Kolej na Podróż

Kolej w Tadżykistanie – informacje dla pasażerów

Kolej w Tadżykistanie miała bardzo małe znaczenie ze względu na górzysty teren oraz fakt, że sieć kolejowa Tadżykistanu dzieliła się na dwie części, z których jedna była połączona tylko z Uzbekistanem (na północy), natomiast linia łącząca Duszanbe i Kulob w dużej części przebiegała przez terytorium Uzbekistanu, a ze względu na napięte stosunki pomiędzy państwami występowały trudności w uruchamianiu tzw. pociągów korytarzowych, czyli przejeżdżających przez Uzbekistan.

Przewoźnik narodowy: ГУП «Рохи охани Точикистон (Таджикская железная дорога)
Strona internetowa: www.railway.tj
Ostatnia aktualizacja: 10.02.2023

Zastrzeżenie

Ze względu na znikome zainteresowanie artykuł jest aktualizowany raz na kilka lat i informacje mogą się zdezaktualizować. Jeśli wpis okaże się przydatny, będę wdzięczny za drobne wsparcie bloga, co pozwoli mi utrzymać i rozwijać projekt.

Kolej w Tadżykistanie – rozkład jazdy i ceny

Rozkład jazdy pociągów krajowych i międzynarodowych dostępny jest w wersji rosyjskojęzycznej na stronie railway.tj

Ceny biletów na połączenia krajowe są bardzo niskie; swego czasu władze Tadżykistanu zadeklarowały, że kolej w Tadżykistanie będzie darmowa dla cudzoziemców, co miało zwiększyć ruch turystyczny. Nie wiem, czy jest to nadal aktualne i na jakich warunkach. Wątpię jednak, czy komuś będzie szkoda wydać 5-10 złotych za kilkaset kilometrów jazdy.



Kolej w Tadżykistanie

Dworzec kolejowy w Duszanbe (fot. dreamstime.com)

Połączenia międzynarodowe

Tadżykistan posiada pasażerskie połączenia międzynarodowe z Rosją. Najbardziej znany pociąg to Duszanbe – Moskwa, przejeżdżający przez Uzbekistan i Turkmenistan. Pociąg jedzie z Duszanbe do Moskwy przez prawie 4 dni (bez jednej godziny). Korzystają z niego głównie Tadżycy pracujący w Rosji.

Uruchamiane są także pociągi pasażerskie:

Chodżent – Moskwa – raz w tygodniu. Podróż trwa 3 dni i 10 godzin. Pociąg odjeżdża z miasta Chodżent (Худжанд) na północnej części sieci kolejowej Tadżykistanu. Pociąg jest zestawiony z bardzo starych wagonów Kolei Tadżykistanu. Pociąg przejeżdża przez terytorium Uzbekistanu, natomiast nie przejeżdża przez terytorium Turkmenistanu.

W czerwcu 2017 roku po raz pierwszy wyjechał w trasę pociąg Duszanbe – Astana. Pociąg łączący stolicę Tadżykistanu ze stolicą Kazachstanu miał kursować raz w tygodniu. Szybko jednak połączenie zawieszono i nie wiadomo, czy pociąg będzie kursował.

Według strony kolei tadżyckich kursuje także pociąg Duszanbe – Taszkient. Według rozkładu pociąg wyjeżdża w trasę raz w tygodniu.

Połączenia krajowe

Jak wynika z rozkładu jazdy dostępnego na stronie Kolei Tadżykistanu kursują następujące pociągi krajowe:

Duszanbe – Konibodom – raz w tygodniu, po ogłoszeniu
Duszanbe – Kurgonteppa – dwa razy w tygodniu
Duszanbe – Szahrtuz przez Kurgonteppę – dwa razy w tygodniu

W rozkładzie jazdy widnieją również codzienne pociągi Duszanbe – Paakhtabad. W Tadżykistanie jest taka wieś, ale nie dochodzą tam tory kolejowe, a tak naprawdę chodzi o pociąg Duszanbe – Tursunzoda. Tursunzoda to 50-tysięczne miasto przy granicy z Uzbekistanem.

Pociągi jadące przez Tadżykistan obrzucane są kamieniami przez dzieci, więc należy uważać, aby nie dostać kamieniem.

Bilety na połączenia krajowe są bardzo tanie.

Pociągi są bardzo powolne, ale widoki zapierają dech w piersiach.

Tadżykistan

Panorama Duszanbe (fot. dreamstime.com)

Sytuacja ogólna  i inwestycje

Co ciekawe, podobny problem miał Uzbekistan, bowiem pociągi do Kokandu, Fergany i Andijon musiały przejeżdżać przez północną część sieci kolejowej Tadżykistanu.

W 2016 roku oba kraje wybudowały linie kolejowe umożliwiające ruch pociągów bez konieczności przejazdu przez teren sąsiedniego kraju.

30 sierpnia 2016 roku prezydent Tadżykistanu uroczyście otworzył 40,7 km odcinek Vahdat – Jowon, dzięki czemu powstała linia kolejowa łącząca Duszanbę z Kurgonteppą (119 km), a wybudowanie linii kolejowej umożliwiło uruchomienie pociągów Duszanbe – Kulob. Linia została wybudowana dzięki chińskim pożyczkom i tamtejszym wykonawcom. Na nowo wybudowanym odcinku wzniesiono osiem mostów o łącznej długości 683 m oraz wydrążono trzy tunele o łącznej długości 3543 m. Ponadto zrewitalizowano odcinek Jowon – Kurgonteppa. Inwestycja ma się zwrócić w ciągu 10 lat.

Trzy dni wcześniej Uzbekistan otworzył linię kolejową Angren – Pap.

Koleje Tadżykistanu Рохи охани Точикистон zainwestowały również w tabor. Zakupiono spalinowy zespół trakcyjny RVR z Estonii. Pojazd wyprodukowany w 1985 roku będzie obsługiwał połączenia lokalne. Jest to pociąg zmodernizowany i jak można przeczytać na różnych forach, dotarł z Estonii do Tadżykistanu po torach o własnych siłach. Trudno powiedzieć, ile jest w tym prawdy.

Zakupiono także nowe, klimatyzowane wagony kupiejne (sypialne) z ukraińskiej Krukowskiej Fabryki Wagonów. Ponadto Koleje Tadżykistanu nabyły lokomotywę spalinową z Kazachstanu. Wszystkie trzy zakupy zostały zrealizowane w 2016 roku z okazji 25-lecia niepodległości Tadżykistanu.

Jeśli chodzi o inwestycje, rozważana jest budowa linii kolejowej łączącej Duszanbe z północną częścią sieci kolejowej. Wymagałoby to wybudowania około 200 km linii w górzystym i trudno dostępnym terenie, co w najbliższych latach nie wchodzi w grę. Obecnie towary pomiędzy sieciami transportowane są przez Uzbekistan, na szczęście dla Tadżyków stosunki pomiędzy krajami poprawiły się i Uzbekistan znacznie obniżył opłaty za tranzyt towarów.

Planowana jest także budowa linii kolejowej łączącej Tadżykistan z Turkmenistanem przez Afganistan, z pominięciem terytorium Uzbekistanu. Ze względu na sytuację w Afganistanie trudno powiedzieć, czy plany zostaną zrealizowane.

Tadżykistan pociąg

Pociąg Duszanbe – Astana z wagonami Tajikistan Railway (źródło: mat. prasowe Kolei Kazachstanu)

%d bloggers like this: