Kolej na Podróż

Botswana – reaktywacja pociągów pasażerskich

22 marca 2016 roku w Botswanie reaktywowano krajowe przewozy pasażerskie. O 10:00 rano po raz pierwszy od siedmiu lat wyruszył w trasę pociąg Lobatse – Francistown. Na uroczystości z okazji przywrócenia pociągu pasażerskiego pojawił się prezydent Botswany – Ian Khama.

Pociąg zestawiony jest z wagonów wyprodukowanych przez firmę Transnet z Republiki Południowej Afryki. Od czasu dostarczenia wagonów do uruchomienia pociągu minęły niecałe 3 tygodnie. Wszystkie wagony są klimatyzowane i wyposażone w toalety z obiegiem zamkniętym. Pasażerowie mogą podróżować w klasach Standard, Business i First. W składzie pociągu znajduje się też wagon barowy oraz wagon konferencyjny.  Firma Transnet dostarczyła 22 z 37 wagonów.  W specyfikacji zamówienia widnieje również dostawa luksusowych wagonów sypialnych. Nie wiadomo jednak, kiedy będą dostępne dla pasażerów.

Pociąg odjeżdża z Lobatse, w drodze do Francistown zatrzymuje się na stacjach Gaborone, Mahalapye, Palapye i Serule. Według informacji prasowych wszystkie wspomniane stacje zostały odnowione. Z Francistown do Lobatse pociąg kursuje jako nocny.

Koleje Botswany (Botswana Railways) ogłosiły zawieszenie krajowych przewozów pasażerskich 25 lutego 2009 roku, 1 kwietnia 2009 roku ostatni pociąg przejechał trasę. Jako przyczynę zawieszenia kursowania pociągu podaje się zły stan taboru oraz nierentowność połączenia. Od tamtej pory jedynym regularnym połączeniem był pociąg międzynarodowy Francistown – Bulawayo, kursujący 2-3 razy w tygodniu i obsługiwany przez koleje Zimbabwe. Kilka razy w roku przez Botswanę przejeżdżają również luksusowe pociągi wycieczkowe, między innymi Rovos Rail.

Jak podaje jedna ze stron, reaktywacja połączenia nie obyła się bez kłopotów. W pierwszych dniach kursowania zanotowano kilka awarii taboru.

Przejazd całej trasy z Lobatse do Francistown kosztuje 102 pule botswańskie w klasie standard (ok. 35 zł), 171 pul botswańskich w klasie Business (ok. 58 zł), a podróż klasą First to wydatek 285 pul botswańskich (ok. 100 zł).  W cenę biletu wliczonych jest 30 kg bagażu, pasażerowie klasy First mogą zabrać na pokład o 10 kg bagażu więcej.  Seniorzy (60+) są uprawnienie do zniżki 10%, dzieci w wieku do 11 lat płacą za bilet połowę ceny.  Nie ma zniżki powrotnej.

Poniżej znajduje się galeria zdjęć pociągu Botswana Railways. Zdjęcia pochodzą z materiałów prasowych rządu Botswany, dostępnych na oficjalnych profilach na Facebooku i Twitterze.

Źródła:
[1] https://www.bdlive.co.za/business/transport/2016/03/23/transnet-division-delivers-22-coaches-to-botswana
[2] https://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/passenger-services-in-botswana-to-end.html
[3] https://www.mmegi.bw/index.php?aid=58774&dir=2016/march/23
[4] https://umhambi.blogspot.com/2016/03/botswana-train-schedule-ticket-fates.html
[5] https://www.sundaystandard.info/costly-botswana-railways-passenger-train-fails-take-twice
[6] https://www.dailynews.gov.bw/news-details.php?nid=24393

Botswana Railways

Botswana Railways – pociąg Lobatse – Francistown

Botswana Railways

Botswana Railways – nowe wagony

Botswana Railways

Botswana Railways – klasa Standard

Botswana Railways

Botswana Railways – nieznana klasa

Botswana Railways

Botswana Railways – wyświetlacz LCD

Botswana Railways

Botswana Railways – kuchnia w wagonie barowym

Botswana Railways

Botswana Railways – stoliki w wagonie barowym

Botswana Railways

Botswana Railways – wagon konferencyjny

Botswana Railways

Botswana Railways – klasa First

Botswana Railways

Botswana Railways – lans polityka

Uroczystość z okazji pierwszego kursu pociągu.

Uroczystość z okazji pierwszego kursu pociągu.

%d bloggers like this: