Koleje czeskie (České dráhy) na swojej stronie internetowej przedstawiły zmiany w rozkładzie jazdy oraz w cennikach, które wejdą w życie od 13 grudnia 2015 roku, kiedy zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy. Zmian jest sporo, ale dotyczą głównie zmniejszenia czasu podróży na najważniejszych trasach o kilka minut. Poniżej wykaz najważniejszzych zmian:
ZMIANY TARYFOWE:
– obniżenie cen biletów w pierwszej klasie. Zamiast 50% więcej niż w drugiej klasie, za bilet pierwszej klasy zapłacimy 30% więcej (dotyczy odległości 0-121 km, na dłuższych trasach taryfę wprowadzono już wcześniej).
– możliwość zakupienia miejscówki na pociąg objęty obowiązkową rezerwacją miejsc na pokładzie pociągu za 50 CZK. Na tej samej zasadzie będzie można zakupić miejscówkę na pociąg skomunikowany).
– Celodenní jízdenka celostátní podrożeje z 550 CZK na 579 CZK.
– Skupinová víkendová jízdenka celostátní podrożeje z 650 na 679 CZK.
– regionalne bilety jednodniowe podrożeją, w zalezności od regionu (kraj) z 650 na 679 CZK.
– bilety na przewóz rowerów na krótkie odległości podrożeją od 5 do 10 CZK.
– aplikacja IN 25 START stanie się częścią kart IN 25, dzięki czemu będzie można wielokrotnie kupować tę aplikację z trzymiesięczną ważnością, przy czym aplikacja zdrożeje z 150 na 190 CZK dla osób, które ukończyły 26 rok życia. Osoby w wieku 15-26 lat nadal będą mogły kupić aplikację za 150 CZK.
POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE:
– nie dojdzie do większych zmian w przypadku połączeń z Austrią, jedyna zmiana to skrócenie czasu przejazdu pociągów Railjet pomiędzy Pragą a Wiedniem o 11 minut, z 4 godzin i 10 minut do 3 godzin i 59 minut.
– czas przejazdu będzie krótszy także w przypadku połączeń z Pragi do Berlina (15 minut krócej) i do Hamburga (14 minut krócej). Z Budapesztu do Niemiec przez całą Republikę Czeską pojedzie tylko jedna para pociągów, pozostałe pociągi z Budapesztu i Bratysławy będą kończyć bieg w Pradze, przy czym zostaną zachowane skomunikowania pomiędzy pociągami z/do Niemiec i z/do Budapesztu.
– liczne zmiany w połączeniach kolejowych z Polską. Oprócz trzech par pociągów Eurocity (przywrócony zostanie pociąg EC Varsovia) uruchomione zostaną połączenia regionalne Kolei Śląskich. Znów odżyje przejście graniczne w Chałupkach, pojadą też bezpośrednie pociągi Frydek-Mistek – Cieszyn. Ze względu na doświadczenia z ubiegłych lat nie publikuję szczegółowych informacji, bowiem okazywało się, iż na zapowiedziach często się kończyło.
– pociągi SuperCity z Pragi do Koszyc będą pokonywać trasę w 7 godzin i 22 minuty, czyli 10 minut szybciej niż dotychczas.
– pojawi się wagon bezpośredni relacji Praga – Kijów, dołączany do któregoś z pociągów nocnych Praga – Koszyce. Pociągi nocne z Pragi do Koszyc zmienią kategorię na Euronight.
POŁĄCZENIA KRAJOWE:
– więcej pociągów bezpośrednich Praga – Opawa.
– pojawi się nocny pociąg Praga – Przerów, skomunikowany z pociągiem Chopin do Wiednia i Warszawy.
– na części tras pojawią się nowe pociągi InterPanter, które zastąpią składy wagonowe.
– dwie dodatkowe pary pociągów przyspieszonych Ołomuniec – Vsetín – Střelná.
– modernizacja odcinka Ołomuniec – Šternberka, wiążąca się z częstym wprowadzaniem zastępczej komunikacji autobusowej.
– więcej pociągów Rožnov pod Radhoštěm – Kojetín.