Wyremontowany dworzec kolejowy Wrocław Główny bez wątpienia należy do najpiękniejszych dworców nie tylko w Polsce. Największy dworzec w województwie dolnośląskim, ważny węzeł komunikacyjny, obsługujący połączenia krajowe i międzynarodowe wszystkich kategorii pociągów. Dworzec tętniący życiem, mający wszystko, czego podróżni potrzebują.
Na temat historii dworca można poczytać mnóstwo opracowań, więc krótko. Remont dworca Wrocław Główny zakończył się w 2012 roku. Od tamtej pory na podróżnych czeka nowa jakość.
Dworzec Wrocław Główny położony jest w centrum miasta. Do najpopularniejszych atrakcji można dojść pieszo w ciągu kilkudziesięciu minut. Na przykład do Rynku idzie się 10-20 minut, do Ostrowa Tumskiego około 20 minut, a do Sky Tower 10-15 minut.
Zobacz również:
Podróż pociągiem po Polsce – przewodnik dla pasażerów
Dworce kolejowe – lista dworców opisanych na blogu
Polska – spis artykułów z Polski na blogu
Piękny budynek dworca zachował swój zabytkowy charakter, do środka można wejść od strony ulicy Piłsudskiego lub ulicy Suchej, na perony można też dostać się tunelem z boku, omijając w ten sposób hol dworca.
W holu dworca są kasy biletowe, Centrum Obsługi Klienta PKP Intercity i poczekalnia czynna w godzinach 04:00-20:00. Do kas biletowych ustawia się zwykle długa kolejka, więc lepiej skorzystać z biletomatów na placu przed dworcem, choć tutaj też często trzeba odstać swoje w kolejce. Kasy biletowe czynne są też w okienkach od strony wejścia przy ulicy Suchej.
Oprócz kas i COK PKP Intercity w holu dworca działa okienko informacji kolejowej. Na nudzących się pasażerów czeka zakład bukmacherski. Liczne lokale gastronomiczne najbardziej znanych marek. Wydaje się, że najwięcej osób zmierza do KFC. Dużo lokali gastronomicznych działa w tunelu prowadzącym do ulicy suchej. Można kupić wszystko – od drożdżówek, przez fast foody po obiad. Ceny są wysokie i należy uważać na sztuczki sprzedawców, na przykład przy kupnie knyszy sprzedawczyni pyta się, czy dodać prażonej cebulki. Jeśli odpowiesz tak, zapłacisz 1 zł więcej. Inny przypadek to tosty wystawione tak, aby przyciągać wzrok, napisane jest ser, pieczarki, poniżej wędlina lub gyros z ceną 8 złotych. Kiedy zamawiacie tosta z wędliną, okazuje się, że cena 8 złotych dotyczy tylko tostów z serem i pieczarkami, a te z wędliną kosztują 11 złotych, dlatego zawsze należy uważnie czytać cennik na ścianie. Dużo osób nabiera się na te sztuczki. Na pierwszy rzut oka najlepsze wrażenie zrobił na mnie „bar dyskontowy” oferujący niedrogie obiady. Podczas mojej ostatniej wizyty nie było już budki z fast-foodami przy ulicy Suchej, zamiast niej ustawiono automat z napojami. Podobnych automatów jest kilka.
W obu tunelach ustawiono skrzynki na bagaż. Toalety czynne w godzinach 04:00-24:00 – wejście od strony głównego tunelu (w tych toaletach znajduje się też prysznic, który często nie działa), inne toalety dostępne od strony części handlowej w holu dworca (koło salonu Empik). Toalety płatne 2,5 zł.
W godzinach 00:00-04:00 trwa przerwa technologiczna na sprzątanie. W tym czasie otwierany jest tzw. dworzec nocny – nocna poczekalnia i toalety niedaleko wejścia od strony ulicy Suchej. Można tam przeczekać noc, ochrona czasami sprawdza bilety przy wejściu do monitorowanej poczekalni, podróżni śpiący na siedzeniach są budzeni przez pasażerów, pozostaje więc jedynie spanie na zimnej podłodze. Kilkakrotnie spałem w nocy na wrocławskim dworcu, oprócz osobnika zaburzonego psychicznie i szukającego zaczepki nie zanotowałem żadnych zagrożeń.
Dworzec Wrocław Główny ochraniany jest przez firmę ochroniarską, Straż Ochrony Kolei, czasami można też spotkać patrole policji. Pomimo to żebracy i inni podejrzani osobnicy są plagą na placu przed dworcem, zdarza się też nagabywanie na dworcu, choć podczas mojej ostatniej wizyty zanotowałem znaczne zmniejszenie ich liczby.
Na dworcu czynnych jest sześć peronów. Perony zadaszone, wyremontowane, wejście na peron 6 od strony ulicy Suchej.
Dworzec dostosowany do odprawy osób niepełnosprawnych, zamontowano specjalne podjazdy, windy na perony, jak również taśmociągi na bagaż przy schodach.
W czasie mojej wizyty trwała budowa nowego dworca autobusowego, natomiast przed dworcem z obu stron znajdowały się przystanki autobusowe komunikacji miejskiej.
Historia dworca Wrocław Główny
W latach czterdziestych XIX wieku do Wrocławia docierały trzy linie kolejowe kończące się na dworcach czołowych. W 1848 roku zbudowano linię kolejową łączącą dworce. Pięć lat później podjęto decyzję o budowie linii kolejowych do Głogowa i Poznania.
Dworzec Górnośląski przy dzisiejszej ulicy Małachowskiego był zbyt mały, aby obsługiwać nowo budowane linie, w związku z czym dwa lata później rozpoczęto budowę okazałego dworca głównego. Projekt budowy opracował niemiecki architekt Wilhelm Grapow.
Budowę dworca rozpoczęto 10 września 1855 roku, dworzec oddano do użytku 12 października 1857 roku. Należy nadmienić, że ówczesna hala peronowa i hol dworca znajdowały się kilaset metrów dalej.
Dworzec rozbudowano w latach 1899-1904. Zlikwidowano pobliskie składy węgla i utworzono nowe perony.
W latach 2010-2012 dworzec Wrocław Główny przeszedł remont generalny, dzięki któremu odzyskał dawny blask. Utworzono też tzw. „dworzec nocny” od strony ulicy Suchej.
Dworzec Wrocław Główny – ciekawostki
23 kwietnia 1943 roku dywersanci z Armii Krajowej przeprowadzili na dworcu zamach bombowy. Kiedy przy peronie zatrzymał się pociąg z żołnierzami Wermachtu, nastąpiła eksplozja, w wyniku której śmierć poniosły cztery osoby.
W 1944 roku pod dworcem Wrocław Główny wybudowano ogromny schron przeciwlotniczy, do którego można było wejść między innymi z holu dworca. W czasie drugiej wojny światowej za schron służył również tunel peronowy przy dzisiejszej ulicy Małachowskiego, który został zalany przez wycofujących się Niemców. Od dziesięcioleci krążyły legendy o podziemnych tunelach i podziemnym dworcu, z którego tory miały biec nie tylko do różnych dzielnic Wrocławia, ale nawet do Berlina. Na miejscu schronu powstał parking podziemny, legenda o podziemnym dworcu nie potwierdziła się.
Od 1947 roku, z krótkimi przerwami, na terenie dworca Wrocław Główny działało pierwsze w Polsce kino dworcowe. Początkowo nie miało drzwi, a filmy wyświetlano co godzinę, więc można było wejść i wyjść w dowolnym momencie seansu. W latach 2002-2005 kino „Dworcowe” wyświetlało seanse erotyczne. Później na krótko nazwa została zmieniona na „Dworcoffe”, po zamknięciu w 2007 roku zostało ponownie otwarte pod zarządem Akademickich Centrów Filmowych. Kino zostało zamknięte podczas remontu dworca. W 2013 roku reaktywowano je na jeden dzień, kiedy wyświetlane były arcydzieła kinematografii polskiej.
W 1967 roku na peronach dworca Wrocław Główny nakręcono odcinek serialu „Stawka większa niż życie”. Na potrzeby serialu tablice z nazwą „Wrocław Główny” zamieniono na tablice z nazwą „Berlin Ostbahnhof”.
8 stycznia 1967 roku na peronie 3 wrocławskiego dworca zginął znany aktor Zbigniew Cybulski. Aktor, wraz z przyjacielem Alfredem Andrysem, spieszył się na poranny pociąg do Warszawy rozpoczynający bieg o 04:20. Dotarli na peron, kiedy pociąg ruszał. Alfredowi Andrysowi udało się wskoczyć do pociągu, natomiast Zbigniew Cybulski zsunął się z oblodzonych schodów i wpadł pod pociąg. Tragiczną śmierć aktora upamiętnia tablica na peronie 3.
Krasnale na dworcu Wrocław Główny
Wrocław słynie z krasnali stojących w różnych miejscach w centrum miasta. Nie brakuje ich też na dworcu. Na peronie 2 zobaczymy Krasnalicę – dyżurną ruchu z lizakiem, dającą maszyniście sygnał do odjazdu. W holu dworca Krasnal pędzi na pociąg ciągnąc za sobą walizkę. Trzeci krasnal leży w trawie przed dworcem, czwarty siedzi na wielkiej walizce w pobliżu, bo na placu dworcowym. Z jednej strony widać napis, z drugiej zawartość walizki, a tam piąty dworcowy krasnal – malutki, bo zmieściłby się w dłoni.
Na dworcu Wrocław Główny jest więc aż pięć krasnali.
Spodobał ci się wpis? Jeśli tak, zapraszam do polubienia naszego profilu na Facebooku.