Jak donoszą bośniackie media, pociągi Sarajewo – Zagrzeb wkrótce będą obsługiwane przez pojazdy Talgo, które Željeznice Federacija Bosne i Hercegovine zakupiły w latach 2010-2011. Od czasu zakupu pociągi nie przewiozły ani jednego pasażera. Pół roku temu pojawiła się informacja, iż zostaną wydzierżawione kolejom tureckim.
Feralne pociągi stały bezużyteczne przez 6 lat. Nie wiadomo, na ile informacja podana przez bośniackie media jest prawdziwa, bowiem wcześniej wielokrotnie zapowiadano pojawienie się tych pociągów na torach, tym razem jednak wiadomość zbiega się w czasie z planami otwarcia zmodernizowanego odcinka linii kolejowej Sarajevo – Ploče.
Željeznice Federacija Bosne i Hercegovine w 2005 roku zakupiły 9 składów Talgo. Zamówione pociągi dostarczono w 2010 roku. Pięć z nich przeznaczonych jest do obsługi połączeń dziennych, cztery do obsługi połączeń nocnych. W nocnych są między innymi kabiny prysznicowe.
Obecnie trwają przeglądy techniczne, zgodnie z zapowiedziami pociągi powinny pojawić się w lipcu na trasach Sarajewo – Zagrzeb, Sarajewo – Banja Luka, a po zakończeniu wszystkich prac również na linii Sarajewo – Ploče. W najbliższych dniach planowany jest przejazd promocyjny Sarajewo – Zenica – Sarajewo. Pociągi otrzymały już dopuszczenie do ruchu na terytorium Bośni i Hercegowiny oraz Chorwacji.
Z dziewięciu składów do obsługi wspomnianych połączeń przeznaczono cztery, natomiast los pozostałych pięciu nie został jeszcze przypieczętowany – nadal trwają negocjacje z kolejami tureckimi w sprawie wydzierżawienia pojazdów.
Problemem są wysokie koszty utrzymania pojazdów. Sprawami technicznymi zajmuje się hiszpańska firma Talgo, koleje bośniackie nie mają wykwalifikowanych pracowników, posiadających uprawnienia do serwisu tego typu pociągów, co znacznie podnosi koszty.
Pociągi Sarajewo – Zagrzeb zestawione są ze starych wagonów kolei chorwackich (Hrvatske željeznice) , kolei bośniackich (Željeznice Federacija Bosne i Hercegovine) i kolei Republiki Serbskiej (Željeznice Republike Srpske) – po jednym wagonie każdych kolei, poza sezonem najczęściej dwa wagony, jeden ŽFBiH i jeden ŽRS. W pociągach tych nie ma czegoś takiego jak przedziały dla niepalących (pomimo ewentualnego zakazu pali się wszędzie), czystość pozostawia wiele do życzenia, zdarza się i głośne towarzystwo.
Jeżeli stare wagony zostaną zastąpione przez komfortowe pociągi Talgo, powróci również nocny pociąg pomiędzy stolicami Chorwacji a Bośni i Hercegowiny.
Źródła:
[1] https://depo.ba/clanak/146769/propadaju-vec-deset-godina-skupi-talgo-vozovi-uskoro-na-prugama-ali
[2] https://www.think-railways.com/talgo-trains-finally-enter-service-sarajevo-zagreb-route/
[3] https://www.avaz.ba/clanak/235089/nakon-sest-godina-talgo-vozovi-ipak-na-bh-prugama
[4] https://www.bhrt.ba/ekonomija/privreda/talgo-vozovi-uskoro-ce-povezivati-sarajevo-zagreb/
[5] https://www.avaz.ba/clanak/235047/talgo-vozovi-bi-trebali-popraviti-sumornu-sliku-u-zeljeznickom-saobracaju-bih