Kolej na Podróż

Kolej w Stanach Zjednoczonych – informacje dla pasażerów

Kolej w Stanach Zjednoczonych przeznaczona jest głównie do transportu towarów. Pociągi pasażerskie dalekobieżne nie mają szans w konkurencji z samolotami, w największych miastach utworzono koleje aglomeracyjne. Przewoźnikiem narodowym jest Amtrak.

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2023 (obszerna aktualizacja planowana na 2024)

Zastrzeżenie

Ze względu na znikome zainteresowanie artykuł jest aktualizowany raz na kilka lat i informacje mogą się zdezaktualizować. Jeśli wpis okaże się przydatny, będę wdzięczny za drobne wsparcie bloga, co pozwoli mi utrzymać i rozwijać projekt.

Podstawową funkcją kolei w Stanach Zjednoczonych jest przewóz towarów. Przewozy pasażerskie są mniej popularne, ze względu na rozbudowaną siatkę połączeń dużo szybszych, niedrogich i częstszych połączeń lotniczych. Mimo to turyści często wybierają podróże pociągami uruchamianymi przez Amtrak – pociągi są wygodne, a krajobrazy za oknem zachwycają.

Stany Zjednoczone to ogromny kraj, a odległości pomiędzy stacjami na niektórych jednotorowych szlakach dochodzą nawet do stu kilometrów. Większość linii jest niezelektryfikowana. Zdarzają się uszkodzenia linii spowodowane tornadami, gwałtownymi burzami czy powodziami. Przy dalekich podróżach należy również liczyć się z opóźnieniami.

Podaję tylko podstawowe informacje o najciekawszych połączeniach. Szczegółowy rozkład jazdy oraz ceny dostępne są na stronie przewoźnika Amtrak –

1. Rozkład jazdy

Kolej w Stanach Zjednoczonych to głównie pociągi dalekobieżne Amtrak. Rozkład jazdy dostępny jest na stronie www.amtrak.com, gdzie można wyszukać połączenia, poczytać o miejscach docelowych i pobrać aplikację, przez którą najłatwiej kupić bilety

www.amtrak.com/routes – przegląd tras pociągów dalekobieżnych firmy Amtrak ze szczegółowymi informacjami na temat każdego z nich.

Amtrak pociąg

Pociąg Pacific Surfliner (fot. dreamstime.com)

2. Połączenia międzynarodowe

W trakcie aktualizacji artykułu funkcjonowały następujące połączenia kolejowe pomiędzy Kanadą a Stanami Zjednoczonymi:

Adirondack  – połączenie pomiędzy Montrealem a Nowym Jorkiem. Czas przejazdu w jedną stronę to około 10 godzin.

Więcej informacji na stronie Amtrak

Amtrak Cascades – nazwa pociągów kursujących pomiędzy Vancouver a Seattle i dalej do Eugene. Również w tym przypadku czas przejazdu wynosi około 10 godzin.

Więcej informacji na stronie Amtrak

Maple Leaf – nazwa połączenia pomiędzy Toronto a Nowym Jorkiem. Czas przejazdu 12 i pół godziny.

Więcej informacji na stronie Amtrak 

Nie kursowały pociągi pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Meksykiem, natomiast z San Diego można było dojechać pod granicę tramwajem dwusystemowym, który kończył bieg około 300 metrów od przejścia granicznego

3. Acela Express

Szybki pociąg kursujący pomiędzy Bostonem a Waszyngtonem. Po drodze zatrzymuje się w następujących miastach: New Haven – Nowy Jork – Filadelfia – Baltimore. Pociąg kursuje 10 razy dziennie w dni powszednie, w sobotę 3 razy dziennie, w niedzielę 5 razy dziennie. Jest to najszybszy pociąg pasażerski obsługiwany przez Amtrak i duma tej firmy. Na najszybszych odcinkach osiąga prędkość 150 mil na godzinę. W cenie biletu zawarte są posiłki (śniadanie, obiad), prasa i napoje. Ponadto pasażerowie mogą skorzystać z wagonu barowego, gdzie za rozsądne ceny można kupić przekąski lub coś do picia.

Pociąg prowadzi wagony First Class i Business Class. Podróż z Bostonu do Waszyngtonu trwa niecałe 7 godzin. Ceny są dynamiczne i różnią się w zależności od obłożenia konkretnego pociągu.

Mniej zamożne osoby mogą wybrać podróż którymś z pociągów Northeast Regional. Pociągi te są niewiele wolniejsze. Zatrzymują się wprawdzie częściej, podróż trwa półtorej godziny dłużej, lecz są trochę tańsze.

4. Klasy w pociągach Amtrak

Podczas zamawiania biletów w pociągach amtrak możemy spotkać się z następującymi klasami wagonów:

RESERVED COACH – klasyczny wagon bezprzedziałowy. W Stanach Zjednoczonych są dwa typy wagonów: wagony na trasy średniodystansowe i wagony dla pociągów pokonujących znaczne odległości, znacznie wygodniejsze, z większą przestrzenią na nogi.

ROOMETTE – mały przedział sypialny dla dwóch osób. Wyposażenie przedziału to dwa łóżka, składany stół, lampka do czytania dla każdego łóżka, pościel i ręczniki. Posiłki wliczone w cenę, podobnie jak kosmetyki pod prysznic. Toalety i prysznice na końcu wagonu.

BEDROOM – dwuosobowy przedział sypialny, większy od Roomette. Wyposażenie podobne jak w roomette, do tego opieka stewarda, toaleta, prysznic i umywalka w przedziale.

BEDROOM SUITE – dwa połączone ze sobą dwuosobowe przedziały sypialne, w każdym toaleta i prysznic. Przeznaczone dla rodzin czteroosobowych, w szczególnych przypadkach mogą pomieścić sześć osób.

FAMILY BEDROOM – czteroosobowy przedział sypialny – dwa łóżka dla dorosłych, dwa dla dzieci. Toalety i prysznice na końcu wagonu. Reszta wyposażenia jak w innych przedziałach sypialnych.

ACCESSIBLE BEDROOM – przedział sypialny dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przedział dwuosobowy (zwykle niepełnosprawny + opiekun), toaleta w przedziale, prysznic na końcu wagonu.

Wagony Viewliner to wagony jednopoziomowe, wagony Superliner to wagony piętrowe. Wszystkie wagony są klimatyzowane. W pociągach długodystansowych są wagony barowe i restauracyjne. W wagonach barowych ceny są znośne, w wagonach restauracyjnych cena za obiad jest stosunkowo wysoka. We wszystkich wagonach są toalety z obiegiem zamkniętym, w wagonach sypialnych dodatkowo prysznice.

5. Caliphornia Zephyr

Jeden z najsłynniejszych pociągów świata. Kursuje z Chicago do Emeryville na przedmieściach San Francisco na trasie o długości 3924 kilometrów. Przejazd według rozkładu jazdy trwa 51 godzin i 20 minut. Pociąg wybierany głównie przez turystów, podziwiających piękne krajobrazy z okien pociągu przejeżdżającego między innymi przez Góry Skaliste, Kordyliery, kaniony, rwące rzeki i jeziora.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE NA TRASIE POCIĄGU CALIFORNIA ZEPHYR

CHICAGO – największe miasto Illinois, trzecie miasto Stanów Zjednoczonych pod względem liczby ludności, duże skupisko Polonii. Śródmieście to drapacze chmur. Dla turystów najważniejszy jest Willis Tower liczący 108 pięter, swego czasu najwyższy budynek na świecie. Na 103 piętrze urządzono taras widokowy, z którego można podziwiać panoramę centrum Chicago. Turyści zatrzymują się także w dzielnicy Magnificent Mile (Wspaniała Mila), znanej z markowych sklepów. Popularne są położone niedaleko siebie atrakcje – Muzeum Historii Naturalnej, akwarium i planetarium – wszystko polecane dla rodzin z dziećmi. Dla miłośników kolei największą atrakcją będzie przejażdżka szybką koleją miejską, a szczególnie odcinkami naziemnymi, znanymi z filmów. Warto też zobaczyć kościół św. Stanisława Kostki i Muzeum Polskie.

PRINCETON (ILLINOIS) – ośmiotysięczne miasteczko w stanie Illinois. Interesujące ze względu na niską, ładną zabudowę i wiktoriańskie domy w centrum.

BURLINGTON (IOWA) – nieduże miasto w stanie Iowa. Największa atrakcja to Snake Alley, uważana za najbardziej krętą (krzywą) ulicę na świecie, park rozrywki oraz park miejski Mosquito Park.

OTTUMWA (IOWA) – przeciętne miasto, warte odwiedzenia ze względu na muzeum starych samolotów (Airpower Museum).

OMAHA – największe miasto stanu Nebraska, jednak nie przytłacza jak wielkie metropolie. Dużo atrakcji – Durham Museum prezentujące historię regionu, Jostlyn Art Museum, cieszący się świetnią opinią ogród zoologiczny z kolejką wąskotorową, dzielnica Old Market w centrum z zabytkową zabudową. Rodziny z dziećmi powinny zajrzeć do Omaha Children’s Museum z wystawami interaktywnymi. Na koniec można wypocząć w zadbanym parku Heartland of America.

LINCOLN (NEBRASKA) – przyjemne miasto z kilkoma godnymi uwagi atrakcjami: budynkiem Nebraska State Capitol górującym nad miastem, niedużym ogrodem zoologicznym, Lincoln Children’s Museum polecanym dla dzieci, czy ładnym parkiem Pioneer Park and Natural Center. Popularnością cieszą się też muzea National Museum of Roller Skating, Museum of American Speed, Nebraska History Museum, Lester F. Larsen Tractor Test & Power Museum, Sheldom Museum of Art i University of Nebraska State Museum. Miasto z pewnością warte odwiedzenia.

DENVER – miasto liczące ok. 600 tysięcy mieszkańców, stolica stanu Denver. Jedną z największych atrakcji miasta jest dworzec kolejowy Union Station. Obowiązkowo należy zobaczyć ogród zoologiczny i ogród botaniczny. Z muzeów wyróżniają się Muzeum Transportu Forney oraz Denver Museum Nature and Science. Dużo parków, w pobliżu liczne szlaki górskie.

GLENWOOD SPRINGS (KOLORADO) – mała miejscowość znana z gorących źródeł i bardzo dobra baza wypadowa do wycieczek po górach i lasach. Idealne miejsce na spływy kajakowe. Ładny dworzec kolejowy.

PROVO (UTAH) – interesujące miasto liczące ok. 116 tysięcy mieszkańców. Według przewodników największa atrakcja to tereny miejscowego Brigham Young University. Turystów zainteresuje również kilka muzeów, między innymi Muzeum Drukarstwa (Crandall Historical Printing Museum), Muzeum Paleontologiczne (Museum of Paleontology), czy mniejsze muzea zarządzane przez wspomniany uniwersytet. W pobliżu piękne tereny górskie, kanion, wodospady.

SALT LAKE CITY – stolica stanu Utah, ośrodek sportów zimowych, gospodarz zimowych igrzysk olimpijskich. Najważniejsze budynki to Utah State Capitol, katedra św. Madelina, Salt Lake Temple i City Creek Center. Rodziny z dziećmi powinny odwiedzić planetarium i ogród zoologiczny. Miasto liczy niecałe 200 tysięcy mieszkańców. W pobliżu piękne lasy i kaniony.

RENO (NEVADA) – miasto mało znane wśród polskich turystów, w Stanach Zjednoczonych popularne ze względu na kasyna, ośrodki spa i Narodowe Muzeum Samochodów. W okolicy dużo tras narciarskich. Inne atrakcje to Animal Ark – ogród zoologiczny na pustyni, Terry Lee Wells Nevada Discovery Museum, planetarium oraz Muzeum Sztuki Stanu Nevada.

SACRAMENTO – stolica stanu Kalifornia, dynamicznie rozwijające się miasto z licznymi atrakcjami. Miłośnicy kolei powinni obowiązkowo tu przyjechać ze względu na słynne Muzeum Kolejnictwa (California State Railroad Museum), należące do największych muzeów tego typu na świecie. Symbolem miasta jest Capitol z przyległym parkie oraz dzielnica Old Sacramentów. Z większych muzeów należy wymienić California Automobile Museum, Crocker Art Museum oraz California State Indian Museum. Poleca się też wycieczkę do ogrodu zoologicznego i na stary cmentarz. Sacramento to miejsce, gdzie każdy znajdzie coś dla siebie.

