Tytuł artykułu może wydawać się żartobliwy, ale problem jest poważny – niemal codziennie w statystykach zapytań z wyszukiwarek odnotowuję pytania o toalety w pociągach, przy czym w statystykach pokazane jest około 15% zapytań. Z tego powodu uznałem za stosowne napisanie krótkiego przewodnika o toaletach w polskich pociągach. Rosnąca liczba zapytań o toalety świadczy również o rosnącej liczbie chorych na choroby układu pokarmowego lub moczowo-płciowego.
Opracowałem krótki poradnik, ułatwiający życie pasażerom.
Wiadomości ogólne:
Toalety w pociągach dzielą się na toalety z obiegiem zamkniętym (zwane też „próżniowymi”) i na toalety z obiegiem otwartym. Z tych pierwszych można korzystać również w czasie postoju, z drugich mocz i stolec wypadają na tory, więc korzystanie z nich podczas postojów jest zabronione.
Toalety w pociągach służą również za palarnie, czasami są zajęte przez osoby jadące na gapę (często w województwie mazowieckim), służą do przewozu rowerów (zatłoczone szynobusy na Roztoczu), albo podróżują w nich pasażerowie, kiedy brakuje miejsc na korytarzu wagonu (pociągi TLK i IC PKP Intercity).
Jeszcze kilka lat temu przewodnik można byłoby ograniczyć do zdania: toalety znajdują się na początku i końcu wagonu, jak również na początku i końcu jednostki EN57. Obecnie panuje tendencja – jedna toaleta na jeden pociąg EN57. Toalety z obiegiem zamkniętym często są zepsute, więc może się zdarzyć, iż w praktyce nie będzie można z niej skorzystać.
Toalety z obiegiem otwartym zamykane są podczas przejazdu przez największe miasta, np. Warszawę i Kraków.
Toalety w pociągach według przewoźników:
Przewozy Regionalne – w składach wagonowych po dwie toalety na wagon, w szynobusach jedna toaleta z obiegiem zamkniętym na pojazd, w pociągach niezmodernizowanych EN57 dwie toalety z przodu i z tyłu. W zmodernizowanych różnie: pociągi EN57 AL dla województwa opolskiego jedna toaleta z obiegiem zamkniętym, pociągi EN57 „Tygrys” dwie toalety na pociąg”. Brak toalet w szynobusach typu SA101, wycofywanych z użytku. W pojazdach typu Impuls najczęściej jedna toaleta na pociąg.
PKP Intercity – w składach wagonowych zwykle dwie toalety na wagon, w niektórych wagonach bezprzedziałowych jedna toaleta na wagon. W pociągach typu Flirt, Dart i Pendolino jest wystarczająca liczba toalet, ale są one bardzo małe. Toalety często są okupowane przez palaczy, w pociągach nocnych dodatkowo przez pijaków.
Koleje Mazowieckie – z reguły jedna toaleta z obiegiem zamkniętym na jednostkę (EN57, Flirt, Impuls), jedna toaleta na wagon w wagonach piętrowych i jedna toaleta w szynobusach.
Koleje Śląskie – w EN57 dzierżawionych od Przewozów Regionalnych dwie toalety na pociąg, w innych pojazdach (EN57 zmdernizowane, Flirt, Impuls, ELF itp.) jedna toaleta z obiegiem zamkniętym na pociąg. W pojazdach dawniej użytkowanych przez SKM Warszawa nie ma toalet (kursują głównie na trasie Gliwice – Zawiercie). (aktualizacja: po remoncie pociągi dawniej kursujące w SKM Warszawa zostały wyposażone w toaletę z obiegiem zamkniętym. W nowych pociągach ELF 2 jedna toaleta.
Koleje Wielkopolskie – w pojazdach typu ELF 2 dwie toalety z obiegiem zamkniętym w pociągu, w szynobusach jedna toaleta z obiegiem zamkniętym na pociąg. Jeden z szynobusów spotykany w okolicach Zbąszynka i Leszna dawniej jeździł bez toalety, po remoncie podobno zamontowano w nim toaletę.
Koleje Dolnośląskie – w szynobusach jedna toaleta na pociąg, w pociągach typu Impuls dwie toalety, podobnie jak w większości EN57. W pociągach Impuls 2 tylko jedna toaleta.
Koleje Małopolskie – w pojazdach typu EN77 dwie toalety na pociąg, w EN64 i EN99 nie wiem, ale na pewno jest przynajmniej jedna.
Arriva RP – jedna toaleta na pociąg, w starych pojazdach produkcji duńskiej z obiegiem otwartych, w nowszych z obiegiem zamkniętym.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna – po jednej toalecie na każdą jednostkę, czyli w większości na pociąg.
Szybka Kolej Miejska Warszawa – brak toalet w pociągach.
Warszawska Kolej Dojazdowa – brak toalet w pociągach i na stacjach. Na kilku stacjach ustawiono toi-toie.
Szybka Kolej Miejska Trójmiasto – toalety z obiegiem otwartym zamknięte na odcinku Gdańsk Główny – Wejherowo, toalety z obiegiem otwartym zwykle jedna na pociąg – dostępne podczas podróży.
Informacje dodatkowe:
Niedziałające toalety są zmorą pasażerów na trasie Poznań – Szczecin – Świnoujście. Bywa, że pociąg jedzie przez 5 godzin bez czynnej toalety.
W PKP Intercity na trasie Warszawa – Kraków zdarza się, iż obsługa zapomina otworzyć niektóre toalety po wyjeździe z Warszawy i w pociągu nie można skorzystać z części toalet.
W sezonie na Podlasiu i Roztoczu należy się liczyć z brakiem możliwości skorzystania z toalet w pociągu z powodu bardzo dużej liczby pasażerów oraz rowerzystów.
W Kolejach Śląskich na trasach Gliwice – Częstochowa, Katowice – Żywiec i Katowice – Wisła toalety często są zepsute lub ustawiają się do nich kolejki.
Niedziałająca blokada toalety
Niestety, toalety z obiegiem zamkniętym, szczególnie w pociągach produkcji PESA, mają problemy z blokadą drzwi. W internecie znajdziecie filmiki z instrukcją blokowania toalety, jednak sam doświadczyłem problemu, a jako doświadczony w tym temacie podróżnik muszę powiedzieć, że toalety nie dało się zablokować. Sytuacja miała miejsce w pociągu Elf 2 Kolei Śląskich. W pociągu tłum, ja potrzebowałem skorzystać z toalety, a do stacji końcowej 35 minut. Na stacjach po drodze brak toalet. Duży problem to konstrukcja tych toalet – gdybym poszedł załatwić się i nie zablokował drzwi, to gdyby ktoś otworzył drzwi, pół pociągu (ok. 100 osób) widziałoby mnie, jak robię kupę. Mało tego, drzwi otwierają się i zamykają z dziesięciosekundowym opóźnieniem – widzieliby mnie przez długi czas. Musiałem wziąć Stoperan i modlić się, aby wytrzymać. Później w Katowicach sprint do toalety na dworcu.
Spodobał ci się wpis? Jeśli tak, zapraszam do polubienia naszego profilu na Facebooku.