Kolej na Podróż

Kolej w Argentynie – informacje ogólne (2022)

Kolej w Argentynie i jej organizacja to dla mnie w pewnym stopniu niezrozumiałe zagadnienie, a brakuje mi czasu, aby porządnie przestudiować historię kolei w Argentynie oraz przewozy podmiejskie. Pociągi w Argentynie łączą największe miasta, ale zwykle nie kursują codziennie. Połączenia co jakiś czas są odwoływane, potem przywracane i tak w kółko.

W ostatnich latach duża część taboru została zastąpiona chińskimi wagonami oraz zespołymi trakcyjnymi wyprodukowanymi w tym kraju.

W artykule w dużym skrócie podaję najważniejsze informacje dotyczące funkcjonowania kolei w Argentynie oraz pociągów turystycznych na terytorium tego kraju.

Przewoźnik narodowy: Trenes Argentinos
Strona internetowa: www.argentina.gob.ar/transporte/trenes-argentinos
Fanpage Trenes Argentinos na Facebooku
Ostatnia aktualizacja: 14.07.2022

Argentyna pociąg

Argentyński pociąg podmiejski (źródło: Trenes Argentinos/Facebook)

Rozkład jazdy i ceny

Kolej w Argentynie funkcjonuje dziwnie. Przewozy podzielone są między kilku przewoźników, a rozkłady jazdy wszystkich z nich można znaleźć na amatorskiej stronie aktualizowanej średnio raz-dwa razy w roku:

www.sateliteferroviario.com.ar – dawniej najlepsza strona z czytelnym rozkładem jazdy pociągów w Argentynie. Podczas aktualizacji artykułu nie działała.

www.argentina.gob.ar/transporte/trenes-argentinos – Strona internetowa Trenes Argentinos

Pociąg Argentyna

Pociąg podmiejski w Argentynie (fot. Trenes Argentinos/Facebook)

 

Połączenia dalekobieżne

W trakcie opracowywania artykułu pociągi dalekobieżne w Argentynie kursowały na następujących trasach:

Buenos Aires – Mar del Plata
Buenos Aires – Gral. Guido – Divisadero de Pinamar
Buenos Aires – Bragado
Buenos Aires – Junín
Buenos Aires – Rufino / Justo Daract
Buenos Aires – Rosario
Buenos Aires – Córdoba
Buenos Aires – Tucumán
Buenos Aires – Bahía Blanca

Obecnie większość z pociągów dalekobieżnych zestawiona jest z lokomotyw i wagonów wyprodukowanych w Chinach.

Mapa połączeń regionalnych i dalekobieżnych ze strony Trenes Argentinos.

Argentyński pociąg

Wnętrze argentyńskiego pociągu dalekobieżnego (źródło: Trenes Argentinos/Facebok)

Pociąg Buenos Aires

Pociąg Buenos Aires Bahia Blanca (fot. Kancelaria Prezydenta Argentyny)

Jednym z najsłynniejszych argentyńskich pociągów jest Tren Patagonico łączący stacje Viedma i Bariloche. Jest to pociąg nocny, obsługiwany przez osobnego przewoźnika, posiadający własną stronę internetową i cennik. Pociąg zestawiony jest z wagonów z miejscami do siedzenia i wagonów sypialnych z przedziałami dwuosobowymi chińskiej produkcji  oraz lokomotywy spalinowej. W 2022 roku w składzie pociągu znalazł się również wagon do przewozu motocykli i samochodów.

Na stronie internetowej pociągu jest bardzo mało informacji, ale można przynajmniej znaleźć rozkład jazdy i cennik. Przewoźnik obsługuje także połączenie regionalne na terenie Patagonii.

Strona internetowa: trenpatagonicosa.com.ar
Fanpage pociągu na Facebooku

Pociąg Patagoński

Tren Patagonico (źródło: Tren Patagonico/Facebook)

Połączenia międzynarodowe

Argentyna połączona jest torami ze wszystkimi sąsiednimi krajami, jednak są one używane tylko do transportu towarowego. Przez jakiś czas kursował pociąg pasażerski pomiędzy Pilar (Argentyna) a Paysandu (Urugwaj), jednak według informacji na argentyńskich stronach jego kursowanie zostało zawieszone w maju 2012 roku po licznych skargach.

Obecnie kursuje pociąg Posadas – Encarnacion pomiędzy miastami granicznymi w Argentynie i Paragwaju, jest to jedyny pociąg pasażerski kursujący w Paragwaju. Pociąg w dni robocze kursuje od 7:00 do 18:30 co pół godziny, przejazd przez granicę argentyńsko-paragwajską trwa 8 minut. W soboty, niedziele i święta pociągi kursują od 7:15 do 18:15, również co pół godziny.

W najbliższym czasie nie należy się spodziewać reaktywacji innych kolejowych połączeń międzynarodowych w Argentynie.

Kolej w Argentynie pod względem połączeń międzynarodowych wypada bardzo słabo.

Argentyna Paragwaj pociąg

Pociąg Posadas – Encarnación (fot. Kancelaria Prezydenta Argentyny)

Pociąg Posadas - Encarnación

Wnętrze pociągu Posadas Encarnacion (fot. Geogast CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

Pociągi turystyczne

Regularne połączenia pasażerskie w Argentynie nie cieszą się dużą popularnością wśród turystów. Co innego pociągi turystyczne, które są znane na całym świecie. Jeśli będziecie kiedyś w Argentynie, musicie się przejechać chociaż jednym z nich. Na niektóre bilety trzeba rezerwować w sezonie z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.

Na stronie zamieszczam tylko informacje o najważniejszych pociągach. Pozostałe albo nie mają własnej strony internetowej, albo kursy zostały zawieszone.

Pociąg Iguazu

Pociąg turystyczny nad wodospady Iguazu (fot. Abram, CC-BY, flickr.com)

Tren del Fin del Mundo

Nazwa „Pociąg na koniec świata” idealnie oddaje charakter tego pociągu. Stacja początkowa znajduje się na peryferiach miasta Ushuaia – najbardziej na południe wysuniętego miasta świata. Można się tam dostać samolotem, a do Buenos Aires jest stamtąd 3040 kilometrów.

„Pociąg na koniec świata” początkowo był kolejką leśną służącą do przewozu materiałów do budowy więzienia, bowiem Ushuaia od 1884 roku była kolonią karną. Więzienie otwarto dwa lata później. Trafiali tam najgroźniejsi argentyńscy przestępcy. W 1902 rozpoczęto budowę kolejnego budynku więzienia, Początkowo materiały były transportowane na wagonach ciągniętych przez woły po drewnianych torach; kolejka z prawdziwego zdarzenia zaczęła działać dopiero w latach 1909-10.

Przez dwie dekady pociąg dojeżdżał do wschodniego zbocza Góry Susana. Kiedy lokomotywy nie były w stanie dojechać w wyższe partie, poprowadzono odgałęzienie linii do doliny rzeki Pipo, gdzie dzisiaj znajduje się Park Narodowy Ziemi Ognistej. W 1947 roku więzienie w Ushuaia zostało zamknięte. Dwa lata później Ziemię Ognistą nawiedziło trzęsienie ziemi, które zniszczyło wiele budynków oraz linię kolejową. Kursowanie pociągu wznowiono na krótko w 1952 roku. Później, przez ponad 40 lat, linia była opuszczona.

„Pociąg na koniec świata” wznowił kursowanie w 1994 roku jako pociąg turystyczny. Obecnie kursuje ze stacji Fin del Mundo do stacji Park Narodowy. Po drodze największą atrakcją jest odbudowany obóz zamieszkujących niegdyś te tereny Indian Yamanas, las podantarktyczny oraz torfowisko.

Pociąg kursuje codziennie. W sezonie (od 1 września do 30 kwietnia) kursują trzy pary pociągów dziennie, natomiast poza sezonem dwie pary pociągów dziennie. Pociągi są drogie, a przejazd krótki.

Zarządca pociągu dysponuje wagonami różnych klas: klasy turystycznej, pierwszej klasy, klasy VIP oraz klasy prezydenckiej. Wszystkie wagony są ogrzewane i mają duże okna pozwalające podziwiać piękne krajobrazy. W wagonach nie ma toalet (oprócz wagonu klasy prezydenckiej)

Szczegółowe informacje o pociągu: www.trendelfindelmundo.com.ar
Fanpage „Pociągu na koniec świata” na Facebooku

Pociąg Ushuaia

Pociąg na końcu świata (fot. uncorrectproofs, CC-BY, flickr.com)

Tren a Las Nubes

„Pociąg do chmur” kursuje po argentyńskiej części linii Antofagasta – Salta znanej jako Huaytiquina (linia łączy Argentynę i Chile, ale pomiędzy krajami nie są prowadzone przewozy pasażerskie).

Pociąg rozpoczyna swój bieg w mieście Salta na wysokości 1187 metrów nad poziomem morza, natomiast kończy na wiadukcie La Polvorilla na wysokości 4200 metrów nad poziomem morza. Trasa pociągu liczy 217 kilometrów; zmierzając do celu „Pociąg do chmur” pokonuje 29 mostów, 21 tuneli i 13 wiaduktów. Podróż tam i z powrotem zajmuje 16 godzin; łatwo więc obliczyć, że pociąg jedzie bardzo powoli. Ale w wypadku pociągu turystycznego to nie prędkość decyduje o jego powodzeniu, lecz zapierające dech w piersiach widoki. A tych na trasie „Pociągu do chmur” nie brakuje. Raz są to przepiękne panoramy, innym razem mrożące krew w żyłach przepaście tuż przy torach. Sam wiadukt La Polvorilla jest arcydziełem sztuki inżynieryjnej – przy sprzyjającej pogodzie można podziwiać chmury kłębiące się poniżej wysokości wiaduktu, stąd też nazwa pociągu.

„Pociąg do chmur” jest bardzo popularny zarówno wśród Argentyńczyków, jak i turystów. W 2005 roku ze względu na przekształcenia własnościowe oraz fatalny stan infrastruktury zawieszono kursowanie pociągu. Przez trzy lata trwał remont trasy i pociąg znów kursuje od 2008 roku. Pasażerowie mają do dyspozycji wagon restauracyjny, a w pociągu zapewniona jest wykwalifikowana pomoc medyczna na wypadek kłopotów zdrowotnych na najwyższych punktach trasy.

Tren a las Nubes to jeden z najlepiej rozreklamowanych pociągów turystycznych na świecie, ale nie wiadomo, czy kursuje.

Szczegółowe informacje oraz rozkład jazdy dostępne są na stronie trenalasnubes.com.ar
Fanpage „Pociągu do chmur” na Facebooku

Pociąg do chmur

Pociąg do chmur (źródło: Tren a las Nubes/Facebook)

Pociąg Argentyna

Pociąg do chmur – wnętrze (źródło: Tren a las Nubes/Facebook)

Histórico Tren a Vapor (Bariloche)

Pociąg retro kursujący z San Carlos de Bariloche do Perito Moreno-Los Juncos. Zestawiony jest ze stylowych, rzekomo odnowionych wagonów (niektóre na zdjęciach wyglądają okropnie), pociąg prowadzi lokomotywa parowa wyprodukowana w Szkocji w 1912 roku. Skład w postaci lokomotywa + pięć wagonów może przewieźć łącznie 250 osób.

Trasa pociągu liczy tylko 40 kilometrów, jednak podróż trwa cały dzień. Dla pasażerów organizowane są fotostopy w najpiękniejszych miejscach oraz krótkie spacery z przewodnikiem pozwalające poznać ciekawe zabytki i historię mijanych stacji. Przejazd pociągiem daje niepowtarzalną okazję podziwiania krajobrazów Patagonii.

Bariloche leży 1640 kilometrów od Buenos Aires. Można się tam dostać autokarem lub samolotem, ewentualnie pociągiem nocnym z miejscowości Viedma.

Według ostatnich informacji kursowanie pociągu zostało zawieszone na czas nieokreślony.

Tren de Las Sierras

Pociąg turystyczny mający rozkładowo kursować pomiędzy stacją Alta Cordoba w Cordobie a stacją Cosquin. Pociąg w obecnej formie został uruchomiony w 2007 roku i kursował tylko pomiędzy stacjami Rodríguez del Busto – La Calera na trasie o długości 16 kilometrów. Po modernizacji 36 kilometrów trasy kursy przedłużono do Cosquin, a stację początkową przeniesiono do Cordoby. Obecnie ze względów formalnych kursy znów rozpoczynają się w Rodríguez del Busto. W internecie nie ma aktualnego rozkładu jazdy pociągu; według ostatnich doniesień jego istnienie jest zagrożone, chociaż pierwotnie planowano wydłużenie trasy o kolejne stacje.

La Trochita

Pociąg „La Trochita” znany jest również pod nazwą „Stary Ekspres Patagoński”. Zestawiony jest z wagonów retro oraz lokomotywy parowej. Kursuje na trasach: Esquel – Nahuel Pan oraz El Maitén – Desvío Thomae. Pociąg kursuje nieregularnie.

Strona internetowa: latrochita.org.ar
Fanpage pociągu La Trochita na Facebooku

Kolej w Argentynie

Pociąg La Trochita (fot. Jorge Gobbi, CC-BY-SA, flickr.com)

Tren Historico de Villa Elisa

Kolejka łącząca maleńkie miejscowości Villa Elisa i Caseros. Trasa pociągu liczy tylko 36 kilometrów. Pociągi prowadzone są przez lokomotywę parową przerobioną na spalinową.

W trakcie opracowywania aktualizacji pociąg nie kursował.

Tren Ecologico de la Selva

Ciekawy pociąg kursujący wzdłuż rzeki Iguazu i tamtejszych wodospadów przy granicy z Brazylią. Pociąg porusza się na gaz ziemny, a wagony nie mają okien, co pozwala turystom obserwować piękne krajobrazy. Wyprodukowany w Anglii pociąg pokonuje dwudziestokilometrową trasę w około 30 minut. W każdym wagonie może się zmieścić 50 pasażerów.

Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie.  Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.

Wsparcie bloga

Jeśli spodobał ci się blog, warto go wesprzeć drobną darowizną TUTAJ. Opracowanie wielu artykułów trwa tygodniami, ich aktualizacja rozbudowa i rozbudowa latami. Bez pieniędzy nie da się utrzymać i rozwijać ambitnych projektów, a w dzisiejszym świecie zarabia się na płytkich, tabloidowych treściach. Zapraszam również nasz fanpage na Facebooku.

Kolej w Argentynie

Stary pociąg dalekobieżny (fot. Juan Enrique Gilardi, CC-BY-SA, flickr.com)

%d bloggers like this: