Koleje mołdawskie Calea Ferată din Moldova 30 września 2015 roku uruchomiły międzynarodowe połączenie kolejowe Kiszyniów – Jassy (stacja Socola). Stacja docelowa Socola znajduje się na przedmieściach rumuńskiego miasta Jassy. Socola obsługuje linię szerokotorową. Na stacji zatrzymują się również pociągi do granicy mołdawskiej relacji Jassy – Ungheni Prut.
Zobacz również:
Kolej w Mołdawii – przewodnik dla pasażerów
Kolej w Rumunii – przewodnik dla pasażerów
Trasę o długości o długości około 130 kilometrów pociąg pokona w ponad 4 godziny, mimo to w niektórych komunikatach prasowych dumnie nazywany jest szybkim pociągiem.
Pasażerowie korzystający z połączenia w październiku mogą kupić bilety w promocyjnych cenach:
Ceny biletów w październiku 2015 roku:
I klasa – 173 MDL (33 PLN)
II klasa – 148 MDL (27 PLN)
III klasa – 132 MDL (25 PLN)
Ceny biletów bez promocji:
I klasa – 230 MDL (44 PLN)
II klasa – 185 MDL (35 PLN)
III klasa – 132 MDL (25 PLN)
Dzieciom przysługuje 50% zniżki, do zniżki w wysokości 30% uprawnieni są również uczniowie i studenci rumuńskich szkół i uczelni. Zniżka prawdopodobnie nie przysługuje polskim studentom.
Rozkład jazdy:
Kiszyniów (odj. 06:17) –> Socola (przyj. 10:28)
W drogę powrotną pociąg odjeżdża ze stacji Socola o 17:17, nie podano godziny przyjazdu do Kiszyniowa
Pociągi obsługiwane są przez spalinowy zespół trakcyjny D1M kolei mołdawskich, zmodernizowany w latach 2012-2013. Pojazd jest klimatyzowany i wyposażony w monitoring. Zamontowano w nim również platformę dla wózków inwalidzkich. W pociągu zmieści się 250 pasażerów. Pierwszego dnia sprzedano 120 biletów. Jak można przeczytać na rumuńskich forach miłośników kolei, bilety na pociąg są dostępne tylko w kasach biletowych kolei mołdawskich i u konduktora, natomiast na razie nie można kupić biletów w kasach międzynarodowych kolei rumuńskich. Pociąg kursuje codziennie.
Tydzień przed uruchomieniem połączenia ministrowie transportu Rumunii i Mołdawii podpisali porozumienie przewidujące współpracę w zakresie ruchu kolejowego pomiędzy państwami, jak również budowę nowych i remont już istniejących mostów drogowych.
Dla podróżników ciekawą opcją może być „kółeczko” Lwów – Odessa – Kiszyniów – Jassy – Timisoara – Budapeszt – powrót do Polski.
Źródła:
https://www.trm.md/en/social/cursa-feroviara-chisinau-iasi-ar-putea-fi-lansata-peste-doua-saptamani/
https://www.ipn.md/en/economie-business/72049
https://www.ziarulnatiunea.ro/2015/10/01/prima-cursa-feroviara-directa-intre-chisinau-si-iasi-gara-socola-fara-transbordare-la-frontiera/
https://www.railway.md
Zdjęcia pochodzą ze strony internetowej kolei mołdawskich.
Reportaż o połączeniu