Kolej w Stanach Zjednoczonych

Dworzec kolejowy w Denver (fot. dreamstime.com)

6. Coast Starlight

Pociąg kursujący z Seattle do Los Angeles, wzdłuż zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych. Jeden z najbardziej znanych amerykańskich pociągów. Warto wybrać się w podróż dla niezapomnianych krajobrazów wzdłuż linii wybrzeża. Piękne krajobrazy to nie tylko ocean – pociąg mija po drodze Góry Kaskadowe, lasy i doliny. Pociąg kursuje codziennie, a podróż trwa 35 godzin. Po drodze zatrzymuje się m.in. w San Francisco, Sacramento i Portland. Trasa o długości 2216 km.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE NA TRASIE POCIĄGU COAST STARLIGHT

SEATTLE – największe miasto stanu Waszyngton, położone 175 km od granicy z Kanadą. Centrum najlepiej fotografować z iglicy Space Needle o wysokości 185 metrów. Za największą atrakcję miasta uważa się Chihuly Garden and Glass – wystawę gigantycznych instalacji artystycznych z kolorowego szkła, które przepięknie prezentują się przy słonecznej pogodzie. Najważniejsze muzea to The Museum of Flight oraz Muzeum Historii i Przemysłu.

TACOMA (WASZYNGTON) – miasto niezbyt ciekawe pod względem architektonicznym, natomiast warto tu przyjechać ze względu na interesujące muzea – Muzeum Szkła, muzeum LeMay – America’s Car Museum z pokaźną kolekcją samochodów, Tacoma Art Museum, interaktywne Children’s Museum, Washington State History Museum i Fort Nisqually Living History Museum. Poza tym dużo ładnych parków, ogród zoologiczny i akwarium.

OLYMPIA (WASZYNGTON) – stolica stanu Waszyngton. Pociąg zatrzymuje się na stacji Lacey, na obrzeżach miasta. Olympia to miasto znane przede wszystkim z parków i rezerwatów przyrody w okolicach. Szczególnie polecany jest bardzo ładnie urządzony Nisqually National Wildlife Refuge. Dodatkowa atrakcja to nieduże Olympia Flight Museum.

CENTRALIA (WASZYNGTON) – szesnastotysięczne miasto z ładnym centrum. Na peryferiach sporo tzw. outletów, gdzie można niedrogo zakupić markową odzież.

VANCOUVER (WASZYNGTON) – średniej wielkości miasto o takiej samej nazwie jak jedno z najpopularniejszych kanadyjskich miast. Trochę zabytkowych budynków w centrum i dwa skanseny to jedyne atrakcje tego miasta.

PORTLAND (OREGON) – duże, ładne miasto nad rzeką Willamette. Sporo atrakcji dla każdego, w tym dla miłośników kolei – Oregon Rail Heritage Center na przedmieściach, kolej gondolowa Portland Aerial Tram i kolejka wąskotorowa w Oregon Zoo. Miasto znane z mostów, parków i ogrodów (najładniejsze są podobno Ogrody Japońskie).

SALEM – stolica stanu Oregon. Brak jakichś atrakcji wyróżniających miasto, może jedynie budynek Capitolu i muzeum The Willamette Heritage Center at the Mill.

ALBANY (OREGON) – średniej wielkości miasto z kilkoma ładnymi ulicami w centrum i The Historic Carousel and Museum. Można też zwiedzić Muzeum Regionalne.

EUGENE (OREGON) – miasto samo w sobie niezbyt atrakcyjne, jest natomiast doskonałą bazą wypadową do wycieczek pieszych i rowerowych po pobliskich lasach. W mieście warto zobaczyć Conger Street Clock Museum i Cascades Raptor Center.

CHICO (KALIFORNIA) – przeciętnej urody miasto liczące około 88 tysięcy mieszkańców. Największe atrakcje to wiktoriańska posiadłość Bidwell Mansion, zwiedzanie browaru i małe muzea: Chico Museum i Gateway Science Museum.

SACRAMENTO – stolica stanu Kalifornia, dynamicznie rozwijające się miasto z licznymi atrakcjami. Miłośnicy kolei powinni obowiązkowo tu przyjechać ze względu na słynne Muzeum Kolejnictwa (California State Railroad Museum), należące do największych muzeów tego typu na świecie. Symbolem miasta jest Capitol z przyległym parkie oraz dzielnica Old Sacramentów. Z większych muzeów należy wymienić California Automobile Museum, Crocker Art Museum oraz California State Indian Museum. Poleca się też wycieczkę do ogrodu zoologicznego i na stary cmentarz. Sacramento to miejsce, gdzie każdy znajdzie coś dla siebie.

OAKLAND (KALIFORNIA) – duże miasto bez spektakularnych atrakcji. Port handlowy, ośrodek przemysłowy. Jak w innych amerykańskich miastach wizytówką miasta są parki, wypadałoby też zwiedzić miejscowy ogród zoologiczny oraz Oakland Museum of California.

SAN JOSE (KALIFORNIA) – trzecie miasto Kalifornii pod względem liczby ludności. Interesujące muzea: Rosicrucian Egyptian Museum, Children’s Museum i The Tech Museum of Innovation, San Jose Museum of Quilts & Textiles, San Jose Museum of Art, New Almaden Mercury Mining Museum. Zabytki to bazylika katedralna św. Józefa, teatr oraz Winchester Mystery House. Liczne parki i ogród zoologiczny.

SALINAS (KALIFORNIA) – średniej wielkości miasto z ładnym centrum. Miasto rodzinne znanego pisarza Johna Steinbecka. W pobliżu uprawy winorośli.

PASO ROBLES (KALIFORNIA) – w centrum zachowane zabytkowe budynki, między innymi budynek biblioteki, w okolicy liczne winiarnie, znane z wysokiej jakości win. Warto też zwiedzić niewielkie Paso Robles Pioneer Museum oraz Estrella Warbird Air Museum.

SANTA BARBARA (KALIFORNIA) – popularny kurort wypoczynkowy nad morzem. Dobre opinie zbiera miejscowy ogród zoologiczny, godne polecenia jest także Santa Barbara Maritime Museum. Plaże, bulwary, kawiarnie i markowe sklepy.

OXNARD (CALIFORNIA) – nadmorskie miasto, do którego turyści przyjeżdżają głównie po to, aby zobaczyć kolekcję samochodów w Mullin Automotive Museum. Drugi powód to plaże. Miasto znane z gangów.

LOS ANGELES – drugie miasto pod względem liczby ludności w Stanach Zjednoczonych. Znane jako „Miasto Aniołów” jest ośrodkiem biznesowym, handlowym, miastem kultury i rozrywki. Mnóstwo atrakcji dla każdego, najlepsze recenzje zbierają studia filmowe w Hollywood, Nethercutt Museum, Kalifornijskie Centrum Nauki i The Getty Center. Miłośnicy kolei powinni zwiedzić dworzec kolejowym Union, Travel Town i przejechać się funikularem oraz zabytkowym tramwajem. Sporo muzeów o najróżniejszej tematyce, plaże, zabytkowe budynki wśród drapaczy chmur, parki, ogród zoologiczny i botaniczny.

Dworzec Los Angeles

Los Angeles Union Station (fot. dreamstime.com)

8. Southwest Chief

Kolejny z godnych uwagi amerykańskich pociągów dalekobieżnych. Kursuje codziennie w relacji Chicago – Los Angeles. Podróż trwa ponad 40 godzin. Pociąg jest skomunikowany z busami w oraz pociągami dowożącymi pasażerów m.in. Las Vegas oraz Santa Fe. Pociąg zestawiony jest z wagonów z fotelami wypoczynkowymi, wagonów sypialnych, wagonu restauracyjnego oraz wagonu panoramicznego. Długość trasy to 3631 km.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE NA TRASIE POCIĄGU SOUTHWEST CHIEF:

CHICAGO – patrz: California Zephyr.

KANSAS CITY – największe miasto stanu Missouri. Śródmieście typowe dla dużych amerykańskich miast. Pierwsza atrakcja znajduje się już na dworcu kolejowym – to Miasto Nauki. Turyści polecają odwiedzić Narodowe Muzeum I Wojny Światowej, dobre recenzje zbierają też inne muzea i miejscowy ogród zoologiczny. Z placówek opisywanych na stronach internetowych najbardziej chciałnym odwiedzić skansen Shoal Creek Living History Museum oraz Missouri Town 1855. Wybór atrakcji bardzo duży, każdy powinien znaleźć coś, co mu się spodoba.

TOPEKA – stolica stanu Kansas. Zabudowa przeciętna, symbolem miasta jest budynek Capitolu, poza tym niewiele atrakcji – Muzeum Historii Kansas, Air Combat Museum, ogród zoologiczny, Muzeum Gwardii Narodowej i przepiękne witraże w kościele prezbiteriańskim. Jak wszędzie w Stanach Zjednoczonych, także i tu są zadbane parki.

AMARILLO (TEKSAS) – średniej wielkości miasto, ośrodek przemysłowy. Atrakcji niewiele, wizytówką miasta jest Dom Harringtonów. Z muzeów można polecić Jack Sisemore Traveland RV Museum z kolekcją samochodów, Texas Air & Space Museum oraz American Quarter Horse Heritage Center & Museum. W Amarillo znajduje się małe Muzeum Kolejnictwa, ale przed jego zarządcami jeszcze długa droga, aby konkurować z muzeami kolejnictwa z prawdziwego zdarzenia.

LAS VEGAS (NOWY MEKSYK) – Las Vegas, o którym myślicie, leży w stanie Nevada. To Las Vegas jest dziurą z kilkoma uliczkami, zabytkowym hotelem i ranczami w okolicach. Nie ma tu nic ciekawego.

ALBUQUERQUE (NOWY MEKSYK) – największe miasto stanu Nowy Meksyk pod względem liczby mieszkańców. W centrum, wśród apartamentowców i biurowców, zachowały się budynki z XIX wieku. Największa atrakcja to kolej gondolowa Sandia Peak Railway na szczyt, z którego rozpościerają się piękne widoki. Muzea raczej niewielkie, z ważniejszych należy wymienić The National Museum of Nuclear Science & History, New Mexico Museum of Natural History and Science, Albuquerque Museum a także American International Rattlesnake Museum. Poza tym atrakcje podobne jak w tego typu miastach – parki, ogród zoologiczny, ogród botaniczny itp.

SAN BERNARDINO (KALIFORNIA) – przeciętne dwustutysięczne miasto. Najładniejszym budynkiem jest dworzec kolejowy, przy którym znajduje się San Bernardino History & Railroad Museum. Poza tym kilka ładnych budynków w centrum.

RIVERSIDE (KALIFORNIA) – kolejne z przeciętnych miast. Kilka ciekawych muzeów, w tym muzeum lotnictwa March Air Field Museum. Wizytówką miasta jest zabytkowy kompleks hotelowy The Mission Inn Hotel & Spa.

POMONA (KALIFORNIA) – miasto liczące ok. 150 tysięcy mieszkańców. Z atrakcji tylko dwa muzea: American Museum of Ceramic Art oraz Wally Parks NHRA Motorsports Museum.

FULLERTON (KALIFORNIA) – inne kalifornijskie miasto niewyróżniające się niczym szczególnym. Fullerton Museum Center i arboretum to jedyne, co miasto może zaproponować turystom.

LOS ANGELES – patrz: Coast Starliner

Sacramento

Dworzec kolejowy w Sacramento (fot. dreamstime.com)

9. Texas Eagle

Inny pociąg kursujący z Chicago do Los Angeles, lecz zupełnie inną trasą. Codziennie kursuje z Chicago do San Antonio, natomiast do Los Angeles jedzie trzy razy w tygodniu. Podróż na dłuższej trasie trwa ponad 65 godzin. Jadąc do Los Angeles pociąg mija po drodze między innymi Tucson, Dallas i St. Louis.

Długość trasy Chicago – San Antonio to 2102 km, podróż trwa 32 godziny i 10 minut. Natomiast odległość z Chicago do Los Angeles to 4390 km, a czas podróży wynosi 68 godzin i 45 minut.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE NA TRASIE POCIĄGU TEXAS EAGLE:

CHICAGO – patrz: pociąg Caliphornia Zephyr.

SPRINGFIELD – stolica stanu Illinois. Największe atrakcje to miejsca związane z Abrahamem Lincolnem – Grób Lincolna, Muzeum Lincolna i Dom Lincolna. Ponadto Ogrody Lincolna. Najważniejsze budynki to Stary Capitol i Nowy Capitol. Muzea głównie związane z wojną – Narodowe Muzeum Wojny Koreańskiej i Muzeum Wojskowości Stanu Illinois, w pobliżu Camp Butler National Cemetery – cmentarz z okresu wojny domowej.

SAINT LOUIS (MISSOURI) – miasto liczące ponad 300 tysięcy mieszkańców, ośrodek handlowy i przemysłowy, port rzeczny. Sporo atrakcji turystycznych, najlepsze recenzje zbierają ogrody – zoologiczny i botaniczny, z zabytków najlepiej postrzegana jest bazylika katedralna. Warto zwiedzić City Museum, Missouri Civil War Museum, Muzeum Historii Missouri, Muzeum Transportu oraz Campbell House Museum – dom urządzony w stylu retro ze starymi meblami. Liczne parki.

