mało miejsc do siedzenia. Na perony 2,3,4 przechodzimy przez przejście podziemne, na peron 1 wchodzi się z holu dworca, natomiast perony 5,6. Perony 5 i 6 to ślepe tory, obsługują pociągi pospieszne w stronę Igławy (Jihlava) oraz wybrane pociągi lokalne. Na tory 5 i 6 wchodzi się również przez inne miejsce od strony ulicy. Przy peronach działa budka z alkoholem i fast-foodami, a ze względu na licznych podejrzanych osobników, miejsce to jest wyjątkowo nieciekawe.
Przed dworcem wybudowano węzeł przesiadkowy komunikacji miejskiej – zatrzymują się tu chyba wszystkie linie tramwajowe w Brnie, z drugiego przystanku odjeżdżają trolejbusy i autobusy, a spod hotelu Grand odjeżdża sporo autokarów. Z brneńskiego dworca kolejowego łatwo dojdziemy do głównego dworca autobusowego, przechodząc przez galerię handlową lub obok niej. O bilety nie trzeba się martwić – na wszystkich przystankach zamontowano automaty biletowe. Wybranymi pociągami można też podróżować na krótkich odcinkach z biletami komunikacji miejskiej. Kasowniki biletów komunikacji miejskiej (systemu IDS) zamontowano na peronach i bilety trzeba bezwzględnie skasować przed wejściem do pociągu.
Pod względem bezpieczeństwa na samym dworcu, poza kieszonkowcami, w dzień nie ma się czym martwić. Przy jednym z przejść podziemnych wydzielono pomieszczenie na nocną poczekalnię, ale nie ryzykowałbym spędzenia nocy na dworcu Brno hlavní nádraží.
Okolica dworca w dzień wygląda normalnie. Pod wieczór i w nocy robi się nieciekawie – żule rozrabiają i zanieczyszczają pobliskie krzaki (a raczej murek), prostytutki czekają na klientów, a wokół kręci się dużo agresywnych osobników. Jeszcze gorzej wygląda to w przejściu podziemnym i od strony Domu Handlowego Tesco. Z drugiej strony wielokrotnie wracałem tamtędy po północy i nie spotkało mnie nic złego.
W chwili opracowywania artykułu na dworcu Brno hlavní nádraží działały następujące sklepy: Mr Baker – pieczywo, Market Pont Center – prasa, drobne artykuły spożywcze, przekąski (bardzo drogo), Pizza Statione – pizza również w kawałkach, kwiaciarnia, drogeria, a do tego wózek z napojami i kanapkami przy wejściu. Naprzeciw dworca czynne są dwa całodobowe bary prowadzone przez Wietnamczyków. Osobiście nie polecam tamtejszych fast-foodów, ale kiedy nie ma wyjścia, szybko zapchają głód. W holu dworca rozstawiono też automaty z przekąskami i napojami, a w pobliżu są sklepy spożywcze Tesco i Interspar.
Brno hlavní nádraží w dzień to przyjemny dworzec. Od wielu lat rozważana jest budowa nowego dworca głównego, położonego 2 kilometry dalej (z okien pociągów widać plac budowy), obecny dworzec główny stałby się wtedy dworcem dla pociągów lokalnych i regionalnych. Na razie pozostaje jednak na swoim miejscu i nie zanosi się, aby w najbliższym czasie wybudowano nowy dworzec główny.
Zobacz również: Brno dla ambitnych – przewodnik po mieście
Aktualne zdjęcia dworca Brno hlavní nádraží nadesłał Karel Havlíček i pozostają one własnością autora, nie mogą być też wykorzystywane bez jego zgody. Moje zdjęcia pochodzą z lat 2006-2010.