LITTLE ROCK – stolica stanu Arkansas i jego największe miasto. Niewiele atrakcji, miłośnikom transportu można polecić linię obsługiwaną przez zabytkowe tramwaje. Jeśli chodzi o muzea, to wyróżnia się William J. Clinton Presidential Library wraz z Muzeum Odkryć.

LONGVIEW (TEKSAS) – 88 tysięcy mieszkańców, ale dla turystów niewiele ciekawego. Jedynie Gregg County Historical Museum i Longview Museum of Fine Arts.

DALLAS (TEKSAS) – ponad milion mieszkańców, ośrodek handlowy i siedziba wielu dużych firm. Tętniące życiem miasto, dla turystów najważniejszą atrakcją będzie wjazd na wieżę Reunion. Architektonicznie wyróżnia się Elm Street, godne polecenia muzea to The George W. Bush Presidential Library and Museum, Perot Museum of Nature and Science (drogie bilety wstępu) i Dallas Museum of Art. Wizytówką miasta jest ogród botaniczny, równie ładne są miejskie parki.

FORTH WORTH (TEKSAS) – bardzo duże miasto, część ośrodka metropolitalnego Dallas–Fort Worth–Arlington. Forth Worth słynie z bardzo dobrze prowadzonych muzeów, najwięcej nagród zbiera Kimbell Art Museum. Chętnie odwiedzane są też inne muzea – Modern Art Museum of Fort Worth, Texas Civil War Museum, Sid Richardson Museum, Leonard’s Department Store Museum, American Airlines CR Smith Museum, National Cowgirl Museum and Hall of Fame oraz Stockyards Muzeum. Tuż przy centrum zachowana niewielka dzielnica z trochę starszą zabudową, w całym mieście dużo zadbanych terenów zielonych – parki, ogrody japońskie, ogród botaniczny i ogród zoologiczny. Sporo klubów, dyskotek i barów.

TEMPLE (TEKSAS) – po mieście liczącym 66 tysięcy mieszkańców niewiele można się spodziewać. W Temple znajdziemy jedynie muzea – niewielkie Muzeum Kolejnictwa na dworcu kolejowym i Czech Heritage Museum prezentujące życie Czechów, którzy osiedlili się w Teksasie.

AUSTIN – stolica stanu Teksas, ponad 900 tysięcy mieszkańców. Ładna zabudowa – drapacze chmur i ulice z niską zabudową, bardzo dużo zieleni, w tym duże jezioro na terenie miasta, natomiast stosunkowo uboga oferta zabytków i muzeów. Można polecić Capitol, The Blanton Museum of Art, Texas Military Forces Museum i Bullock Texas State History Museum. Ciekawostką jest Graffiti Park na Wzgórzach Zamkowych – na wydzielonym terenie każdy może spróbować swoich sił jako twórca murali.

SAN MARCOS (TEKSAS) – miasto podobnej wielkości co Temple, bezpłatnie można zwiedzić tu muzeum The Wittliff Collections w bibliotece uniwersyteckiej. Z muzeów godne polecenia jest Dick’s Classic Garage wystawiające pokaźną kolekcję samochodów, a do San Marcos przyjeżdża się głównie po to, aby zrobić zakupy w licznych outletach.

SAN ANTONIO (TEKSAS) – półtoramilionowe miasto, w którym wśród drapaczy chmur można znaleźć przyjemne zaułki. Wizytówką miasta są ciągnące się przez wiele kilometrów ścieżki spacerowe nad rzeką San Antonio. Wzdłuż ścieżek działa wiele modnych kawiarni i lokali gastronomicznych. Koniecznie należy zwiedzić San Antonio Missions National Historical Park z ruinami kościołów hiszpańskich misjonarzy. Bogata oferta muzeów, np. San Antonio Fire Museum, Children’s Museum, Briscoe Western Art Museum. Miłośnicy kolei powinni zajrzeć do miejscowego ogrodu zoologicznego, gdzie można się przejechać kolejką wąskotorową.

EL PASO (TEKSAS) – duże miasto przy granicy z Meksykiem, po meksykańskiej stronie cieszące się złą sławą Ciudad Juarez. W El Paso szereg atrakcji – architektoniczne typu katedra św. Patryka, transportowe jak kolej gondolowa Wyler Aerial Tramway, muzea – Narodowe Muzeum Straży Granicznej, Muzeum Archeologiczne, tereny zielone oraz park rozrywki. Dla miłośników kolei przygotowano Railroad and Transportation Museum of El Paso, ale oceny turystów nie zachęcają do wizyty.

TUCSON (ARIZONA) – drugie pod względem liczby ludności miasto Arizony, siedziba University of Arizona. Położne 97 km od granicy z Meksykiem. Miasto wybudowane w zasadzie na terenach pustynnych, z czym wiąże się największa atrakcja miasta – Arizona-Sonora Desert Museum. Tucson to głównie baza wypadowa do niedalekich wycieczek zorganizowanych po kanionach, czy parku narodowym, w samym mieście znajdziemy niewiele atrakcji, choć na pewno warto odwiedzić Arizona State Museum, położone 15 km od miasta Old Tucson z atmosferą niczym z Dzikiego Zachodu, jak również Pima Air & Space Museum.

LOS ANGELES – patrz: Coast Starliner.

10. Sunset Limited

Pociąg łączący wschodnie i zachodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych z trasą wzdłuż południowej granicy USA. Kursuje z Nowego Orleanu do Los Angeles, po drodze zatrzymując się między innymi w Anaheim, San Diego, Tucson, San Antonio i Houston. Kursuje 3 razy w tygodniu, a przejazd trwa ok 46 godzin. Długość trasy wynosi 3211 kilometrów. Trasa częściowo pokrywa się z trasą pociągu Texas Eagle. Dawniej pociąg kursował z Orlando.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE NA TRASIE POCIĄGU SUNSET LIMITED:

NOWY ORLEAN – największe miasto stanu Luizjana, stolica jazzu. Duże straty po huraganie Katrina w 2005 roku, po dziesięciu latach nie widać śladów tamtego kataklizmu. Malownicze uliczki, kluby, stylowe restauracje i kawiarnie z lokalnymi przysmakami oraz zabytkowe tramwaje – to tylko kilka powodów, dla których warto przyjechać do Nowego Orleanu. Mnóstwo pięknych budynków, zabytki sakralne, dzielnica francuska, zadbane parki, muzea o różnorodnej tematyce (The National WWII Museum, New Orleans Pharmacy Museum, Louisiana State Museum itp.). Miasto dla każdego, problemem jest przestępczość pospolita, wielu zniechęcają też wysokie ceny.

NEW IBERIA (LUIZJANA) – małe miasto z kilkoma atrakcjami, np. zabytkową rezydencją Shadows-on-the-Teche, ogrody Rip Van Winkle Gardens, małe Bayou Teche Museum oraz kilka zabytkowych budynków. W pobliżu Spanish Lake, a także Avery Island z najstarszą kopalnią soli w Stanach Zjednoczonych. W ciągu roku ciekawe imprezy, np. Lousisiana Sugar Cane Festival.

LAFAYETTE (LUIZJANA) – interesujące miasto liczące około 120 tysięcy mieszkańcow. Ładne centrum, dużo lokali rozrywkowych, sklepów, zadbane parki. Najważniejsze muzeum to skansen Vermilionville, podobny charakter ma inny skansen – Acadian Village, warto też zobaczyć Lafayette Science Museum. Dużo wycieczek zorganizowanych po okolicznych lasach.

LAKE CHARLES (LUIZJANA) – siedemdziesięciotysięczne miasto, znane głównie z jezior, parków i scieżek spacerowych wzdłuż zbiorników wodnych. Zachowała się niewielka zabytkowa dzielnica Charpentier Historic District (w tym zabytkowy ratusz), inne atrakcje to kasyna, park i muzeum dla dzieci.

BEAUMONT (TEKSAS) – ok. 120 tysięcy mieszkańców, ośrodek przemysłowy. Z zabytków najładniejszy jest dawny kościół baptystów, a obecnie biblioteka, bardzo ładnie prezentuje się też Jefferson Theatre. Niewielkie muzea – Edison Museum, John Jay French House Museum, Texas Museum, McFaddin-Ward House Museum i Fire Museum of Texas. W pobliżu rezerwaty przyrody, parki, szlaki turystyczne.

HOUSTON – największe miasto stanu Teksas pod względem liczby ludności, w Polsce kojarzy się z NASA i drużyną Houston Rockets. W centrum dominują drapacze chmur. Miasto słynie również z ogromnych galerii handlowych. Dużo muzeów – polecane to Bayou Bend Collection and Gardens, National Museum of Funeral History, The Houston Museum of Natural Science oraz Museum of Fine Arts. Wypada odwiedzić Space Center, ogród zoologiczny, a także spędzić trochę czasu w browarze Saint Arnold Brewing Company.

SAN ANTONIO, EL PASO, TUCSON – patrz: Texas Eagle

PHOENIX – stolica i największe miasto stanu Arizona, kojarzone z drużyną Phoenix Suns. Zabudowa typowa dla ogromnych metropolii. Phoenix to doskonała baza wypadowa do wycieczek w pobliskie góry i tereny pustynne. Największe atrakcje miasta to ogród botaniczny, bazylika św. Marii, jak również muzea – Muzeum Instrumentów Muzycznych, Martin Auto Museum, Heard Museum, czy darmowe Wells Fargo History Museum. Rodziny z dziećmi powinny odwiedzić też Arizona Science Center lub Children’s Museum.

LOS ANGELES – patrz: Coast Starliner.

9. Empire Builder

Pociąg z Chicago do Portland/Seattle jadący wzdłuż granicy z Kanadą. Ciekawa trasa prowadzi przez dziewicze lasy, a podróż trwa 46 godzin. Długość trasy to 3550 kilometrów do Seattle lub 3660 do Portland. Empire Builder przejeżdża przez terytorium ośmiu stanów. Pociąg kursuje codziennie. Po drodze dużo ładnych stacji i dworców kolejowych.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE NA TRASIE POCIĄGU EMPIRE BUILDER:

CHICAGO – patrz: California Zephyr

MILWAUKEE – największe miasto stanu Wisconsin. Symbolem miasta jest pomnik Solomona Juneau, jednego z założycieli miasta. Milwaukee nie należy do miast przeżywających najazd turystów, choć znajdziemy tu sporo ciekawych miejsc, centrum najlepiej zwiedzać spacerując po bulwarach i ścieżkach wzdłuż rzeki Milwaukee. Najważniejsze zabytki to Basilica of St. Josaphat oraz Pabst Mansion, największą popularnością cieszy się Muzeum Harleya-Davidsona. Inne ciekawe muzea to Chudnow Museum of Yesteryear, Milwaukee Art Museum, Milwaukee Public Museum, Betty Brinn Children’s Museum, Villa Terrace Decorative Arts Museum. Poleca się też wizytę na Old World 3rd St., gdzie można zjeść smaczny posiłek w licznych lokalach gastronomicznych serwujących dania kuchni europejskiej, przede wszystkim kuchni niemieckiej.

LA CROSSE (WISCONSIN) – stutysięczne miasto nad rzeką Mississipi. W centrum zachowały się zabytkowe budynki, nad rzeką stworzono sieć parków i ścieżek spacerowych. Największa atrakcja La Crosse to wzgórze Grandad Bluff tuż za miastem, z którego można podziwiać piękną panoramę doliny rzeki Mississipi. Tylko kilka małych muzeów: Dahl Auto Museum, Children’s Museum of La Crosse, Swarthout Museum.

SAINT PAUL – stolica stanu Minnesota. Około 300 tysięcy mieszkańców. Nieliczne zabytki wśród drapaczy chmur w centrum (James J Hill House, Capitol, fort, katedra św. Przemysława), godne uwagi muzea (Minnesota History Center, Science Museum of Minnesota, małe Twin Cities Model Railroad Museum). Przeciętne miasto, warte jednak odwiedzenia ze względu na atmosferę.

SAINT CLOUD (MINNESOTA) – nieduże miasto z ładnymi budynkami przy Piątej Alei, zadbanymi ogrodami oraz Wyspą Bobrów, na której atrakcją jest browar.

FARGO (PÓŁNOCNA DAKOTA) – przeciętnej urody miasto liczące 150 tysięcy mieszkańców, bez godnych uwagi atrakcji turystycznych. Znane z odbywającego się tu każdego roku maratonu.

MINOT (PÓŁNOCNA DAKOTA) – czterdziestotysięczne miasteczko z bardzo ładnym skansenem Scandinavian Heritage Park. Jedyna atrakcja oprócz skansenu to ogród zoologiczny.

SPOKANE (WASZYNGTON) – średniej wielkości miasto warte odwiedzenia ze względu na typową amerykańską architekturę w centrum. Poza parkami i katedrą św. Jana Ewangelisty nie ma tu specjalnych atrakcji, natomiast Spokane jako całość można polecić.

PASCO (WASZYNGTON) – 77 tysięcy mieszkańców, brak atrakcji turystycznych.

EVERETT (WASZYNGTON) – kolejne z przeciętnych miast stanu Waszyngton. Parki, jeziora, w centrum warto zwiedzić Children’s Museum lub skorzystać z wycieczek zorganizowanych po miejscowych fabrykach. Zwraca uwagę kolekcja zabytkowych samolotów na wolnym powietrzu, ale najciekawszy budynek w Everett to dworzec kolejowy.

SEATTLE, PORTLAND – patrz: Coast Starliner

10. Capitol Limited

Jeden z dwóch pociągów łączących Waszyngton i Chicago. Przemierza trasę o długości 1230 kilometrów przez Pittsburgh i Cleveland. Kursuje od 1981 roku. Jeździ codziennie, czas przejazdu to 18 godzin. W składzie wagony bezprzedziałowe, wagony roomette i wagony sypialne.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE NA TRASIE POCIĄGU CAPITOL LIMITED:

WASZYNGTON – stolica Stanów Zjednoczonych, do tego bardzo ładne miasto, polecane dla każdego turysty. Obowiązkowo trzeba z daleka zobaczyć Biały Dom, z bliska Bibliotekę Kongresu, ponadto Washington National Cathedral i Pomnik Jeffersona. Dużo muzeów, najważniejsze z nich to Newmuseum, Smithsonian National Air and Space Museum, Narodowa Galeria Sztuki, Smithsonian National Museum of Natural History, National Museum of Crime & Punishment i National Museum of American History. Warto wybrać się do dzielnicy Georgetown, gdzie można spokojnie pospacerować nad kanałem wśród brukowanych uliczek, przytulnych kawiarenek i zadbanych domów. Liczne pomniki. Jako ciekawostkę można potraktować International Spy Museum.

CUMBERLAND (MARYLAND) – stutysięczne miasto. Całkiem ładne jeśli chodzi o zabudowę, natomiast turyści nie znajdą tu wiele ciekawego. Wyjątkiem jest kolej turystyczna Western Maryland Scenic Railroad. Można też zobaczyć nieduży ogród zoologiczny.

PITTSBURGH – drugie miasto stanu Pensylwania pod względem liczby ludności. Kojarzone z drużyną hokejową. Wśród drapaczy chmur i apartamentowców wyróżniają się dwie kolejki linowo-terenowe kursujące nieprzerwanie od XIX wieku. Atrakcje turystyczne różnego rodzaju, lecz gdybym planował podróż do tego miasta, nie wiedziałbym, na co się zdecydować.

CLEVELAND (OHIO) – miasto liczące niecałe 400 tysięcy mieszkańców. Ośrodek biznesowy, handlowy i przemysłowy. Brakuje spektakularnych atrakcji wyróżniających miasto, natomiast to dobra propozycja dla turystów lubiących spokojny spacer po centrum, a później odpoczynek w parkach. Można polecić zwiedzanie browaru Lakes Brewing Company, czy też Muzeum Sztuki Cleveland. Dużo ścieżek pieszo-rowerowych.

ELYRIA (OHIO) – niewielkie miasto, którego jedyną atrakcją jest Park Krajobrazowy Black River.

TOLEDO (OHIO) – duże miasto (500 tys.) znane z ogrodu zoologicznego oraz Toledo Museum of Art. Bardzo mało atrakcji turystycznych jak na miasto tej wielkości, poza wymienionymi warto odwiedzić Toledo Firefighters Museum.

ELKHART (INDIANA) – przeciętne miasto, oprócz ścieżek spacerowych nad rzeką przepływającą przez miasto i niewielkim muzeum kolejnictwa nie ma tu nic ciekawego.

SOUTH BEND (INDIANA) – dość duże miasto (ponad 300 tys.) z pojedynczymi zabytkowymi budynkami ukrytymi w gąszczu wysokich biurowców. Dobre opinie zbiera miejscowy ogród zoologiczny, a także Studebaker National Museum.

CHICAGO – patrz: California Zephyr.

Waszyngton dworzec

Washington Union Station (fot. dreamstime.com)

11. Cardinal

Popularny, kursujący trzy razy w tygodniu, pociąg pomiędzy Nowym Jorkiem, Waszyngtonem a Chicago. Trasę o długości 1844 km pokonuje w ciągu 26 i pół godziny. Malownicza trasa, zmieniające się krajobrazy, duże miasta po drodze.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE NA TRASIE POCIĄGU CARDINAL:

NOWY JORK – jedno z największych miast świata. O Nowym Jorku napisano tyle artykułów, że chyba nie ma sensu pisać czegokolwiek. Jeśli komuś się poszczęści i pojedzie do tego wielkiego miasta, powinien zwiedzić przede wszystkim dworzec Grand Central (pociąg Cardinal odjeżdża z dworca Penn Station).

TRENTON – stolica stanu New Jersey, malowniczo położona nad rzeką Delaware. Mało atrakcji, na pewno warto zobaczyć Old Barracks Museum oraz The Trenton City Museum.

FILADELFIA – największe miasto Pensylwanii z różnorodną architekturą. Po spacerze wśród drapaczy chmur przyjemnie będzie pospacerować Elfreth’s Alley – najstarszą ulicą mieszkalną miasta z początków XVIII wieku. Dużo ładnych parków, obiektów sportowych, targowiska, markowe sklepy, muzea. Największą popularnością cieszy się muzeum Philadelphia Museum of Art. Filadelfia to ciekawe miasto, bardzo dobre na długi spacer, połączony z podziwianiem pięknych budynków lub panoram miasta.

WILMINGTON – największe miasto stanu Delaware, położone nad rzeką Christina. Niewiele atrakcji, bo Wilmington liczy tylko nieco ponad 70 tysięcy mieszkańców. Przewodniki polecają Hagley Museum and Library, Nemours Mansion and Gardens i Bellevue State Park. Miłośnicy kolei powinni przejechać się pociągiem retro Wilmington and Western Railroad.

BALTIMORE – największe miasto stanu Maryland z bardzo ładnym dworcem kolejowym. W mieście znajduje się jedno z największych akwariów świata, ładnie prezentuje się też dzielnica Mount Vernon. Świetne recenzje zbiera prywatne The Walters Art Museum, a dla miłośników kolei gratką będzie wizyta w Baltimore and Ohio Railroad Museum. Atrakcje turystyczne różnego rodzaju, bez wątpienia miasto warto zatrzymać się w tym mieście.

WASZYNGTON – patrz: Capitol Limited

ALEXANDRIA (WIRGINIA) – średniej wielkości miasto z niedużym centrum (Old Town). Zachowały się ładne, zabytkowe budynki, z muzeów wyróżnia się Stabler- Leadbeater Apothecary Museum wraz z małym Friendship Firehouse.

MANASSAS (WIRGINIA) – ładne, małe miasto bez szczególnych atrakcji.

CHARLOTTESVILLE (WIRGINIA) – inne małe, czterdziestotysięczne miasteczko z ładną architekturą w centrum. Symbolem miasta jest posiadłość Thomas Jefferson’s Monticello otoczona pięknymi ogrodami.

CHARLESTON (ZACHODNIA WIRGINIA) – przeciętnej urody miasto, stolica stanu. Najładniejszy budynek to Capitol. Zabudowa całkiem ładna, ale brak atrakcji turystycznych.

HUNTINGTON (ZACHODNIA WIRGINIA) – miasto liczące 50 tysięcy mieszkańców. W centrum kilka zabytkowych budynków, w pobliżu skansen Heritage Farm Museum and Village. Najładniejsze miejsce to Ritter Park z zabytkowymi domami.

CINCINATTI (OHIO) – trzystutysięczne miasto z bardzo ładnym dworcem kolejowym, na którym zorganizowano kilka stałych ekspozycji. Spośród atrakcji najwięcej pozytywnych recenzji otrzymał ogród zoologiczny i botaniczny. Równie dobrą opinią cieszą się miejscowe parki oraz ścieżki pieszo-rowerowe wzdłuż rzeki Ohio. Osoby chcące podziwiać panoramę śródmieścia powinny wjechać na Carew Tower.

INDIANAPOLIS – największe miasto stanu Indiana i jego stolica. Ośrodek handlowy, przemysłowy, finansowy, akademicki, znany też z wyścigów samochodowych. Lista zabytków nie imponuje, zwraca uwagę Indiana Statehouse z 1878 roku, jak również Indiana Repertoary Theatre. Dużo muzeów o różnej tematyce, między innymi bardzo duże Children’s Museum of Indianapolis, Muzeum Sztuki, The Eiteljorg Museum, Indiana Medical History Museum, Indiana Medical Museum. Zadbane parki, malownicze tereny wzdłuż Central Canal, ogród zoologiczny i słynny tor wyścigowy.

CHICAGO – patrz: California Zephyr

Filadelfia

Dworzec kolejowy w Filadelfii (fot. dreamstime.com)

11. Karnet USA Rail Pass

USA Rail Pass to karnet umożliwiający odbycie określonej liczby podróży w określonym czasie pociągami obsługiwanymi przez Amtrak. Nie jest to tak atrakcyjna oferta jak inne bilety sieciowe, jednak jest warta uwagi dla osób chcących odbyć kilka dalekich podróży po Stanach Zjednoczonych. Bilet jest sprzedawany w następujących wariantach:

W trakcie opracowywania artykułu dostępny był USA Rail Pass w wariancie 10 segmentów na 30 dni.

Szczegółowe informacje na stronie amtrak.com

Gdzie jest haczyk?
Opis biletu może wydawać się skomplikowany. Jak to wygląda:

a) dni podróży

W każdej z wersji biletu dni przejazdy oraz dni podróży muszą zostać wykorzystane w okresie 180-dniowej ważności biletu. Dlaczego np. 15 dni podróży? Wyobraźmy sobie, że korzystamy z pociągu „California Zephyr” jadącego z Chicago do San Francisco. Podróż trwa ponad 50 godzin, czyli wykorzystujemy już 3 dni podróży i 1 przejazd. Jeśli natomiast kończymy podróż w tym samym dniu, w którym ją rozpoczęliśmy, wykorzystujemy tylko 1 dzień podróży i jeden przejazd.

b) przejazdy

Na stronie firmy Amtrak znajdziecie podział biletu na dni i „segmenty”, które przetłumaczyłem jako przejazdy. Można to również tłumaczyć jako „podróże”. Na czym to polega: jeśli jedziemy pociągiem z Chicago do Los Angeles, to liczymy to jako jeden przejazd. Jeśli natomiast jedziemy z Waszyngtonu do Oklahomy, nie możemy skorzystać z bezpośredniego pociągu. Musimy jechać z Waszyngtonu do Chicago, później z Chicago do Fort Worth, a stamtąd do Oklahomy. Musimy więc skorzystać z trzech pociągów, co liczy się jako 3 osobne podróże (segmenty). Bilet jest więc atrakcyjny tylko wtedy, jeśli korzystamy z dalekobieżnych połączeń bezpośrednich.

c) ważność w określonych pociągach

USA Rail Pass jest ważny we wszystkich pociągach obsługiwanych przez Amtrak poza następującymi:
– Acela Express
– Auto Train

W pociągach do/z Kanady bilet jest ważny tylko do/od pierwszej stacji w Stanach Zjednoczonych.

d) inne restrykcje

Konkretne miasto można przejechać tylko 4 razy podczas całego okresu ważności biletu. Np. Filadelfia leży na trasie Waszyngton – Boston. Jadąc pociągiem z Waszyngtonu do Nowego Jorku (również na tej trasie) przejeżdżamy przez Filadelfię. Jeżeli pojedziemy tą samą trasą z powrotem, przejedziemy drugi raz. Później możemy jeszcze pojechać z Waszyngtonu do Filadelfii i z powrotem. Jednak wyczerpiemy wtedy 4 przejazdy przez konkretne miasto.

Podróżni podróżujący z biletem USA Rail Pass są zobowiązywani do odbioru bezpłatnych miejscówek przed podróżą. Jeżeli podróżni chcą podróżować w wagonach sypialnych, muszą uiścić stosowną dopłatę przed każdą podróżą. Dla posiadaczy USA Rail Pass jest przeznaczony specjalny kontyngent miejsc, więc w okresie wzmożonego obłożenia pociągów może się zdarzyć, że nie będzie już wolnych miejsc w pociągu.

Informacje podaję za stroną Amtraku. Wiem, że zrozumienie tych reguł jest skomplikowane, ale są one napisane w dziwny sposób.

%d bloggers like this: